دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیر الکل بر شیر مادر : آیا نوشیدن الکل در شیردهی خطرناک است ؟
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ثابت شده است که شیردهی پس از مصرف الکل، تاثیرات منفی بر روی کودک دارد. از عوارض جانبی مصرف الکل در دوران شیردهی تاخیر در پیشرفت مهارت های حرکتی کودکان و مصرف شیر کمتر توسط آنان است.

تاثیر الکل بر شیر مادر

تاثیر الکل بر شیر مادر : آیا توقف الکل بعد از زایمان توصیه میشود ؟ پزشک باید به شما گفته باشد که نه ماه از الکل دور شوید. اما اگر شما مادر شیرده هستید می خواهید بدانید که آیا باید از نوشیدن خودداری کنید تا از آسیب به کودک جلوگیری شود ؟

به نظر نمی رسد که الکل و شیردهی در کنار هم ساز گار باشند، اما عوامل متعدد تصمیم می گیرند تا چه اندازه کودک شما تحت تأثیر نوشیدنی هایی که شما مصرف می کنید تأثیر بگذارد.

در این پست از مجله دلگرم به شما خواهیم گفت که نوشیدن الکل در هنگام شیردهی چه عوارضی دارد ، و اثرات منفی آن بر روی کودک چگونه است ؟

آیا نوشیدن الکل در حین شیردهی بی خطر است ؟

شما باید در حین شیردهی از مصرف الکل اجتناب کنید، زیرا از طریق جریان خون به شیر مادر منتقل می شود، بنابراین بر سلامت کودک تاثیر می گذارد.

ممکن است برای نجات کودک از هر گونه تاثیرات منفی، گاه به گاه نوشیدنی مصرف کنید، اما نه به طور منظم.

عوارض نوشیدن الکل بر مادران شیرده و نوزاد

ثابت شده است که شیردهی پس از مصرف الکل، تاثیرات منفی بر روی کودک دارد.

به عنوان مثال، مطالعه ای بر روی 400 نوزاد، که مادران آنها حداقل یک نوشیدنی مصرف کرده بودند، تاخیر قابل ملاحظه ای در پیشرفت مهارت های حرکتی کودکان را نشان داد.

تاثیر الکل تنها به مهارت های حرکتی شخص مربوط نمی شود، بلکه می تواند بر سلامت عمومی کودک نیز تاثیر بگذارد.

مادرانی که بیش از حد الکل مصرف می کنند و به کودک خود شیر می دهند، یا یک ساعت بعد از مصرف الکل اقدام به شیردهی به کودک می کنند، متوجه می شوند که نوزادانشان سریع تر به خواب می روند.

بیداری کودک از عوارض مصرف الکل در مادران شیرده

علاوه بر این، استفاده طولانی مدت الکل توسط مادران، باعث به هم خوردن چرخه خواب و بیداری کودک می شود.

یکی از دلایل این مساله، کبد نابالغ کودکان است که نمی تواند الکل را به اندازه بدن بزرگسالان هضم کند. نیازی به گفتن نیست که کودکان قادر به تحمل کردن الکل نیستند.

برخی مطالعات دیگر نشان داده اند که خواب آلودگی مزمن و تاخیر در رشد جسمی کودکان در اثر تغذیه از شیر مادرانی که به طور مرتب الکل مصرف می کنند، رخ می دهد.

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد با مصرف الکل در مادران شیرده

در موارد نادر، مصرف الکل توسط مادران شیرده با سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در ارتباط است.

این قطعا ترسناک است و بهتر است تا زمانی که کودک دیگر به شیر مادر وابسته نباشد، مصرف الکل را متوقف کنید.

آیا مادر شیرده میتواند گاهی اوقات نوشیدنی الکلی بنوشد ؟

بله، شما می توانید، اما مصرف الکل خود را به دو نوشیدنی محدود کنید. مصرف بیش از دو نوشیدنی در روز به طور مرتب، می تواند باعث ضعف، خواب آلودگی و افزایش وزن غیر طبیعی شود.

آکادمی اطفال آمریکا می گوید، نوشیدن گاه به گاه نوشیدنی الکلی کمتر از 0.5 گرم در هر کیلوگرم وزن بدن زن مشکل ایجاد نمی کند، زیرا هضم الکل بر اساس وزن بدن زن طول می کشد.

بنابراین، برای مدیریت زمان بین مصرف الکل و شیردهی به کودک، نیاز است تا وزن تقریبی بدن زن و تعداد نوشیدنی هایی که مصرف کرده را بدانید.

شما می توانید این اطلاعات را از طریق نمودار متابولیسم الکل برای مادران شیرده با وزن های مختلف به دست بیاورید.

نمودار زمان برای از بین بردن الکل در شیر مادر

تاثیر الکل بر شیر مادر : آیا نوشیدن الکل در شیردهی خطرناک است ؟

چه میزان الکل از شیر مادر عبور می کند ؟

عموما، کمتر از 2 درصد الکل مصرف شده توسط مادر به شیر او منتقل می شود.

اما تا زمانی که اثری از الکل در جریان خون وجود داشته باشد، در شیر مادر نیز می تواند اثری از الکل باشد.

میزان ثابت یا مزمن وجود 300 میلی گرم الکل در هر 100 میلی لیتر خون مادر می تواند باعث عوارض جانبی طولانی مدت در کودک شود.

اما حالت خوشبینانه این است که الکل در بافت سینه باقی نمی ماند.

هنگامی که بدن از شر الکل خلاص شود، شیر سینه نیز فاقد الکل می شود. از جدول ذکر شده در ادامه استفاده کنید تا زمان مطمئن برای شیردهی به کودک را بعد از مصرف الکل مشخص کنید.

درصد الکل در نوشیدنی که مصرف می کنید را بدانید تا زمان دقیق منتظر ماندن برای شیردهی بعدی کودک خود را مشخص کنید.

آیا می توانم قبل از نوشیدن کودک خود را تغذیه کنم ؟

بله، در حالت ایده آل می توانید قبل از مصرف الکل به کودک خود شیر دهید. اگر کودکتان گرسنه نیست، پس کمی از شیر خود را دوشیده تا دیرتر به کودک خود بدهید.

به جای آن می توانید از شیر خشک برای تغذیه کودک استفاده کنید. اگر تصور می کنید که می توانید کمی از شیر خود را در زمان اوج وجود الکل در آن دوشیده و دور بریزید تا شیر خود را از وجود الکل پاک کنید،

این کار کمکی به حل مشکل نمی کند. تا زمانی که الکل در بدن شما باشد، شیر شما نیز اثری از الکل در خود خواهد داشت. بنابراین، صبر کنید تا هوشیار شده و سپس به کودک خود شیر دهید.

آیا الکل می تواند در میزان حجم شیر تأثیر بگذارد ؟

اثر الکل بر میزان شیر پیچیده است. اگرچه باعث افزایش پرولاکتین می شود (هورمونی که باعث تولید شیر می شود)، اما این کار را برای مدت محدودی انجام می دهد. با این وجود، تولید اکسی توسین، هورمونی که باعث خروج شیر از نوک پستان می شود، را کاهش می دهد.

این باعث می شود که کودک شیر کمتری مصرف کند. در حقیقت، مطالعات نشان می دهند کودکانی که بعد از 3 تا 4 ساعت مصرف الکل توسط مادر، از شیر او تغذیه کرده اند، 20 درصد کمتر از مادرانی که الکل مصرف نکرده اند، شیر می خورند.

آنچه نگران کننده است، این است که ادامه مصرف الکل می تواند حتی در زمان های ایمن بعد از مصرف الکل، میزان اکسی توسین را کاهش دهد.

علاوه بر این، مطالعات حاکی از این امر است که نوزادان بعد از تغییر شیر مادر در اثر مصرف الکل، شیر مادر را به میزان کمتری می مکند. به طور خلاصه، کودکان در زمان مصرف الکل توسط مادر، شیر کمتری مصرف می کنند.

اثرات مصرف الکل توسط مادر بر روی نوزاد متناقض است.

با این وجود، چیزی که به طور جهانی پذیرفته شده است، این است که مصرف مرتب الکل در حین شیردهی می تواند تاثیرات منفی کوتاه مدت و بلند مدت بر کودک بگذارد.

بیشتر بخوانید :

قرص های افزایش شیر مادر : ترفندهای طلایی برای افزایش شیر مادران

رفع نفخ شیر مادر

چگونگی تولید شیر مادر + علت نیامدن شیر مادر

غذاهای مفید در دوران شیردهی برای مادر

توصیه مهم:

با تشکر از همراهی شما با مجله اینترنتی دلگرم :
بعد از خواندن عوارض مصرف الکل بر شیر مادر و تاثیر الکل بر نوزاد شیر خوار قابل ذکر میدانیم که الکل و مصرف الکل حرام میباشد و همچنین عوارض سو بر نوزاد و مادر خواهد داشت.
بنابراین، اجتناب از مصرف الکل حداقل تا زمانی که کودک تنها از شیر مادر تغذیه می کند، بهترین انتخاب است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits