دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
زنان باردار در طی زمان حاملگی روزانه چند لیوان چای می توانند مصرف کنند؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اگر شما هم جز آن دسته از مادران بارداری هستید که روزانه مقادیر زیادی چای مینوشید ما در این مطلب میزان مجاز مصرف چای در بارداری را به شما خواهیم گفت.

مقدار مجاز مصرف چای در بارداری چقدر است؟

خیلی از خانم ها در موقع بارداری مقدار زیادی چای مصرف می کنند که باید بدانند که این عادت نادرست می تواند برای مادر و جنین مشکلاتی را به وجود بیاورد مصرف کافئین و افزایش سودا در بدن می تواند باعث بیقراری و نا ارامی مادر شود خوردن چای باید در زمان بارداری به اندازه مجاز وتا حدالامکان کم رنگ وبا قندهای طبیعی مصرف شود در ادامه مطلب از دلگرم قصد داریم میزان مجاز مصرف چای در بارداری را مورد بررسی قرار دهیم
چای یکی ار بهترین و پرطرفدارترین نوشیدنی های جهان است.اگر وردن چای سبز در دوران بارداری ممنوع است اما خوردن چای در دوران بارداری مشکلی ندارد و مادر باردار می تواند چای را بخورد.درحالیکه، چندین حالت وجود دارد که زنان باردار بهتر است مصرف چای در دوران بارداری را قطع کنند.

و اما درباره چای

چای سیاه حاوی مقدار زیادی کافئین است و یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی در سرار دنیا است.در امریکا این چای هم بصورت سرد و هم داغ مصرف میشود.چای بدلیل آنتی اکسیدان فراوانی که دارد روند پیری را در افراد کاهش می دهد و زمانیکه شما خسته هستید و یا ناراحت و عصبانی هستیدید نوشیدن یک فنجان چای شما را آرام کرده و به شما آرامش میدهد.

 مصرف چای در بارداری

چای و کافئین

چای سیاه بدلیل داشتن پروسه تخمیر طولانی حاوی بیشترین مقدار کافئین در میان چای ها است که این مقدار برابر با ۴۰ تا ۱۲۰ میلی گرم کافئین.یعنی یک فنجان چای تقریبا حاوی ۲۰ میلی گرم کافئین است.هر چای بیشتر بماند مقدار کافئین آزاد شده در آن افزایش می یابد.

مقدار مجاز مصرف چای در بارداری

مقدار مصرفی ۱۰۰ میلی گرم کافئین از چای که حدود دو تا سه لیوان می شود در طول روز خطرساز نخواهد بود میزان مجاز مصرف چای در بارداری است .
طبق مطالعات انجام شده، توصیه میشود که زنان باردار مقدار کافئین مصرفی روزانه خود را به ۳۰۰ میلی گرم (۱۰ فنجان چای) در روز محدود کنند.که مساوی دو تا سه لیوان چای می باشد.سایر غذاهای حاوی کافئین شامل: نوشابه ها، شکلات است که باید مراقب مقدار مصرف روزانه خود باشید.مطالعات نشان میدهد مصرف بیش از ۳۰۰ میلی گرم کافئین در روز خطر سقط جنین و مرده زایی را تا سه برابر در زن باردار افزایش می دهد.

سایر اثرات جانبی چای در بارداری

داشتن کافئین تنها مشکل مصرف چای در دوران بارداری نیست.چای دیورتیک است و بنابراین باعث افزایش ادرار میشود.اگر شما در مرحله ای از بارداری هستید که ممکن است تکرر ادرار داشته باشید بهتر است مصرف چای را محدود کنید.همچنین برخی از مطالعات نشان میدهد که مصرف چای زیاد دربارداری ممکن است باعث افزایش فشار خون شده و مشکلات خوابیدن را بدنبال داشته باشد.این دو مورد از شکایات رایج دوران بارداری بخصوص در سه ماهه آخر بارداری هستند.اگر شما این ناخوشایندی های دوران بارداری را دارید، مصرف چای را محدود کنید.

اخطارهای مصرف چای در بارداری

اگر شما دیابت بارداری دارید، آگاه باشید که چای باعث بالا رفتن قند خون شما میشود و شما نیاز به مصرف دارو دارید.اگر آنمی وابسته به دوران بارداری دارید مصرف چای را محدود کنید.اگر سطح کلسیم شما پایین است بهتر است مصرف چای را کمتر کنید زیرا با کلسیم تداخل دارد و مانع جذب آن میشود.

هر چیز خوبی در کنار فواید و مزایای بی‌شمار، همیشه یک عیب بزرگ دارد. در دوران بارداری شما باید مزایا و معایب هر چیزی که می‌خورید را بسنجید زیرا در این دوران همه چیز را با کودک خود به اشتراک می‌گذارید. عده‌ای بر این عقیده‌اند که خوردن چای سیاه در دوران بارداری مضر است. اما در واقع این‌طور نیست. اگر در مصرف هرچیزی زیاده‌روی کنید مضر است. این امر در مورد چای سیاه نیز صدق می کند. اگر شما مقدار کافئین مصرفی خود را کنترل نکنید منجر به عوارض شدید در دوران بارداری می‌شود و شما و کودک را در معرض خطر قرار می‌دهد.

مضرات مصرف چای در بارداری

در ادامه دلایلی برای جلوگیری از مصرف بیش از حد چای سیاه وجود دارد:

خوردن بیش از حد چای سیاه در دوران بارداری، خطر سقط جنین یا اختلالات مادرزادی را افزایش می‌دهد. خوردن چای سیاه در دوران بارداری باعث می‌شود دفعات ادرار بیش‌تر از حالت عادی خود را تجربه کنید. خوردن چای سیاه در دوران بارداری، احتمال ابتلا به کم‌خونی را افزایش می‌دهد. خوردن چای سیاه در دوران بارداری، خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهد. خوردن چای سیاه در دوران بارداری، منجر به بی‌خوابی شما می‌شود.

حتماً بخوانید:
مضرات چایی برای کودکان را میدانید؟!

مضرات چایی برای کودکان را میدانید؟!

نوشیدن چای برای کودکان مضر است؟ هرگز به کودکان خود چایی ندهید!با این بخش از دلگرم همراه باشید تا از مضرات چایی دادن به کودکان با خبر شوید. آیا چای…

آیا چای سیاه بدون کافئین وجود دارد؟

اگر نمی‌توانید مصرف چای سیاه را کم‌تر کنید، بهتر است از نوع بدون کافئین آن استفاده کنید. در حالی‌که، بسیاری از چای‌های گیاهی دارای مقدار کمتری از کافئین هستند اما مانند چای سیاه دارای طعم و عطر عالی نیستند. با این وجود زمانی که به سلامت کودک خود فکر کنید، از خوردن چای سیاه در دوران بارداری دوری می‌کنید. شما می‌توانید در دوران بارداری چای سیاه بدون کافئین، که به راحتی قابل دسترسی است را انتخاب کنید که مصرف آن برای شما و کودک هیچ ضرری ندارد.

یک ترفند مخفی برای چای سیاه بدون کافئین، خیس کردن آن است. اگر از برگ‌های چای استفاده می‌کنید برگ‌ها را در ظرفی ریخته و آب را به مقداری اضافه کنید که برگ‌ها کاملا با آب پوشانده شوند. اجازه دهید آب به جوش بیاید. وقتی کاملا جوشید، آب را خارج کنید و برگ‌ها را در ظرفی قرار دهید و آب را به چای که می‌خواهید بنوشید اضافه کنید. اگر از چای کیسه‌ای استفاده می‌کنید آب داغ را روی چای کیسه‌ای بریزید و اجازه دهید تقریبا ۳۰ ثانیه در آب‌جوش بماند. سپس آن را از آب خارج کنید، اکنون شما فنجانی از چای سیاه بدون کافئین برای خود آماده کرده‌اید.
اگر شما علاقه وافری به خوردن چای سیاه دارید و سلامت کودک برای شما مهم است، خود را از لذت نوشیدن چای محروم نکنید و با مصرف کنترل شده انواع مواد غذایی و نوشیدنی، دوران بارداری ایمنی را تجربه کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits