دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا بعد از سزارین دچار سردرد میشویم؟

علت سردرد شدید پس از زایمان + درمان سریع این عارضه

چرا بعد از سزارین دچار سردرد میشویم؟
7
زمان مطالعه: 7 دقیقه
یکی از بیماری هایی که اغلب مادران باردار بعد از زایمان به آن مبتلا می شوند سردرد است که علت های مختلفی در بروز آن تاثیر دارند.برای جلوگیری و کاهش این درد راهکارهای مناسبی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

علت سردرد بعداز زایمان از عوامل تا درمان آن

داشتن سردرد بعد از زایمان از جمله شکایات اکثر زنان است. دلیل این سردرد فشاری است که هنگام زایمان طبیعی به عضلات گردن وارد می شود .

انرژی زیادی که در طول روند زایمان صرف می شود و افت قند خون نیز می تواند باعث سر درد شود. در صورتی که خانمی تحت بی حسی نخاعی یا بی هوشی عمومی قرار گرفته باشد ، نیز ابتلا به سردرد امری طبیعی محسوب می شود .

چه عوامل دیگری در ایجاد سردرد پس از زایمان تاثیرگذارند و مهمترین عوامل بروز این نوع سردردها کدامند؟

  • کم خونی، و عدم مصرف مایعات کافی موجب سردرد پس از زایمان به ویژه سزارین می شود، توصیه می شود زنان پس از سزارین سر را به مدت 24 ساعت ثابت نگه دارند و از مصرف مسکن ها بدون تجویز پزشک پرهیز کنند.
  • :یکی از دلایل سردرد پس از سزارین بیهوشی نخاعی یا اپیدورال – اسپاینال است. این سردرد بیشتر در پیشانی احساس می شود، تا یک ماه ادامه دارد و با مسکن معمولی قابل کنترل است.
  • البته همه افراد این نوع سردرد را تجربه نمی کنند اما توصیه می شود در صورت بروز این نوع سردرد به ویژه در افرادی که شیر می دهند هر مسکنی مصرف نشود و در صورت شدت و تداوم سردرد به پزشک مغز و اعصاب مراجعه شود.

نکاتی برای کنترل سردرد بعد از زایمان

  • ثابت نگه داشتن سر به مدت 24 ساعت پس از سزارین

توصیه می شود بیمار در 24 ساعت بعد از بیهوشی نخاعی کمترین حرکت را به سر خود بدهد چرا که ثابت نگه داشتن سر موجب کاهش احتمال سردرد ناشی از بیهوشی نخاعی می شود.

  • کم خونی و عدم مصرف مایعات کافی دلیل سردرد پس از سزارین

گاهی سردرد پس از زایمان بر اثر کم خونی، افت قند خون و کاهش دریافت مایعات کافی است، توصیه می شود افراد از آبمیوه های طبیعی، ترکیبات پروتئینی، سبزیجات پخته، مغزها و مایعات فراوان استفاده کنند.

مصرف چربی های اشباع شده و قندهای ساده توصیه نمی شود. همچنین برخی خانواده ها معتقدند که دادن کاچی به فردی که زایمان کرده است اثر خوبی دارد در حالی که تحقیقات نشان می دهد کاچی دردی را دوا نمی کند.

  • خواب بیشتر از 8 ساعت ممنوع

یکی از باورهای نادرست در مورد فردی که زایمان کرده خواب زیاد است در حالی که استراحت پس از زایمان باید کافی باشد اما زیاد نباشد. 8 ساعت خواب باکیفیت در فردی که زایمان کرده است تأثیر بسزایی دارد.

خوابیدن زیاد بعد از زایمان به ویژه سزارین موجب اختلال در خونرسانی و ایجاد لخته خونی در عروق پا و عوارض ناشی از آن می گردد بنابراین توصیه می شود افراد از خواب زیاد بپرهیزند و با 15 دقیقه پیاده روی در طول روز سلامت خود را تضمین کنند.

  • مصرف کافئین

پیکی از شیوه‌های درمانی برای تسکین سردرد، مصرف قهوه است. بررسی‌های کلینیکی در «ایلی‌نوی» آمریکا نشان می‌دهد که کافئین نه تنها تورم و التهاب رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد بلکه از شدت سردرد نیز می‌کاهد. در یک مطالعه در همین رابطه معلوم شد گروهی که در هنگام سردرد کافئین مصرف کرده بودند، حدود ۵۸ درصد درد آن‌ها تسکین پیدا کرد.

  • کمپرس آب گرم

برای درمان سردرد‌های شدید لیفی را داخل آب گرم قرار دهید و سپس بر روی پیشانی یا پشت گردنتان قرار دهید تا ماهیچه‌ها آرام شوند.

برای سردرد‌های میگرنی نیز می‌توانید لیفی را در آب سرد قرار دهید و آن را بر روی پیشانی‌تان بگذارید که باعث می‌شود رگ‌های خونی منقبض شود و جریان خون کاهش یابد و در نهایت سردرد تسکین پیدا می‌کند.

  • ماساژ برای کاهش سردرد

با استفاده از انگشت میانی، صورتتان را در نقاط هم‌سطح سوراخ‌های بینی خود ماساژ دهید. همچنین دو یا سه دقیقه در جهت حرکت عقربه‌های ساعت عملیات ماساژ را ادامه دهید.

  • آب درمانی برای درمان سردرد بعد از زایمان

تجمع خون در قسمت‌های پایینی بدن از فشار رگ‌های خونی در سر می‌کاهد به همین دلیل توصیه می‌شود که هنگام سردرد، پا‌های خود را داخل آب گرم همراه با پودر خردل قرار دهید و پس از نیم ساعت یا بیشتر پا‌ها را از آب درآورده و خشک کنید.

  • چای زنجبیل

مصرف زنجبیل برای درمان سردرد‌های میگرنی توصیه می‌شود. مقداری آب و زنجبیل تازه را با هم مخلوط کنید و اجازه دهید چهار تا پنج دقیقه خیس بخورد سپس آن را صاف کنید و بنوشید.

  • هدبند

هنگام ابتلا به سردرد هدبند و یا حتی یک روسری یا باندی را دور سر خود ببندید تا از جریان خون در پوست سر کاسته شود. این کار به کاهش سردرد کمک می‌کند.

  • حرکات کششی پایه

چند تمرین ساده برای کشیدن سر و گردن‌تان می‌تواند به کاهش شدت سردرد کمک کند. چانه‌تان را به سمت بالا و پایین، چپ و راست حرکت دهید و گردن‌تان را به طرف هر شانه خم کنید.

همچنین می‌توانید گردن‌تان را در جهت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا عضلات شانه و گردن‌تان شل و ریلکس شود. حالا می‌دانید که وقتی سرتان درد گرفت، باید چه کار کنید.

  • از سرما کمک بگیرید

قرار دادن یک بسته یخ در پشت گردن‌تان می‌تواند در کاهش درد میگرن مؤثر باشد، چون سرمای یخ به کاهش التهاب – که باعث بروز سردرد شده است – کمک می‌کند.

همچنین سرمای ناشی از یخ، یک اثر بی‌حس‌کننده‌ی درد نیز دارد. چه باور کنید و چه باور نکنید، قرار دادن پاهایتان در آب داغ نیز به خلاص شدن از شر سردرد کمک می‌کند. هنگام سردرد شدید، کمی پودر خردل تند نیز به این آب اضافه کنید.

دکتر آهوجا می‌گوید: «شما می‌توانید یک حوله را در آب داغ یا آب یخ فرو ببرید و ۵ دقیقه روی سرتان قرار دهید. این روند را چندین بار تکرار کنید.»

  • سیر را فراموش نکنید

سیر خواص زیادی دارد. این ماده به‌علت خواص خنک‌کننده و تسکین‌دهنده‌اش می‌تواند یک درمان خانگی سردرد باشد و برای تسکین سردردهای ضربه‌ای به‌کار رود. چند حبه سیر را له کنید و آنها را درون یک کیسه‌ی کوچک یا دستمال تمیز قرار دهید.

هر زمانی که دچار سردرد شدید، عطر سیرهای له‌شده را استنشاق کنید تا دردتان تسکین یابد. همچنین می‌توانید دو قطره روغن سیر را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و مقداری نمک دریایی مخلوط کنید و پیشانی و شقیقه‌هایتان را به‌آرامی با آن ماساژ دهید.

همچنین بخوانید:

بهترین دعا برای رفع سردرد

دلیل سردردهای صبحگاهی

علائم سردردهای سینوسی

کنترل میگرن : ۱۰ راه جهت کنترل و مراقبت از سردرد های میگرنی

علت سردرد در ناحیه یک طرفه سر چیست؟

درمان سینوزیت و سردرد با سیاه دانه

۱۰ نوع سردرد: علل و چگونگی از بین بردن آنها



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits