دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آزمایش بارداری : همه چیز در مورد آزمایش خون بارداری
14
زمان مطالعه: 9 دقیقه
آزمایش خون بارداری برای تایید بارداری در هفته‌های نخست انجام می‌شود. در این آزمایش مقدار دقیق هورمون hCG در مدت ۴۸ ساعت گزارش می‌شود.

آزمایش خون بارداری

آزمایش خون بارداری نیازی به آمادگی خاصی ندارد. بنابراین نیاز به ناشتا بودن و یا محدود کردن مصرف مایعات قبل از انجام آزمایش و حتی قطع مصرف برخی داروها و آنتی بیوتیک ها نیز نمی باشد. این آزمایش با تشخیص یکسری از هورمون ها که بعد از عمل لقاح دچار تغییر می شوند ( حدود 11 روز بعد از لقاح ) و در خون وجود دارند، می توان نتیجه بارداری مثبت و منفی را بررسی نمود.

این آزمایش برای تعیین بارداری است. در واقع اولین گام برای پدر و مادر شدن است!

  1. به طور معمول آزمایش ادرار (بیبی چک) در منزل انجام می‌شود، سپس برای تایید آن آزمایش خون توسط پزشک متخصص تجویز می‌ شود.
  2. اگر باردار باشید، نتیجه مثبت آزمایش خون بارداری را تایید می‌کند.
  3. در این آزمایش میزان هورمون‌های hCG یا هورمون بارداری در بدن سنجیده می‌شود. سطح این هورمون در حین بارداری افزایش می‌یابد.
  4. برای انجام این آزمایش، مقداری خون نمونه گیری می‌شود و سپس برای تعیین مقدار هورمون hCG آزمایش می‌شود.
  5. هورمون گنادوتروپین کورونی یا hCG در حدود ۸ تا ۱۰ روز پس از باروری ظاهر می‌شود.
  6. در حالی که تست بارداری در خانه (بیبی چک) که یک آزمایش ادرار است، آسان و دسترس است، اما همیشه دقیق نیست. بنابراین، آزمایش خون برای تایید بارداری لازم است.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان برای تست بارداری بعد از رابطه جنسی چه موقع است ؟

انواع آزمایش خون برای تایید بارداری

دو نوع آزمایش بارداری وجود دارد.

  1. آزمایش hCG کلاسیک – در این آزمایش وجود هورمون hCG در بدن بررسی می‌شود. حضور این هورمون به معنای بارداری است.
  2. آزمایش تیتر بتا یا hCG کمی – این آزمایش مقدار دقیق هورمون را در مدت ۴۸ ساعت گزارش می‌کند.

آزمایش hCG کلاسیک

این آزمایش با گرفتن نمونه خون از رگ دست انجام می‌شود. نتیجه آزمایش بسیار سریع (در حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه) آماده می‌شود. در این آزمایش حضور هورمون بارداری در بدن تشخیص داده می‌شود. آزمایش بایستی ۸ تا ۱۰ روز پس از باروری انجام شود تا نتیجه معتبر باشد.

آزمایش تیتر بتا یا hCG کمی

این آزمایش نیز برای تشخیص بارداری تجویز می‌شود. نمونه گیری از خون دو بار به فاصله ۴۸ تا ۷۲ ساعت انجام می‌شود تا میزان افزایش هورمون hCG به طور دقیق بررسی شود. نتیجه آزمایش مقدار دقیق هورمون در خون را گزارش می‌کند و پزشک را از وضعیت بارداری مطلع می‌سازد.

روش انجام آزمایش تیتر بتا

آزمایش توسط پزشک متخصص زنان تجویز و توسط تکنسین آزمایشگاه انجام می‌شود. ابتدا از ساعد یا دست رگ گیری انجام می‌شود و سپس خون از ورید استخراج می‌شود. خون با استفاده از یک سرنگ یا ویال جمع آوری می‌شود. سپس آزمایشگاه بر روی نمونه خون بررسی انجام داده و نتیجه را به شما اعلام می‌کند، یا برای پزشک می‌فرستد. در این آزمایش سطح HCG یا هورمون بارداری در خون تعیین می‌شود.

تفسیر نتایج آزمایش تیتر بتا

نتایج این آزمایش مقادیر عددی سطح هورمون hCG را نشان می‌دهد. در سه ماهه اول بارداری سطح هورمون افزایش و سپس شروع به کاهش می‌کند.

نتیجه آزمایش ممکن است منجر به تشخیص موارد زیر شود:

  1. بارداری دوقلویی یا چند قلویی
  2. وجود نشانه‌هایی از سرطان تخمدان
  3. تومور‌های غیر سرطانی رحم
  4. عفونت یا تومور بدخیم رحم

اگر سطح هورمون hCG کمتر از حد طبیعی باشد، ممکن است نشانه موارد زیر باشد:

  • مرگ احتمالی جنین
  • سقط جنین ناقص یا کامل
  • حاملگی خارج رحمی

نتایج کاذب آزمایش تیتر بتا

آزمایش خون بارداری اگر یک هفته پس از تخمک گذاری و یا ۷ روز پیش از موعد پریود بعدی انجام شود در حدود ۹۸ تا ۹۹ ٪ دقت دارد. اگر چه نتایج منفی و مثبت کاذب نیز وجود دارد.

نتایج آزمایش خون بارداری منفی کاذب

این بدان معنی است که شما در واقع باردار هستید، اما نتایج آزمایش نشان می‌دهد که شما نیستید. این شرایط هنگامی اتفاق می‌افتد که آزمایش خیلی زود انجام شود، به همین علت تشخیص حضور هورمون HCG در خون دشوار است و منجر به نتیجه منفی می‌شود. اگر فکر می‌کنید این نتیجه دقیق نیست و شما باردار هستید، باید تست را ظرف ۴۸-۷۲ ساعت تکرار کنید.

نتایج آزمایش خون بارداری مثبت کاذب

این بدان معنی است که شما باردار نیستید و آزمایش نشان داده است که شما باردارید. این شرایط هنگامی اتفاق می‌افتد که دارو‌های خاصی مصرف کرده اید و یا بیماری خاصی دارید که موجب افزایش سطح هورمون hCG شده است.

تداخل دارویی آزمایش خون بارداری

دارو‌های بسیاری وجود دارند که بر دقت آزمایش خون بارداری تاثیر می‌گذارند. برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  • هیپنوتیکز - دارو‌های خواب آور سطح هورمون hCG را تحت تاثیر قرار دهد.
  • پرومتازین - دارو‌هایی که برای درمان علائم آلرژی، سرماخوردگی یا سرفه استفاده می‌شوند، می‌توانند سطح هورمون hCG را افزایش یا کاهش دهند.
  • دارو‌های جلوگیری کننده از تشنج
  • دارو‌های درمان پارکینسون
  • هر داروی حاوی hCG مانند Pregnyl، APL، Profasi، Chorex، Novarel، یا Ovidrel.
  • دارو‌های فنوتیازین مانند کلروفرمزین یا تورازین

مناسب‌ترین زمان انجام آزمایش بارداری

سریع‌ترین زمانی که آزمایش خون می‌تواند بارداری شما را تایید کند، پس از به تاخیر افتادن پریود است.

  • هورمون hCG پس از لانه گزینی جفت در بدن ترشح می‌شود و ۱۰ روز پس از به تاخیر افتادن پریود قابل تشخیص است. بهترین زمان یک هفته تا ۱۰ روز پس از به تاخیر افتادن پریود است.
  • سطح هورمون hCG در دو ماه اول بارداری با سرعت زیادی افزایش می‌یابد. افزایش سریع هورمون ها، تشخیص بارداری را از راه آزمایش خون، آسان می‌کند.
  • نتیجه آزمایش خون بارداری معمولا به سرعت آماده می‌شود.
  • آزمایش تیتر بتا در مراحل اولیه بارداری، نشان می‌دهد که سطح هورمون‌ها در مدت ۴۸ ساعت دو برابر می‌شود.

آزمایش خون بارداری

مزایای انجام آزمایش خون بارداری

  1. می توان بارداری را زودتر از آزمایش ادرار تشخیص داد. در واقع 12-7 روز بعد از لقاح، بارداری تشخیص داده می شود.
  2. می توان غلظت هورمون hCG را در خون اندازه گیری کرد (این اطلاعات به پزشک کمک می کند به تشخیص بیماری ها در طول بارداری بپردازد).

معایب انجام آزمایش خون بارداری

  • از آزمایش ادرار گران تر است.
  • تعیین نتیجه آزمایش زمان بر است.
  • باید در مطب پزشک (آزمایشگاه) انجام شود.

معنی نتایج آزمایش بارداری چیست ؟

مهم این است که بدانید نتیجه مثبت یا منفی چیست. اگر نتیجه مثبت باشد، باردار می باشید. در موارد بسیار نادر، ممکن است نتیجه مثبت کاذب باشد. این بدان معنی است که باردار نیستید اما آزمون می گوید باردار هستید. اگر در ادرار خون یا پروتئین باشد، ممکن است نتیجه مثبت کاذب دیده شود. بعضی داروهای خاص مانند آرام بخش، ضد انسداد یا خواب آور نیز ممکن است نتایج مثبتی ایجاد کنند. اگر نتیجه منفی دریافت کنید احتمالا باردار نخواهید بود. با این حال، ممکن است هنوز حامله باشید اگر:

  1. تاریخ انقضای آزمون گذشته باشد.
  2. آزمون را به روش اشتباه انجام داده باشید.
  3. خیلی زود آزمایش کرده باشید
  4. ادرار شما بیش از حد رقیق باشد، زیرا مقدار زیادی مایع قبل از آزمایش نوشیده اید.
  5. داروهای خاصی مثل دیورتیک ها یا آنتی هیستامین مصرف کرده باشید.

اگر نتیجه تست حاملگی منفی است، ظرف یک هفته آینده مجددا آزمایش انجام دهید. برخی از آزمایشهای حاملگی خانگی آزمایش دوباره را بدون توجه به نتیجه توصیه میکنند.

اگر دو نتیجه متفاوت کسب کردید با دکتر تماس بگیرید. آزمایش خون ایده خوبی برای تایید نتایج است.

آزمایش خون بارداری

سوالات رایج شما درباره آزمایش خون بارداری

1- چه زمانی می توانید آزمایش خون را انجام دهید؟

این یکی دیگر از مزایای استفاده از تست خون می باشد: می توانید آن را زودتر از آزمایش ادرار انجام دهید. به طور معمول، آزمایش ادرار تا دو هفته پس از تخمک گذاری یا اولین روز پس از یک دوره از دست رفته نتایج مثبت نشان نمی دهد. در مقابل، می توانید آزمایش خون و نتیجه دقیق را در عرض 7-12 روز پس از تخمک گذاری دریافت کنید، زیرا کوچکترین مقدار hCG را تشخیص می دهد.

2- اگر نتیجه تست بارداری خانگی من مثبت باشد، به معنی باردار بودن من است؟

نتیجه مثبت تست بارداری خانگی نشانه حضور هورمون hCG در سیستم شما می باشد. هنگامی که یک تخمک در پوشش داخلی رحم زن کاشته می شود (چند روز بعد از لانه گزینی تست بارداری مثبت میشود)، هورمون hCG شروع به زیاد شدن می کند. این نشانه بارداری است.

3- اگر نتیجه تست بارداری خانگی من منفی باشد، به معنی باردار نبودن من است؟

نتیجه منفی می تواند نشانه باردار نبودن، زود انجام دادن آزمایش یا اشتباه انجام دادن آزمایش باشد. حساسیت تست های بارداری متفاوت است و ممکن است شما به بدن زمان کافی برای تولید هورمون های hCG را نداده باشید. همچنین اگر زمان آزمایش بیشتر از مقداری که بر روی پاکت ذکر شده است باشد، آزمایش معتبر نیست. بهتر است مطابق دستورالعمل رفتار کنید و پس از پریود نشدن، آزمایش را انجام دهید.

4- اولین آزمایش بارداری خانگی را چه زمانی می توانم انجام دهم؟

توصیه می شود صبر کنید یک دوره پریود نشوید سپس آزمایش بارداری را انجام دهید. پریود نشدن اولین نشانه بارداری است. اگر نمی توانید صبر کنید و هر چه زودتر باید بفهمید باردار هستید یا خیر، اولین زمان انجام تست بارداری 14 روز پس از لقاح است (علائم بارداری بعد از 48 ساعت نزدیکی).

5- اگر دو تست بارداری خانگی انجام دهم و نتیجه متفاوت به من بدهد به چی معنی است؟

اگر شما پاسخ های متفاوت در تست های متعدد بارداری دریافت کردید، توصیه می شود یک آزمایش خون برای دریافت پاسخ دقیق انجام دهید.

با تشکر از همراهی شما کاربران گرامی با مجله اینترنتی دلگرم در صورت روبرو شدن با هر نوع مشکل یا سوال میتوانید مانند دیگر کاربران عزیز سوالات خود را با ما در میان گذاشته و در اولین فرصت پاسخ خود را دریافت نمایید.

بیشتر بخوانید:

آزمایش و سونوگرافی های دوران بارداری،معرفی کامل سونوگرافی ها و ...

ساده ترین تست های حاملگی بارداری خانگی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (14 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits