دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آبله مرغان چه خطراتی برای زنان باردار دارد؟

خطرات مبتلا شدن به آبله مرغان در دوران بارداری چیست؟

آبله مرغان چه خطراتی برای زنان باردار دارد؟
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ویروس واریسلا زوستر باعث آبله مرغان می‌شود. اولین باری که فردی از طریق این ویروس با عفونت مواجه می‌شود – که معمولاً در زمان خردسالی است – مبتلابه آبله مرغان می‌شود.

آیا گرفتن آبله مرغان در زمان حاملگی خطرناک است؟

چنانچه در گذشته مبتلا به آبله مرغان شده باشید، احتمال ابتلای مجدد به‌آن وجود ندارد، زیرا بدنتان پادتن‌هایی ساخته است که شما را مصون می‌کند. حتی اگر هرگز آبله مرغان نگرفته باشید، احتمال زیادی برای داشتن این پادتن‌های محافظ در خونتان وجود دارد، احتمالاً به‌این دلیل که در گذشته در معرض آن ویروس قرار گرفته بودید ولی بیماری بروز نکرده است.

به‌هر حال اگر می‌دانید هرگز در معرض آبله مرغان نبوده‌اید، و به‌تازگی واکسن نزده‌اید یا چنانچه مطمئن نباشید قبلاً در معرض آن قرار گرفته بودید، برای مشخص شدن مصونیت خود آزمایش خون بدهید.

از آنجا که واکسن آبله مرغان بسیار جدید است، اطلاعات بسیار اندکی در مورد ایمنی آن برای زنان باردار در اختیار داریم، که به‌همین دلیل تولید کنندگان واکسن توصیه می‌کنند زنان باردار از آن استفاده نکنند.

توصیه می‌شود خانم‌ها بعد از دریافت واکسن، تا سه ماه قبل از اقدام به‌بارداری صبر کنند. درصورتی‌که واکسن زدید و به‌طور ناگهانی متوجه شدید که در همان زمان باردار بوده‌اید، به‌پزشک خود اطلاع دهید.

مواجهۀ کمی که خانم‌های باردار با واکسن داشته‌اند، حاکی از آن است که احتمالاً امکان افزایش نقایص مادرزادی را افزایش نمی‌دهد و در هیچ موردی به‌سندروم واریسلای مادرزادی در بچه منجر نشده است.

اگر نسبت به‌آبله مرغان مصونیت نداشته و در معرض فردی مبتلا قرار داشته باشید، فوراً به2پزشک خود اطلاع دهید تا بتوانید تزریقی را دریافت کنید که به‌عنوان VZIG (گلبولین مصونیت زای واریسلا زوستر) شناخته شده است و میتواند خطر عفونت را برای شما و بچه کاهش دهد.

در صورت امکان، این تزریق را ظرف مدت سه روز از مواجهه با آن انجام دهید. درصورتی که در روزهای بعد زایمان‌به آبله مرغان مبتلا شوید، به نوزاد باید گلوبولین مصونیت زای واریسلا زوستر تزریق شود.

نحوه سرایت آبله‌مرغان

این ویروس از طریق تماس با فرد مبتلا منتقل می‌شود و چون دوره کمون یا نهفتگی دارد، ممکن است شخص مبتلا هیچ علامتی نداشته باشد اما ناقل باشد.

خطر انتقال بیماری از دو روز پیش از بروز جوش‌ها تا زمان خشک شدن کامل آنها وجود دارد و همین نکته باعث می‌شود این بیماری بسیار واگیر باشد. وقتی ویروس وارد بدن فرد شود، حداکثر ظرف دو هفته علائم آن، یعنی جوش و تب، بروز پیدا می‌کنند.

عوارض ابتلا به آبله‌مرغان در بارداری

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره خطرات ابتلا به این بیماری در دوره بارداری گفت: خطرناک‌ترین دوره ابتلا 20 هفته نخست بارداری، به‌ویژه هفته‌های هشتم تا بیستم است. ابتلا به آبله مرغان در این دوره هم با بروز عوارض جدی برای مادر مانند ذات‌الریه همراه است و خطر ابتلای جنین به سندرم آبله مرغان مادرزادی را به دنبال دارد.

وی سندرم آبله مرغان مادرزادی را برای جنین بسیار خطرناک دانست و توضیح داد: این سندرم می‌تواند موجب بروز عوارضی مثل زخم‌های پوستی، آسیب‌های ماهیچه‌ای و استخوانی، میکروسفالی یا کوچک بودن اندازۀ سر، کوری، ناهنجاری و یا فلج دست‌ها و پاها و ناتوانی ذهنی فرزند شود. بنابراین خانم‌های باردار باید از هرگونه تماس با فرد مبتلا به آبله مرغان خودداری کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی دوره خطرناک دیگر را از پنج روز پیش از زایمان تا دور روز پس از تولد نوزاد دانست و گفت: اگر خانم باردار در فاصله شش تا 21 روز پیش از زایمان مبتلا شود، خطر ابتلای نوزاد به آبله مرغان خفیف است.

اما اگر در بازه زمانی پنج روز پیش از زایمان تا دو روز پس از تولد نوزاد به بیماری آبله مرغان مبتلا شود، خطر بروز سندرم آبله مرغان نوزادی یا «نئوناتال» ظرف پنج تا 10 روز پس از تولد در نوزاد وجود دارد که می‌تواند عوارض بسیار جدی، مانند تشنج، فلج شدن و حتی مرگ به دنبال داشته باشد.

واکسن آبله‌مرغان به چه افرادی توصیه می‌شود؟

وی به خانم‌های باردار توصیه کرد: اگر خانمی مطمئن نیست که قبلاً به این بیماری مبتلا و در برابر آن ایمن شده است، به هیچ وجه نباید در معرض افراد مبتلا به آبله مرغان قرار گیرد. اگر هم مطمئن است که قبلاً مبتلا نشده است، می‌تواند قبل از اقدام به بارداری واکسن آبله مرغان (VZIG) را دریافت کند تا ایمن شود.

وی با اشاره به تأثیر واکسن آبله مرغان اظهار کرد: این واکسن از سال ۱۹۹۵ به بازار آمده است و اگر خانمی که با فرد مبتلا تماس داشته است، ظرف سه روز این واکسن را دریافت کند، از بروز این بیماری جلوگیری یا از شدت آن کاسته می‌شود.

همچنین، اگر خانمی در آینده قصد بارداری دارد و گمان می‌کند خطر ابتلایش به این بیماری در دوران بارداری زیاد است، می‌تواند واکسن بزند ولی بهتر است که دست‌کم یک تا سه ماه بین واکسن زدن و اقدام برای بارداری فاصله باشد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره امکان جلوگیری از بروز عوارض خطرناک آبله مرغان در نوزادان گفت: اگر احتمال ابتلای نوزاد مطرح باشد و بلافاصله پس از تولد به او VZIG تزریق شود، عوارض بیماری تا حد زیادی کنترل خواهد شد، اما تشخیص و درمان دیرهنگام عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال دارد.

وی در پایان افزود: خانم‌های بارداری که قبلاً به آبله مرغان مبتلا نشده‌اند، باید کاملاً مراقب باشند که با افراد مبتلا به آبله مرغان برخورد نداشته باشند. اگر هم مطمئن نیستند که قبلاً مبتلا شده‌اند یا نه، می‌توانند پیش از اقدام به بارداری با انجام آزمایش خون از این مسئله مطمئن شوند.

آبله مرغان در دورانِ بارداری میتواند موجب بروز سه مشکل احتمالی شود:

می‌تواند مادر را با علائم آنفولانزا مانند، به‌علاوه دانه‌های پوستی معروف (تعداد زیادی لکه‌های قرمز کوچک) بیمار کند. در شرایط نادر، دو تا شش روز بعد از ظاهر شدن دانه‌ها، ذات‌الریه به‌وجود می‌آید. در صورتی که آبله مرغان گرفته‌اید و علایمی از تنگی نفس یا سرفه‌های خشک دارید، فوراً به‌دکتر خود اطلاع دهید.

در صورتی که‌در چهار ماه اول دوران بارداری به آبله مرغان مبتلا شوید، احتمال کمی برای انتقال عفونت به‌جنین، همچنین سندروم واریسلای مادرزادی وجود دارد.

با ابتلا به‌این سندروم، جنین میتواند اثرات زخمی (مانند جای زخم‌هایی که بچه‌های کوچک به‌دلیل آبله مرغان روی بدنشان ایجاد می‌شود)، برخی ناهنجاریها در رشد دست و پاها، مشکلاتی در ارتباط با رشد و تاخیرات مربوط به‌رشد و تکامل داشته باشد.

خوشبختانه سندروم واریسلای مادرزادی بسیار نادر است .

چنانچه در فاصلۀ پنج روز قبل یا پنج روز بعد از زایمان‌به آبله مرغان مبتلا شوید، نوزاد در معرض خطر عفونت شدید آبله مرغان در دورۀ نوزادی قرار می‌گیرد. می‌توانید با تزریق گلوبولین مصونیت زای واریسلا زوستر به‌نوزاد، این احتمال را تا حد زیادی کاهش دهید.

همان ویروس واریسلا زوستر که موجب بروز ابله مرغان می‌شود، میتواند شکل عودکننده‌ای از عفونت را ایجاد کند که به‌آن زونا گفته می‌شود. اکثر نوزادانی که از زنان باردار مبتلا به‌زونا به‌دنیا می‌آیند، کاملاً سالمند.

از آنجا که زونا نسبت‌به آبله مرغان کمتر در دوران بارداری شایع است، دکترها درواقع نمی دانند چقدر نقایص مادرزادی بعد از ابتلا یک زن باردار به‌این بیماری شایع است. گرچه به‌نظر می‌رسد میزان آن 1 تا 2 درصد کمتر از آنچه در آبله مرغان مشاهده شده است باشد.

همچنین بخوانید:

درمان آبله مرغان در بارداری

آنتی هیستامین،داروی ضدخارش آبله مرغان(chickenpox)

درمان آبله مرغان

علائم آبله مرغان در کودکان به همراه سریع ترین راه درمان

آیا قبل از بارداری واکسن آبله مرغان ضروری است؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits