دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تکان خوردن جنین در ماه ها و هفته های بارداری چگونه است ؟
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در هرماه از بارداری با رشد کودک حرکات او نیز متفاوت تر از ماه قبل می گردد . هنگام سونو گرافی بعضی از جنین ها بیدار هستند و حرکت می کنند که مادرشان می تواند این حرکات را روی صفحه دستگاه ببیند .

تکان خوردن جنین در هر هفته بارداری

با پیشرفت علم پزشکی و ساخته شدن اسکن های اولتراسوند علت تکان خوردن جنین مشخص شد و بینشی وسیع در این باره در اختیار پزشکان قرار گرفت .

تکان خوردن جنین از زمانی آغاز می گردد که حتی برای زنان باردار نیز قابل تشخیص نیست و کمی طول می کشد تا مادر باردار تکان خوردن جنین خود را حس کند.

آغاز تکان خوردن جنین در هفته هفت تا هشت بارداری است . مثلا وقتی یک طرف خم می شود یا حرکت ناگهانی کوچک را در رحم شما ایجاد می کند.

نحوه تکان خوردن جنین در ماه های بارداری

  1. جنین در هفته ۹ حاملگی توانایی تکان دادن دست و پا ، سکسکه ، مکیدن و بلع دارد .
  2. جنین در هفته ۱۰ حاملگی توانایی تکان دادن سر ، باز کردن فک ، بالا آوردن دست برای لمس صورت را پیدا می کند.
  3. جنین در ۱۲ هفتگی می تواند خستگی خود را با کشیدن خمیازه و باز نگاه داشتن دهان خود نشان دهد.
  4. جنین در ۱۴ هفتگی توانایی حرکت چشم های خود را دارد.
  5. جنین در ۱۵ هفتگی توانایی مکیدن انگشت شستش را پیدا می کند . او برای مکیدن اغلب از انگشت شست یکی از دستانش استفاده می کند که می توانید بعد از به دنیا آمدن پی ببرید این انگشت مربوط به دست راست بوده یا چپ.

تکان خوردن جنین در ماه های آخر

با بزرگ شدن جنین و بالا رفتن ماه های بارداری حرکات جنین نیز قوی تر می شود و جنین که در ابتدا حرکاتش ملایم و مانند بال بال زدن یا ایجاد حباب بود ، شروع به هل دادن، چرخش، پیچش و حتی لگد زدن می کند تا به این وسیله حرکات دست و پاهای ظریف خود را به شما ثابت کند.

باید بدانید جنین در بسیاری از مواقع نیز می خوابد و دائما حرکت نمی کند بنابر این اگر جنینتان در سونوگرافی حرکت نکرد ناراحت نباشید زیرا احتمالا او خواب است .

در اواخر بارداری زمان استراحت کودک طولانی ترمی شود و جنین برای استراحت کردن نیاز به بیست دقیقه زمان دارد حتی در ماه های آخر این زمان به ۵۰ تا ۷۵ دقیقه هم می رسد.

تکان خوردن جنین درب ماه های بارداری

تکان خوردن جنین؛ هر روز باید چند لگد از طرف جنین حس کنم ؟

تعداد لگدهایی که مادر ممکن است در طول بارداری از طرف جنین احساس کند، متفاوت است و هیچ رقم دقیقی نیست .

با ریتم حرکت فرزندی که داخل شکم تان است آشنا شوید و سعی کنید در طول ساعت های بیداری بدنتان را با الگوی حرکات جنین مطابقت دهید.اگر نگران شدید که چرا جنینتان تکان نمی خورد و این سوال بریتان به وجود آمد که آیا برای جنینتان اتفاقی افتاده است یا نه؟ این روش ها را امتحان کنید.

  1. وقتی شما در حال حرکت هستید شاید جنینتان حرکت نکند اما وقتی شما حرکتی ندارید و در حال استراحت هستید، احتمال دارد که بیدار شود بنابراین یک میان وعده سبک بخورید و پاهایتان را بالاتر ازبدنتان قرار دهید و کمی استراحت کنید.
  2. یک لیوان آب یخ بخورید ،آب یخ باعث می شود تا دمای بدن پایین آید و جنین برای اینکه خود را از سرما دور کند به حرکت بپردازد . همچنین خوردن یک لیوان شربت نیز سبب کسب انرژی لازم برای حرکت کردن جنین می شود.
  3. ایجاد سر و صدا نیز ایده خوبی برای حرکت کردن جنین است . برای این کار می توانید در را محکم ببندید یا با صدای بلند موسیقی گوش کنید تا جنین بیدار شود.

اگر با انجام این کارها جنین به حرکات پرداخت مشکلی وجود ندارد اما اگر با انجام این سه روش نیز جنین حرکت نکرد باید به پزشک مراجعه کنید .

چه زمانی باید برای تکان نخوردن جنین به دکتر مراجعه کنم ؟

اگر متوجه یکی از علائم زیر را داشتید به مراکز درمانی بروید و به پزشک مراجعه نمایید.

  1. اگر دو ساعت به پهلو دراز کشیدید اما جنین کمتر از ده لگد زد یا حرکت نمود .
  2. اگر سر و صدا ایجاد نمودید اما جنین بیدار نشد و حرکت نکرد.
  3. اگر به تدریج یا ناگهانی حرکت جنین و تعداد ضربه های او به دیواره شکم مادر کم شد.

با پیدایش علائم بالا می توانید به پزشک مراجعه کنید تا او ضربان قلب جنین و اندازه او و میزان مایع آمنیوتیک را بررسی کند و شما را از سالم بودن جنین مطمئن سازد . اما اگر دوباره احساس کردید که حرکات جنین کم شده به پزشکتان اطلاع دهید تا خیالتان از سلامت جنین راحت شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits