دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیر کتاب خواندن بر جنین در دوران بارداری

فواید خواندن کتاب در بارداری بر روی جنین

تاثیر کتاب خواندن بر جنین در دوران بارداری
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
فواید خواندن کتاب در بارداری چیست؟ کتاب خواندن برای كودكی كه هنوز درون رحم مادر است باعث افزایش پیشرفت های هوشی و احساست و نیز سلامتی می شود و قبل از اینكه كودك غان و غون كردن ( صداهای اولیه نوزاد) را شروع كند شاید حتی درون رحم مغز آنها صداها و شكل...

کتاب خواندن در بارداری چه تاثیر روی جنین میگذارد؟

کتاب خواندن برای نوزاد در دوران بارداری و بعد از تولد تاثیرات مثبت بی شماری در بروز خلاقیت ها و روحیات او میگذارد .زمانی که برای نوزاد خود کتاب یا آواز می خوانید، کودک شما قادر است تا احساسات متفاوتی را که شما در حین ادای کلمات و تلفظ صداها استفاده می کنید را بشنود. این موارد به پرورش اجتماعی و رشد احساسی نوزاد کمک می کند. همچنین خواندن، نوزاد را به نکته سنجی، لمس و پاسخ به سوالات دعوت می کند و تمام این موارد باعث بهبود در رشد اجتماعی و مهارت در فکر کردن می شود. علاوه بر تمام این فوائد، مهارت زبانی نوزاد بوسیله تقلید صداها، تشخیص تصاویر کتاب و یادگیری کلمات تقویت می شود.

مزایای کتاب خواندن مادر و پدر برای جنین

زنان اغلب درباره اینکه باید برای فرزندشان طی دوران بارداری کتاب بخوانند می پرسند. آواشناختی صدا و کلمات مادر توسط جنین از همان ابتدا از سایر صداها قابل تفکیک است. این بدان معنا نیست که کودک متولد شده، شکسپیر و موزارت از بر بخواند بلکه اینگونه کودکان قادر به تشخیص ریتم و ملودی صدای مادرانشان هستند. به دلیل چنین شناختی بسیاری از متخصصین و مادران براین باورند که در خواندن در زمان جنینی مزایای بسیاری وجود دارد. پیشرفت در آموزش های اولیه که مانند یک ابزار موثر برای آرامش و آسایش فرزندانشان در طی دوران رشد آن هاست یکی از این مزایاست.

مفهوم و اهمیت کتاب خواندن مادر برای جنین در دوران بارداری

این تصور در مورد کودکان وجود دارد که شروع آموزش و شالوده زبان آموزی از زمان جنینی می باشد. همینطور که در رحم رشد می کنند یاد می گیرند که صداهای مادرشان را تشخیص دهند و با با صدای مادر به آرامش و امنیت برسند. بسیاری از محققین و پزشکان معتقدند که خواندن برای کودکی که هنوز درون رحم مادر است باعث افزایش پیشرفت های هوشی و احساست و نیز سلامتی می شود و پی برده اند که قبل از اینکه کودک غان و غون کردن ( صداهای اولیه نوزاد) را شروع کند شاید حتی درون رحم مغز آنها صداها و شکل واژه ها و زبان را پردازش می کند.

کتاب خواندن در بارداری

نتایج و اثرات کتاب خواندن مادر برای جنین در دوران بارداری

خواندن برای کودک درون رحم تجربه ایست برای پیوند بین شما و فرزند شما و هرکس دیگری از اعضای خانواده که در امر خواندن شرکت می کند. هر کسی که با احساس بیشتری در لحن صدای خود وقایع را برای کودک درون شکم مادر مطرح می کند به او این اجازه را می دهد که یک ارتباط احساسی با کودک برقرار کند. خواندن برای کودک به پدران این اجازه را می دهد که پیوند و ارتباط عاطفی تر و صمیمی تری با فرزند داشته باشد در مقایسه با پدرانی که ارتباطی با دوران بارداری ندارند و فقط نظاره گر این تجربه به عنوان یک تماشاگر هستند. تحقیقات نشان داده است که کودکانی که بطور مداوم داستان خاصی برای آنها خوانده شده است پس از تولد نسبت به همان داستان واکنش رفتاری نشان می دهند. این واکنش می تواند به والدین کمک کند تا کودکانشان را قبل از خواب و رفتن به تختخواب آرام کند.

نوزاد، زمانی که متولد می شود، قادر است تا تمام صداهایی را که برای صحبت کردن لازم است یاد بگیرد. هرچه بیشتر کتابهای داستان را برای نوزاد خود با صدای بلند بخوانید و با آنها بلند تر صحبت کنید، کلمات بیشتر و بهتر در ذهن آنها آشکار می شود و بهتر قادر خواهند بود تا صحبت کنند. شنیدن کلمات، به نوزاد کمک می کند تا شبکه نیرومندی از کلمات در مغز او ساخته شود. نوزادانی که والدین آنها به طور دائمی برای آنها کتاب می خوانند یا با آنها صحبت می کنند، تا سن 2 سالگی نسبت به نوزادان دیگر، بیشتر با کلمات آشنایی دارند. و نوزادانی که در طول سالهای اول زندگی بیشتر با آنها صحبت شده و برای آنها کتاب خوانده شده است برای یادگیری و مطالعه اشتیاق بیشتری از خود نشان می دهند.

خانم های بارداری که با کوچولوی تو راهی شان صحبت می کنند، اعتقاد دارند نوزاد شان صدای آنها را می شنود و واکنش نشان می دهد. اما اگر بدانند که کتاب خواندن برای نوزاد هم فواید و تاثیرات بی شماری دارد، حتما ساعتی را در روز به این کار اختصاص می دهند.دهه های زیادی است که مشخص شده جنین صدای مادر را تشخیص می دهد، بنابر این شما می توانید از دوران بارداری برای فرزند تان کتاب بخوانید. بهتر است این کار را پس از تولد او نیز انجام دهید چون صدای شما توجهش را جلب می کند و این حرکت به مرور باعث توسعه مهارت های شنیداری او می شود.

کتاب خواندن در بارداری برای نوزاد مهارت شنیداری او را تقویت میکند

بر اساس تحقیقات جدید، کتاب خواندن حتی در زمان خواب هم برای نوزادان بسیار مفید است و نوزادانی که والدین شان تا سنین بالاتر برای شان کتاب می خوانند، دانش آموزان بهتری می شوند.در یکی از تحقیقات اخیر ثابت شده که خواندن کتاب در مرحله حیاتی رشد نوزاد و پیش از مهد کودک، تاثیر زیادی در توانایی پردازش داستان ها در مغز کودکان دارد و موفقیت آنها را در کتاب خوانی افزایش می دهد.همچنین در این تحقیقات مشخص شده کودکانی که والدین شان برای آنها کتاب می خوانند، با این کار باعث می شوند نواحی خاصی از مغز کودک با کتابخوانی و پردازش معنا مرتبط شود که وجود این نواحی برای زبان شفاهی و خواندن بسیار مهم هستند. علاوه بر آن این کار باعث می شود نواحی مغز بچه ها که امکان مجسم کردن داستان را دارند فعال شوند که برای پیشرفت شان از کتاب های تصویری به کتاب های بدون تصویر بسیار لازم است.

کتاب خواندن چه فایده ای دارد؟

کتاب خواندن به کودک تان کمک می کند دایره لغاتش را بسازد، قدرت تجسمش را تحریک می کند و به پیشرفت توانایی برقراری ارتباط او کمک می کند. همچنین کتاب خواندن باعث می شود نوزادتان با مفهوم داستان ها، اعداد، حروف، رنگ ها و اشکال آشنا شود و به این صورت او از جهان اطرافش اطلاعات به دست می آورد و حافظه و مهارت های گفتاری اش را تقویت می کند.

کتاب خواندن برای کودک دایره لغات او را گسترده تر میکند

کارشناسان معتقدند داستان سرایی از طریق شعر، بازی، صحبت و آواز تاثیر ات و فواید زیادی برای کودکان دارد. این کار نیازی به آموزش های پیچیده ندارد و تنها راهش این است که خیلی راحت با کودک تان بنشینید و کتاب بخوانید و لذت ببرید. به این ترتیب هوش کودک تان هم افزایش پیدا می کند.در چند ماه اول نوزادتان تنها با آهنگ کلماتی که شما ادا می کنید آشنا می شود و آن را می آموزد اما به تدریج با تکرار این روند، او مهارت های زبانی اش را رشد می دهد.

نقش شخصیت های مختلف را بازی کنید!

یکی از بهترین کار ها برای علاقه مند کردن کودک به کتاب این است که برای شخصیت های مختلف داستان، صدا های مختلفی دربیاورید. کتاب هایی را خریداری کنید که عکس های شان جذاب و درخشان داشته باشند. سعی کنید همان گونه که او را در آغوش گرفته اید برایش کتاب بخوانید چون نوزاد دوست دارد بین چیز هایی که دوست دارد در ذهنش ارتباط برقرار کند. به این شکل او به آغوش شما و صدای کتاب خواندن تان عادت می کند و به مرور زمان کتاب به اندازه صدا و آغوش شما برایش مهم می شود.لازم نیست تمام روز برای فرزند تان کتاب بخوانید بلکه تنها چند دقیقه کتاب خواندن با صدای بلند و مناسب هم تغییرات موثری بر مهارت های گفتاری او می گذارد.

همچنین بخوایند:

سلامت جنین در دوران بارداری

فواید خواندن قرآن در باداری بر روی جنین

توصیه های مهم برای آقایانی که همسرشان باردار است



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits