دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گلابی و تأثیر شگفت انگیز آن در دوران بارداری
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گلابی دارای خواص بسیاری است. در موارد بسیاری توصیه شده که خانم های باردار گلابی بخورند. در ادامه قصد داریم به بیان خواص این میوه و تأثیرات آن در دوران بارداری بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

فواید گلابی و تأثیر خوردن آن توسط خانم های باردار

گلابی از میوه های خوشمزه تابستانی است که به رنگ های مختلف سبز، قهوه ای، قرمز و زرد یافت می شود و به نام “امرود” نیز مشهور است. ارتفاع درخت گلابی به 20 تا 30 متر نیز می رسد و میوه آن آبدار با دانه های سنگی است.

گلابی دارای خواص فراوان برای سلامتی به ویژه در کودکان و نوزادان می باشد. از جمله خواص گلابی می توان به درمان یبوست و اسهال، ضدسرطان، ضد دیابت و کنترل کننده فشار خون، تب بر و بهبود مشکلات گلو و قلب و پوکی استخوان اشاره کرد. طبع گلابی سرد و خشک است.

فواید گلابی برای تغذیه دوران بارداری

گلابی خاصیت دارویی زیادی دارد، به همین دلیل مصرف آن در دوران بارداری توصیه می شود. نمونه هایی از فواید خوردن گلابی در دوران بارداری عبارتند از:

  1. گلابی سرشار از فیبر می باشد. وجود فیبر در گلابی از مبتلا شدن به یبوست در دوران بارداری جلوگیری می کند. مصرف مکمل های آهن در دوران بارداری باعث یبوست می شود. ولی با مصرف گلابی دیگر نگران این عارضه نباشید زیرا گلابی به هضم غذا کمک می کند.
  2. گلابی سرشاز از ویتامین ث می باشد. توصیه می کنیم این میوه را در برنامه غذایی بارداری خود قرار دهید. یک گلابی تنها حاوی 10 میلی گرم از ویتامین ث می باشد، در حالی که نیاز روزانه مادر در دوران بارداری حدود 85 میلی گرم از ویتامین ث است. در واقع شما با مصرف گلابی، مقداری از ویتامین ث مورد نیاز را از این میوه دریافت می کنید. مصرف ویتامین ث در دوران بارداری خطر ابتلا به عفونت های مختلف را کاهش می دهد. مصرف ویتامین ث به جذب آهن کمک می کند. در دوران بارداری، بدن به مقادیر بالایی از آهن نیاز دارد و باید آن را از طریق تغذیه دوران بارداری و مکمل ها جذب کند. مصرف گلابی می تواند به این مساله کمک کند.
  3. گلابی حاوی منابع غنی فولات می باشد که شامل 14 میلی گرم فولات است. در سه ماهه اول بارداری نیاز به اسید فولیک بسیار ضروری می باشد زیرا مصرف آن، احتمال اختلالات لوله های عصبی را کاهش می دهد. در دوران بارداری، شما باید روزانه حدود 600 میلی گرم فولات دریافت کنید.
  4. گلابی منبع غنی از مواد معدنی مانند فسفر، مس و پتاسیم می باشد، ولی حاوی کلر، گوگرد، منیزیم، سدیم و کلسیم به مقادیر کمتری است که این موضوع مصرف گلابی در دوران بارداری را مفید می شمارد.
  5. گلابی به بهبود استفراغ یا حالت تهوع در دوران بارداری کمک می کند. هم چنین آب گلابی برای درمان ناراحتی معده موثر می باشد.

در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن شما ضعیف می شود و همین مساله جنین را در خطر مبتلا شدن به انگل ها، ویروس ها و باکتری های مختلف قرار می دهد. به این نکته توجه داشته باشید که حتی اگر شما احساس بیماری نکنید، ممکن است جنین در حال رشد درون شما با یک اشتباه در معرض خطر قرار گیرد، به همین دلیل در انتخاب نوع تغذیه دوران بارداری دقت کنید تا در برابر بیماری ها در امان باشید.

برای اطمینان از سلامت جنین خود همیشه با دکتر در خصوص ایمنی مواد غذایی مشورت کنید و از خوردن گلابی در دوران بارداری با رعایت نکات ایمنی لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با اثرات زیانبار مصرف شیرینی در بارداری

دانستنی هایی در مورد تاثیر باورنکردنی مصرف بادام در بارداری

تأثیر شگفت انگیز مصرف شیر در بارداری

خواص گلابی در درمان بیماری ها

1. خوردن گلابی باعث مبارزه با رادیکال های آزاد می شود

ویتامین C، K و مس موجود در گلابی از سلول های بدن در برابر آسیب های رادیکال های آزاد محافظت می کند.

2. گلابی موجب سلامت قلب و عروق می شود

از خواص دیگر گلابی داشتن فیبر بالای آن است که می تواند با تنظیم کنترل کلسترول خون از بیماری قلبی و سکته های قلبی تا ۵۰ درصد پیشگیری کند.

3. گلابی در درمان میگرن موثر است

برگ های دم کرده گلابی با خاصیت ضد التهابی و بی حسی نقش یک آرام بخش قوی را دارد که باعث کاهش سردرد و میگرن می شود

4. گلابی برای سلامت نوزادان مفید است

احتمال بروز واکنش های آلرژیک نسبت گلابی در مقایسه با سایر میوه بسیار کمتر است به همین دلیل از معدود میوه های است که حتی نوزادان نیز می توانند مصرف کنند. گلابی میوه ای آسان هضم و نرم است که به راحتی در معده نوزادان هضم می شود و برای درمان سوء هاضمه، اسهال، اسهال خونی و غیره مفید است برای از شیر گرفتن کودکان می توان از پوره گلابی استفاده کرد.

5. گلابی موجب پیشگیری از دیابت می شود

رژیم غذایی با فیبر بالا باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت و میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت می‌شود.

6. گلابی سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می‌کند

گلابی هم سرشار از این فیبرهای حلال یا محلول در آب می‌ باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بدنتان را در برابر بیماری‌ ها مصون می‌ دارد. توجه داشته باشید فیبرهای غیر حلال که بیشتر در پوست این میوه قرار دارند باعث هضم و دفع سریع غذا می‌شوند. برای همین امکان دارد برای افرادی که روده‌ های حساسی دارند دردسر ساز شود.

7. گلابی موجب پیشگیری از پوکی استخوان می شود

برای حفظ سلامت استخوان های بدن و جلوگیری از پوکی استخوان، حفظ PH و مصرف کلسیم کافی حیاتی است. مصرف روزانه میوه ها و سبزیجات می تواند PH بدن را حفظ کرده و گلابی به دلیل دارا بودن بور باعث جذب بهتر کلسیم در بدن می شود.

8. گلابی به شما انرژی مضاعف می‌دهد

مقادیر بالای گلوکز در گلابی به سرعت توسط بدن جذب شده و به انرژی تبدیل می گردد. به همین دلیل مصرف گلابی هنگام ضعف باعث انرژی زایی سریع در بدن می شود.

9. گلابی موجب بهبود گوارش و هضم می شود

مقدار فیبر در گلابی از یبوست جلوگیری می‌ کند و به‌ طور منظم به یک دستگاه گوارش سالم کمک می‌کند.

10. گلابی موجب رفع یبوست می شود

خواص مرطوب کنندگی و آب فراوان در بهبود هضم از یک سو و وجود فیبر غنی در گلابی از سوی دیگر، باعث دفع آسان و درمان یبوست می شود.

بیشتر بخوانید:

بررسی تأثیرات مصرف غذای تند در بارداری

بخور نخور های اوایل دوران بارداری

12 میوه مفید برای زنان باردار کدامند و چند وعده باید از آن ها استفاده کرد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits