دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بزرگ شدن بینی در بارداری نشانه چیست ؟ آیا طبیعی است؟
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
حتما در اطرافیان‌تان خیلی‌ها را دیده‌اید که در بارداری به‌خصوص ماه‌های آخر، حسابی چهره‌شان عوض می‌شود، حتی شاید بینی‌شان بزرگ شود. در این مطلب با علت بزرگ شدن دماغ در بارداری آشنا می‌شوید.

ورم بینی و به وجود آمدن لک از مشکلاتی است که اکثرخانم های باردار در دوران بارداری با آن دست و پنجه نرم می کنند. در این میان خانم های بارداری که نگران زیبایی خود هستند، با ظهور این نشانه ها، اعتماد به نفس خود را از دست داده و مرتبا می پرسند که علت بزرگ شدن بینی در بارداری چیست؟

آیا بزرگ شدن دماغ در بارداری طبیعی است؟

تورم بینی نشانه معمول بارداری نیست و در تمام مادران رخ نمی دهد. به غیر از تورم در بینی، بسیاری از علائم غیرمعمول بارداری نیز وجود دارد که همه زنان در دوران بارداری همه این علائم غیرمعمول را تجربه نخواهند کرد. برخی از خانم ها ممکن است به دلیل افزایش رنگدانه تغییر رنگ موهای خود را تجربه کنند، برخی ممکن است رشد مو در شکم خود را مشاهده کنند و برخی دیگر نیز ممکن است متوجه پیدا شدن لک هایی در پوستشان شوند. تمام این علائم به دلیل تغییرات هورمونی بدن در دوران بارداری است اما آنها باید تا حدود شش ماه پس از زایمان به حالت عادی برگردند.

بزرگ شدن بینی در بارداری

علت اصلی ورم بینی در بارداری تغییرات هورمونی است. از آنجا که سطح پروژسترون و هورمون استروژن در دوران بارداری زیاد است، ممکن است منجر به تورم بینی و سایر قسمت های بدن شود. به یاد داشته باشید که این علامت الزاما در تمامی مادران رخ نمی دهد.در سه ماهه اول بارداری، رگهای خونی منبسط می شوند تا خون بیشتری به جنین در حال رشد برسانند. این انبساط رگهای خونی در سینوس ها و مجاری بینی نیز رخ می دهد، بنابراین تورم جزئی در بینی مادر ایجاد خواهد شد.

در سه ماهه آخر بارداری، احتباس آب (که خود از اثرات تغییرات هورمونی است) در صورت ممکن است باعث تورم بینی تا حد زیادی شود. بعلاوه فشار خون بالا در دوران بارداری نیز می تواند باعث تورم در بینی مادر گردد.همچنین افزایش سطح استروژن در بدن می تواند جریان خون را به غشای مخاطی که دقیقاً زیر بینی است افزایش دهد. افزایش جریان خون به عضلات، باعث گسترش عضلات بینی شده و بینی بزرگ به نظر می رسد.

چرا بینی در بارداری ورم می‌کند؟

شکل بینی در دوران بارداری چگونه تغییر می کند؟

در طول بارداری، اعضای بدن یک زن جا باز می کنند تا جنین در حال رشد را درون خود جای دهند. این تغییر بینی را نیز شامل می شود. افزایش میزان استروژن در دوران بارداری منجر به زیاد شدن جریان خون در غشای مخاطی می شود. بنابراین عضلات و غشاهای زیر بینی منبسط می شوند زیرا خون بیشتری در رگ های آنها جای گرفته است می شود. استخوان های نرم بینی به راحتی تحت تأثیر این عروق منبسط قرار گرفته و تا حدی تغییر شکل می دهد و به همین دلیل است که برخی از خانم ها ممکن است در طول دوران بارداری خود متوجه پهن شدن بینی و نیز تغییر شکل آن شوند.

حتماً بخوانید:
پیشگیری و درمان ورم پا در بارداری

پیشگیری و درمان ورم پا در بارداری

پیشگیری از ورم پا در بارداری با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان ورم پا آشنا شوید. ورم پا در بارداری ورم پاها در بارداری یکی از…

آیا ورم بینی به جنسیت جنین هم ربط دارد؟

در رابطه با این موضوع که آیا ورم بینی به جنسیت جنین ربط دارد؟ باید گفت: ورم بینی ربطی به جنسیت ندارد. در زمان بارداری، توسط جفت هورمون های زیادی ترشح می شود که می تواند باعث ورم بینی بشود که این مشکل با برگشت بدن به حالت تعادلی رفع می شود.گاهی نیز ورم بینی و صورت می تواند نشانه ای از بالا رفتن فشار خون باشد که این عارضه می تواند خودش را با تورم یا ورود پروتئین در ادرار نشان بدهد که البته باید سریعا درمان بشود. چرا که می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی به نام مسمومیت حاملگی (پره اکلامپسی) باشد.

کاهش ورم در دوران بارداری

برای کاهش ورم در دوران بارداری چه کاری می توانیم انجام بدهیم؟

برای کاهش ورم در دوران بارداری می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

روزانه به میزان کافی آب بنوشید. این کار باعث می شود که تجمع آب در بدنتان کاهش یابد.
از خوردن غذاهایی که ارزش غذایی بالایی ندارند خودداری نمایید. از مصرف نوشابه های گازدار، غذاهای پر ادویه و شور، مواد غذایی آماده مثل سوسیس و کالباس، قهوه و فست فودها اجتناب نمایید.
به صورت منظم ورزش نمایید.
در آفتاب و هوای گرم قرار نگیرید.
برای نقاط ورم کرده می توانید از کمپرس سرد استفاده نمایید.
نمک کمتری مصرف نمایید.
مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم در کاهش ورم دوران بارداری موثر است. پرتقال، موز، اسفناج، سیب زمینی و گوجه فرنگی از موادی هستند که پتاسیم زیادی دارند.

چنانچه ورم صورت و دماغ شما بهر نشد می توانید با پزشکتان در این باره مشورت نمایید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits