دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
میزان تاثیرگذاری قرص اورژانسی بعد از رابطه جنسی چه قدر است ؟
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
روش جلوگیری از بارداری بعد از رابطه با استفاده از قرص های هورمونی صورت می گیرد که باید طی 72 ساعت پس از برقراری رابطه جنسی استفاده گردند. بهتر است قبل استفاده از این روش با پزشک و فرد متخصص در این زمینه مشورت بگیرید

تاثیر قرص اورژانسی بعد از رابطه جنسی

قرص اورژانسی یا ضد بارداری که “قرص صبح روز بعد” رابطه جنسی نیز نام دارد، نوعی قرص ضد بارداری است و اگر یک رابطه جنسی کنترل نشده داشته‌اید یا احتمال داده‌اید که روش محافظت شما عملکرد خوبی نداشته است، باید استفاده کنید.

البته استفاده از این روش فشار هورمونی سنگینی را به رحم و تخمدان وارد می‌کند و تا جای ممکن باید از استفاده از آن به دلایل غیر ضروری اجتناب کرد.

اثر قرص اورژانسی بعد از رابطه

اثر قرص اورژانسی پس از مصرف تا بیست و چهار ساعت برای جلوگیری از بارداری می‌تواند موثر باشد اما با توجه به اثرات هورمونی سنگینی که بر رحم دارد بهتر است همیشه از یک روش محافظتی مطمئن برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

داشتن رابطه بعد از قرص اورژانسی بلامانع است اما استفاده از روش‌های محافظتی را فراموش نکنید.

عملکرد قرص اورژانسی بعد از رابطه جنسی

قرص‌های اورژانسی مختلفی وجود دارد که می‌تواند از بارداری جلوگیری کند، اما نحوه عملکرد همه آن‌ها یکی است.

تمامی آنها حاوی لوونورژسترول (هورمون پروژسترون مصنوعی) هستند که مانع از شکل گیری لقاح بین اسپرم و تخمک می‌شود و همچنین ممکن است فضای رحم را به گونه‌ای تغییر دهد که حتی اگر تخمکی هم بارور شده باشد نتواند در دیواره رحم لانه گزینی کند.

در نتیجه احتمال بارداری به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

قرص‌های اورژانسی در مقایسه با قرص‌های پیشگیری از بارداری رایج، معمولا از پروژسترون با دوز بالاتری برخوردار هستند و نباید این قرص‌ها را جایگزین روش‌های پیشگیری از بارداری کنید. ضمن اینکه اگر باردار باشید این قرص‌ها نمی‌توانند بارداری شما را از بین ببرند.

نحوه مصرف قرص‌های اورژانسی برای جلوگیری از بارداری

احتمال تاثیرگذاری قرص‌های اورژانسی ضد بارداری حدود نود درصد است. و نحوه مصرف آن نیز تاثیر زیادی در عملکرد بهینه آن خواهد داشت.

در واقع این قرص‌ها زمانی بیشترین اثر را خواهند داشت که حداکثر تا بیست و چهار ساعت پس از رابطه جنسی مصرف شوند، اگرچه که شما می‌توانید حتی سه روز بعد هم این قرص‌ها را مصرف کنید اما تاثیرگذاری آن کاهش می‌یابد.

در واقع هرچه سریعتر آنها را مصرف کنید احتمال بارداری شما نیز کاهش می‌یابد.

برای اطمینان از تاثیر دارو، باید آن را در دمای اتاق نگه دارید و حتما تاریخ انقضای آن را چک کنید.

جلوگیری از بارداری اورژانسی برای چه کسانی مناسب است؟

این روش را نباید به عنوان یک روش دائمی برای جلوگیری از بارداری استفاده شود بلکه تنها در شرایط اورژانسی کاربرد دارد مانند زمانی که کاندوم پاره شده است و یا آلت بیرون کشیده شده است یا زمانی که دیافراگم از محل مناسب خود خارج شود و یا موارد مشابه.

در صورتی که زن خود می داند باردار است نباید از قرص اورژانسی استفاده نمایند.

عملکرد قرص اورژانسی بعد از رابطه جنسی

انواع قرص‌های اورژانسی و روش مصرف آن

  1. قرص لوونورژسترل ۱.۵ میلی‌گرم : مصرف یک قرص ظرف حداکثر سه روز بعد از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده
  2. قرص لوونورژسترل ۰.۷۵ میلی‌گرم : دو عدد یک جا و در اولین فرصت و ۱۲ ساعت پس از آن نیز ۱ عدد قرص دیگر مصرف شود.
  3. قرص HD : دو عدد در اولین فرصت و دو عدد دوازده ساعت بعد مصرف شود.
  4. قرص LD : چهار عدد در اولین فرصت و چهار عدد دوازده ساعت بعد مصرف شود.
  5. قرص تری ‌فازیک : چهار عدد قرص سفید در اولین فرصت و چهار عدد قرص سفید دوازده ساعت بعد مصرف شود.
  6. قرص الا : یک قرص در اولین فرصت مصرف شود. این قرص را می‌توان تا ۱۲۰ ساعت پس از داشتن یک رابطه جنسی محافظت نشده یا مشکوک استفاده کرد.
  7. قرص لوونورژسترول نحوه مصرف آن : قرص لوونورژسترول سبب جلوگیری از تخمک گذاری در تخمدان می‌شود و همچنین با افزایش چسبندگی در ناحیه مخاط دهانه رحم از بارداری جلوگیری می‌کند. بهترین زمان مصرف این قرص ۱۲ ساعت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده است. قرص لوونورژسترول دارای نام‌های تجاری مختلفی مانند لونژیل و یا اووسیز در بازار است.

این قرص‌ها برای زنانی که دارای BMI زیر ۲۵ هستند بیشترین تاثیر را داشته و ممکن است برای زنانی که BMI بالای ۳۰ دارند اثرگذار نباشد.

عوارض مصرف قرص اورژانسی

مصرف قرص اورژانسی می‌تواند سیکل قاعدگی شما را تغییر دهد و باعث شود دوره بعدی پریود شما شدیدتر باشد و یا در زمانی خارج از بازه همیشگی رخ دهد. همچنین می‌تواند سبب بروز علایم پیش از قاعدگی مانند حالت تهوع و گرفتگی و درد عضلات شکمی شود.

از جمله عوارض جانبی دیگر این قرص‌ها افزایش حساسیت پستان و سرگیجه است.

این دارو را در هر سیکل قاعدگی نباید بیشتر از یک بار استفاده کرد. اگر تا سه ساعت پس از مصرف این قرص استفراغ کردید، باید مجددا با تجویز و تشخیص دکتر، آن را مصرف کنید. این قرص را با مقدار زیادی آب مصرف کنید.

بهتر است قرص‌ لوونورژسترول را با شکم خالی مصرف نکنید. اگر این قرص را با غذا مصرف کنید احتمال تهوع کاهش می‌یابد.

عملکرد قرص اورژانسی بعد از رابطه جنسی / تاثیر قرص اورژانسی بعد از رابطه جنسی


نکاتی در مورد قرص‌های اورژانسی

  1. در صورتی که بعد از مصرف قرص اورژانسی باردار شدید، اثر سوئی بر سلامت جنین نخواهد گذاشت.
  2. تا یک روز بعد از خوردن قرص اورژانسی رانندگی نکنید چرا که احساس خواب آلودگی ایجاد می‌کند.
  3. برخی از مارک‌های قرص اورژانسی مانند الا، نیاز به نسخه پزشک دارند.

امیدواریم که با خواندن این مطلب اطلاعات مفیدی در زمینه قرص‌های اورژانسی و داشتن رابطه بعد از قرص اورژانسی کسب کرده باشید. لطفا با ارسال نظر ما را در بهبود این مطلب یاری کنید.

سوالات کاربران در مورد قرص های اورژانسی

سوالی که در ادامه مطالعه می‌فرمایید توسط یکی از مخاطبان ارسال شده است. شما نیز می‌توانید با ارسال سوالات خود با کارشناسان دلگرم مشورت کنید.

سوال : من 28 ساله هستم قدم 163 سانتیمتر و وزنم 52 کیلوگرم است، اولین روز آخرین قاعدگی 16 شهریور میباشد. طول دوره های قاعدگی من با به عبارتی فاصله اولین روز شروع قاعدگی تا اولین روز شروع قاعدگی بعدی 28 تا 32 روزه است. قاعدگی من منظم است‌. معمولا برای جلوگیری از بارداری از، کاندوم استفاده میکردیم. داروهای مصرفی فقط اورژانسی بوده. سوال من این است اگه کسی 24 ساعت بعد از خوردن قرص اورژانسی رابطه کنترل نشده ای داشته باشه، اثر قرص هنوز هست یا نه احتمال بارداری زیاد میشه؟

جواب : اثر قرص باقی هست اما این را مدنظر داشته باشید که این قرص به صورت صد در صدی جلوگیری از بارداری نمی دهد و ضریب خطا نیز دارد. با خوردن این قرص باز هم ممکن است بارداری اتفاق بیفتد. باید یک روش پیشگیری مناسب را انتخاب کنید چون عوارض دارو خیلی زیاد هست و شما فقط مجاز هستید حدودا 4 بار در سال از این روش استفاده نمایید و مصرف آن منجر به خونریزی های نامرتب قاعدگی ممکن است بشود. تا زمان پریود بعدی صبر کنید و در صورت تاخیر یک هفته ای آزمایش بارداری انجام دهید.


بیشتر بیخوانید :

۱۵ نوع قرص ضد بارداری همراه با نحوه مصرف

همه چیز در مورد قرص ضد بارداری ال دی (Contraceptive LD)

نحوه کارکرد قرص ضد بارداری چگونه است؟

آیا قرص های ضد بارداری میل جنسی را در زنان کم می کند؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  

    ۱ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    ???? | ۴ سال پیش
    سلام.من در روز ۱۱ تخمک گذاری رابطه داشتم و ۱۰ ساعت بعد دو قرص ۷۵ میلی اورژانسی خوردم که بالا آوردم و دوباره دو ساعت بعد دو قرص دیگه خوردم.احتمال بارداری هست؟
    0
    0
    
    hits