دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۶ خاصیت و ۶ عوارض مصرف آب لیمو ترش در بارداری
6
زمان مطالعه: 10 دقیقه
لیموترش و آب لیمو، از جمله خوردنی های توصیه شده در دوران حاملگی هستند. توصیه می‌شود برای کاهش تهوع خانم های باردار هر روز صبح یک لیموی تازه را بو کنند.

مصرف لیموترش و آب لیمو در دوران بارداری

مصرف لیموترش و آبلیمو در دوران بارداری : در ابتدا، به یاد داشته باشید که طعم و عطر خاص میوه لیمو ترش برای از بین بردن بوی نامطبوع دهان و تسکین دادن درد شکم و معده زنان در 9 ماه دوران بارداری مؤثر است.

زنان حامله با توجه به مزایای شگفت انگیز این میوه و توانایی آن در کاهش علائم ویار صبحگاهی، میتوانند آن را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند.

با این حال، 9 ماه دوران بارداری، زمانی است که فرد باید در مورد خوردن و نوشیدن هر نوع ماده غذایی احتیاط بیشتری بکند.

در ادامه این مقاله، به شما توضیح میدهیم که در 9 ماه دوران بارداری، مصرف میوه لیمو ترش تا چه اندازه برای بدن مادر و جنین درون رحم او ضروری است.

فواید مصرف لیمو و آبلیمو در بارداری

1. درمان ویار صبحگاهی در بارداری با مصرف آب لیمو ترش

طبق نتایج تحقیقات اخیر انجمن بارداری آمریکا، تا به حال هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد مصرف آب لیموی تازه، حالت تهوع ناشی از ویار صبحگاهی را در سه ماهه اول بارداری زنان از بین میبرد.

با این حال، میتوان ادعا کرد که استفاده متعادل از این ماده مغذی، جریان بیش از حد صفرا را در بدن زنان باردار مدیریت نموده و از انباشته شدن خلط در دستگاه گوارش آنها جلوگیری میکند؛ بنابراین، مصرف لیمو ترش مانع انسداد روده های این افراد خواهد شد.

با همه این توصیفات، یادتان باشد که اگر مصرف آب میوه لیمو ترش به شما کمکی نکرد و حالت تهوع شما با گذر زمان شدت گرفت، باید بلافاصله به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

2. تنظیم فشار خون در بارداری با مصرف لیموترش

لازم است بدانید که وجود ویتامین های مختلف در میوه لیمو ترش باعث تقویت عروق خونی زنان، در دوران بارداری شده و باعث میشود که این عضلات بسیار نرم و قابلانعطاف شوند.

بنابراین، از رخ دادن خونریزی داخلی در بدن زنان باردار جلوگیری نموده و نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا ایفا میکند.

علاوه بر این موارد، مصرف لیمو ترش در دوران بارداری، در پایین آوردن میزان کلسترول خون مادران نیز بسیار مؤثر است.

3. درمان مشکل سوءهاضمه در بارداری با مصرف لیمو ترش

این کاملاً عادی است که اکثر زنان در دوران بارداری خود از مشکلات سوءتغذیه و دستگاه گوارش رنج ببرند.

در چنین مواردی، مصرف آب لیمو یک درمان قدیمی محسوب شده و دستگاه گوارش این افراد را تقویت میکند.

در واقع، با مصرف آب لیمو ترش، روند هضم مواد غذایی در معده مادران به راحتی انجام گرفته و مشکل سوءهاضمه نیز در بدن این افراد از بین میرود.

4. از بین بردن مشکل یبوست در بارداری با مصرف آب لیموترش

یبوست یکی از مشکلات رایج در بدن زنان باردار میباشد. مصرف یک لیوان آب لیموی تازه در روز برای جلوگیری از بروز مشکل یبوست در بدن زنان حامله بسیار مؤثر بوده و کبد این افراد را تحریک میکند.

5. تقویت سیستم ایمنی بدن در بارداری با مصرف آبلیموترش

به خاطر بسپارید که مصرف آب لیمو در جلوگیری از مبتلا شدن زنان حامله به عفونت هایی مانند بیماری سرماخوردگی، آنفلوانزا و برخی دیگر از عفونت ها که منجر به بروز تب در بدن این افراد میشود، بسیار مؤثر است.

6. مصرف آب میوه لیمو ترش و سلامت استخوان های جنین

آب لیمو به دلیل این که منبع غنی از منیزیم و کلسیم است، سلامتی و روند رشد استخوان های بدن جنین را در داخل رحم مادران باردار بهبود بخشیده و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد او را فراهم میکند.

علاوه بر این موارد، این میوه اعجاب انگیز حاوی پتاسیم بوده و مصرف آن در دوران بارداری به تغذیه سلول های مغزی و اعصاب جنین کمک میکند.

7. آبلیمو ترش، از بین برنده عفونت های دستگاه گوارش در بارداری

آب لیمو دارای دیورتیک بوده و در حفظ عملکرد سالم کلیههای زنان، در 9 ماه دوران بارداری بسیار مفید است. همچنین، مصرف آب این میوه از مبتلا شدن زنان حامله به انواع عفونتهای مثانه جلوگیری خواهد نمود.

8. درمان تورم پاها در بارداری با مصرف آب لیمو

پاهای متورم که در علم پزشکی با عنوان "ادم" شناخته میشود، در میان زنان باردار بسیار رایج است. این وضعیت بسیار دردناک بوده و با از بین بردن سلامتی بدن، حالتی ناراحت کننده را برای فرد ایجاد میکند.

برای درمان این بیماری، زنان حامله میتوانند یک قاشق غذاخوری آب لیمو را با آب گرم مخلوط نموده و آن را برای کاهش شدت درد ادم در بدن خود استفاده کنند.

9. هیدراته نگه داشتن بدن در بارداری با ابلیمو

جالب است بدانید که مصرف آب لیمو با جلوگیری از بروز عوارض جانبی مانند حالت تهوع، سردرد، ادم، گرفتگی عضلات و سرگیجه، به بدن مادران باردار کمک میکند تا بتواند حالت هیدراته خود را حفظ کند.

10. میوه لیمو ترش، آنتی اکسیدانی بزرگ

اعتقاد بر این است که آب لیموی تازه به عنوان پاک کننده طبیعی در بدن مادران باردار عمل میکند. در واقع، مصرف آب لیمو به طور منظم، به حذف سموم بدن زنان حامله کمک کرده و از آنها در برابر ابتلا به انواع عفونت ها در 9 ماه دوران بارداری محافظت میکند.

11. اب لیمو، آسان کننده روند زایمان طبیعی

همانطور که میدانید روند زایمان طبیعی، عملی دردناک و استرس آور برای همه زنان باردار است؛ اما نوشیدن آب لیمو همراه با عسل، باعث کاهش استرس زایمان طبیعی در زنان حامله میشود.

برای استفاده از این مزیت لیمو، زنان باید مصرف آب این میوه را از ماه پنجم از دوران بارداری خود تا زمان تولد نوزاد به طور منظم ادامه دهند. با همه این توصیفات، بهتر است قبل از اضافه کردن این ماده مغذی به برنامه روزانه خود، با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

12. کمک به مبارزه با عفونت ها با مصرف آب لیمو

آب لیمو آنتی اکسیدان خوبی است و به مبارزه با عفونت های سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک می کند.

13. بهبود هضم با خوردن لیمو

سوء هاضمه و نفخ در دوران بارداری رایج است. براساس گزارش آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده در زمینه کمک به غذا و تغذیه، لیمو یک غذای ضد باکتری است که به هضم کمک می کند.

14. جلوگیری از کم آبی بدن با خوردن آب لیمو

آب لیمو گزینه ای بهتر از نوشیدنی های شیرین است. این ماده به جلوگیری از کم آبی در حاملگی کمک می کند. نوشیدنی های شیرین با کالری بالا می تواند منجر به افزایش وزن شود.

افزایش وزن بارداری می تواند منجر به عوارض بسیاری از جمله فشار خون بالا و دیابت شود. آب لیمو نیز به کاهش علائم مانند سردرد، گرفتگی و سرگیجه کمک می کند.

15. درمان گرمازدگی با خوردن لیموترش

زنان باردار اغلب از گرمازدگی رنج می برند که ممکن است ناشی از هجوم هورمون ها باشد. مصرف آب لیمو در دوران بارداری باعث کاهش دمای بدن می شود.

16. برخی دیگر از فواید آب میوه لیمو ترش در بارداری

اعتقاد بر این است که مصرف منظم آب لیمو توسط زنان حامله شدت بیماریهای خاص مانند تب، سرماخوردگی، آسم و مشکلات پوستی را در بدن این افراد کنترل میکند. اسید سیتریک موجود در میوه لیمو ترش کرم روده مادران باردار را از بین برده و از این طریق، مانع بروز مسائل گوارشی در بدن این افراد میشود.

عوارض جانبی ناشی از مصرف آب لیموی تازه در بارداری

عوارض جانبی ناشی از مصرف آب میوه لیمو ترش در دوران بارداری زنان به شرح زیر است :

1. سوزش معده یا مشکلات دستگاه گوارش

سوزش معده و ناراحتی های گوارشی در مراحل بعدی حاملگی رایج هستند.

طبق یک مقاله منتشر شده توسط مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، غذاهای اسیدی می تواند باعث سوزش یا ریفلاکس معده شود. در چنین شرایطی، از مصرف مواد غذایی اسیدی اجتناب کنید تا علائم فروکش کنند.

2. ممکن است باعث سوء هاضمه یا اسهال شود

مصرف آب لیمو در مقادیر زیاد ممکن است باعث سوء هاضمه، اسهال، یا گرفتگی معده شود. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که آب لیمو را در آرامش مصرف کنید. اگر از اسهال یا تهوع شدید رنج می برید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

3. بروز ناراحتی های معده یا دستگاه گوارشی در بارداری با مصرف آب میوه لیمو ترش

با آغاز دوران بارداری، اکثر زنان ممکن است بعد از مصرف آب لیمو از مشکل سوزش سر دل و سایر اختلالات گوارشی رنج ببرند.

در واقع، حالت اسیدی آب لیمو میتواند این مشکلات را در بدن زنان باردار تشدید نموده یا منجر به بروز عوارض جبران ناپذیری در بدن جنین درون رحم آنها شود.

4. بروز مشکلات دندان در بارداری با مصرف لیمو ترش

استخوان ها و دندان های زنان در دوران حاملگی مستعد ابتلا به پوکی و پوسیدگی هستند. در چنین شرایطی، اسید سیتریک موجود در لیمو ترش نیز به عنوان یک لایه بردار عمل کرده و به مینای دندان این افراد آسیب میرساند.

در واقع، میتوان ادعا کرد که مصرف بیش از حد لیمو ترش در دوران بارداری، منجر به بروز مشکلات دهان و دندان در بدن مادران خواهد شد.

5. اجتناب از مصرف آب لیموی یخ زده و سرد در بارداری

در نهایت، به یاد داشته باشید که مصرف آب لیموی سرد و یخزده میتواند باعث مبتلا شدن زنان حامله به بیماری سرماخوردگی و سرفه کردن شود؛ بنابراین، این افراد باید آب لیمو را در دمای اتاق قرار داده یا با مقداری آب گرم مخلوط کنند تا در فصلهای سرد سال، دچار مشکلات گلو و سینه نشوند.

6. ممکن است باعث بیماری های منتقل شده از مواد غذایی شود

در طول بارداری، سیستم ایمنی ضعیف می شود. نوشیدن آب لیمو غیرپاستوریزه ممکن است موجب بیماری های منتقل شده از راه غذا شود.

راه های سالم برای مصرف آب میوه لیمو ترش در بارداری

زنان حامله میتوانند آب لیمو پاستوریزه یا لیمو ترش تازه را برای جلوگیری از رشد باکتری های مضر در درون بدن خود استفاده کنند.

آب این میوه را میتوان در اشکال مختلف مصرف نمود که به شرح زیر میباشند:

1. مصرف آب لیمو همراه با آب آشامیدنی

لیموی تازه را به دو قسمت تقسیم کرده و آب نیمی از آن را استخراج کنید. سپس، آب لیمو را به یک لیوان آب آشامیدنی تصفیه شده اضافه کنید.

البته، در چنین مواردی میتوانید از یک شیرینکننده طبیعی مانند عسل نیز برای بهبود طعم نوشیدنی خود استفاده نمایید.

فراموش نکنید که این نوع آب لیمو را بلافاصله بعد از تهیه، باید مصرف کنید. زنان حامله میتوانند نیمه دیگر لیمو را در دفعه بعد، استفاده کنند؛ بدین ترتیب که آن را در یک ظرف دربدار گذاشته و در یخچال نگهداری نمایند یا آب لیمو ترش را استخراج نموده و در درون یک شیشه دربدار کوچک، برای مصارف بعدی خود ذخیره کنید.

2. مصرف چای لیمو و زنجبیل

یک لیوان آب را جوشانده و یک تکه زنجبیل تازه را در درون آن بیندازید. سپس، دو تکه لیمو را به آن اضافه نموده و اجازه دهید همه ترکیبات به مدت ده دقیقه دم بکشند؛ سپس مواد درون چای را فشار داده و آب آن را مصرف کنید.

زنان حامله میتوانند در داخل یک لیوان چای سیاه هم از پودر زنجبیل به جای ریشه آن استفاده کنند.

علاوه بر این مورد، این افراد میتوانند آب لیموی تازه را به غذاهای خود در هنگام پخت در آشپزخانه اضافه کرده یا آب تازه لیمو را بر روی مواد غذایی پروتئین دار، سالاد، ماکارونی، مرغ یا ماهی بریزند، زیرا عطر و طعم دلپذیری به غذا داده و احساس طراوت و شادابی پوست زنان حامله را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد.

بیشتر بخوانید :

چرا خوردن جگر در بارداری ضرر دارد ؟

خواص لیمو برای مو | ۱۰ خاصیت شگفت انگیز آبلیمو برای مو

مهم ترین علائم و نشانه ها در هفته اول بارداری

هفته ۴۳ بارداری | نشانه های جنین پست ترم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (6 رای)  

    ۱ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    سیدنادر | ۲ سال پیش
    بسیار آموزنده بود دست شما درد نکند
    0
    2
    
    hits