دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین فاصله زمانی بین دو بارداری
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
فاصله و زمان مناسب بین دو بارداری، با وضعیت مادر از نظر سلامت جسمی و حتی روحی و این‌ که آیا مادر آماده پذیرش یك نوزاد دیگر با همان نیازهای كودك اول را دارد یا نه، ارتباط مستقیمی دارد.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با بهترین فاصله زمانی بین دو بارداری بیشتر آشنا شوید

بهترین زمان برای حاملگی دوم

فاصله زمانی مناسب بین دو بارداری و این‌که این فاصله در بهترین شرایط چند سال باید باشد، سوال بسیاری از خانم‌های جوانی است که تازه طعم مادر شدن را چشیده‌اند. دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان، فلوشیپ لاپاروسکوپی و نازایی در این گزارش به این سوال پاسخ می‌دهد. دکتر صفارزاده معتقد است باید بررسی کرد که بدن مادر چه زمانی از نظر سلامت جسمی و حتی روحی آماده پذیرش یک نوزاد دیگر با همان نیازهای کودک اول است. این درحالی است که بدن به طور طبیعی برای رسیدن به شرایط اولیه حداقل به 3 سال زمان نیاز دارد..

3 سال فاصله زمانی مناسب بین دو بارداری

بررسی ها نشان می دهد، وقتی فاصله بین دو بارداری متوالی کمتر از 3 سال می شود در جمعیت مادران آن جامعه عوارض و بیماری های مختلف بیشتر بروز می کند.

زنانی که تصمیم دارند در دهه ۳۰ و ۴۰ سالگی عمر خود صاحب فرزند شوند اغلب در مورد فاصله زمانی مناسب بین بارداری‌ها تردید دارند. پزشکان معمولا فاصله ۱۸ تا ۲۴ ماه را بین دو بارداری توصیه می‌کنند. هرچند، خطر بارداری با بالا رفتن سن افزایش پیدا می‌کند.

محققان با بررسی ۱۵۰ هزار مورد بارداری‌ در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ در کانادا به این نتیجه دست پیدا کردند که فاصله زمانی کمتر از یک‌ سال بین بارداری‌ها صرف نظر از سن مادر با ریسک بالایی همراه است. همچنین پس از گذشت یک سال این ریسک با تفاوت ناچیزی وجود خواهد داشت.

محققان کانادایی همچنین اظهار داشتند:

خطرات مربوط به مادران تنها برای زنان ۳۵ ساله و بالاتر وجود دارد و خطری زنان جوان‌تر را تهدید نمی‌کند.

به گفته متخصصان مشکلاتی که ممکن است زنان بالای ۳۵ سال با آن‌ها روبرو شوند در بارداری‌هایی که سه، شش یا نه ماه پس از زایمان قبلی انجام می‌شود به بالاترین میزان خود می‌رسد.

همچنین زمانیکه شش ماه پس از وضع حمل، بارداری بعدی انجام شود خطر تولد زودهنگام نوزاد در مقایسه با بارداری‌هایی که با فاصله زمانی ۱۸ ماهه انجام می‌شود ۵۹ درصد بیشتر می‌شود.

به گزارش ژاپن تودی، پزشکان آمریکایی معمولا به زنان توصیه می‌کنند حداقل بین تولد فرزند و بارداری بعدی ۱۸ ماه فاصله زمانی باشد. همچنین سازمان بهداشت جهانی (WHO) حداقل ۲۴ ماه را توصیه می‌کند.

فاصله بین دو بارداری چقدر باشد ؟

آمار و اطلاعات به دست‌آمده نشان می دهد میزان مرگ‌ و میر مادر و نوزاد، عوارض و بیماری های ناشی از بارداری و زایمان در بارداری هایی که فاصله زمانی آن با بارداری قبلی حدود 3 سال بوده است، نسبت به بارداری که این فاصله حدود 2 سال بوده کمتر شده است. این آمار و اطلاعات از چهار گروه یعنی خانم‌های باردار، نوزادان، کودکان زیر یک سال و کودکان زیر 5 سال به دست آمده است و همه آنها نشان‌دهنده کاهش عوارض بارداری و زایمان با فاصله 3 سال از بارداری قبلی است. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که لزوما تمام بارداری های با فاصله کمتر از 3 سال به مرگ‌ و میر یا بیماری در مادر یا نوزاد منجر نخواهد شد. اما در یک بررسی آماری در جامعه، این نتایج حاصل می شود. شاید برخی افراد تصور کنند که برنامه تنظیم خانواده برای کاهش تعداد موالید، فاصله 3 سال را نسبت به 2 سال پیشنهاد می کند اما همان‌طور که مدت زمان حداقل 3 سال مطرح است، باید به حداکثر فاصله 5 سال نیز توجه شود

عوارض در فاصله باداری کمتر از 3 سال

کم‌خونی مادر

یکی از این بیماری ها که شیوع آن نسبتا بالاست، آنمی یا کم‌خونی در مادران است. آمارها نشان می دهد وقتی بارداری های متوالی درست در زمان کمتر از 3 سال اتفاق می افتد مادر به کم‌خونی مبتلا می شود. ممکن است این کم‌خونی به صورت مخفی باشد اما این بیماری زمانی آشکار می شود که آن خانم برای دومین‌بار در مدت کمتر از 3 سال باردار شود

شیردهی بهتر

نکته دیگر بحث شیردهی مادر است. طبق گفته‌ تمام پزشکان، نوزاد باید تا 6 ماه اول زندگی انحصارا با شیر مادر تغذیه شود و معمولا توصیه می شود که این شیردهی تا پایان 24 ماهگی نوزاد در کنار غذای کمکی ادامه یابد. تمام توصیه‌های پزشکان، شیردهی به نوزاد تا پایان 2 سالگی است. حال اگر فاصله بین دو بارداری متوالی را دو سال در نظر بگیریم، مادر زمان شیردهی نوزاد اول، باردار خواهد بود و این بارداری در شیردهی نوزاد اول اختلال ایجاد می کند. قطع شیردهی به نوزاد باعث ضعف سیستم ایمنی او می شود که این خود می تواند احتمال بروز بیماری های عفونی در نوزاد اول را افزایش دهد.

تامین مجدد ذخایر بدن مادر

ما می دانیم که تغذیه جنین در دوران بارداری از طریق خون مادر است. طبیعتا وقتی مادری مبتلا به کم‌خونی باشد، اکسیژن‌ رسانی و تغذیه جنین نیز مختل می شود و این اختلال روی سلامت جنین تاثیر می گذارد. گذشته از این، جنین برای رشد و تکامل، مواد مورد نیازش را از بدن مادر تامین می کند اما مادر نمی تواند تمام نیازهای جنین را با دریافت روزمره مواد غذایی در اختیار جنین قرار دهد بلکه بخش قابل‌ توجهی از این مواد لازم که به جنین منتقل می شود از ذخایر بدن مادر است؛ مثل کلسیم و برخی از ریزمغذی ها، اما وقتی این ذخایر از بدن مادر برداشته می شود، چه مدت زمان برای جبران و جایگزینی آن در بدن مادر لازم است؟ البته این زمان با توجه به جوامع و وضعیت کشورهای مختلف متفاوت است و با تغذیه مادر و میزان استرس وارده بر او پس از زایمان ارتباط دارد. اما اگر بخواهیم یک میانگین از این زمان ارائه بدهیم، خانم‌ها حدود 3 سال زمان احتیاج دارند که این ذخایر را مجددا جایگزین کنند. همچنین وزن، توده بدنی و انرژی مادر با بارداری هایی که فاصله بین آنها کمتر از 3 سال است، تحت‌تاثیر قرار می گیرد

احتمال زایمان زودرس

بررسی شاخص زایمان‌های زودرس و پیش از موعد نشان می دهد در مادرانی که فاصله بین دو بارداری آنها کمتر از 3 سال بوده، احتمال زایمان زودرس افزایش یافته است و نوع زایمان تفاوت نمی کند. شاید بعضی از خانم‌ها فکر کنند که چون زایمان قبل آنها به صورت طبیعی بوده، رعایت زمان 3 سال تا بارداری بعدی برای آنها لازم نیست و این مدت زمان فقط برای خانم‌هایی است که زایمان به صورت سزارین را انجام داده‌اند. اما فرآیند بارداری در این روند مهم است. وقتی ما از جایگزینی ذخایر بدن مادر، مساله کم‌خونی و شیردهی صحبت می کنیم، به نوع زایمان و این مسایل ربطی ندارد.

بیشتر بخوانید:

آموزش باردار شدن و بهترین زمان برای حاملگی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (3 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits