دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی و بارداری

آیا عفونت HPV در دوران حاملگی خطرناک است؟

HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی و بارداری
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آیا ویروس پاپیلوما به جنین منتقل می شود؟ خانم های باردار نیز ممکن است مبتلا به این عفونت ویروسی شوند. معمولاً این عفونت ها مشکلی ایجاد نمی کنند، اما گاهی موجب رشد زگیل های تناسلی در دوره بارداری می شوند.

چگونه با وجود داشتن HPV باردار شویم؟

سلامت خانم باردار مبتلا به HPV و نوزاد او

خانم ها باردار نیز ممکن است مبتلا به این عفونت ویروسی شوند. معمولاً این عفونت ها مشکلی ایجاد نمی کنند، اما گاهی موجب رشد زگیل های تناسلی در دوره بارداری می شوند. خانم هایی که در مراحل آخر بارداری به زگیل تناسلی مبتلا می شوند، ممکن است در گلوی نوزادشان نیز زگیل رشد کند و به RRP مبتلا شود که البته بسیار نادر است. در دوران بارداری نیز ممکن است تغییرات سلولی ناشی از بیماری HPV در دهانه رحم رخ دهد.

این تغییرات فقط در غربالگری های منظم دوره ای برای سرطان دهانه رحم قابل کشف است.همه خانم ها، حتی خانم های باردار، باید این غربالگری های دوره ای را انجام دهند.آزمایش های HPV برای کمک به غربالگری سرطان دهانه رحم در خانم های 30 ساله و بالاتر وجود دارد.

این آزمایش ها برای غربال آقایان، نوجوانان و یا خانم های زیر 30 سال توصیه نمی شود. هیچ تست عمومی برای کنترل وضعیت کلی HPV در خانم ها و آقایان وجود ندارد. همچنین هیچ آزمایش تأییدشده ای برای یافتن این ویروس در دهان و گلو نیز وجود ندارد.

همچنین بخوانید: فرق میان زگیل تناسلی و زگیل معمولی چیست ؟

آنچه زنان حامله باید در مورد HPV بدانند

زنانی که قصد حاملگی دارند، اغلب این سوال را می پرسند که آیا به تست HPV برای اطمینان از عدم ابتلا به ویروس نیاز دارند یا نه؟ در واقع پاسخ این سوال منفی است.

اگر زنان به طور مرتب تست پاپ اسمیر بدهند، در صورت مشاهده ی هرگونه عامل غیر طبیعی، پزشک زنان وجود HPV را چک خواهد کرد. به طور معمول در ابتدای حاملگی، از فرد، تست پاپ اسمیر گرفته می شود؛ خواه فرد به صورت دوره ای به پزشک زنان مراجعه می کرده است یا نه.

مشاهده ی هرگونه ناهنجاری در تست پاپ اسمیر ممکن است پزشک را به انجام تست های مرتبط به HPV وا دارد اما به طور کلی، انجام یک تست ویژه و اختصاصی برای HPV قبل از حاملگی ضروری نیست و همان پاپ اسمیر برای زنان کفایت می کند.

همچنین بخوانید: خونریزی بعد از پاپ اسمیر تا چه حد طبیعی است ؟

پزشک را از سابقه ی ابتلا به HPV آگاه کنید

فردی که سابقه ی ابتلا به HPV دارد باید پزشکش را از آن آگاه کند. این آگاهی دادن، شامل بیان سابقه ی زگیل تناسلی، تغییر بافت رحم، سابقه ی پاپ اسمیر با نتایج غیر طبیعی، سابقه ی درمان جراحی در ناحیه ی تناسلی و یا هر مشکل دیگر نیز می شود. همه ی این ناهنجاری ها سبب می شوند که وضعیت فرد به طور دقیق بررسی شود.

با این وجود، ارتباط معناداری میان HPV و سقط، زایمان زودرس و سایر مشکلات حاملگی دیده نشده است. ضمنا، خطر انتقال ویروس به فرزند بسیار کم است. اگر زنی مبتلا به سویه های سرطان زای HPV باشد، در طی حاملگی برای تغییرات سلولی بافت رحم مورد ارزیابی دقیق و پیوسته قرار می گیرد.

در بعضی زنان حامله ی مبتلا به HPV، تغییرات بافت رحمی ممکن است در طی حاملگی افزایش یابد. در این افراد درمان های مرتبط با این تغییرات معمولا به پس از حاملگی موکول می شود؛ زیرا این درمان ها ممکن است سبب زایمان زودرس شوند.

در صورت ابتلای زن حامله به زگیل تناسلی، پزشک تغییر اندازه ی زگیل را رصد می کند. تغییرات هورمونی در طی حاملگی می توانند سبب تکثیر، بزرگ شدن یا گاهی خونریزی زگیل شوند.

در صورت افزایش اندازه ی زگیل، معمولا درمان آن به پس از زایمان موکول می شود مگر آن جا که زگیل، سبب بسته شدن لوله ی واژن شود که در این موارد، برداشتن زگیل قبل از زایمان انجام می شود. این برداشت می تواند از طریق جراحی، سوزاندن با مواد شیمیایی یا جریان الکتریسیته انجام شود.

همچنین بخوانید: عوامل خطرآفرین که مادر را در معرض زایمان زودرس قرار می دهد

احتمال انتقال ویروس پاپیلومای انسانی از مادر به نوزاد

احتمال انتقال ویروس پاپیلومای انسانی در طی زایمان به فرزند بسیار کم است. حتی اگر ویروس به بدن نوزاد منتقل شود، سیستم ایمنی نوزاد معمولا ویروس را از بدن پاک می کند.

در برخی موارد بسیار معدود، نوزاد به دنیا آمده از زن مبتلا به HPV، ممکن است مبتلا به زگیل در ناحیه ی گلو باشد. این وضعیت، عفونت پاپیلومای تنفسی نام دارد و باید به سرعت با جراحی لیزر درمان شود.حتی اگر مادر مبتلا به HPV، به سرطان دهانه ی رحم مبتلا شود باز هم احتمال انتقال بیماری به فرزند کم است.

کنترل HPV پس از زایمان

درمان HPV عمدتا به پس از زایمان موکول می شود. در برخی موارد، تغییرات بافت رحم و زگیل های ایجاد شده پس از زایمان خود به خود محو می شوند. در این موارد پروسه ی درمانی برای بیمار انجام نمی شود.


چند نکته در ارتباط با عفونت HPV در بارداری

  • تعداد و اندازه زگیل ها بطور شایع در دوران بارداری (بدلیل افت سیستم ایمنی و تغییرات فیزیولوژیک بدن) افزایش می یابد.
  • رشد ضایعات پرینه و پیشرفت برخی از ضایعات به طرف نئوپلاسم سرویکس در بارداری دیده شده است. پر شدن واژن از ضایعات مانع از زایمان طبیعی می شود.
  • بهبودی ضایعات در حاملگی به کندی ولی پس از زایمان به سرعت بهبود می یابد یا پسرفت می کند. لذا درمان در حاملگی ضرورت ندارد.
  • پاپیلوماتوز تنفسی راجعه با شروع در دوران کودکی نوعی نئوپلاسم خوش خیم و نادر حنجره است که صدا را خشن و دیسترس تنفسی در کودک ایجاد می کند و علت آن اغلب انواع 6 و 11 ویروس می باشد.
  • انتقال ناشی از آلودگی مادر به کودک 50 درصد و در مطالعه ای در دانمارک 7 مورد در 1000 زن آلوده گزارش شده است. پارگی کیسه آمنیون دو برابر احتمال آلودگی کودک را افزایش داده ولی با روش زایمان ارتباط نداشته است. لذا زایمان سزارین صرفا برای پیشگیری از انتقال HPV توصیه نمی شود.
  • هرچند ارتباط بین واکسیناسیون HPV و خطر سقط دیده نشد ولی واکسیناسیون در دوران بارداری توصیه نمی شود. البته واکسیناسیون HPV در شیردهی بلامانع است.

همچنین بخوانید: واکسیناسیون بارداری | کدام واکسن ها را باید در بارداری تزریق کرد؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits