دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه مناسب برای جلوگیری از پیری واژن

آیا واژن هم پیر میشود؟ + راه پیشگیری از پیری واژن

راه مناسب برای جلوگیری از پیری واژن
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
علت پیر شدن واژن چیست؟ اگر در زمره خانم­هایی نیستید که بطور مداوم قسمت خصوصی بدن خود را چک می ­کنند، احتمالأ متوجه این موضوع نشده اید که واژن شما درست مانند سایر قسمت­های بدنتان در حال مسن­ تر شدن است.

آیا واژن هم پیر می شود؟

ناحیه تناسلی زنان بدون شک با گذشت زمان تغییر می ­کند و دانستن این تغییرات می­ تواند برای مدیریت حوادث ناگوار مفید باشد. البته ناحیه تناسلی هر خانم و کلأ مقاومت بدنی آن­ها در مراحل مختلف زندگی اعم از بارداری یا یائسگی بسیار متفاوت است.

تغییرات واژن در طول زندگی

در دهه­ ۳۰ زندگی

با توجه به اینکه بعضی خانم­ها در این دهه از زندگی خود قرص های کنترل بارداری استفاده می ­کنند، کمی دچار خشکی واژن می­ شوند، چراکه این قرص ها، تخمک گذاری را متوقف می ­کنند. این مسئله موجب از بین رفتن لیزی طبیعی واژن که هرماه در روزهای تخمک گذاری ایجاد می ­گردد ، می­ شود.

دکتر Stephanie Faubion :

مدیر Office of Women΄s Health در کلینیک Mayo در آمریکا و نویسنده Mayo Clinic—The Menopause Solution است. وی می­ گوید ما بر این باوریم که خشکی واژن برخی از زنان توسط قرص­های کنترل بارداری تشدید می­ شود زیرا این قرص­ها هورمون­های جنسی مردانه موسوم به آندروژن را مسدود می ­کنند و واژن دارای گیرنده هایی برای این هورمون است.

بدیهی است که زایمان تاثیر بسزایی بر فرج و واژن می­ گذارد اما برخی از این تغییرات متداول، اندکی شگفت انگیز هستند. بطور مثال، با توجه به وزن سنگین رحم در زمان بارداری، به گفته دکتر Dweck ، برخی از زنان دچار رگ­های واریسی می ­شوند. این رگ­های واریسی در اواخر بارداری و حتی پس از زایمان هم بسیار رایج هستند. همچنین هورمون­های زمان بارداری، گاهأ رنگ فرج را هم تغییر می­ دهند. خوشبختانه ماهیت الاستیسیته واژن و ذخیره خونی فراوان آن باعث برگشت تمام این عوامل در فاصله زمانی کوتاهی به حالت عادی می­ شود.

هرچند به گفته دکتر Faubian :

میزان فشار وارده به ماهیچه­ های کف لگن و درد زایمان می ­تواند موجب آسیب ماهیچه و عصب واژن گردد اما با برخی تمرینات ورزشی می­ توان به بازتوانی سلامت آن­ها کمک شایانی کرد. در برخی زنان، تمرینات کف لگن می ­تواند به جلوگیری از بی ­اختیاری ادراری و رابطه جنسی بهتر آن­ها کمک کند.

در دهه ۴۰ زندگی

در این دهه از زندگی زنان، تغییرات پوست و رنگدانه های این قسمت از بدن مشهود است مضاف بر اینکه، موهای زائد نیز شروع به نازک شدن می­ کنند که یا نتیجه طبیعی افزایش سن و یا به علت کاهش استروژن است. استروژن در این دهه از زندگی، سیگنال­هایی برای شروع مرحله پیش یائسگی ارسال می­ کند که در اغلب زنان باعث وقوع یائسگی در سنین بالاتر می ­شود. خانم­ها بایستی به شروع خشکی و یا تغییرات کشسانی واژن خود توجه کنند.

در دهه ۵۰ زندگی

یائسگی با تغییرات قابل توجهی در واژن و فرج رخ می­ دهد. کاهش ترشح استروژن بافت واژن و فرج را نازکتر و خشکتر کرده، از خاصیت الاستیسیته آن می­ کاهد که باعث احساس کشیدن سمباده کاغذی، سوزش و ادرار داشتن در حین رابطه جنسی می­شود.

به گفته دکتر Faubian:

، در یاءسگی، با کم شدن استروژن، باکتری­ها در واژن لانه گزیده و سطح PH آن را تغییر می­ دهند. با افزایش اسیدیته واژن، قابلیت آلوده شدن آن بیشتر می­ شود. البته کاهش قدرت کشسانی واژن نیز تاثیرگذار بوده و به سادگی پارگی­های کوچکی با کاهش لیزی و انعطاف واژن رخ می­ دهد.

در دهه ۶۰ زندگی

گرگرفتگی و تعریق­ های شبانه در این دهه کمی کاهش یافته اما تغییرات واژن در طی یائسگی در این دهه شدیدتر می­ شود. حدود ۶۰-۵۰ درصد زنان مشکلاتی در خصوص خشکی واژن را گزارش می­ کنند. وقتی که رابطه جنسی به زنان آسیب می­ رساند، واکنشی بطور غیرارادی مبنی بر رد و اجتناب از این رابطه دردناک از آن­ها سر می­ زند که برای جلوگیری از پیشرفت آن نیاز به تمرینات ورزشی ویژه ­ای است.

برای پیشگیری از پیری واژن چه کاری می­ بایست انجام داد؟

اگر این تغییرات در هر سنی شما را نگران کرد یا بطور فیزیکی احساس ناراحتی کردید، از صحبت با مامای خود خجالت نکشید. اگر احساس ناراحتی شما خفیف است، می­ توانید از کرم­های خوب و قدیمی در طی رابطه جنسی استفاده کنید. همچنین می­ توانید از مرطوب کننده­ های واژن نیز استفاده کنید.

برای شتشوی واژن مواد پاک کننده ملایم استفاده کنید

شستشوی مدام لب‌های واژن غیرضروری است و بهتر است از پاک کننده‌های ملایم برای شستشو استفاده کنید، نه صابون‌های تند که باعث خشکی و تحریک بافت لب می‌شود. بدون شک زنانی که پوست خشکی دارند، مدام از محصولاتی استفاده می‌کنند که آب سلول‌های پوست را می‌گیرد. این اتفاق برای واژن هم می‌تواند بیفتد.

مدام تغییر وزن ندهید

اگر مدام وزن اضافه و کم کنید، واژن‌تان تغییرخواهد کرد. هرچه نوسانات وزن‌تان بیشتر باشد، این ناحیه بیشتر دچار کشش می‌شود. حفظ وزن سالم اهمیت زیادی دارد. اگر شما خیلی لاغر هستید، بخش خصوصی بدن‌تان هم مانند صورت‌تان با افزایش سن لاغر می‌شود، به همین دلیل اگر مرتب خودتان را لاغر کنید، ممکن است چربی ناحیه بالای لب‌ها و خود ناحیه تناسلی برنگردد.

دوچرخه سواری طولانی مدت باعث آسیب ناحیه تناسلی زنان می شود

اصطکاک مداوم بدن با صندلی می‌تواند باعث کشش لب‌های واژن شود، به خصوص اگر لب‌های بیرون به طور طبیعی بزرگ باشند.

مراقب عضلات کف لگن باشید

احتمالا درباره محاسن کگل (ورزش‌هایی برای تقویت عضلات حمایت‌کننده مجرای ادراری، مثانه، رحم، راست روده (رکتوم)، مقعد و واژن در کف لگن هستند) خوانده‌اید. هرچه واژن تنگ‌تر باشد، رابطه جنسی بهتر خواهد بود. اما این احتمال وجود دارد که، در این زمینه اشتباه کنید. زنان این عضلات را به اندازه کافی نگه نمی‌دارند. گفته می‌شود بهتر است، عضلات کف لگن‌تان را برای ۵ ثانیه نگهدارید و رها کنید و این کار را ۱۰۰ بار و سه بار در روز انجام دهید. اگر به نظرتان زیاد است، می‌توانید بخشی از آن را هنگام رابطه جنسی انجام دهید.

از نظر جنسی فعال باشید

این اتفاق در هر صورت برای واژن می‌افتد، بنابراین اگر آن را تحریک نکنید و جریان خون را به این منطقه افزایش ندهید، بافت و عضلات این ناحیه تغییر می‌کند. جریان خون برای ایجاد لذت جنسی مهم است که در اثر افزایش سن آن را به تدریج از دست می‌دهید. علاوه بر این اگر نگران بارداری نباشید، مایع منی خود اثر ضدپیری دارد. این به دلیل هورمون‌ها، اسیدهای چرب و ترکیبات ضد التهابی است.

ورزش کنید

برای تمرین بیشتر ماهیچه‌های واژن، بهتر است ۱۵ دقیقه در روز روی توپ‌های سوئیسی ( gymball) بنشینید. این کار بدون انجام فشار، تنها نیروهای‌ ماهیچه‌های کف لگن را منقبض می‌کند. شاید به نظر برسد اتفاقی نیفتاده است، اما این یک راه بسیار کارآمد برای حفظ کف لگن است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits