دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فرفولیک چیست | فرفولیک برای کم خونی

موارد و فواید مصرف کپسول فرفولیک در دوران بارداری

فرفولیک چیست | فرفولیک برای کم خونی
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کپسول فرفولیک (Ferfolic) چیست؟کپسول فرفولیک (Ferfolic) از داروهایی است که به منظور جبران کم خونی و کمبود برخی از ویتامین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو در مواقعی مثل بارداری و شیردهی بیشتر تجویز می‌شود. گرفتگی عضلانی، مشکلات گوارشی مثل...

همه چیز در مورد کپسول فرفولیک Ferfolic

کپسول فرفولیک Ferfolic یکی از داروهای ویژه درمان کم خونی و کمبود بعضی از ویتامین ها مورد استفاده قرار میگیرد. این دارو در موقعی مانند بارداری و شیردهی بیشتر تجویز می شود. از عوارض این دارو می توان به مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال، تهوع و استفراغ اشاره کرد.

آهن در بدن نقش اساسی ایفا می کند. یکی از مهمترین وظیفه های آهن در بدن، انتقال اکسیژن است. کمبود آهن برابر است با کم خونی که یکی از مشکلات شایع در بین خانم ها است و عملکرد کلی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث خستگی و دیگر مشکلات برای فرد می شود. درمان کم خونی معمولا با استفاده از مکمل و قرص های آهن امکان پذیر می باشد. درمان کم خونی با استفاده از مکمل و قرص های آهن امکان پذیر می باشد. کپسول فرفولیک یکی از داروهای درمان کم خونی است که در این مطلب از دلگرم با این دارو بیشتر آشنا می شویم.

آهن باعث انتقال اکسیژن در بدن می شود و تمام ارگان های بدن برای داشتن عملکرد خوب به اکسیژن کافی نیاز دارند. علاوه بر اینها، آهن باعث حفظ سلامت پوست ومو، ناخن و دیگر بافت های بدن هم می شود. اما اینکه بدن شما به چه مقدار آهن به صورت روزانه نیاز دارد به سن، جنس و وضع سلامتی شما بستگی دارد. بدن اگر دچار کمبود آهن شود با مشکلات زیادی روبرو می شود. تنگی نفس، رنگ پریدگی پوست، بی حسی اندم های بدن، سردرد، سرد شدن دست و پا، احساس درد در قفسه سینه، ضعف و بی حالی، سرگیجه و ضربان نامنظم قلب بعضی از نشانه های کم خونی در بدن هستند.

کپسول فرفولیک چیست؟

داروی فرفولیک برای جبران کم خونی و کمبود بعضی از ویتامین ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو در مواقعی مانند بارداری، کمک به رشد نکودک و همچنین در مواردی که بدن دچار کمبود ویتامین ب 12 می شود مورد استفاده قرار میگیرد. کپسول فرفولیک شامل فولیک اسید، اهن، ویتامین ب 12 و ویتامین سی است. این دارو عوارض گوارشی کمی دارد، خوب جذب می شود و اثر بخش است.این دارو نباید خودسرانه مصرف شود. دلیل کمبود آهن باید مشخص شود؛ زیرا کمبود آهن ممکن است به دلیل بیماری های کم خونی جدی و خطرناکی باشد. پس لازم است کپسول فرفولیک و دیگر مکمل های آهن توسط پزشک تجویز شود.

عوارض کپسول فرفولیک

مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهالريال تهوع و استفراغ، گرفتگی عضلات

تداخل دارویی

تتراسايكيلين‌ها، پانکراتین‌ها و پنی‌ سیلین

نحوه مصرف و مقدار مصرف کپسول فرفولیک

مقدار مصرف کپسول فرفولیک باید هنگام کم خونی توسط پزشک تحویز شود. به صورت معمول میزان مصرف این دارو برای بزرگسالان روزانه یک عدد است.

نکات مصرف کپسول فرفولیک

  • اگر هر گونه حساسیت به رنگ ها، غذاها و مواد محافظ و فولیک است دارد به پزشک بگویید.
  • در صورت ابتلا به هر نوع کم خونی، قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید.
  • این دارو را با معده خالی یا یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت پس از میل کردن غذا با یک لیوان آب پر میل کنید.
  • اگر ناراحتی های گوارشی دارد، این دارو را با غذا مصرف کنید.
  • برای جذب بهتر فرفولیک، این دارو را با داروهای انتی اسید و خوراکی هایی مانند چای، قهوه، حبوبات و تخم مرغ مصرف نکنید.
  • مصرف این دارو باعث تیره شدن رنگ مدفوع می شود.

قبل از مصرف این دارو

هرست کلیه داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها با مکمل فرفولیک تداخل داشته باشند.

  • در صورتی که مصرف یک وعده از این مکمل را فراموش کردید، به محض یادآوری، آن را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی خود بازگردید.
  • مصرف توام ویتامین C با آهن به نسبت متناسب جذب آهن را افزایش می‌دهد.
  • در دوران بارداری، با مشورت پزشک از این مکمل استفاده کنید.
  • اگر مشکلات کلیوی یا عفونت کلیه، مشکلات کبد، بیماری پورفیریا، بیماری قلبی، آرتریت روماتوئید، کولیت یا دیگر مشکلات روده و زخم معده را دارید باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.
  • اگر عوارضی مانند اسهال، تهوع، درد یا کرامپ شکمی، یبوست، استفراغ، سوزش سر دل، تیره شدن رنگ ادرار، خواب آلودگی، ضربان ضعیف یا سریع و غیرعادی قلب دارید به پزشک مراجعه کنید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits