دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا بارداری از راه دهان امکان پذیر است؟

بارداری از راه دهان : آیا از راه دهان میتوان باردار شد؟!

آیا بارداری از راه دهان امکان پذیر است؟
15
زمان مطالعه: 10 دقیقه
شاید برای برخی از افراد این سوال پیش آید که آیا بارداری از راه دهان امکان پذیر است؟ همانند بارداری از طریق رابطه مقعدی، پاسخ به این سوال نیز منفی است و تا کنون کسی از راه دهان باردار نشده است.

باردرای با رابطه دهانی

بارداری از راه دهان؛ واقعیت یا توهم؟! برای برخی از افراد این سوال پیش می‌آید که آیا از طریق رابطه جنسی دهانی امکان باردار شدن وجود دارد؟ آیا با وجود قورت ندادن آب منی ممکن است بارداری اتفاق افتد؟

در واقع فرقی نمی‌کند که مایع منی بلعیده شود یا خیر. زیرا اسپرم باید برای بارور کردن تخمک به رحم راه پیدا کند و از آنجا که راهی بین دستگاه گوارش و دستگاه تناسلی وجود ندارد، به تبع آن، بارداری از راه دهان نیز امکان پذیر نیست.

ولی اگر اسپرم از هر طریقی به رحم یا کانال واژن راه پیدا کند، در آن شرایط احتمال بارداری وجود دارد و برای پیشگیری از بارداری باید از راه های مربوط به آن، مانند استفاده از کاندوم، مصرف قرص‌ های ضد بارداری و در شرایط اضطراری از قرص های اورژانسی استفاده کرد.

با اینحال رابطه جنسی دهانی محافظت نشده، می‌تواند هر دو جنس مرد و زن را در معرض ابتلا به عفونت‌های منتقله از راه تماس جنسی قرار دهد. این عفونت‌ها عبارتند از سوزاک، هپاتیت B، هرپس، ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)، تبخال، سیفلیس و به ندرت HIV و کلامیدیا.

احتمال بارداری ناخواسته چقدر است؟

بسیاری از نوزادان در شرایطی متولد می‌شوند که والدینشان تصمیم به بارداری نداشته‌اند. به این نوع بارداری، بارداری ناخواسته گفته می‌شود. ابزار و وسایل گوناگونی برای پیشگیری از بارداری موجود است که همگی اندک درصدی خطا داشته و همین موضوع باعث مطرح شدن احتمال بارداری در شرایط مختلف می‌شوند. سوالات فراوانی در این رابطه پرسیده می‌شوند که با کمی بررسی می‌توان به آن‌ها پاسخ داد.

آیا بارداری بدون دخول امکان پذیر است؟ رابطه مقعدی (رابطه از پشت) منجر به بارداری می‌شود؟ احتمال عبور اسپرم از لباس زیر و باردار شدن فرد چقدر است؟

همانطور که قبلا اشاره شد بارداری فرایند پیچیده‌ای است، پس خیال پردازی را کنار گذاشته و بر اساس منطق به دنبال پاسخ احتمالات باشید.

هر گونه تاخیر در زمان قاعدگی (پریودی) نشانه بارداری نیست. در ابتدا با علائم بارداری آشنا شده و از تاثیر استرس بر قاعدگی آگاه شوید. برای اطمینان از نتیجه بارداری می‌توانید از تست بی بی چک در منزل و یاآزمایش بتا در آزمایشگاه بهره بگیرید.


به نکات زیر توجه نمایید:

۱. رابطه جنسی حداکثر در فاصله کمتر از ۳۶ ساعت بعد از تخمک‌گذاری و یا کمتر از ۷۲ ساعت قبل از تخمک‌گذاری برقرار شود.
۲. کل روز‌های احتمال تخمک‌گذاری در زن با توجه به سیکل قاعدگی تنها ۱۰ روز در یک سیکل می‌باشد.
۳. اسپرم بتواند خود را در این محدوده‌ی زمانی اعلام شده از مسیر طولانی ابتدای واژن به لوله شیپوری رحم برساند.
۴. در صورتی که دختر باکره باشد اسپرم بتواند از سوراخ پرده بکارت عبور کرده و خود را به داخل واژن برساند.

با توجه به موارد ذکر شده و احتمال‌های بررسی شده می‌بایست گفت که احتمال وجود حاملگی در صورت باکره بودن دختر وجود دارد، ولی این احتمال بسیار کم است.

این اتفاقی معمول است که پس از برقراری رابطه جنسی زنان از ترس حاملگی دچار استرس شده و همین استرس و نگرانی پریود شدن آن‌ها را به تعویق می‌اندازد و به دنبال آن پریود نشدن استرس حاملگی را بیشتر می‌کند و آن‌ها در چرخه‌ای از استرس و نگرانی قرار می‌گیرند. بارداری ناخواسته از این طریق بسیار کم است.

احتمال بارداری با کاندوم

طبق آمار‌ها بارداری برای بیش از ۹۸ درصد از کسانی که از کاندوم به طور صحیح استفاده می‌کنند رخ نخواهد داد. احتمال بارداری با کاندوم کاملا به نحوه استفاده صحیح و درست از آن بستگی دارد.

به طور مثال استفاده از کاندوم مردانه بر سر آلت تناسلی احتمال بارداری را تا ۸۲ درصد کاهش خواهد داد و استفاده از کاندوم‌های زنانه ۷۹ درصد منجر به جلوگیری از بارداری می‌شوند. احتمال بارداری با کاندوم زمانی بالا می‌رود که این وسیله بهداشتی دچار نشت و پارگی گردد. احتمال بارداری ناخواسته به این روش از دیگر موارد بیشتر است.

برای احتمال بارداری با پیشاب می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

در تحریک جنسی اولیه یا اولین انزال، مایع پیشاب قبل از مایع منی خارج شده و تمامی مجاری ادرار را پاک سازی و آماده خروج منی خواهد کرد. پس از خروج منی، احتمال اینکه درون آلت تناسلی مردانه مقادیری اسپرم وجود داشته باشد اقزایش می‌یابد.

اگر فرد پس از خروج مایع منی مجدداً به تحریک جنسی خود بپردازد این احتمال وجود دارد که در مایع پیشاب ثانویه مقداری از اسپرم منی در انزال قبلی موجود باشد و بنابراین احتمال بارداری را افزایش می‌دهد.

اما گاهی اوقات ممکن است قبل از انزال حقیقی، مایع منی از آلت تناسلی خارج شده و با این مایع مخلوط شود. پس می‌توان گفت: در موارد نادر مایع قبل از انزال حاوی اسپرم است، ولی برای بررسی هر چه بهتر و دقیق‌تر نیازمند ابزاری به مانند میکروسکوپ برای تأیید وجود اسپرم در پیشاب است.

احتمال بارداری از پشت

رابطه مقعدی یکی از خطرناک‌ترین روش‌های رابطه جنسی است که می‌تواند در انتقال بیماری‌های رابطه جنسی (STD) بسیار مؤثر باشد؛ با وجود استفاده از روان کننده‌ها، روغن، اسپری، کاندوم و... و احتمال کاهش درد در حین رابطه مقعدی، این رابطه همچنان خطرناک خواهد بود و پزشکان آن را توصیه نمی‌کنند. داشتن رابطه جنسی از پشت و حتی ریختن مایع منی داخل آن و انتهای روده‌ها ارتباطی با باردار شدن نداشته و و احتمال بارداری از پشت صفر است.

احتمال بارداری در زمان پریودی

رابطه جنسی در هر شرایطی می‌تواند باعث بارداری ناخواسته شود. یکی از این شرایط داشتن رابطه جنسی در دوران پریودی است. بسیاری از زوجین گمان می‌کنند که احتمال بارداری در زمان پریود وجود ندارد؛ در واقعیت نیز همین گونه است و در دوران قطعی قاعدگی به علت ریزش دیواره رحم، تخمکی برای باردار شدن وجود نخواهد داشت و احتمال بارداری صفر است.

اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که شما باید به هنگام بروز خونریزی مطمئن باشید که این خونریزی مربوط به قاعدگی شما است؛ در صورتی که زنان در موارد زیادی دچار خونریزی می‌شوند و این خونریزی الزاما مربوط به پریود نمی‌شود.

نکته قابل توجه دیگر این است که احتمال تخمک گذاری در روز‌های پایانی عادت ماهیانه یعنی درست قبل از اتمام قاعدگی وجود دارد، این احتمال درست چند روز بعد از قاعدگی نیز وجود دارد. از طرفی دیگر اسپرم می‌تواند بین سه تا پنج روز در محیط واژن زنده بماند؛ بنابراین رابطه محافظت نشده می‌تواند در هر شرایطی احتمال بارداری را بوجود آورد.

احتمال بارداری ناخواسته بعد از زمان پریودی

باتوجه به چرخه قاعدگی هر فرد می‌توان به بررسی احتمال بارداری بعد از زمان پریودی پرداخت.

چرخه قاعدگی ۲۸ تا ۳۰ روزه

در این حالت تخمک‌گذاری بین روز یازدهم تا نوزدهم اتفاق می‌افتد. اگرچه احتمال بارداری سریعا پس از دوره پریود کم است، اما غیر ممکن نیست.
بگذارید با این مثال توضیح دهیم. اگر شما چرخه ۲۸ روزه دارید، پنجره باروری از روز نهم تا چهاردهم خواهد بود. همانگونه که اشاره کردیم، اسپرم می‌تواند تا ۶ روز در سیستم تولید مثل بدن شما زنده بماند.

حال تصور کنید که پریود شما در ۶ روز پایان یابد و شما در ۵ روز بعدی رابطه جنسی داشته باشید. اسپرم در این حالت در لوله رحم برای ۶ روز بعد زنده می‌ماند و اگر شما در روز چهاردهم تخمک‌گذاری داشته باشید، تخم می‌تواند بارور شود و در نتیجه شما می‌توانید باردار شوید. این بدان معناست که شما می‌توانید فورا پس از پایان پریودتان باردار شوید.
با این حال اگر پریود شما سریعا به پایان برسد (به عنوان مثال در ۳ روز)، زمان زیادی برای تخمک‌گذاری وجود دارد و در نتیجه شما احتمالا شانسی برای بارداری نخواهید داشت.

چرخه‌های کوتاه‌تر (۲۴ روزه)

در این حالت، تخمک گذاری در حدود ۱۰ روز اتفاق می‌افتد؛ بنابراین اگر خونریزی شما پس از ۵ روز به پایان رسید و شما در روز آخر خونریزی رابطه جنسی داشته باشید، احتمال بارداری بعد از پریود در شما وجود دارد.

چرخه‌های طولانی (۳۲ روزه)

در این حالت شما احتمالا در روز هجدهم تخمک‌گذاری خواهید داشت. در این مورد، اگر خونریزی شما پس از ۵ روز متوقف شد، یعنی زمانی تا آغاز تخمک‌گذاری در اختیار دارید.

احتمال بارداری از روی لباس

برای بررسی این نوع بارداری ناخواسته بایستی به شرایط زنده ماندن اسپرم‌ها رجوع کرد:

  • اسپرم‌ها می‌توانند با توجه به محیطی که در آن قرار گرفته‌اند، از چند دقیقه تا چند روز زنده بمانند.
  • اسپرم‌ها با قرار گرفتن در معرض هوای آزاد، روی سطوح یا پارچه سرد، در عرض چند دقیقه از بین می‌روند. (اسپرم روی یک سطح خشک، مانند لباس یا تختخواب می‌میرد، ولی در آب مثلا در آب گرم وان، احتمالا برای مدت طولانی‌تری زنده خواهد ماند، زیرا در محیط‌های مرطوب و گرم بیشتر زنده می‌ماند، ولی احتمال اینکه اسپرم موجود در آب وان به دستگاه تناسلی زنانه راه یابد و او را باردار کند، بسیار اندک است.)
  • در یک فضای بسته و تمیز و با دمای بدن، اسپرم‌ها معمولا ۴ تا ۶ ساعت یا بیشتر دوام می‌آورند.
  • اسپرم می‌تواند چندین ساعت در واژن زنده بماند.
  • بیشتر اسپرم‌ها طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت در گردنه‌ی رحم می‌میرند، اما برخی از آن‌ها ۴ یا ۵ روز زنده می‌مانند.
  • برخی از اسپرم‌ها تا چند روز در لوله‌ی فالوپ دوام می‌آورند.
  • با توجه به موارد گفته شده احتمال بارداری از طریق لباس زیر بسیار اندک است.

احتمال بارداری در دوران شیردهی

در زنانی که تغذیه با شیر مادر را انتخاب نمی‌کنند معمولا به طور میانگین ۱۰ هفته بعد از زایمان طول می‌کشد تا تخمک گذاری مجدد آغاز شود که به معنای توانایی مجدد برای باردار شدن است. در نظر داشته باشید ممکن است در تمام مدتی که شیر می‌دهید تخمک گذاری نکنید.

اما در حدود ده درصد از زنانی که شیر می‌دهند تخمک گذاری، ده هفته پس از زایمان دوباره شروع می‌شود و در حدود پنجاه درصد، از بیست و پنج هفته پس از زایمان (یعنی در حدود شش ماه پس از تولد نوزاد) شروع می‌شود. اگر کمتر از ۲۸ روز شیر دهید تخمک گذاری شما مشابه زمانی خواهد شد که در زنان غیر شیرده صورت می‌گیرد.

در واقع فرقی نمی‌کند که مایع منی بلعیده شود یا خیر. زیرا اسپرم باید برای بارور کردن تخمک به رحم راه پیدا کند و از آنجا که راهی بین دستگاه گوارش و دستگاه تناسلی وجود ندارد، به تبع آن، بارداری از راه دهان نیز امکان پذیر نیست.

همچنین بخوانید:

علت بارداری ناخواسته چیست؟

سریع ترین راه پیشگیری از بارداری ناخواسته



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (15 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits