دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مشکلات سه ماهه اول حاملگی چیست؟

شایع ترین مشکلات سه ماهه اول بارداری چیست؟

مشکلات سه ماهه اول حاملگی چیست؟
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
سه ماهه اول بارداری و نکات پزشکی که مادران باید درباره این دوران بداند: تغییرات هورمونی در دوران بارداری منجر به تغییراتی در بدن زن باردار میشود که طبیعی است. اما برخی از این تغییرات در همه ی زنان باردار دیده نمی شود و به شکل مشکلاتی در دوران...

مشکلات خاص سه ماهه اول بارداری

خونریزی از مهمترین مشکلات 3 ماه اول بارداری

  • در اوایل بارداری، حول و حوش زمانی که قاعدگی عقب افتاده باشد، مواجهه با کمی خونریزی مهبلی امری عادی نیست. مقدار خونریزی معمولاً کمتر از زمانی است که منتظر قاعدگی هستید و تنها یک یا دو روز طول می‌کشد. به‌این حالت خونریزی لانه‌گزینی گفته می‌شود و هنگامی که تخم بارور شده به‌دیوارۀ رحم می‌چسبد، اتفاق می‌افتد.
  • خونریزی ناشی از لانه گزینی دلیلی برای نگرانی ندارد، ولی بسیاری از خانم‌ها گمراه می‌شوند و آن را با دوران قاعدگی خود اشتباه می‌گیرند.
  • همچنین خونریزی ممکن‌است در سه ماهه اول دیرتر اتفاق بیفتد، ولی ضرورتاً دلیلی برای سقط جنین نیست. در حدود یک سوم از خانم‌ها در طول سه ماهه اول بارداری، با خونریزی مواجه می‌شوند و اکثر آنها کودکانی سالم خواهند داشت.
  • خونریزی مخصوصاً در خانم‌هایی شایع است که بیش از یک جنین دارند و بازهم متذکر می‌شویم، اکثر آنها بارداریهایی عادی را خواهند گذراند.
  • خونریزی قرمز روشن نشان از جریان خونریزی دارد، در حالیکه خونریزی تیره رنگ، نشان از خون کهنه‌ای است که در حال عبور از دهانۀ رحم و مهبل است. اکثر مواقع در سونوگرافی هیچ نشانه‌ای از منبع خونریزی نشان داده نمی‌شود. به‌هر حال تجمع خون، که به‌عنوان زیر کوریونی یا تجمع پشت جفتی شناخته شده، قابل رژیت است و محل خونریزی را در پشت جفت نشان میدهد.
  • معمولاً چند هفته طول می‌کشد تا این خون مجدداً جذب شود. در طول این مدت، مقداری خون تیره رنگ به‌خروج خود از طریق دهانۀ رحم و مهبل ادامه میدهد. در برخی موارد، خونریزی میتواند اولین نشانه از سقط جنین قریب‌الوقوع باشد. در این مورد خونریزی اغلب با انقباضات شکمی همراه است.

سقط جنین از خطرات ماه های اول حاملگی

  • اکثریت بارداریها روند طبیعی دارد. ولی در حدود یک از هر 5 بارداری در اوایل، به‌سقط ختم می‌شود، که اغلب حتی زمانی است که زن متوجه بارداری خود شود. اگر سقط جنین در اوایل بارداری اتفاق بیفتد، ممکن‌است آن را با دورۀ قاعدگی ماهیانه خود اشتباه بگیرید.
  • تقریباً نیمی از اوقات، ناهنجاریهای کروموزومی موجود در رویان، باعث سقط جنین می‌شود. در 20 درصد موارد دیگر، ممکن‌است رویان دارای نقایص ساختاری باشد که به‌دلیل کوچک بودن آن، از طریق سونوگرافی یا آزمایش‌های پاتولوژیک قابل تشخیص نیست.

شایع ترین مشکلات سه ماهه اول بارداری چیست؟

  • تهوع
  • تحولات خلقی
  • یبوست
  • خونریزی

تهوع و استفراغ در بارداری :

استفراغ و تهوع اوایل بارداری که مورد تجربه اکثر خانوم­ها است و جزء نشانه های بارداری در روزهای اول است، ممکن است در همه وجود نداشته باشد ولی در بعضی زنان باردار ممکن است وجود داشته باشد و در برخی مواقع ممکن است خیلی شدید شود. علت اصلی تهوع بارداری ناشناخته است و جزء عللی است که باید از نظر علمی بررسی شود.


علت تهوع در بارداری چیست؟

هورمون اچ سی جی HCG HORMON

  • به نظر می ­آید علت آن مواجه بدن مادر با هورمون اچ سی جی که از جفت ترشح می­شود، باشد. هورمون اچ سی جی هر چه سطحش بالاتر برود علائم تهوع بیشتر می­شود.
  • بخصوص اوایل بارداری که جنین درحال رشد است این هورمون با یه شیب تندی به سرعت بالا می رود و بدن مادر بخصوص فردی که تاحالا حامله نشده است و با این هورمون مواجه نداشته باشد در مواجه با این هورمون ممکن است واکنش نشان دهد.

جنین دوقلو یا چند قلو

  • کسانی که دو قلو یا چند قلو هستند، چون سطح این هورمون­ها در بدنشان بالاتر است ممکن است این علائم تهوع را بیشتر تجربه کنند و با شدت بیشتر و طولانی­تر، یعنی تا هفته ­های بالاتر بارداری آن را تجربه کنند.

حالت مول

  • همینطور اگر تهوع خیلی شدید و مقاوم به درمان باشد می­تواند یکی از علائم بیماری­های دیگر مثل مول باشد. مول در واقع اشکالی است در جفت، یعنی فقط جفت تشکیل شده است یا جنینی وجود ندارد یا اینکه جنین ناقصی در کنارش تشکیل شده است و چون جفت خیلی بزرگ است سطح اچ سی جی در مول خیلی بالاتر از حدی است که مورد انتظار برای حاملگی معمولی است.
  • کسانی هم که مول دارند، خیلی تهوع و استفراغ شدیدی ممکن است داشته باشند بنابراین احتمالا علت تهوع و استفراغ بارداری بحث مواجه ی بدن مادر با هورمون جفتی اچ سی جی است.

اختلال هورمون تیروئید

  • اما علل دیگری عللی که برای این مورد عنوان می­کنند این است که بعضی وقت­ها اختلالات تیروئیدی را در این مورد موثر می­دانند اختلالتی مثل کم­ کاری و پرکاری تیروئید. ولی بعضی از هورمون­های ترشح کننده تیروئید از نظر ساختاری با هورمون اچ سی جی مشابهت دارند.
  • بخاطر همین، وقتی سطح هورمون­ها به هم می­ریزد ممکن است عوارضی شبیه به همین تهوع و استفراغ را نشان دهد. بخاطر همین برای خانم­هایی که تهوع استفراغ­های مقاوم در اوایل بارداری دارند یا اینکه خوب وزن نمیگیرند یکی از ارزیابی هایی که می­کنیم همین ارزیابی مشکلات تیروئیدی است.

مشکلات روحی روانی

  • استرس، ناراحتی، مشکلات روحی روانی خیلی می­تواند روی تهوع و استفراغ تاثیر داشته باشدو می­تواند هم بدتر و هم مقاوم به درمان شود. خیلی وقت­ها در یک خانوم علیرغم همه درمان هایی که می­کنیم اثری از بهبود تهوع استفراغ وی نیست.
  • به جز مسائل روحی این مسئله، یک تئوری هم هست که می­گوید این یک مکانیزم طبیعی است در مادر که با تهوع استفراغ مواد غذایی مضر، بعضی داروها و مواد محیطی را برای جنین که ممکن است اثر بگذارد با همین مکانیزم طبیعی تهوع استفراغ از جنین خود که در حال رشد و تکامل و در زمان بسیار بحرانی برای تکامل و سلامت قرار دارد دور کند.
  • برای کم کردن تهوع و استفراغ یک سری درمان­ها و توصیه­ های تغذیه­ ای داریم. البته از بعد روحی این نکته ضروری است که گفته شود خانواده فرد باید خیلی از وی حمایت و مراقبت نمایند.
  • ممکن‌است سقط جنین به‌انقباضی عضلانی و خونریزی منجر شود. ممکن است‌در ناحیۀ شکم احساس درد داشته باشید که بسیار بیشتر از انقباضات دوران قاعدگی است و ممکن است‌بافت جنین و جفت خارج شود.
  • در مواردی که تمام بافت خارج می‌شود، لازم نیست پزشک کاری برای شما انجام دهد. هرچند اغلب، مقداری از بافت در رحم باقی می‌ماند و ممکن است‌به عمل باز کردن و کورتاژ نیاز داشته باشید که برای خالی کردن رحم انجام می‌شود.
  • دکتر شما به‌آرامی دهانۀ رحم را با ابزار جراحی باز می‌کند و سپس محتویات باقیمانده در رحم را با دستگاهی مکنده یا با تراشیدن رحم خالی می‌کند. گاهی برحسب دکتر، سن بارداری، و هر یک از مشکلات مهم پزشکی می‌توانید کورتاژ را در مطب دکتر یا در اتاق عمل انجام دهید.
  • گاهی ممکن‌است هیچ نشانۀ مشهودی از سقط جنین وجود نداشته باشد. ممکن است‌پزشک شما در طول معاینۀ عادی دوران بارداری متوجه شود جنین دیگر زنده نیست، که به‌آن سقط جنین پنهان گفته می‌شود.
  • اگر در ابتدای بارداری دچار سقط جنین پنهان بشوید، شاید کورتاژ ضرورت نداشته باشد. ولی اگر از سه ماهه اول دیرتر اتفاق بیفتد، ممکن است‌به‌منظور کاهش خطر خونریزی شدید و عدم خروج کامل بافت، به‌کورتاژ نیاز داشته باشید.
  • هر خانمی که با دو یا سه سقط جنین پیاپی مواجه شود، ممکن است‌بیماری نهفته‌ای داشته باشد که قابل تشخیص و درمان‌پذیر باشد. او باید تحت آزمایش‌های بالینی کامل و آزمایش‌های بخصوصی برای علل آن قرار گیرد. اگر سقط جنین کرده‌اید، با پزشک خود در مورد امکان انجام آزمایش‌های خاص یا فرستادن بافت جنین یا جفت به‌یک آزمایشگاه، برای بررسی کروموزومی مشورت کنید.

بارداری خارج از رحم

  • بارداری خارج از رحم هنگامی روی میدهد که تخم بارور شده خارج از رحم در یکی از لوله‌های فالوپ، تخمدان، شکم یا دهانۀ رحم لانه گزینی می‌کند. بارداری خارج از رحم مشکلی جدی و تهدیدی برای سلامتی مادر است خوشبختانه پیشرفت سونوگرافی در حدی است که تشخیص بارداری خارج از رحم بسیار زود میسر می‌شود.
  • علایم بارداری خارج از رحم که‌ممکن است متوجه شوید، شامل خونریزی مهبلی، درد در ناحیه شکم، سرگیجه و احساس ضعف است. ممکن است‌هیچ عارضه‌ای نداشته باشید که در این صورت دکتر با انجام سونوگرافی، مورد را تشخیص میدهد.
  • دکتر می‌تواند با یکی از روشهای متعدد، که به‌موقعیت رویان یا جنین و مدت زمان بارداری بستگی می‌یابد و علایم خاصی که با آن مواجه‌اید، نسبت به‌درمان مشکل اقدام کند. متاسفانه دکتر نمیتواند رویان یا جنین را به‌داخل رحم منتقل کند تا بارداری به‌طور عادی ادامه یابد.

همچنین بخوانید:

غربالگری و سلامت جنین در چه ماهی انجام می شود؟

مشکلات شایع در سه ماه دوم دوران بارداری چیست؟

چیکار کنیم جنین در ماه آخر بارداری وزن بگیره؟

۱۰ فواید بی نظیر عرق کاسنی در دوران بارداری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits