دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با اثرات زیانبار مصرف شیرینی در بارداری
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مواد غذایی قنددار در دوران بارداری اثرات زیانباری دارد به همین دلیل نباید در خوردن آن زیاده روی نمود. در ادامه به بررسی این اثرات خواهیم پرداخت. تا انتها با ما همراه باشید.

آیا می توان در دوران بارداری شیرینی مصرف کرد ؟

بله، می توانید در طی دوران بارداری قند و مواد غذایی قند دار مصرف کنید، اما مقدار آن نباید زیاد باشد. اگر از دیابت دوران بارداری رنج می برید، بیشتر مراقب مصرف قندتان باشید. همچنین به خاطر داشته باشید که در شکلات ها، کیک ها و نوشابه ها، مقدار زیادی قند مصنوعی وجود دارد که ارزش غذایی آنان صفر است.

این غذاها باید با غذاهای سالم تری مانند: انواع حبوبات، میوه ها و سبزیجات که قند طبیعی دارند، جایگزین شوند. مواد غذایی دوران بارداری تاثیر مستقیم روی سلامت نوزاد خواهد داشت پس توجه ویژه ای باید به آن داشته باشیم.

میزان قند مصرفی مجاز در دوران بارداری

هیچ توصیه استانداردی برای مصرف شیرینی در دوران بارداری وجود ندارد. مقدار مصرفی تان به میزان سوخت و ساز، میزان قند خون و وزن تان بستگی دارد. در هر صورت، بهتر است که مصرف قند تان در روز، به ۲۵ گرم یا کمتر محدود شود. اگر هنوز درباره مقدار مصرفی قندتان مردد هستید، با پزشک تان مشورت کنید.

اثرات مصرف شیرینی بیش از حد بر جنین

افراط در مصرف مواد غذایی قند دار و کربوهیدرات، می تواند بر رشد کودک تاثیر بسزایی داشته باشد. همچنین قند خون بالا می تواند موجب دیابت بارداری و دیابت نوع دو که غیر قابل کنترل هستند شود و به کودک آسیب برساند.

قند اضافی می تواند از جفت عبور کند و باعث افزایش میزان قند خون جنین شود. این موضوع باعث افزایش تولید انسولین در بدن کودک می شود و می تواند به رشد سریع او کمک کند، این وضعیت تحت عنوان ماکروزومی شناخته می شود. به دنیا آوردن کودکی که وزن اش زیاد است، باعث بروز عوارضی مانند: سزارین، زایمان زود رس و… می شود.

عوارض احتمالی افراط در مصرف قند و شیرینی در بارداری

قند اضافی کالری خالص را به بدن منتقل می کند و شما را از مواد مغذی ای که در طی دوران بارداری به آن ها نیاز دارید، محروم می کند. مواد غذایی دوران بارداری باید با کالری که به بدن می رسانید متناسب باشد. این عوارض عبارتند از:

1. تشدید علائم بارداری

خوردن بیش از حد مواد قند دار و شیرین در دوران بارداری، می تواند حالت تهوع، سوزش سر دل و نوسانات خلقی زنان باردار را که امری طبیعی ست تشدید نماید.

2. تشدید احساس خستگی در زنان باردار

مواد غذایی قندی، تنها کالری خالص دارند و هیچ انرژی ای از آن ها دریافت نمی کنیم. از آن جایی که این مواد حاوی ساکارز هستند، باعث افزایش قند خون می شوند و به دنبال آن، کاهش میزان انرژی بدن را به همراه دارند.

3. کمبود مواد مغذی

ولع برای غذا خوردن در دوران بارداری طبیعی است. اما اگر ولع تان برای خوردن شیرینی جات بیشتر است، مراقب باشید که برای قند هایی که هیچ کالری ای ندارند و باعث اضافه وزن می شوند، دچار افراط نشوید.

4. افزایش وزن زیاد زنان در دوران بارداری

مصرف بیش از حد مواد غذایی قندی، باعث افزایش وزن می شود و این افزایش وزن در دوران بارداری، منجر به مرض چاقی می شود که زایمان را دشوار می کند.

5. علاقه مندی کودکان این افراد به مواد غذایی قندی

مصرف بیش از اندازه قند ها در دوران بارداری، روی ذائقه فرزند تان تاثیر می گذارد و در بزرگ سالی، ولع بیش از حدی برای مصرف مواد قندی خواهد داشت. این نوع زندگی راه را برای چاقی کودک و ابتلای او به دیابت هموار می کند.

خوردن شیرینی در بارداری

6. کبد چرب حاد

رژیم غذایی مادر حاوی قندهایی مانند فروکتوز است و می تواند به سندروم کبد چرب منجر شود. همچنین می تواند روی سوخت و ساز جنین اثر بگذارد و در آینده نیز می تواند فرد را دچار مرض چاقی یا دیابت نوع دو کند.

7. افزایش خطر ابتلا به پره اکلامپسی (داشتن فشار خون و میزان پروتئین بالا در ادرار در زمان حاملگی )

قند زیاد خطر ابتلا به پره اکلامپسی را در زنان باردار بالا می برد. برای پیش گیری از این خطرات احتمالی، مصرف قند را به حداقل برسانید.

به دو دلیل مهم نباید در مصرف شکلات و شیرینی زیاده روی کرد:

اول اینکه با خوردن مقادیر زیادی از تکه‌های شکلات، ارزش غذایی سایر موادی که می‌خورید کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. با خوردن شکلات آن هم به مقدار زیاد کالری زیادی جذب بدن می‌شود که این به معنای افزایش وزن و در نهایت چاقی در دوران بارداری است.

دوم هم اینکه باید به میزان کافئینی که وارد بدن می‌شود همواره توجه داشت. توصیه جدی می‌شود که زنان باردار در دوره حاملگی خود روزانه بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم کافئین مصرف نکنند.

یادتان باشد این شما به عنوان یک زن باردار هستید که سلامتی خود و جنین را با مصرف اصولی مواد غذایی و انجام حرکات ورزشی در این دوره حساس تضمین می‌کنید.

ایده های برای کاهش مصرف قند در دوران بارداری

خوردن غذاهای حاوی قند و تنقلات را به حداقل برسانید. یا می توانید به کل، از خوردن قند های صنعتی صرف نظر کنید. اگر نمی توانید، حداقل از خوردن کیک، بستنی، شیرینی و سایر تنقلات حاوی قند بپرهیزید.

تا می توانید میوه های قند دار مصرف کنید. اگر ویار شیرینی جات دارید، میوه هایی مانند انبه، آناناس و توت فرنگی بخورید. از خوردن آب میوه هایی که قند زیادی دارند، اجتناب کنید.

به شیرین کننده های مصنوعی نه بگویید. زیرا اثرات مضرشان حتی بعد از بارداری نیز، دست از سرتان بر نمی دارد. غذاهای بهتری مانند نارگیل و یا عسل را جایگزین کنید.

به مواد تشکیل دهنده ی غذاهای بسته بندی شده توجه کنید. مقدار قند موجود در غذاهایی مانند: غلات صبحانه، کره بادام زمینی، سس ها و موارد مشابه را بررسی کنید. فقط آن هایی را انتخاب کنید که دارای مقدار قند کمتری هستند.

آبنبات، بستنی و سایر غذاهای قند دار را در خانه ذخیره نکنید. فقط وقتی آن ها را بخرید که احتیاج دارید چیزی شیرین بخورید.

مصرف قند خود را محدود و یا با چیزی جایگزین کنید. از خوردن مقدار زیاد نان و مربا بپرهیزید، برای چای یا قهوه تان به جای دو قاشق از یک قاشق چای خوری مربا، استفاده کنید.

و خوردن شکلات و بستنی را به حداقل برسانید. یا می توانید قند سفید و شیرین کننده های مصنوعی را با غذاهای سالم تری جایگزین کنید. غذاهای سالمی که می توانند مقدار قند خون را در زنان باردار کاهش دهند.

بیشتر بخوانید:

بررسی تاثیر خوردن انبه در بارداری و مزیت های فوق العاده آن

فواید مصرف مکمل ویتامین ث در بارداری

مزایای مصرف شکلات در دوران حاملگی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits