دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تعداد دفعات سزارین : بعد از سزارین می توان زایمان طبیعی داشت ؟
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
با وجود این‎که هنوز در رابطه با تعداد ایمن تکرار سزارین مطالعات کافی صورت نگرفته است، بیشتر زنان می‎توانند با خیال راحت تا 3 زایمان به شیوه سزارین را انجام دهند.

تعداد دفعات مجاز سزارین

تعداد دفعات سزارین : با توجه به این‌که در زنانی که قبلا سزارین شده‌اند، خطر پارگی رحم هنوز بالاست، افرادی را که کاندیدا‌های مناسب عمل هستند، باید شناسایی کرد و به آنها اجازه زایمان طبیعی داد.

تا چند سال پیش باور بر این بود زنانی که یک بار زایمان سزارین داشته باشند، به ناچار می بایست زایمان های بعدی خود را نیز به این روش انجام دهند، ولیکن با توجه به پیشرفت های چشمگیر در روش جراحی این امکان فراهم گردیده است که بسیاری از خانم هایی که سزارین شده اند، بتوانند زایمان طبیعی داشته باشند.

طبق بررسی های انجام شده حدود 60 تا 80 درصد خانم هایی که بعد از سزارین، برای زایمان طبیعی اقدام نموده اند، موفق بوده اند.

چندین دهه اعتقاد بر این بود، رحمی که قبلا طی سزارین برش خورده، خطر بالایی برای پاره شدن در حین زایمان طبیعی دارد و به همین دلیل شعار یک بار سزارین، همیشه سزارین باب شد، اما به نظر می‌رسد این شعار کمی اغراق‌آمیز است.

انواع برش رحم در سزارین

دو نوع برش رحم در جراحی سزارین عبارتند از :

  1. برش افقی، در بخش پایینی و نازک‌تر رحم : این نوع بُرش که در اکثر جراحی‌های سزارین از آن استفاده می‌شود، شانس فرد برای انجام زایمان طبیعی پس از سزارین را بیشتر می‌کند.
  2. برش عمودی از بالا تا پایین و در طول سراسر ماهیچه‌های رحم : در صورت انجام گرفتن این نوع برش در جراحی سزارین، خطر زایمان طبیعی بعد از آن بالا می‌رود و ممکن است زایمان طبیعی پس از این نوع جراحی سزارین موجب پارگی عضلات رحم شود.

البته نوع بُرشی که روی پوستتان خورده است، لزوما مشابه و در جهت نوع بُرشی که روی رحمتان انجام شده است نیست.

زنانی که یک سزارین با برش افقی در پایین رحم (برش عرضی تحتانی) داشته اند، کاندیدای مناسبی برای زایمان طبیعی بعد از آن می باشند.

علت اصلی اعتقاد متخصصان مبنی بر غیرممکن بودن زایمان طبیعی پس از سزارین این بود که در گذشته همیشه از برش عمودی روی رحم استفاده می‌شد که خطر پارگی رحم حین زایمان طبیعی در آن بالاست، اما امروزه بیشتر سزارین‌ها با برش روی سگمان تحتانی انجام می‌شود و خطر پارگی رحم حین زایمان در این نوع برش بسیار کمتر از برش عمودی است. به همین دلیل به نظر می‌رسد پزشکان و بیماران باید در دیدگاه خود تجدید‌نظر کنند.

خطرناک‌ترین عارضه پارگی رحم، مرگ مادر به علت خونریزی شدید و مرگ نوزاد به علت خارج شدن جنین از رحم و نرسیدن خون به وی است.

با توجه به این‌که در زنانی که قبلا سزارین شده‌اند، خطر پارگی رحم هنوز بالاست، افرادی را که کاندیدا‌های مناسب عمل هستند، باید شناسایی کرد و به آنها اجازه زایمان طبیعی داد.»

زنانی که یک سزارین با برش افقی در پایین رحم (برش عرضی تحتانی) داشته اند، کاندیدای مناسبی برای زایمان طبیعی بعد از آن می باشند .

خطر زایمان طبیعی پس از سزارین

در موارد زیر برای انجام زایمان طبیعی پس از سزارین باید احتیاط کرد:

  1. خانم هایی که سابقه دو بار سزارین قبلی با استفاده از برش عرضی تحتانی داشته اند.
  2. خانم هایی که سابقه یک سزارین با برش عرضی تحتانی داشته اند و اکنون دوقلو باردار می باشند.
  3. خانم هایی که سابقه یک نوبت سزارین قبلی را دارند، اما از نوع برش ایجاد شده اطلاعی ندارند.
  4. برخی خانم ها قطعا کاندید مناسبی برای زایمان طبیعی بعد از یک سزارین نمی باشند. اینها زنانی هستند که برش عمودی بر روی رحم داشته اند و یا عوارض جدی حاملگی نظیر جفت سرراهی را تجربه کرده اند.
  5. اگر شما علاقمند به انجام زایمان طبیعی پس از سزارین هستید، با پزشک خود صحبت کنید و سپس مزایا و معایب آن را بسنجید. همین‌طور از قبل این مسأله را با بیمارستانی که می‌خواهید در آن زایمان انجام دهید مطرح کنید تا مطمئن شوید که آنها اجازه انجام این گونه زایمان را به شما می‌دهند یا نه.

عوارض چندین بار سزارین کردن

نگرانی‎های اصلی با تکرار هر بار سزارین شامل موارد زیر می‎شوند:

  1. ضعیف شدن دیواره رحم: هر برش رحم یک نقطه ضعف در دیواره رحم بر جای می‎گذارد. این امر می‎تواند با بارداری‎های بعدی تداخل کند.
  2. مشکلات جفت: هر چه تعداد دفعات سزارین شما بیشتر باشد، خطر ابتلا به مشکلات جفت بیشتر می‎شود (از جمله پلاسنتا آکرتا یعنی زمانی که جفت بیش از اندازه عمیق و محکم به دیواره رحم متصل می‎شود و جفت سر راهی که در آن جفت بخشی یا تمام گردن رحم را می‎پوشاند).
  3. آسیب‎‎های مثانه: این مشکل که در سزارین‎های اولیه محتمل اما غیر معمول هستند با تکرار سزارین افزایش می‎یابد. افزایش این خطر به این دلیل است که بافت زخم‎هایی که در دفعات پیشین شکل گرفته است ممکن است مثانه را به رحم متصل کرده باشد.
  4. خونریزی سنگین: ممکن است خونریزی سنگین پس از هر عمل سزارینی پیش بیاید. خطر خونریزی شدید با بالا رفتن تعداد دفعات سزارین زیاد می‎شود. خطر نیاز به هیسترکتومی - برداشتن رحم - برای کنترل خونریزی شدید تهدید کننده زندگی نیز با افزیش تعداد تکرار سزارین‎ها افزایش می‎یابد.

تعداد دفعات مجاز سزارین
تعداد دفعات سزارین

چسبندگی بعد از زایمان سزارین

بعد از بهبودی از هر عمل بافت جوانه ای حاصل از زخم در محل برش جراحی ایجاد می شود ، عمل های سزارین خطر چسبندگی را با خود به همراه خواهند داشت ، چسبندگی ها نوارهایی از بافت های جوانه ای هستند که باعث اتصال ارگان های داخل شکم به هم و یا به دیواره شکم می شوند.

اگر بیش از یک بار عمل سزارین انجام داده اید احتمال چسبندگی و مشکلات ناشی از آن ها در شما بیشتر خواهد بود ، بعد از یک عمل سزارین ۴۶ درصد خانم ها دچار چسبندگی می شوند و بعد از ۳ عمل سزارین این میزان به ۸۳ درصد افزایش می یابد.

از آن جایی که چسبندگی ها حرکات ارگان های داخلی را محدود می کند بنابراین می تواند دردناک باشد ، این چسبندگی ها می توانند باعث انسداد در لوله گوارشی شوند ، گاهی اوقات این چسبندگی ها به دلیل فشار یا مسدود کردن لوله های فالوپ باعث مشکلات در باروری می شوند.

خطرات بریدن شکم در زایمان سزارین

اگر جای زخم عمل بزرگی دارید و نیاز به انجام عمل سزارین دارید متخصص شما ترغیب خواهد شد که روی رحم تان برش بزرگ تری دهد. این به معنی است که طول مدت عمل سزارین افزایش می یابد.

این امر همچنین خطر این که متخصص برش تصادفی روی مثانه یا لوله گوارشی ایجاد کند را افزایش می دهد. اگر تعداد سزارین های قبلی تان دو یا بیشتر باشد احتمال نیاز به انتقال خون نسبت به آن هایی که یک سزارین داشته اند بیشتر خواهد بود.

این می تواند به این خاطر باشد که با هر سزارین خطر مشکلات جفت در بارداری های بعدی افزایش می یابد.

در این موارد جداسازی جفت بعد از عمل دشوار خواهد بود و می تواند موجب خونریزی شدید شود ، این می تواند به این معنی باشد که در بدترین حالت نیاز به عمل خارج سازی رحم خود (هیسترکتومی) خواهید داشت.

ریسک همچنین اتفاقی کم است اما با هر بارداری قبلی که داشته اید این خطر افزایش می یابد ، بنابراین اگر برای بارداری های بعدی تصمیم دارید این مورد را مد نظر قرار دهید.

زایمان طبیعی بعد از سزارین راه مطمئن و معمولی برای فرزنددار شدن بسیاری از خانم هاست. به این نکته توجه داشته باشید که سزارین فقط باید در مواردی انجام شود که دلیل مناسبی وجود داشته باشد چرا که سزارین همانند هر عمل دیگری بدون ریسک نخواهد بود.

انتخاب نوع زایمان

برای انتخاب نوع زایمان با پزشک خود مشورت کنید

اگر قبلا عمل سزارین داشته اید باید با مشاور پزشکی خود برای بهترین روش زایمان فرزند بعدی خود صحبت کنید.

وزن، سن، سابقه پزشکی، سابقه بارداری و دلایل هر نوع سزارین قبلی مواردی هستند که در انتخاب نوع زایمان موثر هستند، فاصله زمانی بین دو بارداری (حداقل دو سال مناسب است) و انتخاب خود فرد از موارد دیگری هستند که باید مد نظر قرار گیرند.

آیا می توان چهارمین سزارین و پنجمین سزارین را تجربه کرد ؟

زایمان های چهارم و پنجم، با سزارین، به دلیل آن که به رحم برش زده شده است، ممکن است با کمی مشکل انجام شود. ولی می توان به راحتی و با انتخاب بهترین متخصص زنان، زایمان سزارین انجام داد، بدون آن که برای مادر و جنین مشکلی بروز کند.

حداکثر تعداد زایمان سرازین چند تاست ؟

ممکن است به دلیل آنکه زایمان های قبلی سزارین بوده در برخی از خانم ها چسبندگی رحم ایجاد شود. در این خانم ها به دلیل آن که نمی توان از زایمان طبیعی استفاده کرد باید زایمان سزارین انجام داد.


بیشتر بخوانبد :

سزارین بهتر است یا زایمان طبیعی ؟

پرسش و پاسخ سزارین : سوالات رایج درباره سزارین و پاسخ کارشناسان

عملکرد پمپ درد برای عمل سزارین چگونه است ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits