دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت سفت شدن شکم در بارداری و چگونه درمان می شود؟

علت سفت شدن شکم در زمان بارداری چیست؟

علت سفت شدن شکم در بارداری و چگونه درمان می شود؟
1
زمان مطالعه: 12 دقیقه
بارداری تغییراتی زیادی در بدن ایجاد می‌کند که به دلیل تغییرات هورمونی است. با تغییر مرکز ثقل، درد در مفاصل و تاندوم ها و مشکلات گوارشی و جریان خون اتفاق می افتد. سفت شدن شکم گاهی با گرفتگی عضلات اشتباه گرفته می‌شود.

سفت شدن شکم در بارداری چه علتی دارد؟

با پیشروی بارداری، رحم احساسی دارد که به پوست فشار وارد می‌کند. اگر شما چاق باشید این سفت شدن را کمتر از زن های لاغر حس می‌کنید. شما در این حالت حس می‌کنید معده در فاصله های زمانی غیر منظمی سفت می‌شود و فکر می‌کنید انقباضات است.

این سفت شدن شکم خیلی طول نمی کشد اما برخی خانم ها ادعا می‌کنند این سفت شدن شکم حدود پنج دقیقه طول می کشد. سفت شدن شکم اغلب همراه با افزایش وزن است.

افزایش وزن باعث کشیدگی پوست و انقباضات براکستون هیکس و درد اشتباهی زایمان می‌شود. انقباضات براکستون هیکس به آماده شدن بدن برای درد درست زایمان کمک می‌کند.

سفت شدن شکم در ابتدای بارداری

در ابتدای بارداری، کشیدگی رباط‌ها باعث سفت شدن شکم می‌شود. با رشد جنین، رحم کشیده می‌شود و به اندام‌ها فشار وارد می‌کند. در این صورت شکم سفت می‌شود و احساس ناراحتی در شکم خواهید داشت. درد رباط گرد در ابتدای بارداری امری رایج است.

ممکن‌است این مسئله خیلی منظم نباشد. علاوه بر این یبوست در بارداری، غذای زیاد یا نفخ شکم در دوران بارداری نیز باعث سفت شدن شکم می‌شود.

سفت شدن شکم در انتهای بارداری

در انتهای بارداری، حرکات جنین باعث سفت شدن شکم می‌شود. با پیشروی بارداری، شکم به خاطر رشد جنین بزرگ می‌شود. فضای شکم شما حاوی اندام‌های داخلی و جنین است. سفت شدن شکم کاملا واضح است و چند ماه آخر این سفت شدن دائمی است. رحم رشد کرده و حرکات جنین باعث سفتی شکم می‌شود.

افزایش وزن در بارداری همراه با سفت شدن شکم می باشد. چربی جمع شده زیر پوست باعث کشیدگی دیواره شکم و سفتی شکم می‌شود. مشکلات معده نیز در انتهاب بارداری باعث سفت شدن شکم می‌شود. اما این سفت شدن خیلی ادامه پیدا کرد احتمال دارد نشانه زایمان زودرس باشد. هورمون پروژسترون معمولا برای جلوگیری از زایمان زودرس استفاده می‌شود.

دلایل دیگر سفتی شکم‌ در بارداری

انقباضات براکستون هیکس:

انقباضات براکستون هیکس در سه ماهه دوم و سوم بارداری باعث سفت شدن شکم می‌شود. این انقباضات معمولا به جای درد اشتباه زایمان اشتباه گرفته می‌شود و معمولا بدن را برای انقباضات واقعی زایمان آماده می‌کند.

درد و انقباضات واقعی زایمان در فاصله‌های منظمی و به صورت ریتمیک اتفاق می افتد. سعی کنید تعداد انقباضات و مدت زمان آن را ثبت کنید. این اطلاعات به‌پزشک کمک می‌کند.

جداشدگی جفت:

جفت برای تغذیه جنین در حال رشد بسیار مهم است. در شرایط نرمال جفت‌به ماهیچه‌های دیواره رحم چسبیده است. گاهی اوقات این جفت جدا می‌شود و به قسمت پایین رحم حرکت می‌کند.

در این حالت خونریزی اتفاق می افتد و رحم سفت می‌شود. این سفت شدن موقتی نیست و خیلی طول می کشد. جداشدگی جفت برای مادر و جنین بسیار خطرناک است.

وعده غذایی سنگین:

معده به جنین در حال رشد و رحم فشار وارد می‌کند و خوردن غذای سنگین باعث می‌شود این فشار افزایش یابد. بهتر است همیشه غذای سالم و در فاصله زمانی های منظم بخورید.

یبوست:

بیشتر خانم ها در بارداری یبوست را تجربه می‌کنند. یبوست باعث تشکیل گاز و نفخ می‌شود. در این صورت احساس سفتی شکم خواهید داشت.

درمان سفت شدن شکم در بارداری

اولین نشانه آن است که با وجود شدید بودن درد انقباضات کاذب، ولی درد حاصل از انقباضات واقعی زایمان بسیار طاقت فرساتر است.

ضمن آنکه درد انقباضات حقیقی از پایین کمر آغاز می شود در حالیکه در انقباضات کاذب این درد را در قسمت بالای لگن احساس خواهید کرد. انقباضات واقعی زایمان در فواصل منظم رخ داده و با گذشت هر دقیقه بر شدت آنها افزوده می شود.

علاوه بر آن این انقباضات با راه رفتن و یا تغییر موقعیت بدن آرام نمی شوند. و خوردن و نوشیدن نیز هیچ تاثیری در رفع یا تسکین آنها ندارد. در صورت رخ دادن این انقباضات هر چه سریع تر به پزشک خود مراجعه کنید.

علاوه بر آن با شروع درد واقعی زایمان احساس می کنید که جنین به سمت حفره لگنی پایین آمده و ممکن است با ترشحات آبکی واژینال و یا خروج پلاگهای مخاطی مواجه شوید.

هنگامی که انقباضات شدیدتر شده و در فواصل متوالی و نزدیک به هم رخ می دهند کیسه آب پاره می شود. در این حالت درد غیر قابل تحمل تر شده و راه رفتن یا صحبت کردن برایتان دشوار می شود.

و در پایان به یاد داشته باشید که وجود کمی درد و ناراحتی در بارداری امری کاملا طبیعی است و به هیچ وجه نباید منجر به بروز نگرانی در شما شود. و همانگونه که می دانید هر گاه که درد از آستانه تحمل شما فراتر رفت مراجعه به بیمارستان ضرورت خواهد یافت.

اگر متوجه شدید که دردی که حس می کنیند فقط و فقط مربوط به سفت شدن رحمتان است و ارتباطی با دردهای زایمانی واقعی ندارد، از روش های زیر کمک بگیرید.درحقیقت درمان سفتی شکم در بارداری به عامل ایجاد آن بستگی دارد.

چنانچه انقباضات براکستون هیکس عامل اصلی سفت شدن شکم باشد در اینصورت تغییر موقعیت بدن می تواند در رفع آن موثر باشد. به عنوان مثال در صورت نشسته بودن می توانید از جا برخاسته و کمی قدم بزنید و یا بالعکس.چنانچه سفتی شکم ناشی از انقباضات رحمی و یا در اثر حرکات جنین باشد به هیچ درمانی نیاز نخواهید داشت.

به طور کلی سفت شدن شکم در بارداری کاملا بی ضرر بوده و هیچ عارضه ای در پی ندارد. ولی با این وجود از آنجایی که سفت شدن شکم از نشانه های زایمان زودرس به شمار می رود هرگز آن را کم اهمیت تلقی نکنید.از پزشک خود در مورد انجام تمرینات تنفسی برای کشیدگی و تقویت ماهیچه های شکمی راهنمایی بگیرید.

برای آبرسانی به بدن نوشیدن آب و مایعات کافی در طول روز را فراموش نکنید.به منظور کسب انرژی و تجدید قوای بدن به استراحت کافی بپردازید.سفتی شکم انجام برخی امور روزمره مانند پوشیدن کفش، خم شدن خوابیدن به پهلو و ... را با دشواری مواجه می کند. بنابراین برای غلبه بر مشکلات تنفس ناشی از سفت شدن شکم به انجام تمرینات تنفس عمیق بپردازید.


مهمترین علائم درد بارداری چیست؟

در هنگام بارداری، درد و گرفتگی عضلات کمتر از درد پریودی است. بیشتر خانم ها معتقدند این درد در یک قسمت متمرکز می شود. به عنوان مثال، اگر تخمک بارور به قسمت راست رحم چسبیده باشد، گرفتگی و درد در پهلوی راست بیشتر از پهلوی چپ حس می شود.

بیشتر خانم ها معتقدند این درد در یک نقطه است و مانند گرفتگی واقعی نیست. این درد از دو ساعت تا دو روز به طول می انجامد.اگر فکر می کنید باردار هستید و گرفتگی ها و دردها ناشی از لقاح نطفه است سعی کنید به علائم توجه کنید. این درد نباید خیلی زیاد باشد.

اگر درد آنقدر زیاد است که قابل تحمل نیست، حتما با پزشک تماس بگیرید. به خصوص اگر در حالت طبیعی در پریودی درد شدید حس نمی کردید. اما نترسید. هر بارداری به شکلی خاص است و دردهای متفاوتی دارد.

گاهی اوقات گرفتگی و درد ناشی از بارداری همراه با لکه بینی است اما این مسئله در تمام خانم ها دیده نمی شود. گاهی اوقات گرفتگی عضلات روز پیش از خونریزی مشاهده می شود.

گاهی نیز لکه بینی بدون درد ملاحظه می کنید. ترشحات واژن در تخمک گذاری معمولا به رنگ قهوه ای روشن یا صورتی روشن است. این ترشحات معمولا دیده نمی شود و توجه خانم را جلب نمی کند.

1 ) تهوع ( با یا بدون استفراغ)

جالبه بدونید تهوع بارداری اصولا از 6 هفته شروع میشه و علتش هم هورمونهای جفتی هستند که به خون مادر می ریزند. حالا برخی خانم ها ادعا میکنند از فردای نزدیکی تهوع داریم! تکرار میکنم این علامت در این زمان یا در اثر داروهاست یا در اثر تخیلات شما (که تو فیلمها کلا بارداری رو با تهوع به ما شناسوندن)تهوع استفراغ قبل از مثبت شدن آزمایش رخ نمیده.

2 ) تکرر ادرار

تکرر ادرار که در اثر بارداری ایجاد بشه معمولا در اثر بزرگ شدن رحم هست که به مثانه فشار وارد میکنه. خب رحم که در عرض 3-4 روز بعد نزدیکی بزرگ نمیشه! از طرفی خیلی خانم ها از استرس شون تکرر ادرار میگیرن. یا میان داخل اینترنت از زبان خانمهای دیگه تکرر ادرار رو می شنوند و در خودشون حس می کنند.

3 ) خستگی و بی حالی

آیا این علامت برای بارداری می تونه اختصاصی باشه؟ هزار و یک دلیل برای خستگی وجود داره. خیلی خانم ها تماس میگیرند که روز 25 سیکل هستم و خسته و خواب آلوده شدم. آیا من باردارم؟

خب عزیزم درسته که منتظر بارداری هستی...و چون منتظربارداری هستی، شدیدا هم منتظر علایم ش هستی. اما با دیدن صرفا خواب آلودگی و خستگی نمیتونیم بارداری شما رو اثبات کنیم.اصلا شاید به خاطر اقدامات ت برای بارداری چند شبی رو خوب نخوابیده باشی و حالا احساس خستگی میکنی !

4 ) احساس نبض زیر شکم

این علامت رو من بیشتر از دختران جوانی که نامزد دارند و اصلا قصد بارداری ندارند می شنوم. رابطه ای در حد گرده افشانی برقرار کرده اند و انواع پیشگیری های اورژانسی غلط و درست رو هم انجام داده اند و الان بعد 5 روز از رابطه اظهار احساس نبض در زیر شکم میکنند. و جالبه برخی ها حتی میگن من قلب بچه رو احساس می کنم .

آخه تخیل در چه حد؟ شما حتی قلب خودت که اندازه ی مشتت هست رو احساس نمیکنی ....چه برسه به جنینی که در حد 200 تا دونه سلول هم نیست . ولی از شوخی گذشته، احساس نبض و حرکت زیر شکم غالبا بدلیل افزایش خونرسانی رحم و افزایش نبض آئورت شکمی در بارداری می تونه باشه .اما حرکات جنین برای یک مادر شکم اول خیلی بعیده زودتر از 3-4 ماهگی حس بشه.

5 ) درد پستان - بزرگ شدن پستان

خب این علامت هم اصلا برای بارداری اختصاصی نیست. خانم هایی که دارو میخورید اثر دارو فراموش نشه. مواردی داشتم که برای بار اول قرص ال دی رو برای پیشگیری شروع کرده بود.سه روز از قطع قرص می گذشت و پریود نشده بود.

سریع با من تماس گرفت که من می ترسم حامله باشم ! وقتی سوال کردم که علت و منطق ت چیه؟ شما که هنوز وقت داری برای پریود شدن، بهم گفت آخه احساس میکنم سینه ام هم کمی بزرگ شده و هم درد میکنه !

من گفتم اولا اگر شما باردار باشی اول باید آزمایش ت مثبت میشد.دوما آیا نمیدانستی قرص ال دی ممکنه ایجاد حساسیت و درد سینه کنه ؟اما بله، درد پستان (خصوصا نوک سینه) و بزرگ شدن آن در بارداری "هم" دیده میشه.

6 ) تغییر رنگ مخاط واژن (علامت چادویک)

یکی از علایمی که توبارداری دیده میشه ، پرخون شدن و به دنبالش تغییر رنگ مخاطر واژن به حالت آبی کبود یا بنفش است.اما جالبه بدونید این حالت در افرادی که قرصهای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند هم ممکن است دیده شود.

از طرفی چون یک نشانه ی چشمی است، ممکن است میزان خطا در تشخیص آن بالا باشد. پس این علامت هم برای بارداری "اختصاصی" نیست.

7 ) افتادن خط تیره روی شکم

در برخی زنان یک خط قهوه ای (به درجات مختلف) از ناف تا پوبیس می افتد.اما این علامتی نیست که از روزهای اول ایجاد شود.بلکه به مرور زمان ایجاد می شود.در ثانی افرادی که هورمون مصرف میکنند نیز ممکن است این خط را داشته باشند.

8) سایر علایم مثل درد دور ناف، گرگرفتگی و افزایش دمای بدن و ...نیز اگر داشتید همان ابتدا به بارداری ربط ندهید. چون این علایم اصلا اختصاصی نیستند. آیا اگر من امروز سرفه کنم می توانم سریعا آن را به سرطان ریه ربط دهم؟

چون در گوگل خوانده ام سرفه شایعترین علامت سرطان ریه است؟پس منطقی باشیم و با توجه به شرایط، علایم را بسنجیم.

شواهد و علایم احتمالی بارداری

با دیدن این علایم تازه بطور اختصاصی می توانیم آنها را اول به بارداری ربط دهیم ( بعد به سایر مسایل). یعنی فرض می کنیم شما باردار هستید، مگر اینکه خلافش ثابت شود.

علایم احتمالی حاملگی عبارتند از :

  1. بزرگ شدن شکم : اما نه در عرض چند روز ! رحم برای اولین بار در 12 هفتگی وارد شکم می شود.قبل از آن داخل لگن استخوانی بوده و دیده نمی شود.
  2. تغییرات شکل ، اندازه و قوام رحم در معاینه : وقتی خانمی در سن باروری در معاینه یک رحم نرم و بزرگ دارد ، بهتر است بارداری در او چک شود.
  3. آزمایش مثبت HCG : وقتی هورمون بارداری در سرم شناسایی می شود، اولین چیزی که فکر میکنیم تایید بارداری است.اما در موارد بسیار نادر، برخی کیست ها نیز ممکن است این هورمون را ترشح کنند.

علایم و شواهد قطعی بارداری

  • با دیدن این علایم به هیچ چیز جز بارداری فکر نمی کنیم
  • شنیدن یا دیدن قلب جنین
  • احساس حرکات فعال جنین توسط معاینه کننده
  • شناسایی جنین در هر زمان از حاملگی توسط سونوگرافی یا رادیوگرافی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits