دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض مصرف سیگار در دوران بارداری و شیردهی و اثرات آن بر کودک
0
زمان مطالعه: 9 دقیقه
وجود افراد سیگاری در اطراف نوزاد، به اندازه داشتن مادر سیگاری برای نوزاد مشکل آفرین می باشد. مواد شیمیایی و سرطان زا در هر دو حالت وجود داشته و خطرآفرین هستند.

تاثیر سیگار کشیدن در بارداری روی جنین

سیگار کشیدن در دوران بارداری مشکلات زیادی را برای سلامت جنین در حال رشد ایجاد می کند. علاوه بر کمبود وزن در هنگام تولد، مادران بارداری که سیگار می کشند، ریسک بیشتری برای پارگی زودهنگام غشای نگه دارنده جنین و در نتیجه تولد زودرس یا سقط جنین دارند.

سیگار کشیدن همچنین می تواند مشکلات خطرناکی برای جفت، مانند جفت سر راهی و پارگی جفت ایجاد نماید.

علاوه بر این، بسیاری از مادران بارداری که سیگار می کشند، به این کار پس از تولد نوزادشان نیز ادامه می دهند.

وقتی نوزادان در معرض دود سیگار قرار داشته باشند (حتی بر روی پوست یا لباس مادر)، ریسک بروز مشکلات ریوی مانند آسم و برونشیت در آنها افزایش می یابد.

سیگار کشیدن در دوران بارداری

کمبود اکسیژن می تواند اثرات ویران کننده ای بر رشد و تکامل کودک شما داشته باشد. به طور متوسط، سیگار کشیدن در دوران بارداری، خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد یا زایمان زودرس که وزن کودک کمتر از 5/1 کیلوگرم در هنگام تولد خواهد بود.

سیگار کشیدن بیش از دو برابر خطر ابتلا به مرگ نوزاد را در بر خواهد داشت.

در حین بارداری اگر سلامتی خودتان برای ترک سیگار به اندازه کافی مهم نباشد، باید سلامت نوزادتان را حفظ کنید. سیگار کشیدن در دوران بارداری بر روی شما و سلامت کودکتان قبل، حین و پس از تولد کودک تاثیر می گذارد.

نیکوتین (ماده اعتیادآور در سیگار)، مونوکسید کربن و بسیاری از سموم دیگر که شما با سیگار کشیدن به بدنتان وارد می کنید، از طریق جریان خونتان به طور مستقیم به کودک می رسد.

عوارض سیگار کشیدن در هنگام بارداری

  • مقدار اکسیژن موجود در خون را برای شما و نوزادتان کاهش میدهد.
  • افزایش ضربان قلب کودک را در بر خواهد داشت.
  • احتمال شکست درتولد نوزاد را افزایش میدهد.
  • افزایش خطر ابتلا به زایمان زودرس و یا تولد نوزاد با وزن کم هنگام تولد .
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری های تنفسی (ریوی) کودک .
  • خطرات نقص های زایمان را افزایش می دهد.
  • افزایش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزادان.

عوارض سیگار کشیدن در رشد جنین

عوارض سیگار کشیدن در بارداری و رشد جنین

مصرف سیگار در دوران بارداری خطر بسیاری از ناهنجاری ها را در نوزاد افزایش می دهد. زنان در دوران بارداری باید سیگار را ترک کنند زیرا با این کار سلامت خود و کودکشان را به خطر می اندازند زیرا سیگار کشیدن علت اولیه بروز عوارض جانبی در نوزادان است .

سیگار علاوه بر ضرربه سلامت مادر موجب رشد نکردن کودک می شود و بر روی توده وزنی (BMI) و قد نوزادان پسر تاثیر می گذارد به طوری که طی تحقیات پسرانی که قد کوتاه داشتند دارای مادران سیگاری بوده اند.

همچنین زایمان زودرس ، تولد نوزادان کم وزن و سقط جنین از عوارض مهم سیگار کشیدن در دوران بارداری هستند. زنانی که در برداری از دیابت بارداری یا فشار خون دوران بارداری رنج می برند نسبت به زنان سیگاری از بارداری ایمن تری برخوردار هستند.

شیردهی و سیگار کشیدن

بعضی از مادران، پس از بارداری تصمیم به سیگار کشیدن میکنند و نوزادشان را نیز شیر می دهند. شیردهی باعث انتقال آنتی بادی های ضروری به بدن نوزاد می شود.

این آنتی بادی ها می توانند از نوزاد در مقابل شانس بالای عفونت گوش، برونشیت، عفونت سینوس ها و چشم ها که با وجود دود سیگار در اطراف نوزاد در ارتباط هستند، محافظت نمایند. با این وجود گزارشاتی درباره عوارض منفی سیگار کشیدن مادران در هنگام شیردهی ارائه شده است.

مادران سیگاری شدید، مادرانی هستند که بیش از یک بسته در روز سیگار می کشند. علائمی که در این حالت ممکن است در نوزاد بروز نمایند عبارتند از حالت تهوع، استفراغ، دردهای شکمی و اسهال.

اگر مادر قادر به ترک سیگار در دوران بارداری یا پس از آن (دوران شیردهی) نباشد، مهم است که بتدریج میزان آن را کم کند. هر چه تعداد کمتری سیگار در دوران بارداری مصرف شود، عوارض جانبی آن برای جنین کمتر خواهد شد.

مهم است اشاره کنیم که سیگار کشیدن بر جنین تاثیر جدی خواهد گذاشت، حتی اگر اثرات آن در هنگام تولد آشکار نباشد.

سیگار کشیدن در بارداری

سیگار کشیدن در دوران شیردهی چه تاثیری روی نوزاد خواهد گذاشت ؟

بزرگ‌ترین خطرات نیکوتین که می‌تواند سلامتی نوزاد را تهدید کند شامل موارد زیر است:

  1. افزایش خطر بروز حساسیت‌های تنفسی در نوزاد
  2. افزایش خطر بروز سندروم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) یا «مرگ در خواب»
  3. تولید پایین شیر در بدن مادر
  4. رشد ضعیف و ناکافی نوزاد

محققان در تمایز بین اثرات زیان‌بار سیگار کشیدن و اثرات نیکوتین وارد شده به بدن نوزاد از طریق شیر مادر با دشواری مواجه هستند و تنها چیزی که ما می‌دانیم این است که نوزادان مادران سیگاری به احتمال بیشتری امکان دارد دچار مشکلات مربوط به سلامتی شوند.

این نوزادان اغلب مواقع دچار قولنج و نفخ معده می‌شوند و نسبت به نوزادان مادران غیر سیگاری کج‌ خلقی بیشتری دارند و نیز خطر بروز بیماری‌های تنفسی (آسم) و گوارشی که جهت مداوا نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند در این دسته از نوزادان بالاتر است.

سایر مشکلات مربوط به سلامتی که تحقیقات نشان داده‌اند این است که نوزادان مادران سیگاری ممکن است در معرض خطر دچار شدن به حالاتی نظیر apnea یا همان حبس تنفس (توقف کوتاه‌مدت تنفس)، استفراغ، رشد ضعیف و ناکافی، اختلال دوبینی (strabismus)، ضعف یا تنبلی چشم، نقص شنوایی، استعداد ابتلا به عفونت، حساسیت‌ها و مشکلات مربوط به نقص سیستم ایمنی بدن شوند.

نیکوتین یک ماده سمی است و در معرض دریافت سطوح بالای این ماده قرار گرفتن از طریق شیر مادر می‌تواند به طور بالقوه سبب وابستگی به نیکوتین و مسمومیت نیکوتینی در نوزاد شما شود. علائم مربوط به وابستگی به نیکوتین در نوزادان شامل علائم بازگشت‌پذیر اختلال در خوابیدن، سردرد و کج خلقی می‌شود.

علائم مربوط به مسمومیت نیکوتین در نوزادان

علائم مربوط به مسمومیت نیکوتینی در نوزادان شامل استفراغ بعد از خوردن شیر مادر، خاکستری شدن رنگ پوست نوزاد، مدفوع آبکی، افزایش در ضربان قلب و بی‌قراری در نوزاد است.

نوزاد ممکن است مدام به خود بپیچد و دست وپا بزند و درست مثل این به نظر می‌آید که می‌خواهد روی آب راه برود و همچنین بسیار خسته به نظر برسد اما با این وجود به سختی قادر است چشمان خود را ببندد و بخوابد.

این علائم بسیار نادر هستند و اغلب در بین نوزادانی مشاهده می‌شوند که به دفعات زیاد در معرض نیکوتین یا دود سیگار قرار داشته‌اند.

هر چند این علائم در صورتی که شما سیگار کشیدن را متوقف کنید و نیز نوزاد را از استشمام دود سیگار خود دور نگه‌دارید می‌توانند برعکس عمل کنند و در نتیجه نوزادتان ممکن است همزمان با محو تدریجی این علائم بی‌قراری کند.

سیگار در دوران بارداری

آیا بودن در کنار افراد سیگاری نیز میتواند مشکلی در دوران بارداری ایجاد می کند ؟

مهم است اشاره کنیم که سیگار کشیدن در زمان داشتن نوزادانی در منزل، باعث افزایش ریسک سندروم مرگ ناگهانی نوزادان (SIDS) می شود.

نوزادان مادران سیگاری 7 برابر بیشتر در معرض SIDS ( سندروم مرگ ناگهانی ) نسبت به نوزادان مادران غیرسیگاری قرار دارند.

این نوزادان سه بار بیشتر از نوزادان مادران غیر سیگاری به پزشک مراجعه می کنند و شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه (ریسک دو برابر) دارند. این مساله بویژه در صورتی که هر دو والد اقدام به سیگار کشیدن در منزل نمایند، برقرار می باشد.

بر اساس تحقیقات، وجود افراد سیگاری در اطراف نوزاد، به اندازه داشتن مادر سیگاری برای نوزاد مشکل آفرین می باشد. مواد شیمیایی و سرطان زا در هر دو حالت وجود داشته و خطرآفرین هستند.

اگر مادر سیگاری با افرادی همنشین باشد که آنها نیز سیگاری باشند، شانس بروز مشکلات برای فرزند وی بیشتر خواهد شد. این تحقیق شامل اطلاعاتی بوده است که از تحقیقات گذشته درباره سیگار کشیدن جمع آوری شده بود.

تاثیرات وجود افراد سیگاری در اطراف نوزاد

تقریباً مشابه وقتی است که مادر نوزاد سیگاری باشد. پزشکان اشاره دارند که تاثیر سیگار بر روی جنین ممکن است در هنگام تولد قابل درک نبوده و در نتیجه مادر فکر کند که خوشبختانه مشکلی برای فرزندش بوجود نیامده است.

در واقعیت، تاثیرات سیگار ممکن است تا سالها بعد در زندگی کودک آشکار نشود. کودکانی که از مادران سیگاری متولد می شوند بیشتر در برابر بیماری، آسم، سرطان و کاهش طول عمر آسیب پذیر هستند.

تحقیقات همچنین اشاره دارند که در حالی که ترک سیگار در هنگام بارداری توصیه می شود، اثرات سیگار کشیدن بر روی کودک ممکن است خیلی زودتر از زمانی که مادر اقدام به ترک سیگار میکند، روی دهد و این اثرات برای جنین غیر قابل بازگشت می باشند.

زنانی که سیگار نمی کشند اما با افراد سیگاری نشست و برخاست می نمایند، بایستی درخواست کنند که آن افراد در محیط بیرون سیگار بکشند

هرچند این کار به طور کامل تاثیر سیگار را بر روی مادر یا کودک از بین نمی برد، زیرا دود سیگار بر روی پوست یا لباس باقی می ماند، اما می تواند تاثیر آن را کاهش دهد. بهترین گزینه برای زنان سیگاری این است که قبل از بارداری اقدام به ترک سیگار نمایند.

سیگار کشیدن توسط پدر در اطراف مادر می تواند به قلب کودک آسیب وارد کند.

در یک تحقیق در چین، محققان گزارش داده اند که حضور افراد سیگاری در اطراف مادران باردار می تواند ریسک تولد نوزادی با مشکلات قلبی مادرزادی را افزایش دهد. توصیه بر این است که والدین نبایستی در دوران بارداری سیگار کشیده و زنان بارداری نیز تا حد امکان از بودن در کنار افراد سیگاری پرهیز نمایند.

بیشتر بخوانید :

سیگار کشیدن در زنان شیرده و اثر آن بر کودک

خطرات سیگار کشیدن در دوران بارداری را جدی بگیرید!

دوران شیردهی یکی از آسان‌ترین و بهترین زمان‌ها برای ترک سیگار کشیدن است زیرا وجود برخی مواد معین در سیستم بدنی شما نظیر پرولاکتین (prolactin) و مواد شبه نیکوتین داخل خون (endogenous opioids) علائم بازگشت‌پذیری به این اعتیاد را کاهش خواهند داد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits