دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ماندن شیر در سینه این عوارض را به همراه دارد
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
عوارض ماندن شیر در سینه : ماستیت یا التهاب پستان می تواند به طور خود به خود یا طی شیر دهی ایجاد شود . ماستیت تقریباً در 10 درصد از مادرانی که شیر می دهند روی می دهد .

عوارض ماندن شیر در پستان

به گزارش دلگرم : تجمع شیر در دوران شیردهی و خارج نشدن آن از سینه می تواند برای هر مادر شیردهی بوجود بیاید.تجمع شیر در سینه می تواند به عفونت مجاری شیردهی منجر شود که بسیار دردناک می باشد و باید حتماً درمان شود. همیشه دارو درمانی روش اول درمانی نیست و توسط طب مکمل می توان به نتایج خوبی رسید.بدون قطع شیردهی نیز درمان آن امکان پذیر می باشد حتی در صورت وجود تب که یکی از علائم آن است.عده بسیار کمی باید آنتی بیوتیک مصرف کنند و حین این مشکل کودک می تواند از شیر مادر استفاده کند. ناراحتی عصبی می تواند دلیلی برای عفونت سینه و تجمع شیر در سینه شود.

اما در اکثر موارد نمی توان دلیل آن را پیدا کرد. ضربه به سینه و پیچ خوردن مجاری شیری نیز می تواند دلیل دیگری برای تجمع شیر باشد.تجمع شیر در سینه با درد و سفتی سینه و پر بودن آن و گاهی با تب نیز همراه می باشد. در اغلب اوقات نوشیدن شیر از سینه توسط کودک بسیار دردناک می باشد، خودتان سینه خود را معاینه کنید، نقاط سفت در سینه به دستتان می خورد که به خوبی تخلیه نشده و حتی قرمز نیز شده اند. در ابتدا تب وجود ندارد ولی در صورت عدم درمان، افزایش دمای بدن نیز به آن اضافه می شود و شما احساس بیماری و سرماخوردگی و استخوان درد می کنید.

اگر در مراحل اولیه درمان شود، اصلاً به تب و علائم سرماخوردگی و عفونت شدید سینه نمی انجامد.سینه بند سفت می تواند یک دلیل دیگر تجمع شیر در سینه باشد. جهت درمان اول باید مطمئن شد که مادر در آرامش ومحیطی آرام به سر می برد و استراحت می کند.دوم باید اطمینان حاصل کرد که تغذیه از سینه به درستی انجام می شود. سوم باید قبل از شروع شیردهی، سینه را با بانداژ گرم و مرطوب گرم نگه داشت و بعد از 10 دقیقه شروع به شیر دادن کرد. حین بانداژ گرم سعی کنید به ملایمت با انگشتان گرم، حرکات چرخشی ماساژ را در قسمتهای مختلف سینه انجام دهید بعد کودک خود را شیر دهید و اگر وی مقاومت کرد سعی کنید از پمپ استفاده کنید و حین پمپ کردن نیز از حرکات چرخشی ماساژی ملایم استفاده کنید.

ماندن شیر در سینه چه عوارضی دارد؟

استفاده همزمان از طب سوزنی جهت رفع تجمع شیر درسینه و درمان عفونت بسیار کار ساز می باشد. بعد از شیر دادن با پمپ یک برگ کلم سفید را از یخچال برداشته و با شیشه نوشابه یا گوشت کوب آن را کمی له کنید تا آب کلم از آن خارج شود و این برگ را روی سینه خود قرار داده و تا زمانی که احساس خوبی می کنید نگه دارید. دفعه بعد که می خواهید شیر دهید بعد از 2 ساعت حتماً تمام این کارها را تکرار کنید حتی اگر در شب است و به جای کلم سفید از بانداژ ماست استفاده کنید. روی دستمال کاغذی آشپزخانه ماست را بمالید و یک دستمال دیگر روی آن قرا ر دهید بعد این بانداژ را روی سینه خود بگذارید تا 20 دقیقه و روی آن را با دستمال نخی تمیزی بپوشانید.استراحت کافی داشته باشید. استفاده همزمان از داروهای هومیوپاتی بسته به علائم بیماری که وجود دارد نوع دارو باید انتخاب شود. Loc ceminum، Bryonia، Chamomila، Gelsemium، Belladona، می تواند کمک کننده باشد.

اگر با شروع قرمزی روی پوست و سفتی سینه این کارها انجام شوند در اکثر موارد احتیاج به آنتی بیوتیک نیست چون آنتی بیوتیک خودش باعث کاهش شیر می شود. سعی کنید هنگام شیر دادن به نوزادتان دقت کنید طوری نوزاد خود را شیر دهید که فک پایین نوزاد رو به این قسمت سفت و قرمز قرار گیرد چون کودک با فک پائین خود با قدرت بیشتری حالت مکش را انجام می دهد وباعث خالی شدن مجاری شیری می شود بعضی از خانمها مستعد این تجمع شیر و عفونت سینه می باشند که این افراد باید همیشه بعد از شیردهی سینه خود را با دست معاینه کنند.مصرف نادرست پروتزهای نوک سینه نیز می تواند یکی از دلایل به وجود آمدن این اختلال باشد.نوشیدن نوشابه مهم می باشد ولی به اندازه تا باعث قطع و خشک شدن شیر نشود.

حتماً بخوانید:
10 ماده غذایی که شیر مادر را افزایش می دهد

10 ماده غذایی که شیر مادر را افزایش می دهد

افزایش دادن شیر مادر چگونه امکان پذیر است؟ شیرآور غذا ، گیاه یا مکملی است که باعث می شود تولید شیر مادر افزایش پیدا کند. در این مقاله سعی می کنیم…

استفاده از اسانس گیاهی برای درمان التهاب سینه

برای درمان سفت شدن شیر در سینه از روغن اسطوخودوس می توان 1تا2 قطره داخل ماست چکیده ریخت و بانداژ ماست را با آن انجام داد. در صورت بهبود نیافتن علائم تا 24تا 36 ساعت، مصرف آنتی بیوتیک الزامی است.

یکی از علل سفت شدن شیر در سینه وجود غدد شیری زیر بغل است

بعضی از خانمها غدد شیری اضافی در منطقه زیر بغل دارند که محل خروجی برای این غدد شیری وجود ندارد و در حین بارداری و خصوصاًٌ هنگام شیردهی متورم و دردناک شده و شیر در داخلش تولید می شود که باید فقط آن را توسط بانداژهای ماست که در بالا گفته شد، خنک نگه داشت. البته این غدد در ظرف مدت 2 هفته پسروی کرده و دیگر مشکل ساز نمی شوند.

سفت شدن شیر در سینه مادران شاغل

سرکار رفتن مادر دلیل بر این نیست که باید به نوزاد شیر داده نشود. شما می توانید قبل از شروع به کار سعی کنید شیر خود را داخل پمپ های دستی و داخل شیشه شیری ریخته و به کودکتان بدهید. شما حتی می توانید این شیر را در ظرفهای در بسته بهداشتی ریخته و با نوشتن تاریخ روی آن داخل فریزر گذاشته و موقع مصرف فقط آن را در دمای محیط قرار دهید تا آب شود و هنگام دادن به کودکتان داخل آب گرم بگذارید تا دمایش به میزان مورد دلخواه برسد.در صورت مصرف نشدن، آن مقدار شیر دیگر نگهداری نشود. شیر مادر به مدت 6ماه در فریزر تا دمای 20- درجه ساتی گراد و سه ماه تا دمای 17- درجه سانتی گراد و تا 3 روز در یخچال و همچنین تا 3 ساعت در دمای محیط قابل نگهداری می باشد.

درمان سفت شدن شیر در سینه

درمان سفت شدن شیر در سینه با تغذیه مادر در دوران شیردهی:

در دوران شیردهی بدن شما به کالری بالاتر از حد نیاز روزانه احتیاج دارد. احتیاج بالاتر به مواد معدنی و سفیده تخم مرغ (پروتئین) و ویتامین ها بیشتر از دوران بارداری می باشد.تغذیه شما باید متنوع باشد و سعی کنید از مواد کنسروی و غذاهای آماده که در سوپر مارکتها به فروش می رسند استفاده نکنید.از مواد غذائی با فیبر بالا استفاده کنید. از نمکهای ید دار در برنامه غذائی خود استفاده نمائید. بدن شما روزانه به حدود 500 کیلو کالری بیشتر از حد نیاز خود برای تولید شیر احتیاج دارد. با به پایان رسیدن بارداری معمولاً مقداری اضافه وزن نیز باقی می ماند. حدود 2تا4 کیلوگرم وزن اضافه باقی مانده مصارف با 36000 تا 18000کیلو کالری می باشدکه بدن شما اضافه دارد. که به عنوان کالری رزروی در بدن ذخیره شده اند که در دوران شیردهی مصرف می شوند.

بنابراین به هیچ عنوان در طول دوران شیردهی سعی در کاستن وزن خود نکنید چون بدن شما در دوران شیردهی به 2700 کیلو کالری در روز احتیاج دارد.حین شیردهی 5/0 تا 1 کیلوگرم در ماه از وزن شما کاسته خواهد شد در ضمن حین یک رژیم لاغری مواد زایدی از سلول های چربی بدن شما آزاد می گردد که می تواند وارد شیر شود. در حالت عادی، بدن شما قادر است تمام مواد لازم برای تولید شیر را به تنهائی فراهم کند و یک شیر خوب برای فرزندتان در اختیار بگذارد. تغذیه نادرست در این دوران تاثیری روی کیفیت شیر شما ندارد و فقط شما با این کار می توانید به بدن خود آسیب برسانید و فاکتورهای ایمنولوژیک در بدن شما کاسته شده و همچنین میزان ابتلاء به بیماریهای عفونی را در خود افزایش دهید. تغذیه نادرست در شیردهی روی پوست و مو، بی حوصلگی، دپرسیون، خستگی مزمن، تحرک پذیری شما در برابر مسائل و مشکلات روزمره را باعث می شود.

حتماً بخوانید:
10 ماده غذایی که شیر مادر را افزایش می دهد

10 ماده غذایی که شیر مادر را افزایش می دهد

افزایش دادن شیر مادر چگونه امکان پذیر است؟ شیرآور غذا ، گیاه یا مکملی است که باعث می شود تولید شیر مادر افزایش پیدا کند. در این مقاله سعی می کنیم…

در مصرف ویتامینهای B خصوصاً B6 و اسید فولیک در برنامه غذایتان کوشا باشید. این ویتامینها خصوصاً در غلات و همچنین برگهای سبز سبزیجات یافت می شود.در دوران بارداری به مقدار 50% بیشتر کلسیم احتیاج دارید که این ماده مهم را نیز در سبزیجات سبز، زرده تخم مرغ، بادام، کنجد، گندم و جو سبوس دار و همچنین لبنیات یافت می کنید.در پنیرهایی مانند گودا و موزارلا، میزان بسیار بالائی از کلسیم وجود دارد.با مصرف زیاد لبنیات باید کودک خود را نیز با دقت تحت نظر داشته باشید. بعضی از کودکان به شیر و ترکیبات شیری به صورت دل درد واکنش نشان می دهند که در این صورت باید مصرف این مواد محدود شود. این را همیشه به خاطر داشته باشید که هرچه روی مواد غذائی بیشتر کار شده باشد از ارزش غذائی آن کاسته می شود. مصرف بعضی از میوه جات مانند مرکبات، کیوی و توت فرنگی و گیلاس نیز میتواند در بعضی کودکان مشکلات دل درد یا جوش زدن روی پوست را ایجاد می کند. مصرف حبوبات و کلم ها نیز می تواند در نزد بعضی کودکان مشکل ساز باشد.

مصرف سیر و پیاز خام نیز گاهی می تواندمزه شیر را طوری تغییر دهد که کودکتان تمایل به خوردن آن شیر نداشته باشد. ولی تمام مواردی که در اینجا نوشته شده است دلیل بر این نیست که مادر شیرده نباید از آنها استفاده کند. شما باید از تمام مواداستفاده کنید و ببینید کودکتان چه عکس العملی نشان می دهد. در صورتی که پی بردید بعد از مصرف ماده غذائی کودکتان نا آرام است و مرتب با گریه کردن و صدای شکم ، از سفتی شکم شکایت می کند، تک تک مواد غذائی مشکوک را برای مدت کوتاهی کنار بگذارید و بعد از مدتی مجدداً امتحان کنید و ببینید آیا حساسیت وی از بین رفته است یا خیر. حتی ممکن است شما به مواد غذائی بر بخورید که در اینجا نام برده نشده است مثل گوجه فرنگی که این ماده نیز گاهی می تواند در کودکان حساسیت ایجاد کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits