دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد زایمان طبیعی (این ۸ نکته را باید حتما بدانید)
6
زمان مطالعه: 10 دقیقه
زایمان طبیعی برای خیلی ها ترسناک است. اما اگر اطلاعات کافی در این مورد داشته باشید و از قبل خود را آماده کنید، میتوانید زایمان طبیعی راحت و بدون دردسری داشته باشید. در ادامه این مطلب هرآنچه باید در مورد زایمان طبیعی بدانید را به شما خواهیم گفت

مجله دلگرم | اگر از خانم هایی که نزدیک به زمان زایمان خود هستند سوال بپرسید متوجه خواهید شد که اغلب از زایمان طبیعی فراری هستند و برخی نیز دوست دارند که حتما زایمان طبیعی داشته باشند.

در ابتدا باید بدانید که منظور از زایمان طبیعی، زایمانی است که طی آن از هیچگونه دارویی استفاده نشده و عملا هیچگونه مداخله پزشکی نیز وجود نداشته باشد.

طبیعتا در بعضی اوقات مداخلات پزشکی در زایمان کاملا ضروری است اما در اغلب موارد نیاز به چنین کاری وجود ندارد و به صورت طبیعی میتوانید زایمان داشته باشید.

البته منظور از مداخلات پزشکی، چکاپ های دوره ای و ضروری که برای اطمینان حاصل کردن از سلامت بچه انجام میشود نیست چراکه این معاینات کاملا حیاتی هستند و باید انجام بشوند.

امروزه بسیاری از خانم ها دیگر علاقه ای به زایمان طبیعی ندارند و مرتبا طرفداران سزارین بیشتر میشود. معضلات بسیاری بر سر راه زایمان طبیعی وجود دارد. مواردی همچون عدم وجود یک فرد حامی، کمبود دانش و اطلاعات نسبت به مسائل مرتبط به زایمان و... .

طبیعتا اغلب افراد درد زایمان را یک درد "بد" میدانند اما در واقع درد زایمان یک درد مفید و "خوب" است. اگر بتوانید اندکی درد را تحمل کنید متوجه خواهید شد که پس از مدتی بدن بطور طبیعی شروع به ترشح مسکن میکند و نیازی هم به انواع و اقسام دارو ها و روش های پزشکی ندارید.

متاسفانه درد زایمان بیش از حد بزرگ و تبدیل به یک کابوس شده و به همین دلیل بسیاری از مادران حتی نمیتوانند زایمان طبیعی را در مخیله خون بگنجانند.

زایمان طبیعی هم برای مادر و هم برای کودک مفید تر است چراکه عمل سزارین و روش های جدید دارویی مثل استفاده از دارو های بی حس کننده میتوانند عوارض بسیاری داشته باشند که به مرور زمان خود را نشان میدهند.

در ادامه 8 نکته بسیار مهم را برای شما آورده ایم تا بتوانید یک زایمان طبیعی راحت و بدون دردسر را تجربه کنید.

1. انگیزه واقعی شما برای داشتن زایمان طبیعی چیست؟

ابتدا باید مطمئن باشید که به دلایل درستی دوست دارید زایمان طبیعی داشته باشید چراکه این امر در روز ها سخت آینده میتواند باعث حفظ انگیزه شما بشود. از خودتان بپرسید که چرا زایمان طبیعی را میخواهید انتخاب بکنید؟

اگر دلایلی که برای خود میگویید و انگیزه هایتان واقعی و عمیقا برایتان مهم نباشند، قطعا بزودی جا خواهید زد و تسلیم میشوید.

بطور مثال اگر دلیل شما این باشد که میخواهید از عوارضی که دارو های شیمیایی بر کودک شما میگذارد جلوگیری کنید، به احتمال زیاد میتوانید همه سختی ها را تحمل کنید اما اگر به دلیل چشم و هم چشمی و یا بخاطر اینکه خواسته همسرتان را برآورده کنید زایمان طبیعی را انتخاب کنید، به احتمال زیاد نمیتوانید در برابر سختی هایی که در برابر شما قرار دارد ایستادگی کنید!

اهمیت این مسئله را دست کم نگیرید. خیلی مهم است که زایمان طبیعی انتخاب شما باشد و این انتخاب نیز باید با دلایل درست صورت بگیرد.

2. زایمان خود را برنامه ریزی کنید.

اگر تا کنون چیزی به عنوان برنامه ریزی زایمان به گوش تان خورده باشد، احتمالا شنیده اید که اغلب خانم ها میگویند که این برنامه ریزی ها ارزشی ندارد چراکه هیچوقت کار ها همانطوری که پیش بینی و برنامه ریزی میکنیم پیش نمیره! قطعا درسته که همیشه همه چیز همانطوری که برنامه ریزی کرده ایم پیش نمیرود اما این برنامه ریزی باعث میشود به مسائلی فکر کنید که شاید در حالت عادی فراموش کرده باشید و از همه مهم تر اینکه میتوانید این مسائل را با همسر و یا اعضای خانواده خود مطرح کرده و از کمک آن ها استفاده کنید.

برنامه ریزی زایمان نیازی نیست که ده ها صفحه باشد. در این برنامه ریزی باید مراحلی که فکر میکنید در انتظارتان است و توقعات و درخواستی که دارید را مطرح کنید. اگر خیلی حوصله فکر کردن و نوشتن ندارید، میتوانید یک برنامه مختصر داشته باشید اما فراموش نکنید که حتما باید نکات مهم و کلید واژه های ضروری را در آن ذکر کنید که همسرتان و یا افرادی که در دوران زایمان (قبل از زایمان، هنگام زایمان و بعد از زایمان) شما را همراهی میکنند اطلاعات کافی از نیاز های شما داشته باشند.

برنامه ریزی زایمان تان میتواند شامل موارد زیادی از جمله پوزیشن ها و ابزاری که هنگام زایمان میخواهید استفاده کنید باشد. مثلا اگر بدانید که چه پوزیشنی برای شما هنگام وضع حمل بهتر است، قطعا تجربه بهتری خواهید داشت. حتی میتوانید این پوزیشن ها را از قبل به کمک همسر و یا پرستار خود نیز تمرین کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. (بطور مثال میتوان گفت بر خلاف چیزی که اغلب افراد فکر میکنند، وضع حمل در حالت طاق باز یا نیمه طاق باز خیلی طولانی و دردناک است و بهتر است بجای این وضعیت از حالت دیگری استفاده شود)

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، داشتن آمادگی ذهنی برای زایمان طبیعی خیلی مهم است اما در عین حال باید خود را برای همه شرایط آماده کنید. باید بدانید که در برخی مواقع عمل سزارین ضروری است و برای حفظ سلامت شما و یا کودکتان حتما باید انجام شود. بنابراین فکر کنید که در این شرایط مثلا میخواهید چه کسی مراقب شما و فرزندتان باشد و موارد دیگری از این دست.

3. با یک پرستار مشورت کنید.

حتما سعی کنید که با یک پرستار و یا پزشک مشورت کنید. ابتدا برنامه ریزی خود را انجام دهید و لیست سوالات خود را نیز آماده کنید. مشورت کردن با یک فرد آگاه بسیار مهم است. ممکن است بسیاری از کار ها و یا چیز هایی که فکر میکنید انجام دادن آن ها برای شما مفید است، در واقع به ضرر شما باشد. بنابراین مشورت کردن میتواند باعث آگاهی شما بشود تا بتوانید یک زایمان موفق داشته باشید.

البته این مسئله را در نظر داشته باشید که امروزه بسیاری از پزشکان و پرستار ها زایمان سزارین را پیشنهاد میکنند (به دلایل بسیار) اما همچنان افراد با انصاف و واقع بینی هم پیدا میشوند که در صورت نرمال بودن شرایط شما هنگام وضع حمل، زایمان طبیعی را پیشنهاد کنند.

جدیدا انجام زایمان در بیمارستان های دولتی و یا خصوصی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اگرچه طبیعتا هزینه بیمارستان های خصوصی بیشتر اما میتوان گفت که هم بیمارستان های دولتی و هم بیمارستان های خصوصی شما را ترغیب به عمل سزارین میکنند. (چراکه میخواهند پول بیشتری از شما بگیرند)

4. با افرادی که قبلا زایمان طبیعی را تجربه کرده اند در ارتباط باشید.

خانواده و یا دوستان تان ممکن است آنطور که شما تصور میکردید و در همه لحظات از شما حمایت نکنند. در چنین مواقعی نباید نا امید باشید. یکی از کار هایی که میتوانید انجام دهید، صحبت کردن با افرادی است که قبلا وضعیت مشابهی را تجربه کرده اند. امروزه و با استفاده از شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها میتوانید براحتی در ده ها گروه و کانال عضو شده و براحتی با افراد زیادی در ارتباط باشید.

5. تیم خوبی داشته باشید!

اگر میخواهید زایمان طبیعی داشته باشید خیلی مهم است که افرادی که واقعا به شما اهمیت داده و دوست تان دارند، همراهیتان کنند. شاید فکر کنید که اگر مادر و همه خواهر هایتان در کنار شما باشند همه چیز خیلی راحت و بدون مشکل پیش خواهد رفت اما این سوال را از خود بپرسید که وقتی که در حال جیغ زدن هستید آیا همه آن ها همچنان شما را تحمل کرده و بهتون کمک میکنند؟ یا در عوض به شما میگویند که خیلی کم تحمل هستید و "یه ذره درد کسی رو نکشته" ! ؟؟؟ و یا جملاتی مثل این.

همراهی افراد مناسب هنگام زایمان بسیار بسیار مهم است. سعی کنید افراد با تجربه و دلسوز کنار شما باشند که صلاح و خوبی شما را میخواهند (مثل مادر تان) اگر یک فرد بی تجربه کنار تان باشد احتمالا هنگام وضع حمل دچار شک و دلهره میشود و این احساسات او به شما هم منتقل میشود و ممکن است وضع حمل تان با مشکلاتی روبرو شود.

6. به خود و افراد همراه تان آموزش دهید.

کتاب ها و منابع آموزشی بسیاری وجود دارند که میتوانید با مطالعه آن ها نکات مفید زیادی را یاد بگیرید. علاوه بر کتب، اینترنت نیز گزینه خیلی خوبی است. (البته سعی کنید به سایت های معتبر مراجعه کنید.) علاوه بر مطالعه کردن، میتوانید در کلاس های آموزشی که برای مادران باردار برگزار میشود نیز حضور پیدا کنید. اگر افرادی که قرار است شما را هنگام زایمان همراهی کنند، تجربه کافی ندارند، میتوانید منابعی را برای مطالعه به آن ها بدهید و یا درخواست کنید که همراه شما به کلاس ها آموزشی بیایند.

7. یک پرستار استخدام کنید!

اگر بتوانید یک پرستار با تجربه استخدام کنید تا در دوران زایمان همراه شما باشد، خیلی به خودتان کمک کرده اید. البته پرستار در عمل زایمان دخالتی ندارد اما قبل و بعد از وضع حمل میتواند به شما کمک بسیاری کند چراکه هم میتواند از بچه نگه داری کند و هم مراقب شما باشد. حتی اگر همراه هم دارید، همچنان میتوانید از کمک یک پرستار استفاده کنید چراکه ممکن است همراهان شما تجربه کافی را نداشته باشند و حتی اگر هم اینگونه نباشد و مثلا مادر تان (که هم با تجربه است و هم دلسوز) پیش شما باشد، باز هم ممکن است خیلی نتواند کمک کند چراکه اغلب مادران نمیتوانند درد کشیدن فرزند شان را تحمل کنند.

8. به خودتان و فرزندتان ایمان داشته باشید.

باید ایمان داشته باشید که میتوانید از پس اینکار (زایمان طبیعی) بر بیاید و کودکتان نیز صحیح و سالم به دنیا خواهد آمد. بیاد داشته باشید که از ابتدای خلقت زن ها زایمان را تجربه کرده اند و در زمان ها نه چندان دور این همه امکانات و علم و پزشکی مدرن هم وجود نداشته است. اجداد ما همواره بطور طبیعی زایمان داشته اند و اگر شنیده باشید، امروزه هم مردم میگویند که "قدیمی ها کار درست را انجام میدادند" .

چیزی که واقعا برای شما سم است "ترس" میباشد. ترس دشمن شماست و میتواند باعث آرام و متوقف شدن زایمان و یا حتی دردناک تر شدن آن بشود. بجای آنکه بترسید، به خود ایمان داشته باشید و بدانید که میتوانید این مرحله از زندگی را بخوبی پشت سر بگذارید.

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، باید در نظر داشته باشید، اگر چه شما خواهان داشتن زایمان طبیعی هستید اما ممکن است شرایطی پیش بیاید و پزشک صلاح ببیند که سزارین انجام شود. در چنین شرایطی نباید تمرکز خود را از دست داده و آشفته شوید. سعی کنید از قبل تمام سناریو های ممکن را در ذهن خود مرور کنید و آماده باشید.

مطالب مرتبط:

۱۴ فایده زایمان طبیعی که نمیدانستید

آیا زایمان طبیعی باعث گشادی واژن میشود؟

تعیین زمان زایمان - بچه دقیقا در چه روزی بدنیا میاید؟


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits