دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با فواید و عوارض خوردن زردآلو در بارداری
0
زمان مطالعه: 10 دقیقه
زردآلو یکی از میوه های خوشمزه ای است که در فصل تابستان وجود دارد. اما آیا خوردن این میوه ی خوشمزه در دوران بارداری مجاز است ؟ خوردن زردآلو در بارداری چه خواص و مضراتی دارد ؟ با ما باشید تا پاسخ سوالات شما را بدهیم.

آیا خوردن زردآلو در بارداری خطر دارد ؟

زردآلو از خانواده گلسرخ‌ سانان است که شامل آلو، بادام، گیلاس و هلو نیز می‌شود. مصرف زردآلوی خشک در دوران بارداری ایمن است و انتخاب بسیار خوبی برای ویار غذایی است.

خبر خوش بارداری، نگرانی‌های زیادی هم با خود به همراه دارد. رژیم غذایی‌تان نیازمند نظارت دقیق است و به منظور اطمینان از بدنیا آمدن نوزاد سالم بسیار حیاتی است. برخی از مواد غذایی مهم که در این دوره بسیار به آن نیاز دارید شامل اسید فولیک، کلسیم، پروتئین، ید و آهن است.

به این خاطر نیازمند آن هستید که میوه‌ها و سبزیجات تازه زیادی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. زردآلو میوه‌ای است که حاوی بسیاری از مواد غذایی ضروری بارداری است و بدون شک یک گزینه فوق‌العاده برای رژیم بارداری شما محسوب می‌شود.

افزودن چند عدد زردآلو به برنامه غذایی تان در دوران بارداری بسیار مفید خواهد بود. هرچند که خوردن زردآلو در بارداری بی خطر است ولی بهتر است در هنگام خرید از انتخاب زردآلوهای با رنگ زرد روشن خودداری کنید، چراکه زود از درخت چیده شده‌اند.

هنگام برداشتن میوه‌های رسیده و لطیف احتیاط کنید. آن‌ها را در یخچال در جا تخم‌مرغی با رطوبت تقریبا بالا نگه دارید. زردآلوها را تا جای ممکن زود مصرف کنید.

میوه‌های تازه را با آب سرد بشویید و با پارچه نرم خشک کنید. میوه‌های رسیده را با پوست مصرف کنید تا بیشترین فایده را از آن ببرید. تکه‌های بریده‌شده این میوه می‌تواند افزودنی فوق‌العاده‌ای برای سالادها باشد.

آن‌ها را همچنین می‌توان بصورت مربای زردآلو، مارمالاد، شیره و ژله مصرف کرد. میوه‌های ارگانیک خشک شده در آفتاب را می‌توان مانند کشمش و توت در صنعت شیرینی‌ پزی و قنادی استفاده است.

خواص خوردن زردآلو در بارداری

1. خاصیت ضد کم خونی زردآلو در بارداری

زرد آلو به دلیل داشتن عنصر کبالت ، ضد کم خونی محسوب می گردد. کمبود کبالت در بدن منجر به کم خونی می شود و از آن جایی که نیاز به خون در بدن مادران باردار در دوران بارداری بیشتر است ، از این رو مصرف میوه زرد آلو در زمان حاملگی ، نقش مهمی در جلوگیری از کم خونی مادران باردار دارد.

این موضوع مخصوصا در مادران بارداری که از روش تغذیه طبیعی برای تامین منابع آهن و خون سازی استفاده می کنند بسیار مهم است. منظور از روش تغذیه طبیعی ، استفاده از منابع طبیعی حاوی آهن به جای منابع شیمیایی مثل قرص آهن شیمیایی یا قرص اسید فولیک شیمیایی می باشد.

تغذیه طبیعی در دوران بارداری روش بسیار خوبی در رشد طبیعی جنین است و اثرات سوء مصرف مواد شیمیایی نظیر قرص آن شیمیایی یا قرص اسید فولیک شیمیایی را هم بر روی جنین ندارد.

در صورتی که شما خانم باردار هم مایل به استفاده از روش تغذیه طبیعی در دوران بارداری هستید می توانید با یک پزشک طب سنتی در این زمینه مشورت نمایید.

2. خاصیت خون سازی زردآلو در بارداری

یکی از خواص زرد آلو ، خاصیت خون سازی آن است که به واسطه وجود عنصر آهن در ترکیب آن می‌باشد. مساله خون سازی در بدن مادران باردار در زمان حاملگی ، بسیار مهم بوده و نیاز مادر حامله به خون در این زمان بیشتر است.

زردآلو به دلیل داشتن آهن در ترکیب خود یکی از منابع تامین آهن در دوران آبِستنی محسوب می شود. همانطور که در بالا هم اشاره شد ، این موضوع مخصوصا در زنان حامله‌ای که از روش تغذیه طبیعی در دوران بارداری بهره می‌برند بسیار مهم است.

زردآلو در بارداری

مصرف زردآلو در بارداری

3. زردآلو ضد یبوست و ملین در بارداری

یکی از مشکلاتی که در دوران بارداری ممکن است برای خانم های حامله پیش بیاید مساله یبوست بارداری است. زردآلو به دلیل ملین بودن و داشتن خاصیت ضد یبوست می تواند نقش مؤثری در کاهش و رفع یبوست دوران بارداری داشته باشد.

4. نقش زردآلو در استخوان سازی جنین

زردآلو به دلیل داشتن کلسیم نقش مؤثری در استخوان سازی جنین در دوران بارداری دارد و سبب جلوگیری از مشکلات استخوانی از جمله نرمی استخوان در جنین می گردد.

5. نقش زردآلو در هوش جنین

زرد آلو به دلیل داشتن فسفر ، نقش مهمی در تکامل و رشد سلول های مغزی و افزایش هوش جنین دارد.

6. کاهش فشار خون بارداری با زردآلو

زردآلو به دلیل داشتن پتاسیم در ترکیب خود ، در کنترل و کاهش فشار خون بارداری می تواند مؤثر باشد.

7. فایده زردآلو برای رشد سیستم عصبی جنین

زردآلو به دلیل داشتن ویتامین های گروه ب، در رشد و تکامل سیستم عصبی جنین خاصیت مؤثری می تواند داشته باشد.

8. رفع اختلال در رشد جنین

این میوه به دلیل داشتن ویتامین ث، نقش مفیدی در رفع اختلال رشد در جنین می تواند ایفا نماید.

9. خاصیت اشتهاآوری زردآلو در بارداری

زردآلو اشتها آور است و این خاصیت سبب می شود در مادران بارداری که احتمالا دچار کاهش اشتها شده اند یک عامل اشتها زا باشد.

10. جلوگیری از اختلال در رشد مغز جنین

میوه زردآلو به دلیل داشتن ویتامین A، تاثیر فراوانی در جلوگیری از اختلال در رشد مغز جنین دارد. همچنین ویتامین آ برای رشد و نمو دستگاه های مختلف بدن جنین از جمله چشم ، سیستم عصبی مرکزی ، استخوان ها و شش ها لازم است.

اما توجه داشته باشید که مصرف زیاد و بیش از حد این ویتامین خوب نیست و ممکن است سبب بروز ناهنجاری هایی در جنین و سایر مشکلات در دوران بارداری شود. از این رو در خوردن زردآلو در زمان حاملگی ، حتما اعتدال را رعایت نمایید.

11. زردآلو تصفیه کننده خون است

زردآلو تصفیه کننده خون است و این خاصیت آن سبب دفع مواد زائد و مضر خون در دوران بارداری شده و از این رو هم به سلامت مادر باردار و هم به سلامت جنین در شکم مادر حامله کمک می کند. همچنین تصفیه و پاک سازی خون از مواد زائد در زیبا شدن جنین مؤثر است.

زردآلو در بارداری

زردآلو خشک در بارداری

خواص خوردن برگه زردآلو (قیسی) در بارداری

زردآلو میوه‌ ایست متعلق به دسته میوه‌های شفت که می‌توان آن‌ها را هم به صورت خام و هم پخته مصرف کرد و یا این که پس از جداسازی هسته، آنها را در جلوی آفتاب پهن کرد تا حالت خشک و یا نیمه خشک پیدا کنند که به آن برگه زردآلو و یا قیسی می گویند.

این میوه به هر شکلی که مصرف شود، منبع خوبی از کلسیم، آهن، پتاسیم، فسفر و ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E است و خوردن زردآلو در دوران بارداری برای شما و جنین‌ تان مفید است.

زردآلوی خشک و یا برگه زردآلو فواید بسیاری برای سلامت دارد. در زیر با برخی از فواید مصرف برگه زردآلو در دوران بارداری آشنا می‌شوید:

  • برگه زردآلو مدر است. خوردن برگه زردآلو به شدت در درمان تورم در دوران بارداری مفید است.
  • برگه زردآلو منبع خوبی از قند طبیعی، گلوکز و فراکتوز است. مصرف زردآلوی خشک به جلوگیری از ویار بارداری به شیرینی کمک می‌کند.
  • برگه زردآلو را می‌توان برای التیام مشکلات گوارشی در دوران بارداری مصرف کرد.
  • برگه زردآلو سرشار از کلسیم است و مصرف آن در دوران بارداری به رشد استخوانی جنین کمک می‌کند.
  • برگه زردآلو در درمان سوزش معده در بارداری موثر است.

خوردن زردآلوی خشک در دوران بارداری خوب است اما باید یادتان باشد که پیش از افزودن آن به رژیم بارداری خود نکات زیر را رعایت کنید:

توصیه می‌شود زردآلو را همراه با صبحانه مصرف کنید یا این‌که آن را به عنوان میان‌وعده بین روز یا هنگام عصر بخورید. بهترین انتخاب این است که زردآلو را بصورت خشک یا رسیده مصرف کنید. زردآلوی کال می‌تواند باعث ناراحتی شدید و مشکلات معده در دوران بارداری شود.

توصیه می‌شود زردآلو را به اعتدال مصرف کنید. خوردن بیش از حد آن برای بارداری مضر است. پیش از افزودن زردآلو به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

خوردن زردآلو در بارداری فواید بسیاری برای سلامت دارد و بی‌ خطر است. اما باید احتیاط را رعایت کرده و در مصرف آن در دوران بارداری زیاده‌روی نکنید. اگر پس از مصرف زردآلو متوجه هرگونه ناراحتی یا نشانه‌های دیگر شدید، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید.

پیشنهاد ما این است که قبل از افزودن هر ماده غذایی به رژیم دوره بارداری با پزشک مشورت کنید.

زردآلو در بارداری

عوارض زردآلو در بارداری

خطرات و مضرات خوردن زردآلو در بارداری

اگرچه زردآلو خواص زیادی دارد اما باید در مصرف آن دقت کنید. مصرف بیش از حد هیچ چیزی خوب نیست و عوارض جانبی به دنبال دارد.

مصرف بیش از حد زردآلو بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد و مشکلاتی در بارداری ایجاد می کند. اگر زردآلو نرسیده بخورید مشکلات معده ایجاد می شود. زردآلو غنی از دی اکسید سولفور است که باعث واکنش های آلرژیک می شود. بنابراین اگر نسبت به سولفیت حساسیت دارید بهتر است زردآلو نخورید.

هسته زردآلو حاوی ماده شیمیایی لاتریل است که باعث ناراحتی بدن می شود. بنابراین هسته زردآلو را خارج کنید. مصرف بیش از حد زردآلو باعث سردرد و سرگیجه در بارداری می شود.

زردآلویی که تلخ است مقدار زیادی آمیگدالین، نوعی ماده سمی که از آمیگدالین گلیکوزید در هنگام هضم ترشح می شود، دارد. این اسیدها باعث استفراغ و گرفتگی عضلات می شود. مقدار زیاد این اسید باعث فلج تنفسی می شود.

نحوه خوردن زردآلو در دوران بارداری

درحالی که می توان زردآلو را تازه یا خشک شده میل کرد، اما راه های بسیاری وجود دارد که می توانید این میوه خوشمزه را در رژیم غذاییتان قرار دهید. اگر طرفدار اسموتی هستید، مقداری زردآلو و انجیر را خیس کنید و آن ها را با شیر و تکه های یخ مخلوط کنید تا یک اسموتی سالم درست کنید- گرسنگی را رفع می کند.

همچنین می توانید زردآلوهای خشک شده را در ظرف غذای صبحانه مانند فرنی، جودوسر یا سریل (غلات سبوس‌دار) اضافه کنید تا روزتان را با یک وعده غذایی مغذی شروع کنید. فراموش نکنید که قبل از اضافه کردن زردآلو ها، آن ها را شسته و هسته هایشان را در بیاورید.

زردآلو در بارداری

چه مقدار زردآلو در بارداری مفید است ؟

خوب است که زردآلو را به عنوان یک میوه خشک در دوران بارداری مصرف کنید، اما مهم است که قبل از اضافه کردن آن به رژیم غذایی بارداریتان، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • توصیه می شود زردآلو را همراه صبحانه تان، یا به عنوان میان وعده صبح یا عصر میل کنید تا بیشترین فایده اش حاصل شود.
  • بهتر است زردآلو را به شکل خشک شده یا رسیده میل کنید. زردآلوهای نارس می توانند باعث درد شدید و مشکلات معده در دوران بارداری شوند.
  • توصیه می شود زردآلو را در حد اعتدال (۲ تا ۳ تکه در روز) مصرف کنید؛ چرا که مصرف بیش از اندازه آن ممکن است در دوران بارداری مضر باشد.
  • قبل از اضافه کردن زردآلو به رژیم غذاییتان، با پزشکتان صحبت کنید تا بدانید که آیا به گوگرد حساسیت دارید یا نه.

زردآلو فواید بسیاری برای سلامتی دارد و خوردن آن در دوران بارداری بی خطر است. با این حال، باید در مصرف زردآلو در دوران بارداری احتیاط کرد و بیش از حد مصرف نشود.

اگر بعد از مصرف زردآلو دچار کسالت یا علائم دیگری شدید، پیشنهاد می شود که به دنبال کمک های پزشکی بروید. به شما توصیه می شود قبل از افزودن یا حذف هر غذایی از رژیم غذایی بارداری خود، با پزشک یا متخصص رژیم غذایی در تماس باشید.

همچنین بخوانید:

۱۲ میوه مفید در بارداری : مصرف چه میوه ای در بارداری توصیه میشود؟

هلو و تأثیر شگفت انگیز مصرف آن در بارداری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits