دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علل اصلی و شایع نازایی در زنان و مردان
17
زمان مطالعه: 20 دقیقه
نا باروری مردان,ناباروری در مردان,هورمونهای مردانه,روشهای درمان ناباروری,درمان ناباروری در مردان,درمان ناباروری, درمان ناباروری مردان, هورمون‌های مردانه,اختلالات هورمونی,کمبود اسپرم,استروژن‌ های گیاهی,تغذیه در ناباروری مردان

علل اصلی و شایع نازایی در زنان و مردان

علل اصلی و شایع نازایی در زنان

اگر شما برای بیشتر از یک سال مقاربت منظم وبدون پیشگیری داشته اید وهنوز باردار نشده اید (یا به مدت شش ماه اگر بیشتر از 35سال دارید)باید به پزشک مراجعه کنید نزدیک به 90در صد زوجین نازا به طور موفقیت آمیزی درمان می شوند. به خاطر داشته باشیدکه چون یک زوج ممکن است دچار مشکلات مختلفی باشند درصد های موفقیت بسیار متغیر هستند.

آندومتریوزیز

آندومتریوزیز به شرایطی اطلاق می شود که در آن بافت پوشاننده مخاط رحم(بافت اندومتریال)در بیرون از حفره رحمی ومعمولا در حفره شکمی لگنی رشد می کند.

علائم احتمالی :بعضی زنان بدون علامتنددر حالی که دیگران دچار درد موقع عادت ماهیانه یا درد حین نزدیکی یا دردهای مبهم لگنی هستند.

درمانهای امکانپذیر:داروهای باروری بالقاح مصنوعی ،عمل جراحی برای برداشتن بافت غیر نرمال یا باز کردن لوله ها،روشهای کمکی تولید مثلی یا فرزند خواندگی

میزان موفقیت :زمانی که داروهای محرک تخمک گذاری با لقاح مصنوعی همراه می شوند ،درصد موفقیت بین 8تا 17درصد است.

بعد از عمل جراحی میزان باردار شدن---به طور طبیعی یا همراه با درمان---- 20و50در صد است و20و30درصدباروری همراه با تکنیک های کمکی تولید مثلی است

مشکلات تخمک گذاری

مشکل تخمک گذاری به شرایطی (معمولا هورمونال)اطلاق می شود که مانع از آزاد شدن تخمک بالغ توسط تخمدانهای شما می شود.

علائم احتمالی :فقدان یا وجود عادات ماهیانه نامنظم و خونریزی های ماهیانه کم یا زیاد

درمانهای امکان پذیر:داروهای باروری ولقاح آزمایشگاهی

درصد موفقیت :حدود70تا90درصد از زنان تخمک گذاری می کنند واز این تعداد 20تا60درصد حامله می شوند.

تخمک باکیفیت پایین :اگر تخمک های شما آسیب دیده اندیا ناهنجاری های کرموزومی دارند،حاملگی در شماادامه پیدا نمی کند.کیفیت تخمک در شما با افزایش سن کاهش می یابد

علائم احتمالی :ندارد

درمانهای امکانپذیر:لقاح آزمایشگاهی با استفاده از تخمک یا جنین اهدایی یا فرزند خواندگی

میزان موفقیت : در زوجینی که تحت درمان با لقاح آزمایشگاهی باتخمک اهدایی قرار دارند--30 تا 50درصد شانس بچه دار شدن در هر دوره لقاح آزمایشگاهی وجود دارد

تخمدان پلی کیستیک

تخمدان پلی کیستیک شرایطی را فراهم می کند که فولیکولهای کوچک موجود در تخمدانها نمی توانند به فولیکولهای بالغ تبدیل شوندوبا عدم تعادل هورمونی والگوهای غیر قابل پیشگویی تخمک گذاری مشخص می شود.

علائم احتمالی :پریود های نامنظم ،رشد موهای زائدوآکنه وچاقی

در مانهای امکانپذیر:اصلاح روش زندگی (رژیم غذایی وورزش )یا داروهای باروری ولقاح آزمایشگاهی .در یک روش درمانی جدید ازیک داروی دیابت به نام متفورمین استفاده می شود که می تواندبه تخمک گذاری منظم کمک کند.

میزان موفقیت :تعداد زیادی از بیماران با وزن بالا وقتی 5تا10درصد از وزن بدن خود را از دست می دهند شروع به تخمک گذاری منظم می کنند.حدود 70تا 90در صد زنانی که داروهای باروری استفاده می کنند تخمک گذاری می کنند واز این تعداد 20تا 60درصد باردار می شوند.متاسفانه یک پنجم این بارداری ها سقط می شوند.مصرف داروهای باروری همچنین با خطر بالای چند قلویی همراه است.

لوله های رحمی مسدودشده

لوله های رحمی آسیب دیده یا مسدود شده ،ازرسیدن اسپرم به تخمک ویا از رسیدن تخمک بارور شده به داخل حفره رحمی جلوگیری می کنند.علل مهم انسداد لوله های رحمی شامل بیماری های التهابی لگن ،بیماری های انتقال یابنده از طریق روابط جنسی نظیر کلامیدیاواعمال جراحی عقیم کننده قبلی می باشند.

علائم احتمالی :ندارد

درمانهای امکانپذیر:جراحی بهمنظور باز کردن لوله های رحمی،یا لقاح آزمایشگاهی اگر عمل جراحی موفقیت آمیز نباشد ویا لوله ها آنقدر آسیب دیده اند که قابل ترمیم نیستند.

میزان موفقیت :میزان باروری خیلی متغیر است ،از 20تا 60درصد،ووابسته به مکان وشدت انسداد ومیزان بافت اسکاری است که بعد از عمل جراحی ایجاد می شود.زوجینی که لقاح آزمایشگاهی انجام می دهند در هر دوره لقاح آزمایشگاهی 20تا40درصد شانس باروری دارند.

حساسیت به اسپرم :در کمتر از2درصد زنان آلرژی به اسپرم وجود دارد ،دراین صورت بدن آنتی بادی تولید می کند که اسپرم را می کشد.

علائم احتمالی :ندارد

درمانهای امکانپذیر:لقاح مصنوعی یا تکنیک های کمکی تولید مثلی

میزان موفقیت :حدود 20تا40درصد از زوجین درهر دوره لقاح آزمایشگاهی بارور می شوند

علل غیر قابل توضیح مشکلات باروری

پزشکتان ممکن است اگر هیچ توضیح واضحی برای نازایی شما وجود نداشته باشد(نتایج تمام آزمایشات نرمال است )تشخیص نازایی با علت ناشناخته بدهد.

بعضی از متخصصین گمان می کنندکه مشکلات وزنی ( وزن بیش از حد بالا یا پایین باشد)ورزشهای شدید وهر سم محیطی ممکن است در این مشکل سهیم باشداما تا کنون هیچ رابطه مستقیمی بین باروری واین مشکلات احتمالی تشخیص داده نشده است.


علائم احتمالی: ندارد

درمانهای امکانپذیر:داروهای باروری همراه با لقاح مصنوعی یا تکنیک های کمکی تولید مثلی نظیر لقاح آزمایشگاهی.

میزان موفقیت : زمانی که داروهای محرک تخمک گذاری همراه با لقاح مصنوعی می شوند،میزان موفقیت بین 8و17درصد است.پس از این که سه سال از زمان نازایی گذشت شانس این که یک زوج بارور شوند به حدود 20تا 25درصد درهر سال کاهش می یابد.

علل اصلی و شایع نازایی در زنان و مردان

مشکلات ترکیبی باروری

زمانی گفته می شود مشکلات ترکیبی باروری وجود دارد که هر دو زن وشوهر مشکل نازایی دارندیا این که که از زن وشوهر مشکلات متعددی دارد.

علائم احتمالی :علائم متغیرند و وابسته به مشکلات نازایی هستند.

درمانهای امکانپذیر:درمانها متغیرند ووابسته به مشکلات نازایی هستند.

درصد موفقیت:درصد هامتغیرند وبستگی به مشکلات نازایی دارند.

نازایی و پیشگیری
سلامت -در علم پزشکی یکی از مسائلی که برای پزشکان اهمیت دارد، میزان شیوع یک بیماری است. یعنی اینکه در یک جامعه مثلا از هر صد نفر چند نفر به یک بیماری مبتلا هستند؟ اما برای مردم چه اهمیتی میتواند داشته باشد که یک بیماری چقدر شایع است؟

مسلما آن اندازه که برای پزشکان و مسوولان، شیوع یک بیماری مهم است، برای بیماران مهم نیست. در مورد بعضی بیماریها میتواند هشداری برای مردم باشد. مثلا بیماری عفونی خاصی خیلی شایع شده، پس مردم باید راههایی را بیاموزند که به آن بیماری مبتلا نشوند. اما در مورد شیوع نازایی چه میتوان گفت؟

شاید بیش از هزارها بار از رادیو و تلویزیون شنیدهاید که 15 درصد مردم، مشکل نازایی دارند. در اینجا دو سوال مهم برای فردی که مشکل نازایی دارد، مطرح میشود.

از کجا معلوم شده که 15 درصد مردم نازایی دارند؟

حال اگر سه درصد یا 30 درصد بود، مگر فرقی میکرد؟

در مورد سوال اول که 15 درصد مردم در ایران نازایی دارند، حقیقتا این آمار از کتابها و نوشتههای خارجی، استخراج شده است. یعنی ما در ایران، آمار دقیقی نداریم. حدس میزنیم ما هم مثل اروپاییها باید 10 تا 15 درصد، نازایی داشته باشیم. به دست آوردن آمار نازایی در ایران، کار چندان سادهای نیست. نمیشود تعداد مراجعین به مراکز نازایی را شمرد و تقسیم بر جمعیت کرد و درصد را به دست آورد. مثلا گفت، آمار نازایی در تهران 20 درصد و در زنجان 5 درصد است. اشکال این نوع آمار در این است که معلوم است تعداد بیماران نازا در تهران، بیشتر است،

زیرا مراکز نازایی در تهران بیشتر است و بیماران از جاهای مختلف کشور بیشتر به تهران میآیند. به همین ترتیب در زنجان هم کمتر است چون از آنجا برای درمان به جای دیگر میروند. در ضمن، بسیاری از زوجها هستند که مشکل نازایی دارند و اصلا به جایی مراجعه نمیکنند.



مثلا یک فرزند دارند و بعد مشکلی پیدا شده دیگر بچهدار نمیشوند اما به دنبال درمان آن نیستند. اتفاقا این موارد، کم هم نیست. بنابراین برای اینکه بتوان فهمید چه میزان مشکل نازایی وجود دارد، باید مثلا شهر را به پنج قسمت شمال و جنوب و شرق و غرب و مرکز تقسیم کرد و گروه زیادی بروند به خانههای مردم و سوال کنند که آیا میخواهند بچهدار شوند و نمیشوند؟



به این ترتیب شاید بشود آمار نسبتا دقیقی به دست آورد. اما اگر این آمار را به دست آوریم و به رقم مثلا 20 درصد رسیدیم چه خواهیم کرد؟ خیلی کارها میتوان کرد. زیرا وقتی 20 درصد مردم نازایی داشته باشند باید چند برابر مراکز فعلی، مرکز نازایی داشت تا بتوان به این 20 درصد که جمعیت بسیار زیادی هستند، کمک کرد. میزان داروهای مورد نیاز را میتوان حساب کرد و خیلی کارهای دیگر.


اما دانستن این 20 درصد برای مردم چه فایدهای دارد؟ میتوان حدس زد برای آنها که مشکل نازایی دارند این آمار نشان میدهد که شما تنها نیستید. جمعیت زیادی مشکل شما را دارند و فکر نکنید که شما خیلی بدشانس هستید که در بین هزاران هزار نفر، این مشکل را پیدا کردهاید و از طرف دیگر به علت شیوع بالای این مشکل، خیلیها به فکر شما هستند و حتما روز به روز راههای بهتری برای حل مشکلتان، پیدا خواهد شد.


اما آیا میتوان جلوی این شیوع بالا را مثل یک بیماری عفونی گرفت؟ در مورد نازایی، یک علت افزایش شیوعش در 50 سال گذشته دیر ازدواجکردن و دیر بچهدار شدن است. آیا به راحتی میتوان گفت زود ازدواج کنید و زود بچهدار شوید؟ گفتنش البته که راحت است اما عمل کردن به آن، مساله دیگری است. امروزه نمیتوان به دخترها و پسرهای جوان گفت، بروید زود ازدواج کنید.

میخواهند درس بخوانند، دانشگاه بروند و خلاصه زن و مرد میخواهند نقش اجتماعی داشته باشند و چنین تصور میکنند که ازدواج، مانعی برای این اهداف است. از طرفی امروزه ازدواج کردن به سادگی پنجاه سال پیش نیست.


مجموعه این عوامل و عوامل بسیار دیگر، موجب شده که سن ازدواج و به تبع آن سن بچهدار شدن افزایش یابد. بهخوبی میدانیم در خانمها و حتی در آقایان، با افزایش سن، بهطور واضح، قدرت باروری کاهش پیدا میکند. به این علل دانشمندان، امروزه دنبال راههایی غیر از نصیحت و توصیه برای ازدواج زودهنگام در محدوده سن طبیعی ازدواج هستند، زیرا بهنظر میرسد،نصیحت و توصیه، چندان کارساز، نبوده است.

آیا راههای دیگری برای پیشگیری از نازایی وجود دارد؟ البته هست، اما نه خیلی زیاد. در کشورهای خارجی بیماریهای عفونی لگن، در خانمها، قبل از ازدواج، زیاد است. خوشبختانه در ایران، به آن اندازه نیست. این بیماری موجب چسبندگی اعضای لگن و متعاقب آن، نازایی میشود.


انجام ندادن اعمال جراحی غیرضروری در لگن در خانمهایی که بچهدار نشدهاند، میتواند یک روش پیشگیری باشد. زیرا این اعمال بهویژه اگر جراح با موضوع چسبندگی بهخوبی آشنا نباشد بالقوه میتواند موجب چسبندگی لگن و مشکلات نازایی شود.
اما امروزه، راههای بسیاری برای جلوگیری از چسبندگی پیدا شده که بسیار موثرند و اینطور نیست که اگر مثلا فیبرومی در یک خانم جوان عمل شد، دیگر نازا شود.


طرح مکرر این موضوع، چنان خانمهای جوان را در ایران، ترسانده است که حتی گاه در موارد ضروری هم، تن به عمل جراحی نمیدهند و خود را در برابر مشکل بزرگتری قرار میدهند. شکی نیست که هر روش درمانی مزایایی دارد و امکان دارد معایبی هم داشته باشد.


این دو را باید در دو کفه ترازو سنجید. فقط نباید فراموش کرد که علم پزشکی به سرعت در حال پیشرفت است، بهخصوص علم نازایی و گاهی اوقات حرف شش ماه پیش، امروز اعتباری ندارد. علم بیماران نیز مانند علم پزشکان، باید به روز باشد.

حتما بارها شنیده اید که ...

پیشگیری بهتر و ارزانتر از درمان است. آیا این حرف در مورد نازایی صادق است؟ میتوان گفت بله، اما احتمال آن کم است. مسلما مثل بیماری قلبی یا عفونی نمیتوان بطور چشمگیری از نازایی پیشگیری کرد. مثلا در مورد بیماری قلبی میدانیم چاقی، سیگار گشیدن، نداشتن تحرک، رژیم غذایی نامناسب بسیار موثرند. خوشبختانه همه این موارد قابل پیشگیری هستند. سیگار را میتوان ترک کرد، میتوان بهطور منظم ورزش کرد، غذاهای نامناسب نخورد و....

ناباروری مردان؛ علت ها و درمان ها
بخش عمده ای از علل ناباروری در آقایان، برمی گردد به اینکه اسپرم تولید نمی شود و یا اینکه کیفیت لازم را ندارد.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، برای تمام محققان عرصه ناباروری معلوم گشته که نازایی تنها یک مشکل زنانه نیست، بلکه فاکتورهای مردانه نیز در این امر دخالت دارند و با وجود آنکه در گذشته عنوان می شده که بخش عمده ای از علل ناباروری را باید در زنان جستجو کرد، پزشکان امروز اذعان دارند که نقش زوجین در این امر یکسان است و زن و مرد هر دو حدود 35 تا 40 درصد از علل ناباروری را شامل می شوند.

علل اصلی و شایع نازایی در زنان و مردان

به گزارش مهرخانه، اگر زوجی در طی تلاش یک ساله خود برای فرزندآوری، موفق به این امر نشوند باید قدری جدی تر مشکل خود را پیگیری کنند و برای پی بردن به علت نازایی لازم است هر دو فرد( زن و مرد ) از نظر وجود عوامل احتمالی نازایی مورد بررسی قرار گیرند.

در هر حال طبق آنچه گفته شد علل ناباروری در زوجین برابری می کند؛ به همین خاطر تلاش کرده ایم در این گزارش هر چند کوتاه به علل ناباروری در مردان و شیوه های درمان آن بپردازیم. بر این اساس با دکتر محمدرضا صادقی معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه ابن سینا به گفت و گو نشستیم.

صادقی در ابتدا ضمن اشاره به اینکه حدود 35تا 40 درصد علل ناباروری در خانم ها و همین حدود نیز در آقایان مشاهده می شود، اظهار داشت: در واقع علم و تکنولوژی امروز اثبات کرده است که باید انگشت اشاره علت اصلی ناباروری که در اکثر مواقع به سمت زنان بوده است، کنار گذاشته شود و به دنبال علل ناباروری در مردان نیز باشیم. البته ناگفته نماند که حدود 5 تا 15 درصد علل نیز ناشناخته است و در حال حاضر قادر به تشخیص آن نیستیم و حدود 10 تا 15 درصد علل نیز هم در هر دو زوج یعنی زن و مرد وجود دارد.

علل ناباروی در مردان
وی ادامه داد: بخش عمده ای از علل ناباروری در آقایان، برمی گردد به اینکه اسپرم تولید نمی شود و یا اینکه کیفیت لازم را ندارد. یک مرد نورمال تقریباً حدود 100 میلیون اسپرم تولید می کند که البته برای باروری تنها یکی از آنها کافی ست؛ اما در واقع این امر در نظام خلقت به گونه ای برنامه ریزی شده که در نهایت تنها یکی از بهترین های آن اسپرم ها انتخاب می شود که اثرگذارتر است و کارآیی بهتری دارد.

صادقی تصریح کرد: البته این سؤال برای ما نیز مطرح است و پاسخ آن همچنان ناشناخته که چرا تنها یک اسپرم کافی ست در حالی که میلیون ها اسپرم تولید می شود و این موضوع در زنان متفاوت است؛ چراکه در زنان یک تخمک آزاد می شود و همان تخمک تبدیل به جنین می شود، اما به ازای یک تخمک چندین میلیون اسپرم آزاد می گردد.

این جنین شناس خاطرنشان کرد: زمانی که مشخص می شود این زوج موفق به باروری طی یکسال تلاش مداوم ماهیانه نشده اند، از آنها تست و آزمایش ناباروری گرفته می شود. اولین و ساده ترین تست این است که ما از مرد می خواهیم آزمایش اسپرم بدهد و با بررسی و آنالیزی که روی اسپرم او صورت می گیرد، می توانیم بخش عمده ای از اطلاعات را بدست بیاوریم.

معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه ابن سینا اضافه کرد: این آزمایش، آزمایش مهمی ست که باید به صورت دقیق انجام گیرد؛ چراکه براساس آن مشخص می شود که این مرد سالم است و علت ناباروری از سمت زن است. به همین خاطر دستورالعمل هایی برای انجام دقیق این تست وجود دارد که آزمایشگاه ها و مراکز درمان ناباروری موظف به اعمال این دستورالعمل ها هستند.

10 درصد مردان نابارور، اسپرم تولید نمی کنند(آزواسپرم)
صادقی ادامه داد: حدود 10 درصد مردانی که نابارور هستند، اصلاً اسپرم تولید نمی کنند؛ یعنی در بافت بیضه آنها هیچ اسپرمی در مایع منی وجود ندارد و در واقع آزواسپرمی هستند.

وی ضمن اشاره به علل این امر تصریح کرد: این امر می تواند دو علت داشته باشد؛ نخست اینکه مجاری که اسپرم را از بیضه تخلیه می کنند، مسدود شده اند که می شود آزواسپرمی انسدادی و شایع ترین علت آن علل عفونی ست که ممکن است از راه تماس جنسی منتقل شده و موجب انسداد مجاری شود و اسپرم خارج نگردد. حتی ممکن است که عفونت های ادراری در دوران نوجوانی به طور درست درمان نشده باشند و این امر مشکلاتی را به وجود می آورد.

این جنین شناس خاطرنشان کرد: دسته دیگر غیرانسدادی ست؛ یعنی اسپرمی تولید نمی شود، که طیف گسترده ای از علل ژنتیکی و وراثتی می تواند در این امر نقش داشته باشد. همین طور علل محیطی، مثل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و عناصر و فلزات سنگین و گازهایی که در زمان جنگ تحمیلی استفاده شده است. در واقع گازهای شیمیایی می توانند موجب ناباروری و عدم تولید اسپرم شوند.

صادقی اضافه کرد: بحث دیگر اینکه امروزه امید به زندگی در بیماران سرطانی افزایش یافته، روش های درمانی گسترش یافته و ما می توانیم یک بیمار نوجوان مبتلا به سرطان را درمان کنیم و از آنجا که این روش های درمانی مبتنی بر موادی ست که به بیضه آسیب می رسانند، موجب می شوند که اسپرم در داخل بیضه تولید نشود و یکی از عوارض شیمی درمانی در سرطان همین موضوع است.
وی همچنین اظهار داشت: البته نباید این حالت را با آاسپرمي كه عدم وجود مني مي باشد اشتباه گرفت.

الیگواسپرمی
معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: حدود 80 تا 90 درصد آقایان دیگر اسپرم دارند، اما اسپرم آنها ممکن است مشکلات مختلفی داشته باشند؛ یک دسته از آنها الیگواسپرمی هستند؛ یعنی تعداد اسپرم آنها بسیار کم است. در واقع الیگواسپرمی به حالتي گفته می شود كه غلظت اسپرم(تعداد اسپرم) در مایع مني اندك باشد. به عنوان مثال فردي با تعداد زير 20 ميليون اسپرم در ميلي ليتر مني، اليگواسپرمی ست.

صادقی تصریح کرد: تعداد كم اسپرم در مني مي تواند به دلايل مختلفي باشد و حتی می تواند موقتي يا دائمي باشد و تشخيص اليگواسپرمي با يك تست ساده آنالیز مایع منی امکان دارد. وقتی اسپرم کاهش می یابد با وجود آنکه ما تنها نیاز به یک اسپرم داریم، اما اسپرم ها توانایی رسیدن به تخمک را ندارند و فرد نابارور می شود.

این جنین شناس اضافه کرد: البته این افراد نسبت به گروه قبلی شانس بیش تری دارند؛ چراکه اسپرم دارند اما این اسپرم توانایی رسیدن به تخمک را ندارد که روش های کمک باروری با خارج کردن تخمک از بدن زن و قراردادن آن در مجاورت اسپرم مرد و یا با تزریق اسپرم مرد به داخل تخمک زن باعث می شوند که این باروری انجام شود.

وی در ادامه اظهار داشت: علت دیگر ناباروری در مردان این است که اسپرم وجود دارد، اما حرکت ندارد. یعنی اسپرم در زمانی که نزدیکی صورت می گیرد تخلیه می شود، اما در محلی که باید حرکت کند و در لوله های رحمی قرار بگیرد و تخمک را بارور کند فاقد حرکت است و یا تنها در جای خود حرکت می کند؛ در نتیجه اگر اسپرم در داخل مایع انزال فاقد حرکت باشد، قادر به رساندن خود به تخمک و محل بارور کردن تخمک نیست و فرد نابارور می شود.

صادقی خاطرنشان کرد: در این خصوص با توجه به شدت این عدم تحرک، درجه بندی انجام می دهیم؛ یعنی بیان می شود که باید اسپرم حرکت پیش رونده خیلی سریع داشته باشد. همان طور که گفتم اسپرم ممکن است حرکت داشته باشند، اما پیش رونده نباشد و حرکت درجا باشد که در این زمینه نیز از روش های کمک باروری استفاده می شود.

تراتواسپرمی؛ علتی که شیوع بیش تری دارد
معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه ابن سینا تصریح کرد: دسته بعدی از علل ناباروری که شیوع بیش تری دارد و ما از آن به عنوان تراتواسپرمی ذکر می کنیم، شامل گروهی ست که درصد زیادی از اسپرم ها دارای شکل نرمال نیستند.

وی اضافه کرد: در واقع باید حدود بیش از 4 درصد از اسپرم ها اشکال طبیعی و نرمال داشته باشند؛ چراکه این اشکال طبیعی و نرمال قادر به ایجاد جنین نرمال هستند. البته درخصوص علت این امر، علل ناشناخته زیادی در وجود دارد و هر عامل محیطی که آسیب به بافت بیضه برساند می تواند بر اسپرم اثر بگذارد.

این جنین شناس بیان داشت: به طور کلی باید بگویم در تمام موارد علل ناباروری مردان، ما باید به بررسی اسپرم بپردازیم؛ گرچه علل هورمونی نیز اثرگذار هستند، اما این اثر در نهایت بر روی اسپرم فرد است، یا فرد اسپرم ندارد و یا اسپرم ها مشکل دار هستند. حتی دیده شده فرد درگیر چند علت ناباروری ست نه فقط یک علت و همین موضوع روش های درمان و نتیجه درمان را سخت تر می کند.

صادقی ادامه داد: باتوجه به تمام آنچه گفته شد باید خاطرنشان کنم علل ژنتیکی و محیطی بر این مسئله مؤثرند. البته در خصوص تغذیه اینکه خود تغذیه به عنوان عامل اصلی مطرح باشد، هنوز این امر اثبات نشده، اما نمی توان از اثرگذار بودن آن غافل شد؛ چراکه مثلاً غذاهایی که نمک فراوان دارند و یا فردی که دچار دیابت می شود، قدرت باروری و تمایل جنسی در او کاهش می یابد. در واقع مشکلات تغذیه ای می تواند آسیب را تشدید کند. به افرادی که با کاهش اسپرم و یا کاهش حرکت اسپرم مواجه هستند، توصیه می شود از مواد آنتی اکسیدان استفاده کنند؛ این خود باعث بهبود است و سم زدایی می شود.

تغییر سبک زندگی بر ناباروری افراد اثرگذار است
وی همچنین ضمن اشاره به این مطلب که تغییر سبک زندگی بر ناباروری افراد اثرگذار است، تصریح کرد: جدای از آنچه گفته شد در خصوص علل ناباروری باید بیان کنم که مؤلفه های زیادی در این خصوص وجود دارد و می توان به پارامترهای متعددی اشاره کرد؛ افزایش سن ازدواج و شیوع الگوهای رفتاری پرخطر مثل مصرف دخانیات، ترکیبات روان گردان و اعتیادآور که بر سیستم تولید مثل اثرگذار است. درواقع مصرف موادمخدر صنعتی عامل مهمی ست که اسپرم را تحت تأثیر خود قرار می دهد و ما موارد این چنینی بسیاری مشاهده کرده ایم.

تکنیک های کمک باروری در مردان
صادقی در ادامه اظهار داشت: تمام روش های درمان ناباروری در کشورمان استفاده می شود و وجود دارد. امروزه روشی نیست که در خارج استفاده شود و ما در داخل کشورمان استفاده نکنیم؛ حتی بسیاری از هم وطنان ما که در خارج از کشور با این مسئله مواجه هستند، به دلیل پایین بودن هزینه درمان نسبت به خارج از کشور به مراکز درمانی داخل کشور مراجعه می کنند.

معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه ابن سینا تصریح کرد: همان طور که پیش از این هم به آن اشاره ای کوتاه داشتم، بسياری از زوج هايی که با مشکل تعداد کم اسپرم جهت دستيابی به بارداری طبيعی مواجه هستند، می توانند از تکنيک هايی کمک بارورکننده نظير تلقيح داخل رحم (IUI) و يا لقاح خارج رحمی (IVF) جهت بارداری موفقيت آميز استفاده کنند. یعنی ما در یک محیط طبیعی آزمایشگاهی، اسپرم و تخمک را از زوجین گرفته و پس از لقاح و تشکیل جنین آن را به رحم مادر تزریق می‌کنیم.

وی اضافه کرد: باید بگویم امروزه تکنیک ‌های کمک باروری به ما کمک کرده‌ اند که حتی برای مردانی که در حالت عادی اسپرم ندارند، بتوانیم با استفاده از جراحی تعداد معدودی از اسپرم را از بافت بیضه استحصال کنیم تا بتوانند صاحب فرزند شوند. با این روش حدود 50 درصد علل ناباروری در مردانی که مشکل اسپرم دارند قابل حل است.

این جنین شناس خاطرنشان کرد: درمان ناباروری در مردان احتمال دارد تا چندین ماه یا سال به طول انجامد؛ به همین خاطر باید در درمان ناباروری، زن و مرد باهم مشاركت داشته باشند و اگر ناباروری قابل درمان نباشد، یكی از پیشنهادات ما تلقیح مصنوعی با اسپرم اهداكننده است. البته روش تکثیر سلول‌ های بنیادی اسپرم‌ ساز انسانی در آزمایشگاه برای اولین بار در جهان توسط محققان ایرانی میسر شده که از آن به عنوان سنگ بنای روش ‌های نوین درمان ناباروری مردان می توان نام برد.

صادقی در پایان ادامه داد: آينده درمان ناباروري مردان بسيار اميدواركننده است و در اين خصوص پژوهشگاه ابن‌سينا پا به پاي مراكز پيشرفته جهاني طرح ‌هايي را در دست اجرا دارد و حتي در بعضي از اين طرح ‌ها با كشورهاي پيشرفته همكاري مي ‌كند تا اميد پدر شدن را در دل تمام افرادي كه از لحاظ ژنتيكي مرد هستند، زنده كند. به امید آن روز...

منبع:راسخون



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (17 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits