دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوغ در بارداری : در بارداری چه دوغی بخوریم ؟
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
مصرف دوغ در دوران بارداری با توجه به خواص گفته شده آن میتواند مضر نیز باشد . در ادامه به بررسی خواص و عوارض دوغ در بارداری و همچنین به اینکه چه دوغی در دوران بارداری مفید است میپردازیم .

فواید و عوارض مصرف دوغ در بارداری

خوردن دوغ در دوران بارداری می‌تواند فواید زیادی برای زنان باردار به همراه داشته باشد. دوغ یک نوشیدنی سنتی ایرانی ست که به طور کلی متشکل از ماست و آب است. گاهی مواد دیگری ممکن است برای بهبود طعم به آن اضافه شود از قبیل سبزیجات معطر خشک شده نظیر نعناع، کاکوتی و...

دوغ به‌دلیل وجود کلسیم و پروتئین و همچنین میکرو ارگانیسم‌های داخل آن، برای دوران حساس بارداری بسیار مناسب است. دوغ علاوه بر کلسیم سرشار، به علت پروبیوتیک‌های داخل آن به سیستم گوارش نیز کمک می‌کند.

  1. طبق توصیه متخصصان در دوران بارداری از مصرف دوغ‌های غیرپاستوریزه پیشگیری کنید.
  2. دوغ کفیر را فریز نکنید، این عمل باعث از بین رفتن بخش بزرگی از پروبیوتیک‌های آن‌ می‌شوند.
  3. از تازه بودن دوغ مطمئن شوید.
  4. اگر به نوشیدن دوغ حساسیت دارید، از مصرف آن بپرهیزید و با مشورت با پزشک مربوطه، جایگزین مناسبی برای نیاز بدن پیدا کنید.
  5. اگر جزو مادرانی هستید که مزاج سردی دارید و به نوشیدن انواع دوغ علاقه دارید، با تنظیم برنامه وعده‌ی غذایی متعادل که سردی دوغ را خنثی کند، می‌توانید دوغ بنوشید.

حتماً بخوانید:
طرز تهیه دوغ کفیر + خواص درمانی کفیر

طرز تهیه دوغ کفیر + خواص درمانی کفیر

دوغ کفیر و خواص درمانی کفیر از دانه‌های کفیر یا قارچ کفیر برای تولید کفیر استفاده می شود، این دانه ها چیزی شبیه به گل کلم یا تکه هائی از مرجان های…

 خوردن دوغ در دوران بارداری

ویار دوغ در بارداری

دوغ محلی در دوران بارداری

روش دیگری که برای مصرف دوغ محلی در نظر گرفته می‌شود و برای دوران بارداری بسیار مفید است، استفاده از ادویه در دوغ محلی است. طرز تهیه‌ ادویه دوغ محلی ساده است و بیشترین حجم ادویه را سبزی‌های معطر تشکیل می‌دهند که به دوغ طعم فوق‌العاده‌ای می‌دهد.

سبزیجات معطر همانند: برگ کرفس، نعنا، پونه، برگ پیازچه و گل سرخ، همگی به صورت خشک و تازه هستند. از بین تمام سبزیجات معطر، نعناع یک پیمانه بیشتر از بقیه‌ به دوغ محلی باید اضافه شود.

اگر تمایل داشته باشید می‌توانید برای سری دوم از سبزیجات معطر دیگری همانند: کاکوتی، ترخون، گل آویشن و برگ سیر رسیده که کامل خشک شده‌اند، استفاده کنید.

دوغ حاوی نعناع در بارداری

در تولید برخی از دوغ‌ها از نعناع استفاده می‌کنند. نعناع یک گیاه به شدت پرخاصیت است که می‌تواند اختلالات روده‌ای را بکاهد، اسپاسم و گرفتگی عضلات را از بین ببرد و به هضم غذا کمک می‌کند. با این حال باید در مصرف آن احتیاط کنید زیرا مصرف بیش از حد نعناع می‌تواند باعث تحریک خونریزی شود.

دوغ حاوی کاکوتی در حاملگی

از دیگر گیاهان معطری که در تولید دوغ از آنها استفاده می‌شود، کاکوتی است. از کاکوتی برای درمان اسهال و دل پیچه استفاده می‌کنند. و همچنین طبع گرمی دارد که طبع سرد دوغ را معتدل می‌کند.

 خوردن دوغ در دوران بارداری

دوغ گازدار در بارداری

چه نوع دوغی برای دوران بارداری مفید است ؟

دوغ کفیر یک نوشیدنی ترش و گازدار و یک فرآورده حاصل از تخمیر شیر است. دوغ کفیر نوعی نوشیدنی پرکالری و غنی از باکتری‌های پروبیوتیک، اسید لاکتیک، الکل، کلسیم، پروتئین، ویتامین‌ها به‌ویژه ویتامین‌های گروه B است. به‌همین دلیل دوغ کفیر یک نوشیدنی معجزه­‌آسا برای دوران بارداری است.

کفیر موجود در دوغ یک نوع قارچ است که از قفقاز وارد شده است به‌طوری که مردمان قفقاز عمر طولانی خود را در خوردن کفیر می‌‎دانند.

مخمرهای کفیر باعث تولید اسید فولیک در بدن می‌شوند. کمبود اسیدفولیک در زنان باردار بسیار شایع است. با مصرف این نوشیدنی از کم‌خونی در دوران بارداری دور می‌شوید.

همچنین، این نوشیدنی برای کسانی که به لاکتوز شیر حساسیت دارند، مناسب است.

علاوه بر آن، کفیر بر حرکت روده و رفع مشکلات یبوست بارداری کمک می‌کند. وجود میکروارگانیسم‌های داخل کفیر، سیستم گوارش به ویژه روده‌ها را تقویت می‌کند.

یکی از مزیت‌های مهم کفیر این است که کفیر سیستم ایمنی بدن را در مقابل عفونت‌ها، سرماخوردگی، التهاب‌ها تقویت می‌کند. باکتری‌ها و مخمرهای فعال در کفیر به دوغ ارزش غذایی بالایی می‌دهد که به عنوان تغذیه تکمیلی برای زنان باردار و شیرده بسیار توصیه می‌‌شود.

حتماً بخوانید:
دوغ گرما دیده چیست و با سایر دوغ ها چه تفاوتی دارد ؟

دوغ گرما دیده چیست و با سایر دوغ ها چه تفاوتی دارد ؟

دوغ از نوشیدنی های سنتی ویژه ایران است. امروزه در صنعت، دوغ را به روشهای مختلفی از شیر پاستوریزه، مایه ماست، آب و نمک تحت شرایط تخمیر تهیه می کنند.…

مزایای خوردن دوغ در دوران بارداری

از آنجایی که پایهی اصلی دوغ دو ماده‌ی غذایی ماست و آب هستند. می‌توان مزایای خوردن دوغ در دوران بارداری را براساس این دو ماده در نظر گرفت:

  • باعث هیدراته شدن بدن می‌شود
    درصد بالایی از دوغ را آب تشکیل داده است که به هیدراته نگه داشتن بدن کمک میکند. هیدراته ماندن بدن نقش مهمی در انتقال ویتامینهای مورد نیاز بدن به جنین ایفا میکند. بعلاوه هیدراته نگه داشتن بدن از مشکلاتی نظیر سردرد، گرفتگی عضلات و حالت تهوع می‌کاهد. هیدراته بودن بدن ضمن اینکه خطر عفونت ادراری را می‌کاهد، از مشکلاتی نظیر یبوست نیز جلوگیری می‌کند.
  • حاوی پروتئین و چربی است
    میزان پروتئین و چربی دوغ به میزان زیادی تحت‌تاثیر ماست اولیه است. پروتئین‌هایی که در دوران بارداری مصرف می‌کنید به اسید آمینه‌ها می‌شکنند و برای تولید پروتئین‌های بافتی جنین مورد استفاده قرار می‌گیرند. اهمیت پروتئین به طور ویژه در سه ماهه‌ی سوم افزایش پیدا می‌کند. اگر مادر در طول بارداری پروتئین کمی مصرف کند، خطر تولد نوزاد کم وزن افزایش می‌یابد. از طرف دیگر مصرف چربی در بارداری نیز برای تشکیل بافت‌های جنینی و انتقال ویتامین‌های محلول در چربی به شدت در این دوران ضروری است.
  • حاوی ویتامین D و B است
    دوغ حاوی میزان بالایی ویتامین D و B ست و به دلیل نقش پررنگ این دو ویتامین در رشد و نموی جنین، خوردن دوغ در دوران بارداری می‌تواند بسیار مفید باشد. ویتامین D در بارداری به طور ویژه در تشکیل استخوان‌های جنین و جذب کلسیم و فسفر در روده استفاده می‌شود.
  • حاوی کلسیم است
    اهمیت مصرف کلسیم در دوران بارداری بر کسی پوشیده نیست. از این ماده‌ی معدنی در تشکیل استخوان‌های جنین استفاده می‌شود. به هر میزان که ذخایر کلسیم مادر غنی‌تر باشد، کلسیم کمتری از استخوان‌ها و دندان‌های مادر برای رشد و نموی جنین تخلیه می‌شود.
  • حاوی باکتری‌های پروبیوتیک است
    پروبیوتیک‌ها گروهی از ارگانیسم‌ها هستند که اثرات سلامتی بخش زیادی دارند. پروبیتویک‌ها باعث بهبود سیستم ایمنی نوزاد می‌شوند و احتمال حساسیت‌های پوستی در آنها را می‌کاهند. اما پروبیوتیک‌ها برای مادر نیز مفید هستند، آنها فلور میکروبی روده‌ی مادر را بهبود بخشیده و از بروز یبوست که یک مشکل رایج در بارداری است جلوگیری می‌کنند. بعلاوه پروبیوتیک‌ها خطر بروز التهاب و عفونت را کاهش می‌دهند.

 خوردن دوغ در دوران بارداری

خوردن دوغ در بارداری و جنسیت جنین

زنان باردار از مصرف چه دوغ‌هایی باید بپرهیزند؟

زنان باردار بهتر است از مصرف دوغ‌های تخمیری فاصله بگیرند. دوغ تخمیری چیست؟ یکی‌ دیگر از انواع دوغ که مصرف آن رایج است و بیشتر در وعده‌های غذایی ما از آن استقبال می‌شود، دوغ گازدار است.
یکی از انواع دوغ گازدار پرطرفدار، دوغ تخمیری است که طعم خیلی خوبی دارد. از آن‌جا که گازدار شدن دوغ‌ها به‌صورت مستقیم برای سلامت افراد ضرر دارد، گازدار شدن دوغ‌های تخمیری به‌صورت غیرمستقیم انجام می‌شود. اما به‌طور کلی بهتر است زنان باردار از مصرف دوغ‌های تخمیری بپرهیزند.

مضرات خوردن دوغ در دوران بارداری

  1. دریافت بیش از حد نمک
    یکی از نگرانی‌های که در مورد خوردن دوغ در دوران بارداری وجود دارد، دریافت میزان زیادی نمک است. این نگرانی به طور ویژه در دوغ‌های شرکتی وجود دارد. خوردن نمک زیاد در دوران بارداری باعث افزایش فشار خون می‌شود که به شدت خطرناک است و در مصرف زیاد نمک در لیست پرهیز غذایی در بارداری قرار دارد.
  2. غلبه‌ی طبع سرد
    دوغ نوشیدنی با طبع سرد است که مصرف بیش از حد آن می‌تواند برای زن بارداری خطرناک باشد. افزایش سردی در بدن باعث سردرد، درد استخوان‌ها و ضعف و بی‌حالی می‌شوند. برای همین توصیه می‌شود که تا حد امکان دوغ را با گیاهان معطری نظیر کاکوتی مصرف کنید تا از سردی آن بکاهند.
  3. اختلال در جذب آهن
    زیاده‌روی در مصرف لبنیات مانند دوغ باعث اختلال در جذب آهن می شود از این رو مصرف آنها برای کسانی که به کم خونی ناشی از فقر آهن مبتلا هستند توصیه نمی‌شود.
  4. اختلال در جذب کلسیم
    یکی از مواردی که منجر به ایجاد اختلال در جذب کلسیم می‌شود، نمک است. با وجود آنکه دوغ می‌تواند حاوی کلسیم زیادی باشد، با این حال نمک موجود در آن می‌تواند باعث اختلال در جذب کلسیم در بارداری شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits