دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاربرد ایمپلنت سوپرولین چیست؟

ایمپلنت سوپرولین چیست و چه کاربردی دارد ؟

کاربرد ایمپلنت سوپرولین چیست؟
0
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کاشت سوپرولین ( سوپرلین ) برای زمان طولانی مدت است که برای درمان بلوغ زودرس استفاده می شود. کاشت سوپرولین همچنین به عنوان مسدود کننده بلوغ استفاده می شود. با دلگرم همراه باشید تا با این محصول بیشتر آشنا شوید.

سوپرولین چیست و چه کاربردی دارد ؟

ایمپلنت سوپرولین زیر پوست بازو قرار می گیرد. از نظر تئوری، فقط برای مدت کمی بیشتر از یک سال موثر است، اما برخی از محققان معتقدند که برای کاهش هزینه ها می تواند تا دو سال در جای خود باقی بماند.

اگر کاشت دیگر موثر نباشد، در صورتی که جوانان به سنی رسیده اند که گذراندن سن بلوغ برای آنها مناسب است، می توان آن را تعویض یا خارج کرد. از کاشت های سوپرولینمی توان سال های متوالی پی در پی استفاده کرد.

نحوه اثر سوپرولین چگونه است ؟

ایمپلنت های سوپرولین حاوی استات هیسترلین هستند. هیسترلین همان چیزی است که به عنوان آگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین ( GnRH ) شناخته می شود. این بدان معنی است که گیرنده های گنادوتروپین را در غده هیپوفیز فعال می کند. تحریک GnRH هیپوفیز در دوران بلوغ و بزرگسالی منجر به تولید هورمون های جنسی (استروژن و تستوسترون) توسط غدد جنسی (تخمدان یا بیضه) می شود.

تحریک آگونیست GnRH از هیپوفیز توسط سوپرولینثابت است. این امر منجر به افزایش اولیه ترشح هورمون ها می شود. اما می تواند توسط داروهای دیگر مسدود شود. پس از آن هیپوفیز به سرعت به GnRH حساسیت کمتری پیدا می کند. فقط پس از یک یا دو هفته، دیگر سیگنال هایی را که باعث ترشح هورمون های جنسی در غدد جنس می شوند متوقف می کند. این به طور موثر بلوغ را خاموش می کند. از آگونیست های GnRH همچنین برای درمان برخی سرطان های حساس به هورمون مانند سرطان پروستات استفاده می شود.

کاربرد سوپرولین

کاربرد سوپرولین

ایمپلنت های سوپرولین برای درمان بلوغ مرکزی زودرس مورد تأیید سازمان غذا و دارو هستند. سوپرولین برای استفاده در افراد 2 سال به بالا تأیید شده است.

استفاده سوپرلین در جوانان تراجنسیتی

از ایمپلنت های سوپرولینبه عنوان مسدود کننده بلوغ برای جوانان تراجنسی که هنوز در بلوغ جنسی خود کامل نشده اند، استفاده می شود. نشان داده شده است که استفاده از مسدودکننده های بلوغ باعث بهبود سلامت و سلامتی جوانان تراجنسی می شود. همچنین مسدودکننده های بلوغ خطر عقاید خودکشی را کاهش می دهند. به همین ترتیب، بسیاری از سازمانهای حرفه ای توصیه می کنند که به طور مرتب به جوانان ترنس جندر مسدود کننده های بلوغ داده شود.

برای جوانان ترنسجندر، مسدود کننده های بلوغ به کاهش بی نظمی جنسیتی کمک می کنند . آنها این کار را با کمک به جوانان انجام می دهند تا از تغییرات جسمی که باعث بی نظمی جنسیتی آنها می شود، جلوگیری کنند. به عنوان مثال، در مردان تراجنسیتی جوان که در آغاز بلوغ به او مسدود کننده های بلوغ داده می شود، پستان رشد نمی کند. مصرف آنها در دختران تراجنسیتی جوان باعث می شود که آنها رشد موهای مردانه را روی سینه یا سایر اعضای بدن را تجربه نکنند.

جوانان تراجنسی که می توانند مسدودکننده های بلوغ را شروع کرده و سپس تحت هورمون درمانی تایید کننده جنسیت قرار بگیرند، فقط در یک جنس تایید شده تحت یک بلوغ قرار خواهند گرفت.

separator line

نحوه مصرف سوپرولین

قبل از قرار دادن سوپرولین در بدن کودک یا نوجوان، پزشک بیمار را ارزیابی می کند که چگونه هورمون ها بر بدن او تأثیر می گذارند. این امر نه تنها به پزشک امکان می دهد مرحله بلوغی را که کودک در آن قرار دارد تعیین کند، بلکه پزشک می تواند علت بلوغ زودرس را تشخیص دهد.برهمین اساس از آزمایش خون برای اندازه گیری میزان استروئیدهای جنسی و سایر هورمون های کودک استفاده می شود. سن استخوان آنها احتمالاً اندازه گیری خواهد شد، زیرا استخوان به هورمونهای جنسی نیز پاسخ می دهد.

separator line

موارد احتیاط و منع مصرف سوپرلین

سوپرولیننباید در افرادی که باردار هستند استفاده شود. تغییرات هورمونی ناشی از سوپرولینخطر از دست دادن بارداری را افزایش می دهد. سوپرولین همچنین نباید در افرادی که نسبت به آگونیست های GnRH یا GnRH حساسیت زیادی دارند استفاده شود.

افرادی که قصد شروع سوپرولین را دارند باید توجه داشته باشند که ممکن است افزایش اولیه غلظت هورمون های جنسی در خون آنها افزایش یابد. این وضعیت منجر به افزایش استرادیول در زنان و تستوسترون در مردان می شود. این افزایش در طی هفته اول بیشترین میزان را دارد و تولید هورمون های جنسی باید طی چهار هفته کاملاً کاهش یابد. افزایش هورمون ها در کسی که از آگونیست GnRH دیگری به سوپرولین استفاده می شود، انتظار نمی رود.

هیچ تداخل دارویی شناخته شده ای برای سوپرولین وجود ندارد، اما مصرف این دارو ممکن است بر نتایج آزمایش خون با بررسی محصولات غده هیپوفیز و غدد جنسی تأثیر بگذارد.

separator line

آگونیست های GnRH

از آگونیست های GnRH برای درمان سایر بیماری های حساس به هورمون مانند آندومتریوز، سرطان پروستات و فیبروم رحم نیز استفاده می شود. تعدادی دارو در این کلاس وجود دارد.

آگونیست های GnRH
نام عمومینام های تجاریمسیر مدیریت
لوپرولیدLupron، Eligard، Lupron انبار، Viadurتزریق عضلانی یا زیر جلدی ؛ کاشتن
گوزرلینزولادکستزریق زیر جلدی طولانی مدت
نافرلینسینارلاسپری بینی
تریپتورلینTrelstar، Trelstar Depot، Trelstar LA، Triptodur (بسیاری دیگر در خارج از ایالات متحده)تزریق عضلانی

مقدار مصرف سوپرولین

سوپرولین کاشتی با ماندگاری طولانی است که حاوی 50 میلی گرم استات هیسترلین می باشد. تقریباً 65 میکروگرم استات هیسترلین در روز و به مدت 12 ماه آزاد می کند. در مقابل، ایمپلنت VANTAS همچنین حاوی 50 میلی گرم استات histrelin و انتشار حدود 50 میکروگرم در روز به مدت 12 ماه است.

سوپرولین را می توان تحت بی حسی موضعی در مطب پزشک یا تحت بیهوشی عمومی در اتاق عمل قرار داد. پس از 12 ماه استفاده، ایمپلنت یا باید برداشته یا جایگزین شود. ایمپلنت به مدت دو هفته و بیش از 12 ماه طراحی شده است تا در صورت نیاز به تعویض ایمپلنت، در قرار ملاقات پزشکان امکان انعطاف پذیری فراهم شود.

پس از قرار دادن سوپرلین، به بیمار آموزش داده می شود که از بازوی خود را به مدت 24 ساعت مراقبت کند. همچنین به آنها توصیه می شود از استفاده شدید بازو به مدت یک هفته خودداری کنند. این اجازه می دهد تا زمان برش به طور کامل بهبود یابد و ممکن است خطر مشکلات مربوط به ایمپلنت را کاهش دهد.

سوپرولین

عوارض احتمالی استفاده از سوپرولین

عوارض جانبی جدی سوپرولین نادر است. شایعترین عوارض جانبی سوپرولینواکنش در اطراف محل قرار دادن ایمپلنت است. عوارض جانبی محل کاشت شامل کبودی، تورم و درد است. این موارد باید خود به خود برطرف شوند و نیازی به درمان ندارند. با این حال، درد یا قرمزی شدید باید به پزشک گزارش شود. برخی از افراد در محل کاشت نیز زخم ایجاد می کنند. در موارد نادر، کاشت ممکن است شکسته یا خود به خود از طریق پوست جذب شود.

عوارض شدید سوپرولین

اگرچه عوارض شدید نادر است، اما گزارش هایی از تجربه تشنج در آگونیست های GnRH از جمله سوپرولین ثبت شده است. این موارد در درجه اول در افراد با اختلالات اساسی عصبی مانند صرع رخ داده است. این موارد همچنین در افرادی که داروهای دیگری مصرف می کنند و خطر تشنج را افزایش می دهند، اتفاق افتاده است.

با این حال، برخی از تشنجات در افرادی گزارش شده است که هیچ عامل خطر دیگری ندارند. افرادی که شرایط پزشکی تشخیص داده نشده ای دارند و تحت تأثیر سیگنالینگ GnRH قرار گرفته اند، ممکن است دچار جوش های ناشی از جایگزینی سوپرولین شوند. این ممکن است شدید باشد.

هشدارها و تداخل احتمالی سوپرولین

سوپرولین نباید در افرادی که باردار هستند و یا در افراد زیر 2 سال استفاده شود. این دارو فقط در بیماران با سابقه تشنج، بیماری عروق مغزی یا داروهایی که خطر تشنج را افزایش می دهند، باید با احتیاط مصرف شود.

افرادی که از سوپرولینیا سایر آگونیست های GnRH و مراقبان آنها استفاده می کنند باید توجه داشته باشند که برخی از افراد با افزایش علائم روانپزشکی در این داروها روبرو می شوند از جمله:

  • تحریک پذیری
  • بی تابی
  • عصبانیت
  • پرخاشگری
  • افسردگی

زمان مراجعه به پزشک در مصرف سوپرولین

اگر شما یا فرزندتان تغییرات روانی نگران کننده ای را تجربه می کنید، بهتر است که این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید.

قبل از دریافت Supprelin LA، اگر ادرار دردناک یا دشوار، دیابت، بیماری قلبی، بیماری عروق کرونر، بیماری کبدی، سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی، پوکی استخوان یا بیماری مثر بر ستون فقرات دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت بروز عارضه جانبی جدی مانند بی حسی شدید یا گزگز در پاها، ضعف عضلانی، مشکلات در تعادل یا هماهنگی، از دست دادن کنترل مثانه یا روده، ادرار بیشتر یا کمتر از حد معمول، بی حسی ناگهانی یا سردرد شدید، مشکلات گفتاری یا بینایی، افزایش تشنگی یا ادرار، گرسنگی بیش از حد، یا درد قفسه سینه که به بازو یا شانه انتشار می یابد، پزشک خود را در جریان قرار دهید.

کاشت Supprelin LA معمولاً به مدت 12 ماه در جای خود باقی مانده و سپس برداشته می شود. پزشک شما در آن زمان تشخیص می دهد که آیا برای درمان علائم خود نیاز به کاشت دیگر دارید یا ندارید.

همچنین بخوانید :

علت بلوغ زودرس دختران : چرا دختران دچار بلوغ زودرس می‌شوند؟

آیا بلوغ زودرس باید درمان شود؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits