دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مصرف عسل در بارداری چه فوایدی دارد؟

۱۰ فایده شگفت انگیز مصرف عسل در دوران بارداری

مصرف عسل در بارداری چه فوایدی دارد؟
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خواص عسل در بارداری : ممکن است شنیده باشید که عسل می تواند در هنگام بارداری زنان خطرناک باشد، اما در واقع کاملا بی خطر است؛ ما در این مقاله از دلگرم به شما می گوییم نه تنها مصرف عسل در بارداری با رعایت اصول، ضرری ندارد بلکه شما را با خواص شگفت انگیز...

خواص عسل در دوران حاملگی چیست؟

در زمانی که زنی باردار می شود می تواند از عسل به یک ماده ای نیرودهنده و مواد مغزی استفاده کند.

1. تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری با مصرف عسل

عسل دارای آنتی اکسیدان و آنتی باکتریان می باشد که می تواند سیستم ایمنی بدن مادر باردار را تقویت بکند. خوردن عسل در بارداری سیستم ایمنی را تقویت می کند.

2. فواید عسل در کم کردن بی خوابی در بارداری

عسل از آنجایی که خاصیتی به نام هیپنوتیک را دارد به راحتی خواب مادر باردار کمک خوبی می کند. البته که باید از یک ساعت قبل از خواب عسل را با شیر مخلوط کنید و سپس میل بفرمایید.

3. خواص فوق العاده عسل برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

از آنجایی که در دوران بارداری نباید سرماخورد، عسل یک درمان کننده و پیشگیری کننده فوق العاده عالی برای سرماخوردگی می باشد. البته که پیشگیری بهتر از درمان می باشد. حتما اگر در فصل زمستان هستید از عسل به عنوان یک ضد ویروس استفاده نمایید.

4. بازیابی انرژی با خوردن عسل

معمولا خانم های باردار خیلی سریع خسته می شوند و نیاز دارند که انرژی از دست رفته خود را به دست بیاورند. عسل به دلیل دار بودن قندهای طبیعی می تواند انرژی بدن را بازگرداند.

5. عسل مفید جهت از بین برنده سوزش سر سینه در زمان بارداری

در ابتدای دوران بارداری هورمون هایی ترشح می شود که باعث سوزش سر سینه می شود. سوزش سر سینه یکی از مشکلات مادران باردار می باشد که عسل این مشکل را تا حدودی بهبود می بخشد.

یکی از پر قدرتمند ترین کنترل کننده های حساسیت بی شک عسل طبیعی می باشد. البته گرده گل منطقه ای که در آن زندگی می کند بیشتر می تواند کمک بکند. اما اگر به صورت پیوسته از عسل و گرده گل استفاده بکنید. مطمئنا از حساسیت فصلی دور خواهید شد.

6. فواید عسل جهت از بین بردن تهوع و ویار بارداری

تهوع یکی از نشانه های بارداری می باشد که هر زنی که باردار باشد بلاشک این علائم را دارد پس در سه ماه ابتدای بارداری این موضوع کمی اذیت کننده می باشد. در برخی از خانم ها دیده شده که تعداد تهوع ها بیش از حد است که باعث کم شدن وزن می شود.

که این اصلا خوب نیست نه برای مادر و نه برای جنین، پیشنهاد می کنم برای بهبود بیشتر این مشکل عسل با زنجبیل استفاده کنید. فقط این نکته را در ذهن داشته باشید که در ۱۰ روز ابتدایی از عسل و زنجبیل استفاده نکنید.

7. عسل جهت تقویت قلب در بارداری

عسل به علت ترکیبات قندی که در ساختمان خود دارد و بخصوص آنتی‌اکسیدان موجود در آن تأثیر بسزایی بر روی عملکرد قلب و تقویت آن دارد.

8. عسل جهت درمان گرفتگی عروق قلبی

عسل از انسداد عروق جلوگیری کرده و باعث از بین رفتن چربی‌های زیان‌آور اطراف قلب شود.

9. فواید عسل در درمان مشکلات روده

عسل به علت داشتن اسیدفورمیک در رفع دردهای مزمن روده مؤثر بوده و مهمترین خاصیت آن ضدمیکروب بودن این ماده غذایی است.

10. عسل جهت درمان یبوست شدید در دوران حاملگی

این ماده حاوی آنتی‌اکسیدان و آنزیم دیاستاز است و سبب رفع یبوست می‌شود.

دکتر محمدرضا درخشان عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا در ارتباط با اثر تابش نور خورشید و حرارت دادن روی عسل می‌گوید: گرما و بخصوص اشعه آفتاب بر هر ماده‌ای غذایی دیگری اثر گذاشته، رنگ و مزه آن را تغییر می‌دهد. عسل هم از این قاعده مستثنی نبوده و ساده‌ترین تأثیر موجب کمرنگ شدن عسل می شود.
اما در مورد حرارت دادن و یا گرم کردن آن در حد جداکردن موم از عسل خواصش را از دست نمی‌دهد، اما اگر در معرض حرارت بالا و مستقیم قرار گیرد مطمئناً خاصیت خود را از دست می‌دهد.

حاملگی

آیا خوردن عسل در بارداری مانعی دارد؟

نه اما باید در مصرف عسل رعایت بکنید تا بیش از حد عسل مصرف نکنید. عسل و نه هیچ ماده غذایی را در دوران بارداری بیش از حد مصرف نکنید.

چطور عسل را مصرف بکنیم؟

مشاهده شده برخی افراد عسل را در چای یا آب جوش می ریزند و مصرف می کنند که یک کار بسیار اشتباه می باشد. عسل نباید در حرارت بالا قرار بگیرد. اگر می خواهید آن را در چای یا آب حل کنید توصیه می کنم که صبر کنید تا ولرم شود سپس عسل را به آن اضافه بکنید.

خانم باردار چقدر عسل مصرف بکند؟

دو تا پنج قاشق (۱۵۰ تا ۲۵۰ کالری) عسل در طی روز توصیه می کنیم. در حقیقت هر قاشق دارای ۵۰ کالری می باشد. این مقدار بسته به شما متغییر می باشد.

چه عسلی برای دوران بارداری مناسب می باشد؟

این موضوع کاملا به فرد مورد نظر بر می گردد که چه عسلی را دوست دارد . اما نکته مهم این هست که حتما عسل طبیعی و خام باشد.با این حال عسل های پیشنهادی ما برای دوران بارداری را می توانید در زیر مشاهده بکنید.

واکنش آلرژیک به عسل در دوران بارداری:

عسل ممکن دارای هاگ های خاصی باشد، که برای سلامت مادر و یا جنین آسیب می رساند، در چنین مواردی، بهتر است با دکتر خود مشورت کرده و تست آلرژی انجام دهید، به خصوص اگر شما نوع عسل مصرفی خود را تغییر می دهید، در مواردی ممکن است هاگ ها، در صورت وجود، با اسیدی ترکیب شده و در دستگاه گوارش مادر از بین برود و به جنین آسیبی نرساند.

با توجه به توضیحات بالا، مصرف عسل در بارداری بی خطر است ، با این وجود، نکات مهمی وجود دارد که باید قبل از مصرف عسل در بارداری به آن ها دقت شود:

  1. پزشکان همیشه توصیه می کنند در دوران بارداری از عسل پاستوریزه استفاده کنید، زیرا عسل غیرپاستوریزه ممکن است حاوی باکتری های بیماری زا باشد.
  2. عسل را از مکان های مورد اعتماد بخرید، برخی عسل ها تحت فرآیندهای گسترده ای به بازار عرضه می شوند، بنابراین از خطرات مضر برای سلامتی در امان هستند.
  3. عسل هایی را که فرآوری شده و یا ارگانیک در طبیعت هستند، انتخاب کنید.
  4. برخی از انواع عسل شامل یک باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم هستند که خطر ابتلا به بیماری تحت عنوان مسمومیت غذایی حاد را افزایش می دهد.
به طور کلی، عسل یک جایگزین عالی برای شکر سفید است و حاوی بسیاری از فواید سلامتی می باشد. شما میتوانید با خیال راحت مصرف عسل در بارداری را شروع کنید، تا زمانی که عسل خریداری شده خالص و ترجیحا ارگانیک باشد، اگر باز هم درمورد مصرف عسل نگران هستید، با دکتر خود مشورت کنید.
در دوران بارداری، اگر احساس گلودرد کنید، قورت دادن عسل مخلوط با برگ ریحان یک درمان سنتی خواهد بود.

همچنین بخوانید:

با عسل شکرک زده چیکار کنیم؟

درمان کبد چرب با عسل

فواید عسل برای چشم : چگونه عفونت چشم را با عسل درمان کنیم؟

درمان سرماخوردگی با معجون معجز آسای شلغم و عسل



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits