دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
واکسیناسیون در دوران بارداری
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
واکسن هایی که در بارداری باید تزریق کنید : مادران باردار باید در طول دوران بارداری خود واکسن‌های مناسب را تزریق کنند و همچنین از دریافت برخی از واکسن‌های ممنوعه خودداری کنند.

واکسیناسیون در دوران بارداری

بسیاری از زنان ممکن است در مورد ایمن‌سازی و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی که می‌تواند به آنها یا جنین‌شان آسیب‌ برساند، اطلاعات زیادی نداشته باشند، در صورتی که واکسیناسیون به موقع می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های عفونی قابل انتقال به جنین پیشگیری کند.

بهتر است زنان به منظور بررسی وضعیت ایمنی در برابر بیماری‌های عفونی و تنظیم برنامه واکسیناسیون خود، قبل از اینکه حامله شوند، با پزشک خود مشورت نمایند.

واکسن ها چقدر مورد اطمینان هستند؟

تمامی واکسنها از لحاظ ایمنی بوسیله سازمان غذا و دارو مورد تست قرار میگیرند تمامی واکسنها از لحاظ استریل بودن و کارایی و بی‌ضرر بودن مورد کنترل قرار میگیرند و مرکز مبارزه با بیماری‌ها ایمنی کلیه واکسنها را در طول مدت استفاده مورد بررسی قرار میدهد.

در برخی موارد ممکن است برخی مردم به برخی از واکسن ها حساسیت داشته باشند (بعنوان مثال حساسیت به واکسن آنفولانزا تزریقی بعلت کشت روی تخم مرغ). این افراد قبل از تزریق واکسن باید با پزشک معالج مشورت نمایند.

آیا واکسیناسیون روی جنین تاثیر میگذارد ؟

تعدادی از واکسن‌ها مخصوصا آنهایی که از ویروس زنده تهیه می شوند نبایستی به زنان باردار تزریق شوند، زیرا ممکن است این نوع واکسنها برای جنین ایجاد مشکل نمایند. اما برخی از واکسنها را میتوان به زنان باردار در سه ماه دوم یا سوم بارداری تزریق کرد اما باز هم برخی پزشکان معتقدند بهتر است تزریق واکسن هاحداقل سه ماه قبل از تولد نوزاد یا بلافاصله بعد از تولد صورت گیرد.


چه واکسن هایی را در دوران بارداری میتوان تزریق کرد؟

1- هپاتیت B در بارداری:

زنان باردار که آزمایش هپاتیت آنها منفی شده است میتوانند اینواکسن را دریافت کنند اینواکسن برای ایمنی مادر و جنین برعلیه عفونت استفاده میگردد. دریافت این نوع واکسن سه مرحله‌ای است و قبل و بعد از زایمان صورت میگیرد. زمان تزریق مرحله اول میباشد.

2-واکسن آنفولانزا در بارداری :

دریافت اینواکسن باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های جدی آنفولانزای مادر در طول دوران بارداری میگردد. همه زنان باردار که وارد سه ماهه دوم یا سوم بارداری میشوند چنانچه در فصل شیوع آنفولانزا قرار گیرند بایستی واکسن را دریافت نمایند.

اشخاصی ‌که وضعیت پزشکی حاد دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا میباشند بنابراین می‌توانید واکسنرا در همه مراحل بارداری دریافت نمایید. اگر این مشکل در شما وجود دارد حتماً با پزشک مشورت نمایید.

3-واکسن کزاز/ دیفتری در بارداری:

این نوع واکسنها بطور معمول برای زنان باردار توصیه می‌گردد. این واکسن ایمنی همیشگی تولید نمیکند و حتماً بایستی دوز یادآورآن هر ۱۰ سال یک‌بار تزریق گردد.

همچنین بخوانید:

آیا قبل از بارداری واکسن آبله مرغان ضروری است؟

واکسیناسیون مادر در دوران بارداری

واکسیناسیون و بارداری - ایمنی در برابر ویروس ها در دوران بارداری

موارد مصرف واکسن گارداسیل و عوارض آن

دلیل زدن واکسن کزاز چیست؟

فواید واکسن پاپیلوماویروس یا گارداسیل ( واکسن زگیل تناسلی )


واکسن هایی را که نمی‌توان به زنان باردار تزریق کرد

ممکن است واکسنهای که نام میبریم توانایی انتقال بیماری را به جنین را داشته باشند و یا باعث بروز زایمان زودرس ، و یا حتی سقط جنین و نقایص مادرزادی گردند. بهمین دلیل این نوع واکسیناسیون زنان باردار بطور معمول توصیه نمیشود.

واکسن هپاتیت A در بارداری :

بی‌ضرر بودن واکسن هپاتیت A در بارداری مشخص نشده و باید در طی این دوران از تزریق آن اجتناب نمود.درصورت ریسک بالای ابتلا به این بیماری بایستی با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

MMR (سرخک، سرخجه، اوریون):

پس از دریافت این واکسن زنان بایستی حداقل سه ماه باردار نشوند.

تزریق واکسن آبله مرغان برای زنان باردار (واریسلا):

این نوع واکسنبرای پیشگیری ازابتلا به آبله مرغان استفاده می‌شود و باید زمان تزریق آن حداقل سه ماه پیش از بارداری باشد.

واکسن پنوموکوک در بارداری:

بدلیل اینکه بی‌خطر بودن آن ناشناخته است، باید ازتزریق آن اجتناب شود بجز برای افراد درمعرض خطر یا زنان مبتلا به بیماری‌های مزمن.

واکسن (فلج اطفال خوراکی و فلج اطفال تزریقی):

هیچ نوع از این واکسنها (ویروس زنده و یا ویروس کشته شده) برای زنان باردار توصیه نمی شود.


چه واکسن‌هایی در دوران بارداری ممنوع هستند؟

واکسن‌های مناسب در زمان بارداری و همچنین واکسن‌های ممنوعه می‌پردازیم.

واکسن هپاتیت B مناسب برای مادران باردار

مادران باردار باید واکسن هپاتیت B را دریافت کنند و این واکسن برای محافظت مادر و جنین از عفونت‌های احتمالی است و بهتر است که قبل و بعد از زایمان در طول سه مرحله این واکسن‌ تزریق شود.

تزریق واکسن آنفولانزا پس از ماه سوم بارداری

میکروب آنفولانزا سبب بروز انواع بیماری‌های مختلف می‌شود و برای آنکه مادر و جنین سلامت باشند بانوانی که وارد ماه سوم بارداری خود می‌شوند باید این واکسن را تزریق کنند.


قبل از تزریق واکسن کزاز با پزشک خود مشورت کنید

اغلب پزشکان واکسن کزاز و دیفتری را برای بانوان باردار تجویز می‌کنند، البته باید توجه داشت که جهت دریافت این واکسن حتما با پزشک خود مشورت کنید زیرا سبب بروز تب و تورم در بانوان می‌شود

برخی از واکسن‌ها سبب بروز بیماری‌های مختلف در جنین و یا زایمان زودرس می‌شوند و تزریق آن‌ها در دوران بارداری ممنوع است و اگر بانوان می‌خواهند از این واکسن‌ها استفاده کنند حتما باید با پزشک خود مشورت کنند؛ واکسن هپاتیت a از جمله این واکسن‌ها است و در دوران بارداری باید از تزریق آن‌ها اجتناب کرد زیرا سبب درد و سفتی محل تزریق و ایجاد آلرژی‌های شدید می‌شود.

واکسن سرخک را سه ماه بعد از زایمان تزریق کنید

در دوران بارداری به هیچ وجه نباید به سراغ واکسن‌های سرخک و سرخچه و اوریون رفت و اگر می‌خواهید که این واکسن ها را دریافت کنید باید سه ماه بعد از بارداری این اقدام را انجام دهید.

تزریق واکسن های دارای ویروس زنده ممنوع است

تزریق واکسن‌های حاوی ویروس زنده مانند سرخک، اوریون، سرخچه و آبله مرغان در دوران بارداری ممنوع است زیرا سبب بروز خطرات جبران ناپذیری برای جنین می‌شود و اگر مادران به دنبال تزریق این واکسن هستند باید پس از بارداری این‌کار را انجام دهند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits