دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هایمن چیست ؟ راههای تشخیص پارگی پرده بکارت هایمن
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
هایمن(Hymen) یا همان پرده بكارت، غشایی است كه تمام یا قسمتی ازدهانه واژن را می‌پوشاند. «هایمن» لغتی یونانی است به معنای پوست یا پرده كه از نام الهه ازدواج و عروسی یونانیان گرفته شده است.

هایمن چیست ؟

هایمن : در نخستین مراحل رشد جنینی، هیچ ورودی‌ای به واژن وجود ندارد. لایه باریک بافتی که در این مرحله واژن را می‌پوشاند، قبل از تولد به طور ناقص تقسیم می‌شود، این لایه بعدها پرده بکارت را به وجود می‌آورد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند پرده بکارت، داخل واژن قرار دارد. در صورتی که این‌طور نیست.

پرده بکارت، بخش خارجی اندام جنسی است و دقیقا در ورودی دهانه آن قرار دارد. پرده بکارت که یک چین غشایی نامنظم است و از اپیتلیوم شاخی تشکیل شده، درست در مدخل ورودی واژن قرار دارد و در واقع به منزله در ورودی واژن است و اولین بار با مقاربت، معاینه خشن، ضربه و جراحی پاره می‌شود.

معمولا پرده بکارت یک یا چند سوراخ کوچک دارد که خون‌ریزی قاعدگی از آن خارج می‌شود. اگر این پرده اصلا سوراخ نداشته و به طور کامل واژن را بسته باشد، خون قاعدگی در پشت آن تجمع می‌یابد و در رحم انباشته می‌شود و بر اثر پس زده‌شدن به داخل حفره صفاقی می‌تواند سبب بیماری اندومتریوز و نازایی شود که این مورد بسیار نادر است.

انواع پرده بکارت هایمن

  • پرده بکارت حلقه‌ای: در این نوع پرده بکارت پرده به شکل حلقه دورادور مهبل را می‌پوشاند، لذا در خیلی از موارد، در رابطه خون‌ریزی ندارد.
  • پرده‌ی بکارت ارتجاعی: این نوع پرده به اندازه کافی انعطاف‌پذیر است و به هنگام ورود آله‌ی تناسلی پاره نمی‌شود. این پرده به شکل جزئی پاره نمی‌شود و خون‌ریزی را در برندارد.
  • پرده‌ی بکارت تیغه‌ای: این نوع پرده بکارت مهبل یا واژن را به دو قسمت تقسیم می‌کند، یعنی مهبل دارای دو سوراخ است و خون‌ریزی دارد. پرده‌ای است که به صورت یک تیغه ممتد در طول ورودی واژن دیده می‌شود.
  • پرده بکارت بسته، یا بدون سوراخ: در این نوع پرده بکارت، وقتی دختر خانم‌ها برای چندین ماه عادت ماهوار می‌شوند خون عادت ماهوار به بیرون تراوش نمی‌کند، باعث درد موقت پایین شکم می‌شوند این دختر خانم‌ها باید به داکتر مراجعه کنند و با ایجاد یک برش کوچک پرده را باز بسازند تا مقدار خون جمع‌شده به بیرون خارج شود. این نوع پرده هیچ سوراخی ندارد و کاملاً بسته است.

بعضی هم به شکل مادرزاد پرده بکارت ندارند. بعضی از پرده‌های بکارت بسیار ضخیم است که ممکن است برای پاره کردن آن نیاز به کمک داکتر متخصص نسای-ولادی باشد و این شیوه را بریدن پرده بکارت می‌نامند.

هایمن چیست

پرده بکارت حلقه‌ای باز به دو نوع است:

اتساع: یکی از انواع پرده‌ی بکارت است که با نزدیکی‌های جنسی پاره نمی‌شود و یا هم اگر پاره هم شود پاره‌گی جزئی داشته و خون‌ریزی ندارد .

قابل اتساع: که قابلیت پاره‌شدن را دارد و در اولین ارتباط جنسی، پاره و حتا مقداری خون در آن دیده می‌شود.

نوع غربالی بکارت هایمن

این پرده به طور کامل در عرض مهبل کشیده شده اما سطح آن سوراخ‌سوراخ است و در زمان ارتباط جنسی، باعث خون‌ریزی شدید می‌شود.

  • پرده بکارت دندانه‌دار: مثل نوع حلقه‌ای است، ولی دارای دندان‌ها به شکل هفت و هشت می‌باشد.
  • پرده بکارت حدود: این نوع پرده هیچ سوراخی ندارد و کاملاً بسته است. بعضی هم به شکل مادرزاد پرده بکارت ندارند. بعضی از پرده‌ها بسیار ضخیم می‌باشند و این نوع پرده، هیچ سوراخی ندارد و کاملاً بسته است. ممکن است برای پاره کردن آن نیاز به کمک داکتر متخصص نسایی- ولادی شود و این شیوه را بریدن پرده بکارت می‌نامند.

پرده بدون سوراخ یا بسته چیست ؟

پرده‌ای است که تنها با خروج نوزاد پاره می‌شود، اما به صورت نامنظم گوشتی در قسمت ورودی واژن باقی میماند .

در دخترانی که پرده بکارت بسته دارند، خون عادت ماهوار در عقب پرده جمع می‌شوند که باعث دردهای شدید می‌گردد. این‌گونه خانم‌ها باید به دکتر مراجعه کنند و عمل جراحی و ایجاد برش روی پرده را طی کنند. وقتی خون قاعده‌گی‌شان به شکل سیاه‌رنگ خارج شد، آرام می‌شود.

هایمن غربالی

پارگی پرده بکارت هایمن

رشته‌های عصبی در پرده کم هستند و به همین دلیل در صورت آرامش جسمی و روانی پارگی آن معمولا بدون درد است. عمل پاره‌شدن پرده بهتر است در زمانی که بدن آرام است و هیچ اضطراب و خستگی وجود ندارد، انجام شود. ‌بنابراین نزدیکی در اولین شب ازدواج و پس از مراسم طولانی عروسی توصیه نمی‌شود.

خانم‌ها بهتر است قبل از نزدیکی برای آگاهی از نوع پرده‌شان به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند. ‌ممکن است در برخی ‌موارد پرده بسیار ضخیم باشد که برای پاره‌کردن آن، کمک پزشک مورد نیاز باشد تا از بروز درد هنگام ارتباط جنسی جلوگیری شود. این شیوه را بریدن پرده می‌نامند.

طی اولین نزدیکی، پرده بکارت در چند جا پاره و به چند قطعه تقسیم می‌شود. غالبا تا زمانی که زن، نوزادی به دنیا بیاورد باقیمانده پرده در دهانه واژن وجود خواهد داشت. ‌در صورت تنگی دهانه واژن، بهتر است از کرم و ژله‌ای تسهیل‌کننده یا اسپری بی‌حس‌کننده استفاده کرد. ‌ضمن اینکه تحریک زن و خروج ترشحات از دهانه واژن، موجب نرم شدن دهانه واژن و سهولت ارتباط جنسی می‌شود. گاهی پرده بکارت با یک یا دو بار نزدیکی کاملا پاره نمی‌شود و هر دفعه قسمتی از آن پاره می‌شود و کمی خون‌ریزی می‌کند. ‌

خون‌ریزی در اثر پارگی پرده بکارت چه مقدار است؟

حداقلی برای خون‌ریزی در این حالت نداریم. ممکن است در حد یک یا دو قطره باشد یا شاید هم بیشتر باشد ولی حداکثر به اندازه آغشته شدن یک عدد پوشک خواهد بود و چیزی که مسلم است این است که این خون‌ریزی نباید ادامه داشته باشد و معمولا در عرض یک یا دو دقیقه تمام می‌شود.

اگر در مواردی خون‌ریزی ادامه داشت احتمال پارگی‌های اطراف واژن مطرح می‌شود که در این صورت حتما باید ترمیم شود و این مسئله بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که مقاربت بدون رضایت زن و با مقاومت وی و اصرار طرف مقابل انجام شود که در این موارد باید پارگی واژن ترمیم شود.

در پایان تاکید می‌کنم که پرده بکارت ملاک مطمئنی برای تشخیص سلامت جنسی دختران نیست و انواعی از پرده بکارت وجود دارد که خون‌ریزی ایجاد نخواهد شد و در این موارد بهتر است حتما قبل از ازدواج به پزشک یا ماما مراجعه شده و برگه گواهی سلامت دریافت شود.

خودارضایی نیز می تواند باعث آسیب پرده بکارت شود. پرده بکارت بافتی بسیار حساس و نازک دارد که نسبت به کوچک‌ترین تحریک آسیب‌پذیر است. گرچه تحریکات کوچک و مختصر آسیب کامل به پرده بکارت نمی‌رساند ولی همین آسیب جزئی که برگشت‌ناپذیر و قابل تشخیص است نیز سبب حساس شدن می‌شود. احتمال پارگی پرده بکارت بر اثر خودتحریکی و پیامدهای روانی ناشی از آن وجود دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits