دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش مرحله به مرحله تست بارداری با خمیردندان

تست بارداری با خمیردندان : آموزش دقیق تست بارداری با خمیر دندان

آموزش مرحله به مرحله تست بارداری با خمیردندان
16
زمان مطالعه: 9 دقیقه
انجام تست بارداری خانگی با استفاده از خمیر دندان آسان است. این آزمایش حاملگی توسط خانم های مناطق روستایی استفاده می شد؛ چرا که کیت حاملگی در آن زمان به دلیل فقدان فروشگاه های بزرگ پزشکی در دسترس آن ها نبود

تست بارداری با خمیر دندان

تست بارداری با خمیر دندان یکی از راحت ترین و ایمن ترین روش های خانگی برای آگاهی از وضعیت بارداری است. شواهد تجربی نشان داده است که این تست بارداری با خمیر دندان قابل اعتماد است.

تست بارداری با خمیر دندان مراحل دشواری ندارد. تنها با داشتن یک خمیر دندان، از بارداری یا عدم بارداری خود در خانه آگاهی بدست آورید. اما بهتر است از خمیر دندان های خالص سفید (بدون افزودنی) استفاده کنید. خمیر دندان های رنگی، دارای مواد یا طعم دهنده های مضاعف دیگری هستند که می توانند باعث ایجاد اختلال در نتیجه تست شوند. آزمایش خانگی بارداری با استفاده از خمیردندان یک راه سریع برای تشخیص بارداری محسوب می شود. پس از آگاهی از وضعیت خود، می توانید به دکتر متخصص خود مراجعه کرده، و با انجام آزمایش خون از وضعیت حاملگی خود را مشخص کنید.

راهنمای انجام تست بارداری با خمیر دندان

خانمها شما می‌توانید به سهولت برای انجام تست بارداری از خمیر دندان استفاده کنید که همیشه قابل معرض است. تست بارداری با خمیر دندان یکی از آسان ترین و ایمن ترین روشهای خانگی برای آگاهی از حالات بارداری است. شواهد تجربی نشان داده است که این تست بارداری با خمیر دندان قابل اعتماد است.

تست بارداری با خمیر دندان مراحل دشواری ندارد. تنها با داشتن یک خمیر دندان، از بارداری یا عدم بارداری خود در منزل آگاهی بدست آورید. اما بهتر است از خمیر دندانهای خالص سفید «بدون افزودنی» استفاده کنید. خمیر دندانهای رنگی، دارای مواد یا مزه دهنده های دوچندان دیگری هستند که می‌توانند باعث ایجاد اختلال در نتیجه تست شوند.

آزمایش خانگی بارداری با استفاده از خمیردندان یک راه سریع برای تشخیص بارداری قلمداد میشود. پس از آگاهی از حالات خود، می‌توانید به پزشک متخصص خود مراجعه کرده، و با انجام آزمایش خون از حالات حاملگی خودرا مشخص کنید.

روش انجام تست بارداری با خمیردندان

باید بدانید که دراین روش به ادرار خود نیاز دارید. تمامی وسایل استفاده شده دراین آزمایش باید بسیار تمیز باشند، چراکه هرگونه آلودگی باکتریایی می‌تواند واکنش بین خمیر دندان و ادرار رابه هم بزند. این لوازم و ابزار مورد نیاز برای تست خانگی خودرا آماده کنید:

  1. یک لیوان تمیز برای انجام تست
  2. یک لیوان تمیز برای نگه‌داری ادرار
  3. یک سرنگ یک‌بار مصرف
  4. یک خمیر دندان سفید «بدون افزودنی های رنگی»
  5. یک چوب نازک تمیز یا وسیله ای نظیر
  6. ادرار «ادرار صبح “بعد از بیدار شدن” برترین نمونه برای انجام تست است»

مراحل تست بارداری با خمیردندان

  1. قدم اول: ابتدا به اندازه یک قاشق چای خوری خمیر دندان درون لیوان تمیز بریزید. این میزان خمیردندان برای انجام آزمایش کافی است.
  2. قدم دوم: سرنگ را درون ظرف شامل ادرار فرو برده، و آنرا حدود 4 تا 5 میلی لیتر پر کنید. سپس قطرات ادرار را بر روی خمیردندان ظرف آزمایش بریزید.
  3. قدم سوم: سپس با استفاده از یک چوب تمیز، خمیردندان و ادرار را مخلوط کنید. بعد از ترکیب کامل آن ها،‌ کمی صبر کنید تا واکنش بین ادرار و خمیردندان رخداد بیافتد.
  4. قدم چهارم: ظاهر ترکیب را برای مشاهده تغییر در رنگ به توجه بررسی کنید. اگر رنگ ترکیب کمی به آبی متمایل شده، و حباب های زیادی بر سطح ترکیب مشاهده شود، نتیجه بارداری مثبت است. اگر هیچ واکنشی بین دو ماده رخ ندهد، احتمال بارداری شما بسیار کم است.

مبنای تست بارداری با خمیر دندان چیست ؟

مبنای اصلی این تست به خاطر وجود هورمون مرتبط با حاملگی، هاش سی جی «hCG» طراحی شده است. وقتی به پزشک زنان و زایمان مراجعه میکنید، این هورمون یکی از اصلی ترین گزینه های مدنظر متخصص است. هاش سی جی از آمینواسید ساخته شده است. از طرف دیگر، خمیردندان دارای کلسیم کربنات است که در خمیردندان نوعی حالت شن مثل دارد. وقتی کلسیم کربنات با اسید ترکیب شود،

کربن دی اکسید و آب ساخت می‌شود،‌ به زبان ساده تر سطح ترکیب کف میکند. در آزمایش بارداری با استفاده از خمیر دندان هدف این است که بر روی سطح مخلوط کف ایجاد شود.اما باید بدانید که اصولا ادرار انسان اسیدی است، و احتمال دارد در هر صورت بر روی ترکیب کف ایجاد شود. بنابر این این ایده که تنها به خاطر hCG کف ایجاد شود،

کاملا منطقی و علمی نیست. از طرف دیگر، هورمون هاش اچ سی در ابتدای روز یعنی صبح در بیشترین سطح خود قرار دارد، شاید اگر این تست در ابتدای صبح انجام شود، درصد خطای آن کمتر باشد.

آیا تست بارداری با خمیر دندان دقیق است ؟

باید بگوییم که این صحت این تست تابحال توسط محققان و دانشمندان مورد مطالعه قرار نگرفته است،‌ و این امر می‌تواند علمی بودن و توجه آنرا زیر سوال ببرد. بنابر این نمیتوان گفت که یک علت علمی پشت انجام این نوع آزمایش است، اما امتحان آن نیز خسارت ندارد، چراکه عدم کارکرد آن نیز اثبات نشده است.

تست بارداری با خمیردندان به هزینه و وقت زیادی نیازمند نیست. امروزه تعداد زیادی از بانوان این تست را انجام میدهند، ودر بیشتر موارد نتیجه تست با نتیجه آزمایش خون هم خوانی دارد. شما نیز میتوانید این تست خانگی را امتحان کنید.

تست بارداری با خمیردندان
تست بارداری با خمیردندان

چگونه از تست خمیردندان استفاده کنم ؟

  1. گام اول جمع آوری مواد لازم است.
  2. یک قاشق چای خوری خمیر دندان را داخل فنجان بریزید.
  3. نمونه ادرار صبح را بردارید و چند قطره از آن را روی خمیر دندان بریزید. می توانید آن را مستقیما روی خمیر دندان بریزید یا از قطره چکان استفاده کنید.
  4. از یک چوب پزشکی تمیز برای مخلوط کردن خمیر دندان و ادرار استفاده کنید و چند دقیقه بگذارید بماند.
  5. پس از آن، تغییر رنگ را بررسی کنید. ممکن است خمیر دندان کمی آبی شده باشد یا ممکن است واکنش های دیگری در آن رخ داده باشد و کف یا حباب روی آن تشکیل شده باشد. اگر هر کدام از این موارد رخ داده باشد، احتمالا باردار هستید.
  6. اگر هیچ واکنشی رخ ندهد، احتمالا باردار نیستید

تست بارداری با خمیر دندان چگونه کار می کند ؟

ادرار زن باردار حاوی هورمون بارداری به نام hCG است که به مقدار زیادی توسط بدن تولید می شود. این هورمون با مواد شیمیایی موجود در خمیر دندان واکنش می دهد و تغییرات رنگ خمیر دندان، کف یا حباب ها را در مخلوط ایجاد می کند. اگر هورمون در مقادیر کافی وجود نداشته باشد، هیچ واکنشی وجود نخواهد داشت – این مسئله به این معنی است که حامله نیستید.

دقت تست بارداری با خمیر دندان چقدر است ؟

تست بارداری با خمیر دندان یکی از ساده ترین راه ها برای تشخیص بارداری است. با این حال، سوالاتی در مورد دقت آن وجود دارد و آیا نتایج قطعی هستند یا نه. اثربخشی آزمون بستگی به کیفیت و شرایط مواد مورد استفاده برای تست دارد، از جمله خمیر دندان، فنجان ها و حتی همزن. اگر هر کدام از این مواد دارای آلاینده باشند یا اگر خمیر دندان با کیفیت پایین باشد، نتیجه آزمایش بارداری ممکن است اشتباه باشد.

نتیجه آزمایش به چه معناست ؟

اگر نتیجه آزمایش حاملگی با خمیردندان مثبت باشد، رنگ مخلوط تغییر خواهد کرد یا فوم می شود و یا حباب شکل می گیرد. این به این معنی است که در ادرار شما چیزی است که با خمیر دندان واکنش داده است، که احتمالا هورمون hCG است. بنابراین احتمالا باردار هستید. اگر در 3-5 دقیقه بعد تغییری در ترکیب دیده نشود، احتمالا باردار نیستید. با این حال، اگر فکر می کنید شاید نتیجه منفی کاذب باشد بهتر است به دکتر مراجعه کنید.

مزایای تست بارداری با خمیردندان

  1. آزمایش بارداری با خمیردندان یکی از ارزانترین روش ها برای بررسی بارداری است.
  2. آزمون بسیار آسان است و خانم می تواند آن را در حریم خصوصی حمام با سهولت انجام دهد.
  3. آزمایش سریع است، زیرا نتایج در عرض چند دقیقه پس از مخلوط کردن ادرار با خمیر دندان دیده می شود.

معایب تست بارداری با خمیردندان

  1. نتیجه آزمون می تواند گیج کننده باشد، زیرا فقط به نوعی واکنش نیاز دارد. اگر می خواهید نتایج درست باشد مقدار ادرار و خمیردندان مورد استفاده باید تقریبا یکسان باشد.
  2. زمانبندیها متفاوت است – در مواردی واکنش بعد از ده دقیقه مخلوط شدن قابل مشاهده است، در حالی که در بعضی موارد حدود 3-5 دقیقه پس از آن دیده می شود.
  3. نتیجه ممکن است اشتباه باشد. این نتیجه می تواند به دلیل کیفیت مواد مورد استفاده، زمان تست و یا بی دلیل رخ دهد.

دقت تست بارداری با خمیر دندان چقدر است ؟

تست خمیردندان و ادرار بارداری میزان موفقیت حدود 85 درصد دارد، اما احتمال نتایج نادرست حدود 15 درصد است که مطمئنا نمیتوان آنها را نادیده گرفت. این امر می تواند به علت عوامل مختلف کنترل شده یا حتی غیر قابل کنترل باشد، بنابراین همیشه برای مراجعه به دکتر شک و تردید وجود دارد.

این آزمون بسیار آسان است و گران نیست و زیاد طول نمی کشد. با این حال، قبل از استفاده، از کیفیت مواد استفاده شده مطمئن شوید و آنها را کاملا تمیز کنید تا یکپارچگی تست را به خطر نیندازید.


بیشتر بخوانید:

بهترین زمان برای تست بارداری بعد از رابطه جنسی چه موقع است ؟

۷ تا از بهترین تست های تشخیص بارداری خانگی!

ساده ترین تست های حاملگی بارداری خانگی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (16 رای)  

    ۱ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    المیرا | ۳ سال پیش
    سلام من از امروز زیر شکمم خیلی درد میکنه و اینکه برای بارداری اقدام کردم واز قرص بارداری طبق نظر دکتر استفاده میکنم دوساله که ازدواج کردم اما هنوز بچه دار نشدم امکانش هس که باردار باشم
    0
    4
    
    hits