دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا ورزش و طناب زدن در دوران قاعدگی (پریود) مضر است ؟
5
زمان مطالعه: 8 دقیقه
اينكه طناب زدن براي سلامت خانم‌ها مضر است، ادعايي كاملا نادرست است. طناب زدن ورزش بسيار مفيدي براي خانم‌هاست و مي‌تواند از بروز زانو درد كه يكي از مشكلات رايج سالم بودن در اين گروه است، جلوگيري كند. اما آیا طناب زدن در دوران قاعدگی نیز توصیه میشود ؟

عوارض طناب زدن در دوران پریود

طناب زدن در دوران قاعدگی به شرطی مضر نیست که تعداد آن آنقدر نباشد که به شما فشار وارد شود و باعث ضعف شود .

در ضمن طناب زدن ممکن است خونریزی شما را افزایش دهد و البته به این معنا که حجم خونریزی ای که قرار است تخلیه شود زودتر خارج می شود و شما با طناب زدن خونریزی بیشتری می بینید اما در مجموع باعث از دست دادن خون بیشتری نمی شود.

وجود همه حالت‌هایی که در دوران قاعدگی اتفاق می‌افتد کافی است تا ترجیح بدهید به باشگاه نروید و با کیسه آب گرم در تختخواب دراز بکشید.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که ورزش‌کردن در دوران قاعدگی، آنها را با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد کرد.

کدام ورزش بهتر است ؟

بهتر است در دوران قاعدگی بیشتر به دنبال ورزش‌های شدت بالا باشید تا نتایج آن را به چشم ببینید.

ورزش‌های شدتی باعث افزایش ترشح اندورفین در مغز و در نتیجه ایجاد احساس شادابی و نشاط شده و اندورفین ترشح شده سبب کاهش درد و رهایی از پروستاگلاندیس (واسطه شیمیایی که باعث کاهش التهاب می‌شود) خواهد شد.

در نتیجه هرچقدر اندورفین بیشتری ترشح کنید در دوران قاعدگی، درد کمتری احساس خواهید کرد.

در زمان قاعدگی، هورمون‌های پروژسترون و استروژن در پایین‌ترین سطح خود قرار دارند و این یعنی بدن دسترسی آسانتری به کربوهیدرات و گلیکوژن خواهد داشت (زمانی‌که سطح هورمون استروژن بالا باشد، بدن دسترسی کمتری به گلیکوژن داخل بدن دارد).

بنابراین همه چیز برای شروع یک تمرین شدتی آماده است و می‌توانید به شکل مناسبی از این قابلیت بهره‌مند شوید.

تمرینات هوازی بهتر از تمرینات قدرتی است ؟

اگر هدفتان از ورزش‌کردن این است که علائم درد قاعدگی را کاهش دهید، بنابراین بهتر است از یک هفته قبل از اینکه عادت ماهیانه شروع شود بر روی تمرینات هوازی تمرکز کنید و دیگر وزنه نزنید.

تحقیقات نشان داده که رابطه مستقیمی بین تمرینات هوازی (مانند ایروبیک) و علائم PMS یا همان عادت ماهیانه وجود دارد؛ یعنی هرچقدر که تمرینات هوازی دوران قاعدگی شدتی‌تر باشد، علائم این دوره به همان نسبت کاهش خواهد یافت.

برای اثبات این قضیه، محققان همین آزمایش را با تمرین بی‌هوازی نیز تکرار کردند، اما متوجه شدند که تمرینات قدرتی تأثیری بر کاهش علائم قاعدگی ندارد.

اگر دقت کرده باشید دمای بدنتان در دوران قاعدگی نسبت به مواقع دیگر پایین‌تر است که قطعاً این کاهش دما به علت کاهش سطح هورمون‌های بدن است؛ مزیتی که پایین‌بودن دمای بدنتان دارد این است که هنگام ورزش‌کردن، دیرتر خسته خواهید شد.

ورزش‌کردن شدت خونریزی را کمتر خواهد کرد ؟

به‌طور قطع در روزهای اول که خونریزی‌تان بیشتر است، چندان تمایلی به شرکت در کلاس TRX نخواهید داشت؛ اما اگر قبلاً هم ورزش می‌کردید و بدنتان آمادگی انجام تمرینات سنگین را دارد، بدون شک همان روزهای ابتدایی نیز می‌توانید به سراغ ورزش بروید.

انجام ورزش منظم و با سطح متوسط می‌تواند خونریزی قاعدگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

از نظر پزشکی، زمانی که چربی بدن کاهش یابد، استروژن نیز کاهش خواهد یافت؛ در اصل این استروژن است که باعث تحریک رشد پوشش رحمی خواهد شد؛.

یعنی ابتدا، انجام ورزش منظم و پیروی از رژیم غذایی مناسب باعث کاهش میزان چربی بدن شده و در نتیجه کم‌ بودن میزان چربی باعث پایین آمدن سطح استروژن می‌شود؛ در نهایت، خونریزی شما در قاعدگی کمتر خواهد بود.

این مطالبی که گفته شد همه به این معناست که نباید از ورزش‌کردن، توقع معجزه لحظه‌ای داشته باشید؛ این انجام ورزش منظم است که موجب کاهش دردهای قاعدگی خواهد شد.

به کاهش بعضی از علائم کمک می‌کند ؟

افرادی‌که ورزش منظم انجام نمی‌دهند، دیگر با ورزش‌کردن در دوره عادت ماهیانه نمی‌توانند خونریزی را کمتر کنند.

ولی می‌توانند از مزایای دیگر آن بهره‌مند شوند. یکی از مزایای دیگر ورزش در زمان عادت ماهیانه خلاص‌شدن از نفخ معده است؛ بسیاری از دردهای شما در دوران قاعدگی به علت نفخ بوده که با ورزش‌کردن برطرف خواهد شد.

سطح تناسب اندام در میزان علائم عادت ماهیانه نیز بی‌تأثیر نیست، طبق مطالعات صورت گرفته هرچقدر تناسب اندام فرد بیشتر باشد، دردی که تجربه می‌کند نیز کمتر خواهد بود.

نتیجه این تحقیق که در مجله علوم پزشکی و بیولوژیکی نیز منتشر شد، نشان داد که اگر بانویی حداقل سه بار در هفته ورزش کند، به میزان کمتری دچار علائم عادت ماهیانه مانند سردرد، بدن درد و درد در سینه خواهد شد .

عوارض طناب زدن در دوران پریود

برای خانمها چه حرکات ورزشی ممنوع است ؟

سوارکاری را رها نکنید

دکتر برجیس: اسب سواری سلامت خانم‌هایی که با مشکل و بیماری خاصی روبه‌رو نیستند را تهدید نمی‌کند و بعید است که یکی، دو ساعت سوارکاری در هفته مشکل خاصی را به وجود بیاورد.

آنچه که احتمال ابتلا به افتادگی رحم را بالا می‌برد، یبوست مزمن، زایمان مکرر و انجام ندادن حرکات ورزشی کف لگن است که می‌تواند باعث شل شدن عضلات مرتبط با آن ناحیه شود.

یوگا کار کنید

دکتر برجیس: ورزش‌های ریلکسی و کششی مناسب‌ترین گزینه برای خانم‌ها هستند.

درحالی که این حرکات عضلات بدن خانم‌ها را تقویت می‌کنند، فشاری به هیچ یک از ارگان‌های بدن آنها نمی‌آورند. البته اگر فردی در ناحیه خاصی آسیب دیده باید با مشورت پزشک متخصص و کارشناس ورزشی حرکات مناسب را تعیین کند.

در دوره بارداری ممکن است خانم‌ها بسته به شرایط جسمی خود برای انجام برخی حرکات محدودیت داشته باشند. اما به طور کلی، یوگا و دیگر ورزش‌های کششی نه تنها به آرامش ذهن خانم‌ها کمک می‌کنند بلکه سلامت و قدرت عضلانی را هم برای‌شان به ارمغان می‌آورند.

دکتر عابدی: ژیمناستیک گرچه در گروه ورزش‌های کششی جا می‌گیرد اما ورزش سختی به شمار می‌آید.

به خصوص حرکاتی که ورزشکار روی تشک انجام می‌دهد، نیازمند توان استخوانی بالایی است. این حرکات ممکن است ضرباتی را به مچ دست وارد کند، مچ را دچار شکستگی و له‌شدگی یا اینکه رشد استخوان را دچار مشکل کند.

به همین دلیل انجام حرفه‌ای این ورزش به نوجوانانی که در اوج دوره رشد هستند، توصیه نمی‌شود.

انجام ورزش ژیمناستیک به عنوان یک تفریح در بلوغ مشکلی ندارد اما پرداختن به این ورزش به طور حرفه‌ای ممکن است برای همه نوجوانان و به ویژه دختران که استخوان‌های ظریف و حساس‌تری دارند، دردسرساز شود.

بدنسازی را کنار نگذارید

دکتر عابدی یکتا: بدنسازی یکی از ورزش‌هایی است که انجام آن به خانم‌ها توصیه می‌شود. این ورزش هم به صورت کار با دستگاه و هم در قالب حرکات ورزشی بدون دستگاه انجام می‌شود.

در دوره قاعدگی منعی برای ورزش کردن و حتی انجام حرکات بدنسازی وجود ندارد و حتی کم نیستند خانم‌هایی که در دوره قاعدگی قهرمان رشته‌های ورزشی شده‌اند اما از آنجا که توزیع آب در بدن در این دوره متفاوت از دیگر روزهای ماه است، خانم‌هایی که قصد ورزش در این چند روز را دارند، باید میزان آب بیشتری مصرف کنند.

تنها کسانی که محدودیت‌هایی در انجام این حرکات دارند سالمندان هستند که باید با وزنه‌های سبک‌تر ورزش را انجام دهند.

خانم‌هایی که نمی‌خواهند حجم عضله‌شان زیاد شود و تنها به دنبال این هستند که عضلات‌شان قدرت و قوام بیشتری بگیرد، بهتر است این حرکات را با وزنه‌های سبک‌تر اما با تکرار بیشتر انجام دهند.

دکتر برجیس: شاید دمبل زدن سلامت جسم همه خانم‌ها را تهدید نکند اما کسانی که عضلات کف لگن ضعیفی دارند و با حرکات ورزشی منظم این عضلات را تقویت نمی‌کنند، بهتر است از حرکات ورزشی که با دمبل انجام می‌شود، پرهیز کنند.

چنین حرکاتی به داخل شکم فشار می‌آورد و مجرای ادرار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر افتادگی مثانه دارید طناب نزنید

دکتر عابدی یکتا: اینکه طناب زدن برای سلامت خانم‌ها مضر است، ادعایی کاملا نادرست است. طناب زدن ورزش بسیار مفیدی برای خانم‌هاست و می‌تواند از بروز زانو درد که یکی از مشکلات رایج سالم بودن در این گروه است، جلوگیری کند.

گذشته از این، طناب‌زنی ورزشی تعادلی است و انجام مرتب آن باعث می‌شود خانم‌هایی که در میانسالی و سالمندی به مشکل پوکی استخوان دچار می‌شوند، با تعادل بیشتری فعالیت کنند و کمتر دچار ضربه‌دیدگی ناشی از بی‌تعادلی شوند.

دکتر برجیس: افتادگی مثانه یکی از مشکلات شایع در خانم‌هاست، کسانی که با این عارضه روبه‌رو هستند تا پیش از کامل شدن روند درمان‌شان نباید ورزش طناب‌زنی را انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید :

آیا در زمان پریودی میشود استخر رفت ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits