دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت تیره شدن رنگ پوست در زمان بارداری چیست؟
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تغییرات هورمونی و متابولیکی در بارداری می‌تواند موجب تیره شدن پوست، پرمویی، افزایش رشد و شکنندگی ناخن‌ها، جوش،‌ واریس عروق پا و غیره گردد.

علل تیره شدن پوست در دوران بارداری!

تغییرات هورمونی و متابولیکی در بارداری می‌تواند موجب تیره شدن پوست، پرمویی، افزایش رشد و شکنندگی ناخن‌ها، جوش،‌ واریس عروق پا، ورم در صورت،‌ پلک‌ها و اندام‌ها، گرگرفتگی، کهیر و احساس سردی یا گرمی شود.
تغییرات هورمونی و متابولیکی در بارداری می‌تواند موجب تیره شدن پوست، پرمویی، افزایش رشد و شکنندگی ناخن‌ها، جوش،‌ واریس عروق پا، ورم در صورت،‌ پلک‌ها و اندام‌ها، گرگرفتگی، کهیر و احساس سردی یا گرمی شود.
از تغییرات شایع این دوران تیره شدن پوست به دلیل تغییرات هورمونی است. در این دوران میزان ملانین از سلول‌های ملانین‌ساز افزایش می‌یابد و موجب تیرگی پوست در هفته‌های اول بارداری می‌شود. این تغییرات در خانم‌هایی با پوست تیره بارزتر است و پس از بارداری از بین می‌رود.

تیرگی پوست

70 درصد زنان باردار به خصوص آن‌هایی که پوست‌های تیره دارند در نیمه دوم بارداری دچار تیرگی پوست می‌شوند که به آن ماسک حاملگی یا ملاسما می‌گویند. این ماسک با تیرگی در نواحی مختلف بدن همراه است و بیشتر در لب، چانه، گونه‌ها، پیشانی و روی بینی دیده و در تماس با آفتاب تشدید می‌شود. این لکه‌ها به صورت قرینه و به رنگ قهوه‌ای است و بعد از زایمان از بین می‌رود یا با درجاتی از تیرگی باقی می‌ماند.

دلایل تغییر رنگ پوست در بارداری چیست؟

تغییرات هورمونی در بارداری

همچنین واریس عروق پا به علت فشار جنین بر روی وریدهای بزرگ داخل شکمی و تغییرات هورمونی بارداری ایجاد می‌شود. تغییرات عروقی همراه با افزایش حجم خون در دوران بارداری می‌تواند منجر به ایجاد ادم در ناحیه صورت، پلک‌ها و اندام‌ها در زمان باردار شود. از طرفی این تغییرات باعث ایجاد گرگرفتگی در صورت، کهیر و احساس سردی یا گرمی در خانم باردار می‌شود.

پرمویی دوران بارداری ناشی از تغییرات هورمونی است

بیشتر زنان در بارداری دچار پرمویی، افزایش رشد،‌ شکنندگی و شیارهای عرضی در ناخن ها می‌شوند که ناشی از تغییرات هورمونی بارداری است. ترشحات غدد عرقی نیز در بارداری افزایش می‌یابد که خانم‌های باردار را در معرض عرق‌سوز شدن قرار می‌دهد. غدد چربی نیز در بارداری افزایش می‌یابد و بعد از زایمان به حداقل می‌رسد و خانم‌های باردار را مستعد جوش صورت می‌کند.

علت تیره شدن پوست در بارداری

چگونگی کاهش میزان رشد رنگدانه‌ها در بارداری:

لازم است بدانید که پوست اکثر زنان با آغاز دوران بارداری، دچار لکه‌های تیره رنگ خواهد شد. با این حال، انجام چند نکته مهم در این دوران می‌تواند برای کاهش میزان رشد این معضل پوستی بسیار مفید باشد. در ادامه این مقاله، نگاهی به این راهکارها انداخته‌ایم که به شرح زیر می‌باشند:
زنان حامله باید سعی کنند که پوست بدن خود را همواره با انواع کرم‌های ضد آفتاب یا سایه‌بان پوشیده نگه دارند، زیرا قرار گرفتن پوست بدن، بدون محافظ، در معرض اشعه‌های مضر خورشید باعث می‌شود که پوست مادر باردار تیره‌تر از قبل شده و حتی در برخی موارد شدیدتر، دچار آفتاب‌سوختگی شود.
بر این اساس، به عنوان یک زن حامله در همه موارد سعی کنید از کرم‌های ضد آفتاب و کلاه لبه‌دار استفاده نمایید و روی پوست آرنج‌های خود را با لباس‌های آستین‌دار به طور کامل پوشش دهید.
اگر در دوران بارداری بیش از افراد دیگر دچار مشکل chloasma می‌شوید، به طور روزانه و مداوم از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. حتی اگر مدت زیادی را در بیرون از منزل و در فضای باز و آفتابی حضور دارید، استفاده از کرم را چند بار در روز تمدید کنید.

حتماً بخوانید:
فواید شگفت‌انگیز گرانول ضدلک صورت(فیس صورتی)

فواید شگفت‌انگیز گرانول ضدلک صورت(فیس صورتی)

گرانول ضدلک صورت(فیس صورتی) گرانول ضدلک صورت برای تیرگی پوست به علل مختلف اعم از تغییر مزاج، مصرف بیش‌ازحد لوازم‌آرایشی، مصرف برخی از داروهای…

علاوه بر این موارد، جالب است بدانید که پوست بدن زنان در 9 ماه دوران بارداری ممکن است توسط نور خورشید که از پنجره‌ها به داخل اتاق می‌تابد، نیز دچار سوختگی شده و رنگ طبیعی خود را از دست دهد.
زنان حامله می‌توانند از روش‌های گیاهی مانند روغن سویا نیز برای پوشاندن سطح پوست بدن خود در برابر اشعه‌های مضر خورشید استفاده کنند. با این حال، روغن‌های گیاهی نیز قبل از پایان 12 هفته اول از دوران بارداری باید با احتیاط مصرف شود تا فرد اطمینان حاصل کند که استفاده از این مواد، ضرری برای سلامت خود او و جنین ندارد. پس، در صورت لزوم، در مورد مصرف روغن‌های گیاهی با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

درمان تیرگی پوست در بارداری

طبق گفته برخی از پزشکان متخصص زنان و زایمان، تغییر رنگ پوست زنان در 9 ماه دوران بارداری ممکن است به دلیل کمبود اسید فولیک در بدن این افراد باشد. پس به عنوان یک زن حامله باید مصرف فولات را به صورت قاطع در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید تا بتوانید از میزان رشد رنگدانه‌ها و بروز سایر عوارض پوستی در این دوره از زندگی خود جلوگیری کنید.
دکتر Low Dog عقیده دارد که دور ماندن زنان باردار از اشعه‌های نور خورشید بهترین راه برای جلوگیری از تیره شدن رنگ پوست این افراد در 9 ماه دوران بارداری است. با این حال، آکادمی پوست آمریکا اعلام کرده است که بیش از 70 درصد از زنان باردار با لکه‌های نازک و نامنظم روی پوست خود مواجه می‌شوند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits