دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه مهارت مکالمه زبان انگلیسی را تقویت کنیم؟
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
بهترین راه برای تقویت زبان خارجه : سال‌ها کار و تجربه در زمینه آموزش زبان انگلیسی به ما نشان داده که تقویت مکالمه زبان انگلیسی، یکی از اصلی‌ترین خواسته‌ها و اهداف تمام زبان آموزان است.

مهم ترین تکنیک یادگیری زبان

حتما شما جمله ی معروفی که میگوید: برای اینکه بتوانیم به خوبی به زبان انگلیسی مکالمه داشته باشیم اول بایستی شنونده خوبی باشیم را شنیده اید. این جمله واقعاً درست است.
شما ابتدا باید قبل از شروع به تمرین مکالمه زبان انگلیسی، یک ذهنیتی از آن داشته باشید تا بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید.افراد بسیار زیادی هستند که میگویند ما شنیده ایم که گوش دادن به اخبار و نگاه کردن فیلم به زبان انگلیسی حتی اگر چیزی ازش متوجه نمیشویم مفید است.

”این گفته کاملا غلط است ”
چگونه وقتی از یک مطلب چیزی نمیفهمیم آن مطلب میتواند برای ما مفید باشد؟ گوش کردن غیر هدفمند به مطالب شنیداری، به هیچ وجه نمیتواند به مکالمه زبان انگلیسی شما بهبودی ببخشد.
حتی اگر مهارت مکالمه زبان انگلیسی را هم کنار بگذاریم، شما اگر چیزی متوجه نشوید این گوش دادن حتی به مهارت شنیداری شما هم کمکی نمیکند، زیرا مغز شما نمیتواند چیزی را که نمیفهمد پردازش کند و با آن مانند یک نویز برخورد میکند. بنابراین اگر میخواهید مهارت خود را افزایش دهید باید هدفمند گوش کنید.
در ادامه با پنج استراتژی که باعث میشود مهارت های شما تقویت شود آشنا میشوید.

آموزش زبان انگلیسی

قبل از آن به چند نکته توجه داشته باشید

اول اینکه همه ی این پنج استراتژی در صورتی جوابگو است که شما تمام و کمال مطلب را متوجه شده باشید و اشراف کامل به آن داشته باشید. برای مثال قبل از شروع باید که تمامی کلماتی که نمیدانید را از دیکشنری پیدا کرده و تمام متن را متوجه شده باشید.
دوم اینکه این مراحل هر چه جلو تر میرود سخت تر میشود و مهارت مکالمه شما نیز بیشتر تقویت میشود.
سوم اینکه نیازی نیست همه ی آنها را باهم پیاده سازی کنید نسبت به توان خودتان برنامه ریزی کنید و جلو بروید.

 تقویت زبان

چند روش برای تقویت زبان انگلیسی در منزل

به زبان انگلیسی فکر کنید.

گاهی اوقات مشکل در مورد صحبت کردن در یک زبان جدید، خود زبان نیست، بلکه نحوه تفکر شما در مورد آن است. اگر شما به زبان مادری با خودتان فکر کنید و سپس سعی می کنید انگلیسی صحبت کنید، بنابراین همیشه باید این زبان‌ها را در ذهن خود ترجمه کنید. ترجمه کردن کار آسانی نیست! حتی افرادی که به دو یا چند زبان مسلط هستند، ارتباط بین زبان‌ها را مشکل می‌دانند.

راه‌حل این است که به زبان انگلیسی فکر کنید.

شما می‌توانید در هر زمان و هر مکانی این کار را انجام دهید. وقتی در مورد اتفاقات روز خود فکر می‌کنید سعی کنید از زبان انگلیسی استفاده کنید، یا زمانی که می‌خواهید تصمیم بگیرید که چه غذایی سفارش دهید.
حتی سعی کنید از یک فرهنگ لغت انگلیسی به انگلیسی برای پیدا کردن معنی کلمات استفاده کنید. به این ترتیب شما هرگز مجبور نخواهید شد که از زبان مادری خود استفاده کنید و کلمات را ترجمه کنید. وقتی به زبان انگلیسی فکر می‌کنید متوجه خواهید شد که صحبت کردن به زبان انگلیسی راحت‌تر است.

 تقویت مکالمه زبان انگلیسی

برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی با خودتان صحبت کنید.

هر وقت تنها هستید می‌توانید انگلیسی را با خودتان تمرین کنید. اگر به زبان انگلیسی فکر می‌کنید، سعی کنید افکار خود را با صدای بلند بیان کنید. حتی اگر کسی را نداشته باشید که اشتباهات شما را تصحیح کند، صحبت کردن با صدای بلند به شما کمک می‌کند راحت‌تر صحبت کنید. شما هم چنین می توانید جلوی آینه بایستید و صحبت کنید.

بر روی روان صحبت کردن تمرکز کنید، نه دستور زبان.

وقتی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنید، چقدر مکث می‌کنید؟

هرچه بیشتر مکث کنید، اعتماد به نفس کمتری خواهید داشت و کم‌تر احساس راحتی خواهید کرد. روش های ذکر شده را امتحان کنید و خودتان را به چالش بکشید تا بدون مکث یا لکنت زبان صحبت کنید.
این ممکن است به این معنا باشد که جملات شما نباید از لحاظ گرامری کامل باشند، و این خوب است! اگر به جای درست حرف زدن بر روی روان حرف زدن تمرکز کنید، افراد دیگر منظور شما را خواهند فهمید و شما هم ماهر به نظر خواهید رسید. شما می‌توانید زمانی که دستور زبان را یاد گرفتید، آن ها در مکالمه خود به کار ببرید.

جملات سخت را تکرار کنید.

جملات سخت رشته کلماتی است که تلفظ آن ها دشوار است. یک مثال این است: ” The thirty-three thieves thought that they thrilled the throne throughout Thursday.” سعی کنید این جمله را چند بار تکرار کنید. کار ساده‌ای نیست!
بازی‌ با کلمات به شما کمک می‌کند جایگاه مناسب دهان و زبان خود را هنگام تلفظ پیدا کنید و حتی می‌تواند به تلفظ شما کمک کند.

راه های تقویت زبان انگلیسی

برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی فیلم تماشا کنید.

فیلم‌هایی به زبان انگلیسی تماشا کنید و توجه خود را به واژگان جدید و تلفظ آن ها متمرکز کنید. از بازیگران تقلید کنید و از آن لذت ببرید!

انواع روش های تقویت مکالمه زبان:

روش ( استراتژی) اول : تکرار فعالانه

این راه جزو روش هایی است که همه ی ما در کودکی به کمک آن حرف زدن را آموخته ایم.

این روش به چه معناست؟

این روش یعنی شما سعی کنید که همه چیزتان شبیه به گوینده باشد. سرعت، نحوه تلفظ و حتی احساسات و انرژی گوینده نیز منتقل کنید.ابتدا این تمرین را با سرعتی که متناسب با خودتان است شروع کنید، سپس مطالب را کلمه به کلمه تکرار کنید، کمی که جلو تر رفتید، یک جمله را بعد از گوینده تکرار کنید.
در آخر خودتان را به چالش بکشید و چند جمله را باهم تکرار کنید.
با این کار رفته رفته متوجه میشوید که پیشرفت کرده اید و میتوانید کماکان با گوینده جملات را بگویید. اکنون به مرحله دوم نزدیک شده اید و حال وقت پیاده سازی تکنیک دوم است.

روش های تقویت زبان

روش (استراتژی) دوم : تکنیک سایه

مثالی برای این تکنیک میتواند این باشد که شما وقتی که با یک آهنگ همراهی میکنید در حال انجام دادن این تکنیک هستید. زبان انگلیسی هم مانند موسیقی دارای آوایی هست و شما به کمک همین آوا میتوانید زبان انگلیسی را یاد بگیرید. شما در حال گوش کردن هستید و برای پیاده سازی این تکنیک بایستی همراه با سخنران آن متن را بگویید.

برای پیاده سازی سه راه وجود دارد :

۱- تکنیک سایه به کمک متن :

در این راه شما متن چیزی که در حال شنیدن آن هستید را در جلوی خود دارید و همراه با سخنران از روی متن میخوانید و با او همراهی میکنید.البته به یاد داشته باشید فقط و فقط تکرار کردن بدون تمرکز درست نیست.اگر شما در حال تکرار کردن از روی متن هستید ولی کاملا حواستان به جای دیگری است
از الان بدانید، این کار مهارت شما را تقویت نخواهد کرد و شما فقط در حال تلف کردن وقت خود هستید. برای اینکه از این کار نتیجه بگیرید می‌بایست که تمامی حواستان به کارتان باشد.
با این کار شما رفته رفته متوجه میشوید که کم کم نیازی به متن ندارید و به راه دوم نزدیک شده اید.

چگونه زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم؟

۲- تکنیک سایه بدون کمک متن :

در این راه شما دیگر نباید از متن کمک بگیرید و باید در مرحله قبل تسلط کافی را به متن به دست آورده باشید.
شما در این راه بدون متن باید تلاش کنید که همراه با گوینده تکرار کنید و او را همراهی کنید و باید که تمامی کلمات از قبل در ذهن شما نقش بسته باشد.بعد از اینکه متوجه شدید که اشراف کامل به متن دارید وقت این است که به مرحله ی سوم از تکنیک سایه بروید.

تکنیک سایه به کمک زبان بدن :

حال که دیگر شما کاملا متن آن چه را که در حال شنیدن هستید حفظ هستید وقت این است که انرژی، لحن بیان، احساسات و حرکات بدنتان نیز با آن مخلوط کنید.
همانند گوینده اصلی کار کنید، شما میدانید جمله ی بعد چیست پس با توجه به معنی آن لحن و احساسات خود را با آن وقف دهید. توجه داشته باشید، با اعتماد به نفس پیش روید چون اگر صورت شما پر از ترس باشد آن بر لحن صحبت شما نیز تاثیر میگذارد.
قرار نیست کسی درباره شما نظری دهد، اعتماد به نفس داشته باشید تا این اعتماد به خود برای شما یک عادت شود تا در مکالمه واقعی نیز آن را داشته باشید.

روش های تقویت زبان خارجی

دست های خود را به کار بگیرید، سر خود را بالا بگیرید و سینه خود را ستبر کنید و صحبت کنید، طوری که انگار شما گوینده اصلی هستید و کس دیگری در حال تکرار کردن با شماست. به طور کلی استرس در مکالمه زبان انگلیسی بسیار مخرب است.
اگر پارکی در نزدیکی شماست به آنجا بروید راه بروید و با خود تکرار کنید، راه رفتن خود یک تمرین عالی است زیرا راه رفتن نیز یک نوع زبان بدن است و به کم کردن استرس شما کمک زیادی میکند.

روش (استراتژی) سوم : روخوانی

در این روش دیگر نیازی به فایل صوتی نداریم و لازمه ی ما فقط یک متن است که بتوانیم از روی آن رو خوانی کنیم. حال اگر استراتژی های اول و دوم را انجام داده اید وقت این است که این استراتژی را شروع کنید.
در این روش دیگر همه چیز دست خودتان است.
این شما هستید که باید سرعت و انرژی را مشخص کنید. از روی متن بخوانید و تمامی احساسات و لحن متناسب را منتقل کنید. با هر سرعتی که دلتان میخواهد. شما گوینده هستید. سعی کنید شبیه به گوینده همان طور شیوا مطالب را منتقل کنید.

حتماً بخوانید:
۵ گام موثر و کاربردی در یادگیری گرامر زبان انگلیسی

۵ گام موثر و کاربردی در یادگیری گرامر زبان انگلیسی

بهترین روش یادگیری گرامر (دستور زبان) انگلیسی گرامر زبان انگلیسی بخش جدایی ناپذیر زبان انگلیسی است که زبان‌آموزان واکنش های مختلفی نسبت به آن دارند.…

روش (استراتژی) چهارم : سخنرانی

این استراتژی تا حد زیادی شبیه به استراتژی قبل است.حال دیگر بیشترین تسلط را دارید و نیاز کمتری به متن.
مثل یک سخنران عمل کنید متن را در دست داشته باشید اما نه برای اینکه کاملا از رو بخوانید مانند بقیه سخنران ها. آنها نیز متن را در دست دارند اما بیشتر از حفظ میخوانند و فقط برای یاد آوری کلمات کلیدی از متن استفاده میکنند. شما نیز سعی کنید متن را حفظ کنید و مانند یک سخنران واقعی برای خود سخنرانی کنید.

5 روش یاد گرفتن زبان

روش (استراتژی) پنجم : بازگویی داستان

به مرحله چالش برانگیز و سخت رسیدید. ابتدا یک داستان انگلیسی را مطالعه کنید سپس شما باید همان موضوع را بدون تغییر داستان با کلمات انگلیسی دیگر و از جوری که خودتان میخواهید بیان کنید. هیچ نیاز به متن و فایل صوتی نیست.
حال شما دید مناسبی از داستان دارید و دیگر نیازی به کمک ندارید و میتوانید با کلماتی که خودتان دوست دارید داستان را باز گویی کنید. زبان بدن را فراموش نکنید و با حالتی از اعتماد به نفس بالا پیش روید و داستان را راحت بیان کنید.
این مراحل را برای مطالب مختلف زبان انگلیسی انجام دهید.
پس از چند ماه انجام مکرر این تمرینات در خواهید یافت که چه تغییرات و پیشرفت های بزرگ و رو به جلویی داشته اید و چقدر به بهبود مهارت مکالمه خود کمک کرده اید. شما متوجه خواهید شد که چقدر در مکالمه زبان انگلیسی پیشرفت کرده اید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits