دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم آرتروز در بارداری چیست؟ آیا این عارضه قابل درمان است؟
0
زمان مطالعه: 10 دقیقه
آرتروز در بارداری "تهدیدی بر زندگی مادر و جنین" : ابتلا به آرتروز زانو بر توانایی باردار شدن شما تأثیری ندارد ولی اگر برای درمان این عارضه دارو مصرف می‌کنید باید قبل از اقدام به بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

ارتباط آرتروز در بارداری و ریسک زایمان زودهنگام

ابتلا به بیماری آرتروز بر توانایی باروری شما تأثیر نمی گذارد. با این حال، اگر داروهایی را برای تسکین دردهای آرتروز خود مصرف می کنید، قبل از تصمیم به باردار شدن، با پزشک متخصص زنان و زایمان در این مورد مشورت کنید.
برخی از داروهای خاص می توانند روند رشد و سلامت جنین داخل رحم شما را تحت تأثیر قرار دهند؛ حتی برخی از این داروها پس از قطع مصرف نیز، می توانند مدتی در سیستم بدن شما بمانند.از آنجایی که آرتروز بر مفاصل بدن تأثیر می گذارد، اضافه شدن وزن بارداری می تواند باعث افزایش درد و ناراحتی مادران مبتلا به این بیماری شود.

این دردها ممکن است در زانوهای مادر باردار قابل توجه باشد؛ حتی فشار اضافه شده به ستون فقرات مادر باردار می تواند باعث اسپاسم عضلات یا بی ‌حسی در پاهای او شود. همچنین، این روند ممکن است باعث بروز سندرم سفتی باسن، زانوها، مچ پا و پاها در دوران بارداری زنان شود.
با این حال، لازم است بدانید که این علائم به طور کلی، پس از تولد نوزاد از بین می روند. علاوه بر این موارد، زنانی که در کنار آرتروز، به بیماری خود ایمنی روماتیسم مفاصل (RA) نیز مبتلا هستند، ممکن است افزایش خستگی را در بارداری خود بیشتر از سایر مادران تجربه کنند.

علائم آرتروز در بارداری چیست؟

اگر پیش از بارداری آرتروزدارید برای داشتن احساس عالی در دوران بارداری و پس از زایمان، سعی کنید آرتروز خود را در حد امکان قبل از بارداری تحت کنترل نگه دارید. این بدان معنی است که باید با پزشک در تماس باشید و برنامه درمانی خود را به دقت قبل و بعد از بارداری دنبال کنید.
ممکن است شما برنامه درمانی خود برای آرتروز را از قبل آغاز کرده باشید. زمانی که باردار شدید باید برخی قسمت‌های این برنامه را تغییر دهید. به عنوان یک زن باردار مبتلا به آرتروز باید در برنامه درمانی خود موارد زیر را در نظر بگیرید:

آرتروز در بارداری

داروهای آرتروز: داروهای آرتروز خود را شناخته و بدانید که چه تأثیری بر جنین دارد
ورزش: برای حفظ قدرت عضلات و انعطاف مفاصل باید ورزش کنید
رژیم غذایی: از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید.
محافظت از مفصل: روش‌های تسکین درد مفاصل و کاهش فشار بر آنها را بیاموزید.
مدیریت استرس: برای کمک به کاهش
ناراحتی‌های عاطفی ناشی از بارداری باید استرس خود را مدیریت کنید.

داروهای مؤثر بر روند درمان آرتروز در بارداری

شما باید به عنوان یک مادر حامله که دچار آرتروز در بارداری است در مورد مصرف داروهای آرتروز در بارداری خود با پزشک متخصص زنان و زایمان صحبت کنید. حتماً در بین صحبت های خود با پزشک، به تمام داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و مکمل های غذایی که مصرف می کنید، اشاره کنید.
مصرف برخی از داروها ممکن است برای سلامت جنین شما بی خطر باشد؛ اما برخی دیگر می توانند به کودک شما آسیب برسانند. پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است بتواند داروهای شما را تا بعد از تولد نوزاد تغییر دهد یا دوز آن ها را عوض کند. اگر قصد شیر دادن به فرزند خود را دارید، حتماً در مورد این موضوع نیز با پزشک معالج خود مشورت کنید.

رژیم غذایی و ورزش های مناسب برای آرتروز در بارداری

گاهی اوقات، آرتروز در بارداری می تواند باعث علائمی مانند خشکی دهان و مشکل در بلع مادران شود که این روند، باعث می شود تا غذا خوردن برای آن ها سخت باشد. با این حال، تغذیه مناسب برای افراد مبتلا به آرتروز مهم است؛ روند مناسب تغذیه مادران باردار برای تضمین رشد جنین درون رحم آن ها ضروری است.
احتمالاً پزشک متخصص زنان و زایمان مصرف مکمل ‎های دوران بارداری را برای شما تجویز کند. با این حال، شما باید در مورد مشکلات تغذیه ‌ای خود در این دوران حساس با دکتر مشورت کنید.

مواد غذایی مناسب برای درمان آرتروز زانو در بارداری

درمان آرتروز در بارداری

در نظر داشته باشید که شما باید در دوران بارداری خود نیز به ورزش کردن منظم ادامه دهید. برای تقویت انعطاف‎ پذیری و حفظ قدرت عضلات خود، تمرینات خاصی را به حرکات روزمره خود اضافه کنید. لازم است بدانید که پیاده ‎روی و شنا برای افراد مبتلا به آرتروز بسیار مفید است. با همه این توصیفات، شما باید از پزشک خود بپرسید که آیا ورزش در بارداری برای جنین بی خطر است یا خیر.

پای مرغ و دردهای آرتروزی

از قدیم مردم باور داشته‌اند که پای مرغ، پاچه و... برای آرتروز و دردهای زانو مفید است و هنوز هم این فکر غلط دربین مردم رایج است در حالی که مصرف پاچه و پای مرغ نه تنها برای آرتروز در بارداری و دردهای زانو مفید نیست بلکه به دلیل چربی موجود باعث بالا رفتن کلسترول‌ و افزایش وزن می‌شود که همین مساله باعث دردبیشتر زانو خواهد شد.

ممنوعیت‌های غذایی برای آرتروز

مبتلایان به آرتروز در بارداری البته باید برخی پرهیزهای غذایی را نیز رعایت کنند. خوردن شکر، نوشابه، چای شیرین و قهوه از جمله پرهیزهایی برای کاهش التهاب زانو است. همچنین مصرف گوشت قرمز، پیتزا، نان سفید و چیپس هم می‌تواند التهاب را افزایش دهد.

نکاتی در مورد کاهش دردهای آرتروز در بارداری

برای کاهش درد مفاصل و سفتی آن ها، شما باید برخی نکات ساده را در دوران بارداری خود رعایت کنید. مهم ترین این موارد به شرح زیر می باشند:

از کمپرس های گرم و سرد روی مفاصل خود استفاده کنید.
مفاصل خود را در اغلب ساعات روز استراحت دهید.
برای تسکین فشار بر روی زانوها و مچ پاها، پاهای خود را بالاتر از سطح بدن خود قرار دهید.
در هنگام شب، خواب راحت و منظمی داشته باشید.
تنفس عمیق یا سایر تکنیک های آرامش بخش را تا اتمام روند زایمان خود امتحان کنید.
به وضعیت بدن خود توجه کنید، زیرا ضعیف بودن بدن ممکن است استرس شدیدی را به مفاصل شما وارد کند.
از پوشیدن کفش پاشنه بلند در بارداری خود خودداری کنید؛ کفش های راحتی را انتخاب کنید که پشتیبانی کافی از پاهای شما دارند.

حتماً بخوانید:
معرفی و شناخت ۱۱ مواد غذایی برای کاهش درد آرتروز

معرفی و شناخت ۱۱ مواد غذایی برای کاهش درد آرتروز

رژیم غذایی متعادل و مناسب ابزار لازم برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مفاصل است که برای افراد مبتلا به آرتروز ضروری است. برخی غذاها به کاهش التهاب در…

خطرات آرتروز زانو در بارداری چیست؟

نتایج مطالعات اخیر دانشمندان نشان داده است که آرتروز در بارداری، خطر ابتلا به پره‎ اکلامپسی را هم به میزان قابل توجهی افزایش می ‎دهد. پره‎ اکلامپسی شرایطی است که در آن، زن باردار فشار خون بالا و احتمالاً پروتئین اضافی را در ادرار خود خواهد داشت.به ندرت، این وضعیت ممکن است پس از زایمان نیز ادامه داشته باشد که می تواند یک وضعیت جدی و تهدید کننده برای زندگی مادر و جنین درون رحم او به شمار آید.

نتایج همین مطالعات نشان می دهد که زنان مبتلا به آرتروز در بارداری در مقایسه با زنانی که با این بیماری مواجه نیستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سایر عوارض قرار دارند. مهم ترین این خطرات شامل تولد نوزادانی با وزن کم در هنگام تولد است.

روند زایمان زنان مبتلا به آرتروز زانو

زنان مبتلا به آرتروز در طول زایمان طبیعی و سزارین، با شرایط سختی مواجه نیستند. با این حال، زنان مبتلا به روماتیسم مفاصل به احتمال زیاد نیاز به عمل سزارین خواهند داشت. اگر شما به دلیل ابتلا به بیماری آرتروز زانو، میزان درد و ناراحتی بالایی دارید، قبل از زایمان با پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد وضعیت بدن خود مشورت کنید
تا او مقدمات لازم را فراهم کند. اگر کمر درد ناشی از آرتروز شما شدید است، ممکن است بخواهید روی پشت خود دراز نکشید. در این شرایط، پزشک معالج می تواند در انتخاب یک موقعیت جایگزین بی خطر به شما کمک کند.

ترمیم بدن زنان باردار مبتلا به آرتروز

جالب است بدانید که بسیاری از زنان مبتلا به آرتروز زانو در سه ماهه دوم از دوران بارداری بهبود می یابند؛ اما در برخی موارد، علائم بیماری ممکن است تا شش هفته پس از زایمان نیز در بدن مادر ادامه داشته باشد. برخی از مادران مبتلا به آرتروز نیز احساس خستگی کمتری دارند.اگر آرتروز شما در سه ماهه اول از دوران بارداری نسبتاً خفیف بود، احتمالاً به همین ترتیب ادامه خواهد یافت.محققان مطمئن نیستند که چرا برخی از خانم‎ های مبتلا به آرتروز در بارداری خود بهبود می یابند؛ اما، نتایج یک مطالعه نشان می دهد که زنان مبتلا به روماتیسم مفاصل احتمالاً از علائم بیماری خود در بارداری رهایی یابند؛ این امر به دلیل منفی بودن فاکتور روماتوئید و آنتی بادی معروف به ضد CCP در بدن زنان باردار رخ می دهد.

ورم مفاصل زنان بعد از زایمان

برخی از خانم‎ ها در طی چند هفته پس از زایمان دچار علائم آرتروز می شوند. اگر در دوران بارداری از داروهای آرتروز خود استفاده نکردید، وقت آن است که در مورد سرگیری مجدد داروها با پزشک معالج خود صحبت کنید. شما باید به انجام تمریناتی بپردازید که دامنه حرکات و تقویت عضلات شما را ارتقا بخشد.
قبل از انجام تمرینات شدیدتر، با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. همچنین، اگر قصد شیر دادن به فرزند خود را دارید، این موضوع را به پزشک خود بگویید. برخی داروها از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می ‎شوند و می ‌توانند برای کودک شما مضر باشند، بنابراین باید در خصوص آرتروز در بارداری فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

درمان آرتروز در حاملگی

درمان آرتروز در زمان حاملگی

دم نوش دارچین و زنجبیل
زنجبیل گیاهی غضروف ساز است و می‌تواند به کاهش دردهای زانو کمک کند. برای تهیه این دم نوش یک قاشق چایخوری زنجبیل را با یک قاشق چایخوری دارچین در یک لیوان شیر حل کنید و به مدت دو دقیقه بجوشانید. سپس یک قاشق مرباخوری عسل را اضافه کرده و میل کنید.

دم نوش دارچین
دارچین را در آب جوش حل کرده و به مدت 15 دقیقه بگذارید که دم بکشد. سپس به آن عسل اضافه کنید و هر صبح به صورت ناشتا میل کنید. می‌توانید دارچین را با روغن زیتون هم مخلوط کرده و به صورت خمیر آن را روی زانوی خود قرار دهید.

آیا آرتروز در بارداری بعد از زایمان درمان می‌شود؟

بیشتر مادرانی که مبتلا به آرتروز در بارداری هستند بعد از زایمان خوب می‌شوند اما برخی نیز حتی پس از زایمان علائم آرتروز را دارند و باید به درمان خود ادامه دهند.

زایمان طبیعی با آرتروز ممکن است؟

آرتروز در بارداری مانع از زایمان طبیعی نمی‌شود اما ممکن است در برخی مواقع حاد پزشک متخصص زایمان سزارین را به مادر توصیه کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits