دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عملکرد پمپ درد برای عمل سزارین چگونه است ؟
7
زمان مطالعه: 7 دقیقه
پمپ درد از یک پمپ و کیسه نگهدارنده دارو تشکیل شده که می‌توان از انواع داروها در آن استفاده کرد. بعد از عمل جراحی، این دستگاه توسط پزشک متخصص بیهوشی و براساس وضعیت و نیاز واقعی بیمار طوری تنظیم می‌شود که هر چند دقیقه یک‌بار دوز مشخصی از داروی مسکن را...

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با پمپ درد برای عمل سزارین بیشتر آشنا شوید.

شاید شما هم تجربه عمل های جراحی را داشته باشید و می دانید که استفاده از قرص های مسکن همیشه نمی توانند به خوبی درد بعد از عمل را کاهش دهند. همین موضوع باعث شده متخصصان بیهوشی و دردشناسی هر روز در تلاش باشند تا راه های موثرتری را برای کاهش درد ارائه دهند که یکی از این روش های جدید استفاده از پمپ درد است.

پمپ درد

پمپ درد و کنترل درد سزارین

داروهای مسکن در گذشته معمولا به صورت خوراکی یا تزریقی برای بیماران تجویز می شدند اما این کار دو اشکال داشت

  1. اول اینکه تعیین دوز داروی مورد نیاز برای هر بیمار مشکل بود
  2. مسئله دوم مدت زمان فاصله بین مصرف این داروها

یعنی یک دارو به بیمار داده می شد و در فاصله چند ساعت بعد وقتی درد دوباره شروع می شد دوز بعدی به بیمار تزریق می شد. در نتیجه درد بیمار در فواصل زمانی بین مصرف این داروها ادامه پیدا می کرد و به خوبی کنترل نمی شد. پمپ های درد به این منظور ایجاد شدند که با تزریق مداوم دارو شرایطی را ایجاد کنند تا بیمار در طول زمان لازم بی درد باشد. این دستگاه ها بیشتر برای بیماران بعد از اعمال جراحی به کار می روند.

تاثیر پمپ درد در سزارین

حداکثر مقدار مجاز دارو که بیمار می‌تواند آن را دریافت کند، توسط متخصص تنظیم می‌شود که بیش از آن وارد بدن بیمار نشود. پس از مصرف این میزان دارو، هرقدر که پمپ توسط بیمار فشرده شود، باز هم داروی اضافی تزریق نخواهد شد. البته بیمار تصور می‌کند که دارو تزریق می‌شود و اثر تلقینی دارد اما دستگاه بیش از دوز مشخص شده، عمل نخواهد کرد. بنابراین همه چیز تحت کنترل و نظارت پزشک خواهد بود و تنظیم شده است. در موارد دیگر پمپ در دست بیمار نخواهد بود و براساس تنظیماتی که انجام شده به‌طور خودکار دارو از پمپ درد آزاد شده و به بدن بیمار وارد خواهد شد.

عملکرد پمپ درد چگونه است ؟

عملکرد پمپ درد : بعد از انواع جراحی، درد در بدن حس می‌شود که برای تسکین این دردها می‌توان از پمپ درد استفاده کرد. این دستگاه از یک پمپ و کیسه نگهدارنده دارو تشکیل شده که می‌توان از انواع داروها در آن استفاده کرد. بعد از عمل جراحی، این دستگاه توسط پزشک متخصص بیهوشی و براساس وضعیت و نیاز واقعی بیمار طوری تنظیم می‌شود که هر چند دقیقه یک‌بار دوز مشخصی از داروی مسکن را به بدن بیمار وارد کند.

زمان مشخصی نیز برای دستگاه تعیین و در راس زمان داده شده به دستگاه، دارو به شکل قطره داخل خون تزریق می‌شود. در استفاده از این پمپ نیازی نیست که پرستار هر چند ساعت یک‌بار دارو برای بیمار تزریق کند؛ خود دستگاه این کار را انجام خواهد داد. اصطلاح پمپ درد بین مردم رایج شده اما اسم اصلی این دستگاه پمپ PCA است. در برخی موارد پمپ درد در دسترس بیمار قرار می‌گیرد و دکمه‌ای روی آن وجود دارد که اگر بیمار احساس درد داشته باشد آن را فشار می‌دهد تا یک دوز از دارو توسط دستگاه وارد بدنش شود. البته به این شکل نیست که بیمار هرقدر می‌خواهد پمپ درد را فشار بدهد و مسکن دریافت کند.

پمپ درد چه زمانی استفاده می‌شود؟

از این دستگاه فقط برای 24ساعت پس از عمل جراحی که میزان درد بالاست استفاده می‌شود، زیرا پس از این زمان بیمار می‌تواند مسکن‌ها را به شکل خوراکی مصرف کند و نیازی به تزریق مکرر نیست. ممکن است پمپ درد پس از بیهوشی بیمار و قبل از جراحی به بیمار وصل شود. در روش بعدی ممکن است پس از اتمام جراحی و قبل از به‌هوش آمدن بیمار پمپ درد را به بیمار وصل می‌کنند. در هر دوی این روش‌ها بیمار پس از جراحی و زمانی که به‌هوش می‌آید، دردی احساس نخواهد کرد.

انواع پمپ درد

پمپ درد دو نوع کلی دارد

یک نوع آن الکترونیکی است: که معمولا در مراکز درمانی بیمارستان ها استفاده می شود و امکان کنترل دقیق دارو را فراهم می کند. این دستگاه از یک پمپ و یک کیسه نگه دارنده دارو تشکیل شده است و در زمان های لازم مقدار تعیین شده ای از دارو را به بیمار تزریق می کند.

نوع دوم این پمپ ها مکانیکی و یک بار مصرف هستند: وجه مشترک بین این دو پمپ این است که محفظه های آن ها با داروهای مخدر، آرام بخش، مسکن و ... یا ترکیبی از این داروها پر می شوند و مقدار تزریق دارو در هر دوی آن ها قابل تنظیم است. البته درجات پمپ های مکانیکی از قبل تعیین شده هستند و ما فقط قابلیت انتخاب یکی از آن ها را داریم اما تنظیمات پمپ دردهای الکترونیکی دقیق تر است. به هر حال پزشک مربوطه با توجه به میزان درد و شدت بیماری تنظیمات را انتخاب می کند و دارو از طریق پمپ به صورت مداوم برای مدت زمان لازم مثلا 24 ساعت یا بیشتر به داخل رگ بیمار تزریق می شود.

روش استفاده از پمپ درد

برای استفاده از پمپ درد بعد از اعمال جراحی معمولا دو روش وجود دارد.

  1. روش اول این است که بعد از بیهوش شدن بیمار و قبل از شروع جراحی، پمپ به بدن وصل می شود که این روش در مورد بی حسی اپیدورال رایج تر است
  2. روش دوم هم پمپ در پایان عمل قبل از به هوش آمدن بیمار وصل و تزریق شروع می شود.

به هر حال در هر دو روش موقعی که بیمار از حالت بیهوشی خارج می شود دردی نخواهد داشت یا دردش بسیار اندک خواهد بود.

مزیت پمپ درد

تفاوت اساسی این دستگاه و تزریق معمولی داروهای مسکن برای بیماران در این است که در تزریق معمولی لازم است هرچند ساعت یک‌بار تزریق مسکن توسط پرستار انجام شود. این مسکن تا مدتی درد را تسکین می‌دهد اما زمانی که میزان آن در خون کم شود، بیمار دوباره درد را احساس خواهد کرد و دوباره تزریق انجام خواهد شد. یعنی در فواصل بین یک تزریق تا تزریق بعدی، بیمار زمانی درد را حس خواهد کرد تا دوباره مسکن در خون جریان یابد.

اما در این پمپ میزان یکنواخت و ثابتی از مسکن در خون وجود خواهد داشت و دوز دارو در خون هیچ‌گاه به صفر نمی‌رسد. این مکانیسم باعث می‌شود فاصله‌ای بین تزریق مجدد مسکن به وجود نیاید و تسکین درد یکنواخت و دائمی است.

عوارض پمپ درد

اینکه پمپ درد عوارضی دارد یا نه، بستگی به این دارد که چه دارویی در آن استفاده می شود. پزشک می تواند از داروهای بدون عارضه استفاده کند، ممکن است در مواردی هم از داروهای مسکن قوی و مخدر استفاده شود که در هر دوی این موارد عوارض به وجود آمده ربطی به دستگاه ندارد و مربوط به نوع و دوز داروهاست. چند نوع داروی پمپ درد استفاده می شود که یکی از آنها داروهای ضدالتهاب غیرکورتونی است

هزینه پمپ درد چقدر است؟

اینکه برای تسکین درد از پمپ استفاده شود یا شکل معمولی مسکن ها، بستگی به انتخاب بیمار دارد. از آنجا که پمپ درد هزینه بر است و از حدود 200هزار تومان به بالا هزینه دارد، خود بیمار باید انتخاب کند که از چه نوع مسکنی برایش استفاده شود. مسلما در استفاده از پمپ درد، بیمار هیچ دردی را احساس نمی کند اما در مسکن های معمولی پس از اینکه تاثیر دارو ازبین برود دوز بعدی تجویز می شود. اگرچه اکثر مادرانی که برای سزارین مراجعه می کنند، آگاهی لازم را دارند، اما پزشک هم اطلاعات لازم را به مادران می دهد و انتخاب را به عهده خود بیمار می گذارد.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits