دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان بی اختیاری ادرار در زنان با تمرینات پلویک فلور
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
بی اختیاری ادرار اغلب در خانمها دیده می شود. هدف ما از این مطالعه جمع آوری و ذکر تمرینات موثر در درمان بی اختیاری ادرار است. بیان این نکات به درمانگران فیزیکی کمک خواهد کرد تا به درمان موثرتر این عارضه بپردازند.

تمرینات پلویک فلور چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که تمرینات پلویک یا کف لگنی از جمله تمریناتی هستند که بواسطه آن ها فرد در صدد دستیابی به تقویت ماهیچه های انتهای لگن است.
این ماهیچه ها ممکن است در طول زمان و با انجام برخی از فعالیت ها دچار شل شدگی و یا افتادگی شوند. تغییر شکل و ماهیت این ماهیچه ها سبب می شود تا فرد توانمندی لازم برای کنترل ادرار و مدفوع خود را از دست بدهد و همواره شاهد نشت ادرار در لباس زیر خود باشد.
با استفاده از این تمرینات فرد می تواند ارتجاع و کشسانی ماهیچه های خود را بازگرداند و در جهت درمان بی اختیاری ادرارش موثر واقع شود.
در این مقاله قصد داریم تا به سوال رایج تمرینات پلویک فلور چیست؟ پاسخ کاملی بدهیم و جوانب و چگونگی انجام این تمرینات را به شما عزیزان معرفی کنیم. در ادامه با موضوعات زیر با دلگرم همراه باشید:

معرفی عضلات پلویک فلور یا کف لگن

عضلات کف لگن از جمله عضلاتی هستند که در دنیای پزشکی آن ها را به عنوان عضلات پلویک می شناسند. این عضلات نقش مهمی در نگهداری از روده و رحم و مثانه دارند.
به طور کلی می توان گفت نگهداری این اندام ها در سر جای خود، مرهون سلامت بافت ماهیچه های اطراف آن ها که همان عضلات پلویک است می باشد.

علت بی اختیاری ادرار

از دیگر ویژگی های عضلات پلویک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنگ بودن دهانه واژن و بالا نگهداشته شدن آن بواسطه عضلات پلویک صورت می گیرد.
در صورت شل شدن عضلات پلویک، اندام های نگهدارنده ادرار نیز شل می شوند و فرد شاهد نشت ادرار خود است.
عضلات پلویک نقش مهمی در ازدیاد احساس مثبت در زمان رابطه جنسی دارند.
در هنگام بارداری فرد بواسطه این عضلات می تواند جنین را در رحم خود نگهدارد.

عوامل موثر در افتادگی عضلات پلویک

برخی از شرایط زندگی از جمله بارداری و زایمان و همچنین انجام بعضی از فعالیت ها و ابتلا به بیماری های خاص می تواند سبب تضعیف و شل شدن عضلات پلویک در افراد شود.
به همین دلیل داشتن اطلاعات کافی برای انجام تمرینات پلویک فلور می تواند نقش موثری در بازگشت سلامت ماهیچه ها پس از تضعیف آنان داشته باشد.

در زیر می توانید علل افتادگی عضلات پلویک را مشاهده فرمایید:

تجربه چند بارداری و زایمان های طبیعی
بالا رفتن سن و ورود به دوره میانسالی
افزایش وزن و چاقی مفرط
حمل وزنه های سنگین در مسافت های طولانی
بروز بیماری های ریه ای و سرفه های مداوم

تمرینات پلویک فلور شامل پنج حرکت اصلی است که با انجام این حرکات به تعداد سه بار در هفته و هر بار ۲۰ دقیقه می توان شل شدگی و افتادگی عضلات لگنی را بهبود بخشید. در این حرکات شناخت دقیق ماهیچه ها و منقبض کردن آنان نقش مهمی در موفقیت و کسب نتیجه نهایی دارد.
به همین منظور متخصصان توصیه می کنند با منقبض کردن ماهیچه های قسمتی که مانع از خروج ادرار می شود، مکان دقیق آن ها را مورد شناسایی قرار داد و در حین انجام تمرینات، تمرکز اصلی بر روی این عضلات انجام شود.

حرکت اول (Kegels):

در این حرکت فرد روی ساق پای خود می نشیند و دستان خود را به کمر می گیرد. ستون فقرات و گردن می بایست کاملا صاف و در یک راستا باشد. در این حالت انقباض عضلات پلویک لازم است در نظر گرفته شود و به مدت ۲۰ ثانیه و بیشتر این انقباض انجام شود. هر بار ۱۰ ثانیه عضله می بایست رها شود و دوباره ۲۰ ثانیه منقبض شود.

حتماً بخوانید:
بی اختیاری ادرار: ۱۸ روش خانگی برای درمان بی اختیاری ادراری

بی اختیاری ادرار: ۱۸ روش خانگی برای درمان بی اختیاری ادراری

مجله دلگرم | درمان بی اختیاری ادرار با روش های زیادی امکان پذیر است. بی اختیاری ادرار مشکلی است که با مجاری ادراری ارتباط مستقیم دارد و به همین دلیل…

حرکت دوم (Squats):

در این حرکت می بایست فرد به صورت کاملا صاف و بدون خمیدگی کمر بایستد و پاها را به اندازه عرض شانه باز کند. پس از آن دستان خود را به کمر گذاشته و عضلات لگن را منقبض می کند. در همین حالت فرد می بایست وزن خود را روی پاشنه پا نگهدارد و انقباض می بایست ۲۰ ثانیه به طول بینجامد و سپس پس از ۱۰ ثانیه رها سازی، دوباره انقباض انجام شود.

درمان بی اختیاری ادرار

حرکت سوم (Bridge):

در این حرکت فرد به پشت کمر روی زمین دراز می کشد و دستان خود را مماس با سطح بدن روی زمین می گذارد. کف دست ها باید روی زمین باشد. زانوها تاجایی که امکان دارد خم می شود و پاشنه پا به سمت کمر جمع می شود. با فشار بر روی کف دست ها و ساعد و آرنج فرد می بایست وزن خود را به سمت بالا بکشد و مانند یک پل در این حالت باقی بماند. در زمان نگهداری وزن به سمت بالا،‌ انقباض عضله لگن انجام می شود.

حرکت چهارم (Split tabletop):

این حرکت مشابه حرکت پل است اما با این تفاوت که فرد می بایست کف پاهای خود را در حالی زانو ها حالت زاویه نود درجه دارند، به سمت دیوار فرضی فشار دهد. در این حالت نیز دستان مماس با سطح بدن روی زمین هستند و انقباض به مدت ۲۰ ثانیه یکبار انجام می شود. سه مرتبه انقباض در این تمرین کافی است.

فواید انجام تمرینات پلویک فلور

تمرینات لگنی یا پلویک فلور از جمله تمریناتی هستند که علاوه بر بازگشت سلامت به ماهیچه های لگنی و رفع بی اختیاری ادراری می توانند در جایگاه های دیگری نیز مفید واقع شوند. این تمرینات به طور معمول سبب کاهش عوارض بیماری ها و جراحی های پس از بهبودی می شوند.

از دیگر فواید انجام تمرینات پلویک فلور موارد زیر است:

تقویت عضلات لگنی به منظور بهبود عملکرد مثانه و روده ها
بازگشت کلیه افتادگی ها و ارتجاعی شدن ماهیچه های ران
بالا رفتن میزان رضایت از رابطه جنسی و طولانی تر شدن ارگاسم
زایمان راحت تر و کم خطر تر به صورت طبیعی
کاهش درد های کمر و نواحی اطراف

در جریان انجام تمرینات پلویک، هر فرد برخی از عضلات را دچار انقباض و تحرک می کند. عضلاتی که در ناحیه شکم و پهلو ها و ران و باسن هستند از جمله عضلات دائمی برای انقباض در این تمرینات هستند.

فواید تمرینات پلویک فلور

اما به طور کلی می توان گفت عضلات زیر می بایست در تمرینات پلویک فلور درگیر شده و یا کمک به انجام تمرینات کنند:

عضلات کف لگن
عضلات باسن
عضلات همسترینگ
عضلات چهار سر ران
عضلات شکم و پهلو
عضلات کمر
عضلات ران ها

عوارض عضلات ضعیف کف لگن

افرادی که دارای افتادگی و شل شدن عضلات لگنی خود هستند همواره از بروز نشت ادرار و مدفوع رنج می برند. علاوه بر این، نیاز مکرر به مراجعه به توالت برای تخلیه ادرار که کاملا واهی و غیر واقعی است نیز می تواند آزار دهنده باشد.

از دیگر عوارض عضلات ضعیف پلویک موارد زیر است:

بی اختیاری ادرار و مدفوع و گاز معده
درد در ناحیه کمر و شکم
عدم برخورداری از لذت جنسی در هنگام نزدیکی
احتمال خطر زایمان زودرس یا سقط جنین
درد در ناحیه مقعد در هنگام اجابت مزاج

نشانه های اختلالات عضلات کف لگن

زمانی که ماهیچه های لگنی دچار افت و شل شدگی می شوند، برخی از نشانه ها و علائمی در فرد نشان دهنده این تغییر وضعیت است.
با مشاهده علائم زیر می توانید اختلالات عضله ای در ناحیه لگن را تشخیص داده و نسبت به رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید:

درد زیاد و غیر عادی در زمان نزدیکی
نیاز دائمی و غیر واقعی به تخلیه ادرار و مدفوع
احساس ترشح ادرار و وقوع آن
درد در هنگام اجابت مزاج
یبوست و بر هم خوردن نظم گوارشی
ایجاد درد زیاد در هنگام ادرار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits