دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
وضعیت مادر و جنین در هفته سه بارداری

در هفته سوم بارداری وضعیت جنین و مادر چگونه است ؟

وضعیت مادر و جنین در هفته سه بارداری
8
زمان مطالعه: 15 دقیقه
در هفته 3 بارداری یا حدود 5 ـ 6 روز پس از لقاح، بلاستوسیت به صورتی پایدار و محکم در دیواره ضخیم رحم لانه گزینی خواهد نمود. پس از این روزها، بالاخره این سفر خطرناک به پایان رسیده و جنین شما در منطقه راحتی از رحم که به تشک بادی مجهز است، جایگزین خواهد...

هفته 3 بارداری

هفته 3 بارداری : در هفته سوم بارداری، سه هفته از اولین روز آخرین عادت ماهانه شما گذشته است.

در سومین هفته بارداری، هنوز نمی‌دانید که باردار شده‌اید اما اتفاق خارق‌ العاده‌ای درون شما رخ‌داده است؛ یک اسپرم، دیواره خارجی تخمک را شکافته، به درون آن راه یافته و آن را بارور کرده است!

چند روز بعد از لقاح هم، این تخمک بارورشده شروع به لانه گزینی در جداره داخل رحم کرده و رشد خود را آغاز کرده است. خوشحال باشید یک انسان در حال پدید آمدن است.

وضعیت بدن مادر در هفته سوم بارداری

در هفته سوم بارداری بلاستوسیت راهش را به سمت لوله فالوپ برگزیده است. این سفر 3 تا 7 روز طول میکشد.

تا زمانی که که سفر ادامه میابد، سلول ها به کارشان ادامه میدهند و آماده لانه گزینی به لایه رحمی هستند که ظرف هفته گذشته ساخته شده است.

زمانی که بلاستوسیت در داخل رحم وارد شد و اتصال برقرار شد (چند روز بعد از لانه گزینی تست بارداری مثبت میشود)، سیگنال هایی مبنی بر اینکه حضورش را اعلام کند میفرستد، البته هنوز هم حاملگی علامت ندارد. ممکن است تا آخر هفته سوم بارداری مقدار مختصری لکه بینی داشته باشید. که به این لکه بینی اصطلاحا "لکه بینی لانه گزینی" می گویند.

به هر صورت این لکه بینی بسیار مختصر است و تنها تعداد اندکی از زنان باردار ممکن است متوجه این رویداد شوند.

جالب است بدانید در صورتی که مشکل خاصی نداشته باشید و پزشکتان نیز تایید نماید استفاده از تردمیل و حتی ایروبیک می تواند بارداری شما را سهل نماید. البته نباید در هیچ کدام از آنها افراط کرد. در واقع به طور دقیق تر، ضربان قلبتان باید زیر 140 بار در دقیقه و دمای بدنتان زیر 102 باشد، بنابراین از زیاد ماندن در آفتاب و یا در سونا و یا در وان آب داغ، جدا خودداری نمایید.

وضعیت جنین در هفته سوم بارداری

در هفته سوم بارداری کوچولوی شما هنوز متشکل از چندصد سلول است که به‌ سرعت در حال تکثیرند. توده سلولی شما در هفته 3 بارداری، بلاستوسیت نام دارد و در حال جای گیری در دیواره رحم است. جایی که بعدها جفت به آن می‌چسبد و محل اتصال جفت و رحم و راه تبادل بین جنین و مادر خواهد بود.

قسمتی از توده سلولی هم تبدیل به جفت خواهد شد و هورمون بارداری (HCG) ترشح خواهد کرد، یعنی ماده‌ای که به تخمدان‌های شما فرمان می‌دهد تا تخمک جدیدی آزاد نکنند و با تحریک افزایش ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون، از ریزش و خونریزی جداره رحم جلوگیری می‌کند. این هورمون همان ماده‌ای است که تست بارداری شما را مثبت می‌کند.

جنین سه هفته ای، اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز خود را از طریق سیستم گردش خون مادر به دست می‌آورد که به‌صورت تونل‌های میکروسکوپی، او را به عروق خونی دیواره رحم شما مرتبط می‌کند.

جنین از همین راه مواد زائد را نیز دفع می‌کند. چراکه ساختمان جفت، هنوز توانایی انجام تبادلات را پیدا نکرده و تکمیل ساختمان آن تا پایان هفته چهارم بارداری طول می‌کشد.

در چند روز آینده سلول تخم بارور شده به رحم میرسد و شروع به چسبیدن به آن می‌کند.

شاید باور نکنید اما از لحظه لقاح ویژگی‌های ژنتیک فرزندتان از جمله رنگ چشم، رنگ مو، پوست و حتی جنسیت مشخص شده است. اما توسط سونوگرافی در هفته 16 تا 29 مشخص می‌شود.

پس از این که دو سلول گامت در لوله فالوپ با هم متحد شدند، تنها یک سلول دیپلوئید که با عنوان تخمک شناخته شده است، به وجود آمد. حقیقت این است که کودک شما در این مرحله به اولین نقطه عطف از رشد خود رسیده است.

بیشتر از دو هفته است که تخمک (جنین شما) شروع به رشد نموده و به عنوان یک جنین در داخل بدنتان زندگی می کند، اما این تخمک، کل DNA مورد نیاز خود را از هر دو طرف یعنی هم پدر و هم مادر به دست می آورد. از آنجایی که اسپرم و تخمک هر کدام حاوی 23 کروموزوم هستند، در نتیجه سلول دیپلوئید جنین شما شامل 46 کروموزوم خواهد بود.

بسیاری از ویژگی های جنین شما در حال حاضر مشخص شده و به طور کامل تکامل یافته است. حالا تخمک برای یک روز تمام هیچ کاری نمی کند، اما پس از آن به دو قسمت تقسیم شده و از تک سلولی بودن در خواهد آمد. نوزاد در حال حاضر در مرحله 2 سلولی به رشد خود ادامه داده و مشخصات این سلول، اولین گام در شکل گیری شخصیت زندگی کودک شما خواهد بود.

دو سلول تلاش بیشتری برای رسیدن به مرحله 4 سلولی نموده و در پایان روز سوم جنین شما در مرحله 16 سلولی قرار خواهد گرفت. کودک شما در هفته سوم بارداری فقط یک توپ پر از سلول های خالی است که در ادامه با تقسیم سلولی، رشد او تکمیل خواهد شد.

توصیه هایی برای هفته سوم بارداری

قبل از اینکه بخواهید برای دو نفر غذا بخورید، پزشکان توصیه می کنند در سه ماهه اول تا نهایت 2 کیلو می تونید، افزایش وزن داشته باشید. در حقیقت، نباید کار عجیبی انجام دهید، به جز اینکه سعی کنید رژیم سالم و مناسبی داشته باشید و روزانه حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید.

پزشکان افزایش مصرف کالری روزانه را تا سه ماهه دوم توصیه نمی کنند. هنگامی که وارد هفته 14 می شوید، می توانید حدود 300 کالری (سالم) در روز به وعده های خود اضافه کنید.

تغذیه درهفته سوم بارداری

روزانه میبایست 400 میکروگرم اسید فولیک را مصرف نمایید که امروزه بصورت قرص بفروش می رسد.علاوه بر آن منابع طبیعی تامین اسید فولیک عبارتند از: جگر، اسفناج، نخود، بادام زمینی و آب پرتقال که میتوانید از آنها در رژیم غذایی خود بهره ببرید.

علاوه بر اسید فولیک، بدن شما در دوران بارداری به میزان قابل توجهی نیاز به پروتئین، کلسیم و آهن دارد. مصرف پروتئین مناسب در ایجاد بافت جدید می باشد؛ علاوه بر این کلسیم برای رشد و نمو استخوان ها و دندان ها ضروری است.

آهن در دوران بارداری ضروری است بعنوان حمایت از افزایش مستمر حجم خون نوزاد شما و منابع غنی آهن عبارتند از: گوشت قرمز، حبوبات، تخم مرغ و سبزیجات دارای برگ سبز.

  • کالری موجود در مواد غذایی به رشد جنین کمک می‌کند.
  • آهن به ساخت خون بیشتری، که بدن شما در طول بارداری به آن احتیاج دارد، کمک می‌کند.
  • اسید فولیک در 8 هفته اول بارداری، برای رشد مغز و سیستم عصبی مرکزی جنین لازم است.
  • پروتئین به تولید خون و ساخت بافت‌ها و عضلات جنین کمک می‌کند.
  • کلسیم و ویتامین D هر دو در ساخت استخوان و دندان‌های جنین موثرند.

باید ها و نباید های هفته سوم بارداری

مصرف بسیاری از داروها بی خطرند، اما مصرف بعضی نه. مصرف آنتی هیستامین های آلرژی، قرص های خواب بدون نسخه و بسیاری از داروهای مسکن، بطور کامل ارزیابی نشده اند. اگر بطور اتفاقی داروی بدون نسخه ای مصرف کردید که برای بارداری مناسب نیست، مصرف یک قرص معمولا آسیبی به همراه نخواهد داشت. هرچند اگر نگرانید می توانید توصیه های پزشک را جویا شوید.

اگر در دوره بارداری نیاز به مصرف دارو دارید نیز برای اطمینان از پزشکتان بپرسید. پزشکان داروساز بخوبی از اثرات دارو ها مطلع اند، ولی پزشکتان تنها و بهترین کسی است که می توانید برای تجویز دارو با او مشورت کنید.

به طور کلی پیشنهاد می کنیم که اگر برای باردار شدن تلاش می کنید، از داروهای غیر مجاز چه به صورت شمیایی و چه به شکل گیاهی، حتی عرقیجات نامناسب استفاده نکنید.

تقریباً همه زنان باردار می‌دانند که رنگ کردن موها در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، اما در سه ماه اول این دوره تاکید شده است که اصلاً به رنگ موهای خود دست نزنند چرا که محققان معتقدند اثرات شیمیایی رنگ کردن مو، موجب سقط جنین می‌شود. بطور کلی توصیه میشود جز ماه آخر بارداری از رنگ های شیمیایی استفاده نشود.

بد نیست نگاهی به لوازم آرایشی خود بیندازید. لوسیون های حاوی موادی مانند تیرولئوم، رتین-A، سالیسییلیک اسید، رتینول، اکسی بنزون و ویتامین A مصرف نشود، این مواد از طریق پوست جذب شده و رشد نوزاد را مختل میکند. هر سوالی دارید در هفته سوم از پزشکتان بپرسید.

ورزش در هفته سوم بارداری

در هنگام بارداری، کمر درد بسیار شایع است. آن هم به خاطر تغییر مرکز ثقل بدن میباشد. ولی اگر از هم اکنون به تقویت ماهیچه‌های شکم و کمر بپردازید می‌توانید هنگامی ‌که شکمتان بزرگ می شود، این دردها را بسیار کاهش دهید.

تمرینات تنفسی خیلی موثر هستند. به صورتی که هر روز چشمان خود را بسته و به مدت 5 دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید و نفس های عمیق بکشید (با بینی نفس بکشید و با دهان تخلیه کنید). این حرکت در حالت نشسته بهتر است و به کاهش دردهای زایمانی نیز کمک میکند.

قبل از انجام حرکات ورزشی دیگر حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

لیست کارهای مهم در هفته سوم بارداری

  • فعال بودن شما در این مدت (از جمله در هفته 3 بارداری)، فواید بسیاری برایتان دارد. تحرک به شما انرژی می‌دهد و به شما کمک می‌کند وزنتان را متعادل نگه‌دارید، همچنین خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش می‌دهد، آرامش بیشتری برای کار و زایمان برایتان به ارمغان می‌آورد و حالتان را بهتر می‌کند. بنابراین برای این‌که از چنین فوایدی بهره‌مند شوید، سعی کنید ورزش‌های مناسب بارداری را انجام دهید.
  • حتما زمان قاعدگی‌تان را یک جا یادداشت کنید و زمان رابطه جنسی‌تان را نیز داشته باشید.
  • بد نیست در این زمان که هنوز فکرتان مشغول نیست کتاب‌های مربوط به دوران بارداری مطالعه کنید.
  • اگر دندان‌هایتان نیاز به مراقبت دارد بهتر است در ملاقات با دندانپزشک به او بگویید که احتمال دارد باردار باشید.

هفته سوم بارداری

علائم اولیه بارداری

در برخی از زنان باردار حتی قبل از اینکه تست بارداری انجام دهند یکسری علائم بارداری ظاهر می شود، به طور مثال:

  • متورم شدن سینه

بعد از پنج تا دوازده روز پس از تخمک گذاری شما، رویان ( جنین )‌ بارور شده مشغول پنهان کردن خود در دیواره ی رحمی شما خواهد بود. درطول این زمان، شما ممکن است یک سری از ناراحتی های القا را تجربه کنید.

  • درد شکمی

درد شکمی ملایم در اوایل بارداری نرمال بوده و از نشانه های رشد جنین است. بدن شما در حال تنظیم خود با هورمون های جدید بارداری و موجود جدید کوچک درون شماست. درد و انقباض شکمی حاصل از رشد می تواند از اولین نشانه های بارداری باشد. این دردها و انقباض ها ممکن است کوتاه و ملایم باشند (تنها یک یا دو روز طول می کشند).

  • خونریزی

مشاهده ی لکه های خون یا خون ریزی اندک حاصل از رشد جنین ممکن است در اوایل بارداری اتفاق بیفتد و می تواند همراه با اندکی درد و انقباض شکمی باشد.خونریزی در دوران بارداری حاصل از رشد جنین چیزی نیست که باعث نگرانی شود و اکثرا به دلیل حرکت تخم به سمت دیواره ی رحمی شما رخ می دهد.

لکه های خون باید خیلی اندک باشد و رنگ آن ممکن است صورتی یا قهوه ای کمرنگ باشد. (این لکه ها هیچ گاه قرمز روشن یا شدید مانند عادت ماهانه معمولی نیستند.) به علاوه ی نشانه های رشد جنین، چندین علائم دیگر را در اوایل بارداری باید انتظار داشت. اگرچه هنوز عادت ماهانه شما تمام نشده است، شما ممکن است اثرات هورمون های بارداری را در این هفته احساس کنید.

  • حالت تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ یکی از رایج ترین علائم در اوایل بارداری است. شما ممکن است به سرعت احساس تهوع داشته باشید. بعضی از خانم ها ممکن است هم حالت تهوع و هم استفراغ را تجربه کنند.

  • دمای بالای بدن

دمای بالای بدن درطول هفته های اول بارداری علامتی عمومی است. اگر شما دمای بدن خود را اندازه گیری کرده و مشاهده کرده اید که در طول ۱۵ روز بالا و تقریبا در یک سطح بوده است، شما باردارید !

  • خستگی

خستگی یکی دیگر از علائم رایج دوران اولیه بارداری است. مدت کمی پس از بارور شدن ممکن است شما بدون دلیل احساس خستگی کنید. خستگی ممکن از در سه ماه اول بارداری ادامه پیدا کند و دلیل آن افزایش مقدار پروژسترون در بدن شماست.

  • ورم سینه

سینه های حساس و ورم کرده یکی دیگر از علائم بارداری ست که باید انتظارش را داشته باشید. سینه های شما ممکن است در برابر لمس احساس درد و سوزش داشته باشد، چیزی مشابه آنچه شما قبل از دوران عادت ماهانه احساس می کنید اما سینه ها در دوران بارداری حدود ده برابر این حالت حساس تر می شوند.

  • تناوب ادراری

تناوب ادراری شما بعد از بارداری افزایش می یابد.

  • حس نفخ و بادکردن

شما حس نفخ شکم و بادکردگی مشابه همان احساسی که در طول دوران قاعدگی دارید، خواهید داشت.

خونریزی یا لکه بینی: خونریزی مختصری که در این هفته مشاهد میکنید خونریزی لانه گزینی نام دارد. یعنی خونریزی مختصری که از مکانی که تخم جایگزینی در رحم پیدا میکند نیست ولی اگر خونریزی شدیدی داشتید که بیشتر از چند روز ادامه داشت حتما سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

نکات و مراقبت های لازم در هفته سوم بارداری

درحالی که اکنون شما به عنوان یک مادر باردار از وجود زندگی تازه در داخل رحم خود بی اطلاع هستید، همان طور هم نمی دانید که چه کارهایی می توانید در هفته سوم بارداری انجام دهید.

بدون آگاهی از دانش روز، نمی توان کودکی پرورش داد که با مواد مغذی، آب، اکسیژن، تمام هورمون های مورد نیاز، ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی مورد نیاز، به طور کامل در رحم شما تغذیه نماید، طوری که آن جنین سالم بوده و رشد کافی داشته باشد.

قبل از اینکه شما به عنوان یک مادر باردار، شروع به استخدام پرستار و آماده کردن وسایل مورد نیاز برای کودک خود بکنید، کار آماده سازی اتاق اول (رحم شما) که نوزاد در حال جای گرفتن در آن برای زندگی نه ماهگی است، را شروع کرده و آن را برای فرزند خود امن و راحت کنید.

شما مادر گرامی، رحم را می توانید با غذاهایی که می خورید تحت تاثیر قرار داده، کارهای روزمره عادی خودتان و شیوه زندگیتان را دنبال کنید. به طور کلی سبکی برای زندگی خود انتخاب کنید که چگونگی مراقبت از خودتان را در آن بدانید، چون اثر زیادی بر جنین در حال رشد شما خواهد گذاشت.

اگر شما به عنوان یک مادر باردار در حال برنامه ریزی برای نه ماه آینده هستید، می توانید مراقبت از سلامت روانی و جسمانی خود و نوزادتان را با شیوه های زیر انجام داده و زندگی سالمی برای خود و فرزندتان رقم بزنید:

  • خوردن مواد غذایی سالم و نوشیدن مقدار زیادی آب در این نه ماه لازم و ضروری است.
  • انجام حرکات ورزشی سبک و معمولی در دوران بارداری.
  • از فعالیت هایی که ممکن است استرس یا آسیب به شکم شما به عنوان یک مادر باردار وارد کند، خودداری نمایید.
  • ترک عادات های بد مانند سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد از داروهای ضد درد و آرام بخش و مصرف بیش از حد الکل.
  • نگاه مثبت پدر و مادر نوزاد به زندگی، باعث کنترل اضطراب و استرس در این نه ماه خواهد شد.

به یاد داشته باشید با این که جنین در داخل رحم، به خوبی محافظت می شود، اما شما به عنوان پدر و مادر، باید او را به طور کامل از خطرات محیط خارجی محافظت نمایید. شما ارتباط بین جنین و جهان خارج را تشکیل می دهید.

پس همه چیز همراه با مواد مغذی، تجربیات فیزیکی، ذهنی و عاطفی وارد رحم شما شده و به جنین در حال رشد شما نفوذ خواهد کرد.

همه اتفاقات مربوط به رشد فرزند شما در طول 38 هفته پس از لقاح تخمک انجام خواهد شد و بخش عظیمی از رشد جسمی، فکری، عصبی و احساسی در بچه ها، در این دوره انجام می شود. فراموش نکنید که اثرات این دوران بر روی نوزادتان دائمی است.

اگر شما تمام این کارها را در دوران بارداری صحیح انجام داده باشید، بعد از به دنیا آمدن نوزاد قوی خود، احساس غرور خواهید داشت و در آینده هم با بزرگ کردن صحیح نوزاد خود و رسیدگی کامل به او، یک فرد بالغ و سالم تحویل جامعه خواهید داد.

توصیه های مذهبی هفته سوم بارداری

  1. ماه اول، ماه قلب است. چون در 4 هفته اول زندگی جنین، این قلب جنین است که فعالیت خود را آغاز می‌کند.
  2. سعی کنید همیشه با وضو باشید، خصوصا هنگام غذا خوردن.
  3. صبح‌ها کمی سیب شیرین بخورید.
  4. روزهای پنجشنبه و جمعه سوره "یس" و "الصافات" بخوانید و به شکم‌تان بدمید.

بیشتر بخوانید :

مهم ترین علائم و نشانه ها در هفته اول بارداری

بررسی شرایط مادر و جنین در هفته چهارم بارداری

هفته هفتم بارداری : بررسی بایدها و نبایدهای این هفته در بارداری

روش های اینداکشن زایمانی در هفته چهل و یک بارداری

در هفته دهم بارداری بر مادر و جنین چه می گذرد ؟

هفته سی و یکم بارداری | علائم زایمان زودرس در این هفته از حاملگی

هفته ۴۲ بارداری | در زایمان دیررس (پس از موعد) چه رخ خواهد داد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits