دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چه کسانی زایمان طبیعی راحتی دارند و برای چه کسانی خطرناک است ؟
9
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کسانی که مشکل تنگی لگن و یا کوتاهی قد، جنین بریچ و یا عرضی و یا بارداری چند قلویی دارند، نمیتوانند زایمان طبیعی کنند و یا مصرف داروهای مُسکن زودتر از موقع و یا داروهای محرک انقباضات، بیش از حد مجاز، می تواند پیشرفت زایمان را کند نماید و به علت...

چه کسانی نمیتوانند زایمان طبیعی کنند ؟

از ابتدای باردار شدن تا زایمان، بارداری پر از تصمیمات شخصی است. در هنگام زایمان، اگر نمی خواهید در بیمارستان فارغ شوید و یا از دارو در زایمان استفاده کنید، بهتر است از زایمان طبیعی استفاده کنید.

اما این مسئله به چه معنی است و آیا شما می توانید زایمان طبیعی داشته باشید ؟ بهتر است درباره مزایا و خطرات زایمان طبیعی اطلاعات کسب کنید و تصمیم بگیرید.

زایمان طبیعی چیست ؟

زایمان طبیعی زایمان از طریق واژن است و بدون استفاده از دارو و مداخله پزشکی می باشد؛ این زایمان شامل انتخاب های زیادی است از پزشک تا مسکن های مورد استفاده. در ادامه نکاتی که مربوط به زایمان طبیعی است ذکر شده است:

  • زایمان در منزل به جای بیمارستان (همچنین می توانید در بیمارستان بدون استفاده از دارو زایمان کنید)
  • زایمان در حضور ماما یا پزشک مخصوص که کمترین مداخله پزشکی را دارد (می توانید از پزشک خود بپرسید چه زمانی در بیمارستان حضور دارد یا از پزشکی که زایمان یکی از دوستانتان را انجام داده است کمک بگیرید)
  • به جای به پشت خوابیدن می توانید در حالت های دیگر زایمان کنید به عنوان مثال به صورت زانو زده، تکیه به چیزی مانند صندلی، چهار دست و پا یا چمباتمه زدن.
  • زایمان در وان آب گرم
  • استفاده از روش های جایگزین که از دارو استفاده نشود مانند هیپنوتیزم، ماساژ، روش های تمدد اعصاب، مدیتیشن با تمرکز حواس، تمرینات تنفسی، طب فشاری و آب درمانی
  • قرار دادن نوزاد بر روی شکم بلافاصله پس از زایمان و شیردهی (به جای دور کردن او پس از زایمان و وزن کردن)
  • اجتناب از زایمان القایی و اپی زیاتومی (که خوشبختانه این روزها کمتر استفاده نمی شود)، نظارت مستمر بر جنین، زایمان با کمک فورسپس و وکیوم و سزارین (مگر این که یکی از این روش ها ضروری باشد)

چه کسانی نباید زایمان طبیعی انجام بدهند ؟

کسانی که دچار یکی از این موارد هستند، معمولا منع زایمان طبیعی دارند :

  • موقعیت بریچ جنین در شکم (سر جنین پایین نباشد)
  • کوچک بودن غیرطبیعی لگن زن یا قد کمتر از 150 سانتی متر
  • سابقه خونریزی یا سقط یا مشکلات دیگر در بارداری (به تشخیص پزشک)
  • موقعیت اضطراری برای جنین (مثل نبض غیرعادی یا دفع مکونیوم)
  • هموروئید حاد
  • دیسک حاد
  • دیابت بارداری
  • فشار خون بالا
  • پارگی کیسه آب پیش از هفته 37
  • درشتی غیرعادی جنین
  • سابقه سزارین قبلی یا هر جراحی شکمی دیگر

به چه دلیل ممکن است زایمان طبیعی انجام بدهید ؟

به هر کدام از این دلایل هم که باشد، نمیشود به کسی خرده گرفت.

اگرچه بعضی از این دلایل قابل رفع هستند (مثل انواع ترس که با مطالعه بیش تر و شنیدن تجربیات دیگران حل میشوند) اما در نهایت انتخاب با شماست.

  • از درد میترسم.
  • میترسم کلی درد بکشم و آخرش مجبور به سزارین بشوم.
  • آستانه تحملم پایین است و زود خسته یا عصبی میشوم.
  • بیمارستانی با کادری مجرب برای زایمان طبیعی در دسترسم نیست.

چه کسانی نمیتوانند زایمان طبیعی کنند

شرایط ممنوعیت زایمان طبیعی

درشرایطی زایمان طبیعی ممنوعیت دارد و سزارین می تواند اجباری باشد:

1- عدم تطابق سر جنین با لگن مادر

اغلب این گونه موارد در موقع دردهای زایمانی مشخص می شوند. به این ترتیب که با وجود انقباضات زایمانی، پیشرفت زایمان خوب نیست و یا این که در معاینه ی داخلی، متوجه این عدم تطابق می شوند.

البته موارد تنگی و یا اختلاف اندازه بسیار فاحش، قبل از دردها و در یک معاینه دقیق داخلی که توسط ماما یا پزشک در ماه آخر صورت می گیرد مشخص می شود.

2- زجرجنین

زجر جنین به معنای تغییرات بارز در تعداد ضربان قلب جنین است که نشان دهنده این موضوع می باشد که میزان اکسیژن خون جنین کافی نیست و مواد زاید خونش بیش از اندازه است. در این صورت معمولاً عمل سزارین به طور اورژانس انجام می شود.

3- سزارین قبلی

قبلاً اعتقاد بر این بود که اگر خانمی یک بار سزارین شد، باید همیشه سزارین شود.

البته در برخی بیماران این قانون هنوز هم حاکم است ولی امروزه اعتقاد بر این است که اگر علت سزارین قبلی، در این حاملگی وجود ندارد مثلاً حاملگی قبلی جنین به طور عرضی قرار داشته ولی در این حاملگی جنین با سر قرار دارد و بیمار در یک بیمارستان مجهز قرار دارد می تواند تحت نظر یک متخصص زنان و زایمان، زایمانی طبیعی انجام دهد.

باید بیماران تفهیم شوند که در صورتی که مورد منعی برای این اقدام وجود نداشته باشد، زایمان طبیعی بسیار مطمئن تر و بی خطرتر از یک عمل جراحی بزرگی مثل سزارین می باشد، عوارض مربوط به مادر و جنین کاهش می یابد و یک فاکتور مهم دیگر یعنی هزینه نیز کاهش می یابد.

هزینه یک زایمان طبیعی حدود یک چهارم عمل سزارین می باشد. البته خانم هایی که قبلاً سزارین شده اند و برش روی رحم شان به صورت طولی انجام شده نمی توانند زایمان طبیعی داشته باشند.

فقط خانم هایی که برش روی رحم شان عرضی بوده و مورد منعی برای زایمان طبیعی ندارند، می توانند به این فیض برسند. (معمولاً بُرش روی شکم با بُرش روی رحم مطابقت دارد اما گاهی این طور نیست، بنابراین داشتن پرونده پزشکی با قید نوع بُرش روی رحم الزامی است).

4- طرز قرار گرفتن غیر عادی جنین

وضعیت طبیعی قرار گرفتن جنین به صورت سر به پایین و داخل لگن مادر است.

اگر مثلاً جنین به صورت عرضی قرار گیرد امکان زایمان طبیعی وجود ندارد. در صورتی که پاهای جنین داخل لگن مادر باشد (سر او بالا باشد) در برخی موارد امکان زایمان طبیعی وجود دارد ولی اغلب مواقع، سزارین، راه انتخابی است.

5- مشکلات مربوط به جفت و بند ناف

اگر جدا شدن زودرس جفت صورت گیرد و یا جفت به جای این که در قسمت فوقانی رحم واقع شود، بر روی دهانه رحم قرار گیرد (جفت سر راهی)، بهترین روش زایمان همان سزارین می باشد.

ممکن است در حین یک دوره دردهای طبیعی، ناگهان بند ناف جنین به داخل مجرای زایمانی و جلوی سر جنین لیز بخورد.

در چنین حالتی بند ناف بین سر جنین و لگن مادر تحت فشار قرار می گیرد و جریان خون و اکسیژن به جنین قطع می گردد. این مورد نیزاز موارد سزارین اورژانس می باشد.

بیشتر بخوانید :

بخیه در زایمان طبیعی

چگونه از پارگی پرینه در زایمان طبیعی پیشگیری کنیم ؟

۱۴ فایده زایمان طبیعی که نمیدانستید

سزارین بهتر است یا زایمان طبیعی ؟

مزایای زایمان طبیعی چیست ؟

از آن جایی که زایمان طبیعی به وسیله غرایز و بدن شما انجام می شود انرژی زیادی از شما می گیرد. در ادامه مزایای زایمان طبیعی ذکر شده است:

  1. نوزاد با فردی که همراه شما است ارتباط حسی قوی برقرار می کند. شما به حمایت فردی مانند همسر، یکی از اعضای خانواده یا دوستی صمیمی نیاز دارید. این مسئله باعث می شود بین آن فرد و فرزند شما ارتباط حسی قوی ایجاد شود.
  2. شما شیردهی موفق تری خواهید داشت. مطالعات نشان می دهد ارتباط پوستی بین نوزاد و مادر باعث می شود ارتباط حسی قوی تر شود و شیردهی راحت تر شود همچنین نوزاد خواب راحت تری خواهد داشت و افزایش وزن و تکامل مغز بیشتر می شود و باعث کاهش گریه نوزاد می شود.
  3. می توانید راه بروید. بیشتر خانم ها می توانند در طول درد زایمان برای کاهش درد راه بروند. می توانید راه بروید، دوش بگیرید، می توانید بر روی توپ های ورزشی بزرگ بنشینید و حرکات نوسانی انجام دهید یا راه بروید تا آماده زایمان طبیعی شوید- یا با اپیدورال می توانید آماده بستری شدن شوید. راه های کاهش درد زایمان طبیعی در مقاله ای دیگر ذکر شده است.
  4. فشار آوردن نیز می تواند موثر باشد. مطالعات نشان می دهد که اگرچه اپیدورال مسکنی موثر ارائه می کند اما معمولا طول درد زایمان را در خانم هایی که برای بار اول باردار شده اند افزایش می دهد و در خانم هایی که قبلا باردار شده اند طول درد زایمان را حدود شانزده دقیقه افزایش می دهد. از آنجایی که قرص مسکن مصرف نمی کنید هیچ حسی را از دست نمی دهید و به راحتی می توانید راه بروید.
  5. می توانید پس از زایمان زود از بستر بیرون بیایید. از آنجایی که دارو مصرف نمی کنید بدن شما بی حس نمی شود و پس از زایمان تلوتلو نمی خورید. همچنین راه رفتن باعث می شود با سرعت بالاتری بهبود یابید و از یبوست جلوگیری می کند.
  6. شما به فرزندتان افتخار می کنید. مهم نیست چگونه زایمان انجام شود، باید نسبت به آنچه انجام داده اید و آنچه به دست آورده اید آگاه باشید. بیشتر خانم هایی که زایمان طبیعی انجام می دهند از توانایی بدن بدون استفاده از دارو آگاه می شوند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.6 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits