دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خطرات مسافرت با هواپیما در دوران بارداری
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
زنان معمولاً از پرواز در دوران بارداری پرهیز میکنند، اما گاهی انجام این کار ضروری و اجتناب ناپذیر است. حتماً خطرات مربوط به این کار را مد نظر قرار داده و با پزشک مشورت کنید.

مسافرت هوایی در بارداری

خطرات مسافرت با هواپیما در دوران بارداری

آیا زنان باردار می توانند با هواپیما پرواز کنند ؟ بله، تا زمانی که زنان در بارداری های قبلی مشکل نداشته باشند، می توانند تا هفته 36 در دوران بارداری با هواپیما سفر نمایند.

با این وجود وضعیت هایی وجود دارند که ممکن است بر اثر سفر هوایی تشدید شوند و زنانی که قبلاً مشکلات زایمان، سقط جنین یا زایمان زودرس داشته اند بایستی از پرواز خودداری نمایند.
مشکلات سلامتی خاصی مانند فشار خون بالا، دیابت بارداری، لکه بینی و پارگی جفت وجود دارند که می توانند زنان را در هنگام پرواز با ریسک بالایی مواجه نمایند و بهتر است قبل از پرواز در دوران بارداری، بی خطر بودن این کار توسط پزشک بررسی شود.

چه موقع در دوران بارداری پرواز با هواپیما مناسب است ؟

بهترین زمان برای پرواز با هواپیما در دوران بارداری در سه ماهه دوم یعنی بین هفته های 14 تا 27 می باشد.

در این دوران از بارداری معمولاً زنان حال بهتری دارند. سطوح انرژی در آنان بالا بوده و ریسک سقط جنین یا زایمان زودرس در این زمان در پایین ترین سطح خود قرار دارد.

سه ماهه اول زمانی است که زنان بیماری صبحگاهی را تجربه کرده و بالاترین ریسک سقط جنین را دارند؛ بنابراین پزشکان توصیه می کنند که در این دوران حد الامکان از فعالیت های سفری غیر ضروری پرهیز شود.

سه ماهه سوم تا زمانی که بارداری بدون مشکل باشد، ریسک بالایی ندارد. بسیاری از شرکت های هوایی به زنان باردار اجازه می دهند تا هفته 28، بدون هرگونه سوالی از خدمات پرواز استفاده نمایند.

برای پرواز در طول ماهه هفتم بارداری ممکن است نیازمند تاییدیه پزشک باشید که تضمین نماید شما در طول پرواز احتمال بروز زایمان زودرس را نخواهید داشت.

خطرات پرواز در بارداری

اگر در دوران بارداری پرواز می کنید، در اینجا بعضی از ریسک های احتمالی را که بایستی از آنها آگاه باشید، آورده ایم:

ترومبوز وریدی (سیاهرگی) عمقی

پرواز برای ساعات طولانی به صورت نشسته بر روی صندلی هواپیما باعث کندی گردش خون در پاها و ناحیه لگن می شود.

این مساله ریسک شکل گیری لخته های خونی در رگ ها را افزایش می دهد که این یکی از خطرات اساسی پرواز برای زنان باردار محسوب می شود.

اگر این لخته ها به ارگانهای حیاتی مانند ریه ها یا قلب منتقل شود، می توانند خطر آفرین باشند.

زنان باردار ریسک بالایی برای بروز این وضعیت که ترومبوز وریدی عمقی نامیده می شود دارند؛ بویژه وقتی اضافه وزن داشته یا سابقه DVT (ترومبوز سیاهرگی عمقی) داشته باشند.

بیشتر بخوانید : علت و درمان لخته خون در وریدهای عمقی (بیماری DVT)

مشکلات گرفتگی گوش ها و بینی

اگر شما معمولاً دچار گرفتگی بینی میشوید یا به تغییرات فشار حساس هستید، وضعیت تهویه هوا در کابین هواپیما همراه با تغییرات فشار می توانند باعث گرفتگی گوش ها و بینی شود.

بیشتر بخوانید : علت گرفتگی گوش چیست ؟ چرا گوش کیپ می شود ؟

چاله هوایی

جبهه های ناهمگن و متلاطم هوا در ارتفاعات بالا می توانند باعث تکان های شدید در هواپیما شوند.

چون چاله های هوایی شدید قابل پیش بینی نمی باشند، میتوانند برای افرادی که در صندلی خود کمربند نبسته اند باعث بروز خطرات و مصدومیت شود.

این مساله بویژه برای زنان بارداری که در طول سه ماهه سوم بارداری سفر می نمایند می تواند خطرناک بوده و آسیب های بدنی شدید را به همراه داشته باشد.

خطرات مسافرت با هواپیما

سندروم مسمومیت هوایی

یکی از ریسک های مسافرت هوایی از استنشاق هوای آلوده در کابین هواپیما ایجاد می شود. هوای موجود در کابین هواپیما از کمپرسورهای موتور جت تامین میشود.

اگر مشکلی در این سیستم وجود داشته باشد (مانند نشتی در عایق ها)، گازهای سمی می تواند وارد کابین هواپیما شود.

هرچند این مساله باعث بروز تاثیرات فوری نمی شود اما این مواد سمی می توانند برای جنین خطر آفرین باشند.

ناراحتی عمومی

پروازهای طولانی می توانند باعث ورم پاها به دلیل ماندن مایعات در آنها شوند که به این وضعیت oedema گفته می شود.

زنانی که کماکان با بیماری بارداری دست و پنجه نرم می کنند یا در معرض ناخوشی به دلیل حرکت می باشند.

ممکن است اوقت ناخوشایندی را در حین پرواز تجربه نمایند، زیرا تغییرات فشار و حرکات هواپیما می تواند وضعیت آنها را تشدید کرده و باعث حالت تهوع در آنها شود.

مشکلات سلامتی که نیازمند تاییدیه پرواز برای سفر هوایی زنان باردار می باشند.

یک سری مشکلات سلامتی وجود دارند که زنان باردار باید مراقب آنها در حین پرواز باشند. مشورت با پزشک قبل از پرواز در صورت وجود یک یا تعدادی از این شرایط اجباری می باشد:

  • دیابت بارداری، فشار خون بالا و پره اکلامپسی
  • علائم سقط جنین مانند دل پیچه، درد و خونریزی
  • اگر برای زایمان زودرس تحت نظر می باشید
  • نارسایی دهانه رحم
  • محدودیت رشد درون رحمی
  • حاملگی خارج رحمی یا سابقه سقط جنین
  • سابقه ترومبوز وریدی (سیاهرگی) عمقی (DVT)، لخته های خونی یا واریکوز وریدها
  • پارگی پیش از هنگام غشای رحمی (PROM)

چگونه در طول پرواز در دوران بارداری وضعیت راحت تری داشته باشید ؟

چندین روال ساده می تواند تضمین نماید که سفر هوایی شما تجربه ملایمی خواهد بود.

در اینجا چندین نکته که می توانند سفر هوایی در دوران بارداری را تسهیل نمایند، ارائه می دهیم:

  • در هنگام دریافت بلیط، صندلی نزدیک به بال را انتخاب نمایید چون این پایدارترین قسمت هواپیما با حداقل حرکات می باشد. صندلی نزدیک راهرو را انتخاب نمایید که فضای بیشتری برای اینکه بتوانید پاهایتان را در طول پرواز حرکت دهید و راحت تر به دستشویی دسترسی داشته باشید. شما همچنین می توانید از صندلی های قسمت کلاس کاری یا درجه یک برای راحتی بیشتر استفاده نمایید.
  • غذای سبکی قبل از اقدام به سفر هوایی میل نمایید. از مصرف هر چیزی که احساس می کنید باعث ایجاد گاز و نفخ می شود، قبل از پرواز خودداری نمایید.
  • وسایل لازم برای راحتی در سفر مانند بالشت گردنی، کیسه آبگرم، بطری آب و هر چیزی که شما را آرام می کند، همراه داشته باشید.
  • خوردن غذاهای مختصر، میان وعده های سبک، کلوچه های کوچک یا آب نبات نعنایی می تواند احساس ناراحتی شما در طول پرواز را کاهش دهد.
  • نشستن در یک مکان ثابت برای مدت طولانی می تواند باعث گرفتگی ماهیچه های بدن و ورم پاها شود. در نتیجه هر یک ساعت یک بار از جای خود بلند شده و در راهرو هواپیما کمی قدم زده و در بدن خود کشش ایجاد نمایید. اگر در کنار شما صندلی خالی وجود دارد، پای خود را بر روی آن قرار داده و در آن کشش و حرکت ایجاد نمایید. شما همچنین می توانید قوزک های پای خود را حرکت داده و انگشتان پای خود را تکان دهید تا گردش خون در آنها بهبود یابد.
  • از جوراب های مناسب در طول پرواز استفاده کنید. بعضی جورابهای طبی می توانند گردش خون در پاها را حفظ کرده و به تسکین تورم رگهای پا و کاهش ریسک بروز ترومبوز کمک نمایند.
  • سیستم تهویه هوای کابین هواپیما می تواند رطوبت را جذب کرده و شما را دچار کمبود آب نماید؛ بنابراین به اندازه کافی آب و مایعات بنوشید.
  • به دلیل احتمال بروز چاله هوایی بهتر است در طول پرواز کمربند ایمنی خود را بسته نگه دارید. حتماً کمربند را از قسمت زیر شکم خود و پایین باسن رد کنید.

بیشتر بخوانید :

سوالات مهم درباره مسافرت با هواپیما در بارداری + پاسخ دقیق کارشناس

چیکار کنیم در سفر پریود نشویم ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits