دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ترک پستان: ۱۷ درمان بی نظیر و خانگی ترک نوک سینه
51
زمان مطالعه: 8 دقیقه
ترک نوک سینه: ترک خوردگی نوک سینه نه تنها زنان را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه مردان نیز می توانند از این مشکل رنج ببرند. شرایطی از جمله خشکی شدید پوست، مانند اگزما، می تواند سبب ایجاد آسیب هایی پوستی، خارش، لکه های قرمز پوست شود.

راه حل های خانگی برای درمان ترک سینه

عوامل مختلفی باعث ترک خوردگی و شقاق نوک سینه زنان می شود، از نحوه شیر خوردن نوزاد تا زیر پوش و لباس زیر زبر زنان هر یک می توانند تاثیر گذار باشند. با این حال زنان تنها کسانی نیستند که از ترک نوک سینه رنج می برند. به عنوان مثال، ورزشکاران مرد (مانند دونده های کراس کانتری) سوزش و تحریک و ترک نوک سینه را تجربه می کنند. برای به حداقل رساندن درد و سوزش و بهبود یافتن، توصیه می کنیم راهکارهای خانگی موثر برای درمان ترک نوک سینه را امتحان کنید. برای آشنایی با این درمان های خانگی ترک نوک سینه با مجله دلگرم همراه شوید.

علل و علائم ترک و شقاق نوک سینه

مادران شیرده به علت نحوه پستان به دهان گرفتن نادرست نوزاد و مکیدن پستان از ترک سینه رنج می برند. یکی از دلایل اصلی ترک و خونریزی نوک سینه مادر که با درد شدید نیز همراه است، پستان به دهان گرفتن نادرست نوزاد است. از آنجا که تغذیه نوزاد یک کار روزانه است، گاهی اوقات درمان این وضعیت گاهی به تاخیر می افتد. استفاده از پمپ های پستان یکی دیگر از عواملی است که باعث آسیب نوک سینه ها می شود. به عنوان مثال، مکش بیش از حد با پمپ و یا استفاده از پمپ مجهز به محافظ پستان بسیار کوچک.

یکی دیگر از علل ترک و شقاق نوک سینه در خانم ها، برفک دهان نوزاد (عفونت مخمری قارچی در دهان نوزاد) است که می تواند در هنگام شیردهی به مادر منتقل شود و باعث درد و آسیب نوک سینه شود. مادران شیرده باید به علت خارش، قرمزی، ترک، و درد سینه در زمان شیردهی یا بعد از آن پی ببرند. سوتین و لباس زیر تنگ و یا زبر و نامناسب نیز باعث تحریک پوست و ترک نوک سینه ها می شود.

ترک خوردگی نوک سینه نه تنها زنان را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه مردان نیز می توانند از این مشکل رنج ببرند. شرایطی از جمله خشکی شدید پوست، مانند اگزما، می تواند سبب ایجاد آسیب هایی پوستی، خارش، لکه های قرمز پوست شود. مردان مبتلا به سرطان سینه (بیماری پاژه نیز نامیده می شود) بثورات یا سوزش نوک سینه را تجربه می کنند. همچنین عارضه ای به نام "joggers nipple" وجود دارد که این عارضه عمدتاً ورزشکاران دونده را آزار می‌دهد. دونده‌های مسافت‌طولانی به‌دلیل آن‌که اصطکاک در نوک پستان‌شان در مدت زمان زیادی صورت گرفته است، عمدتاً دچار این عارضه می شوند. از آنجا که بافت نوک پستان بسیار حساس است، سایش و اصطکاک می تواند باعث تحریک همراه با درد و خشکی شود.

divider

درمان های خانگی ترک خوردگی نوک سینه

یکی از شایع ترین دلایل ترک و شکاف نوک پستان، تغذیه با شیر مادر است، به هرحال شیردهی نوزاد نباید به یک کابوس دردناک تبدیل شود زیرا ترک نوک سینه می تواند آزار دهنده باشد، بنابراین باید به نشانه ها و علائم نوک سینه دقت لازم را داشته باشید. اگر زخم و ترک و خونریزی همچنان ادامه داشته باشد، لازم است یکی از روش های خانگی درمان ترک نوک سینه زیر را امتحان کنید:

1- کمپرس سرد

قبل از شیردادن به نوازد کمپرس سرد روی نوک سینه قرار دهید تا بی حسی موقتی مانع دردناک شدن ناحیه ترک سینه شود. کمپرس سرد، درد نوک سینه را به ویژه در زمان پستان به دهان گرفتن توسط نوزاد و در حین مکیدن سینه کاهش می دهد.

2- شستشوی ملایم

هنگام شستشوی نوک سینه ها، از یک روش ملایم استفاده کنید. به منظور کاهش خطر ابتلا به عفونت نوک پستان ، نوک پستان را به خوبی با آب ساده شستشو دهید. از الکل، لوسیون، عطر بر روی نوک سینه ها استفاده نکنید، زیرا باعث تحریک و سوزش بیشتر می شود.

3- عدم مصرف صابون

پس از زایمان، مایعی به نام آغوز یا کلستروم(colostrums)از نوک سینه ها ترشح می شود. این ماده به عنوان یک لوبریکانت و روان کننده طبیعی عمل می کند، اما زمانی که از صابون استفاده می کنید این مایع از بین می رود در نتیجه باعث خشکی و ترک سینه می شود. به همین دلیل است که توصیه می شود هنگام تمیز کردن و شستشوی نوک سینه باید آب ساده را انتخاب کنید. هنگام شستشو و تمیز کردن نوک سینه های ترک خورده، به یاد داشته باشید که استفاده از صابون می تواند منجر به ترک خوردگی بیشتر شود.

4- روغن نارگیل

برای درمان ترک نوک سینه می توانید از روغن نارگیل استفاده کنید . روغن نارگیل را بر روی نوک سینه های ترک خورده بمالید تا این عارضه درمان شود.

5- دستمال مرطوب

دستمال مرطوب گرم و مرطوب می تواند موجب تسکین درد نوک پستان ترک خورده قبل و بعد از شیردهی شود. این کار به روان شدن شیر نیز کمک می کند.

6- یخ

قبل از شیر دادن به نوزاد، تکه های یخ را به نوک سینه های ترک خورده ماساژ دهید. این روش به کاهش درد در هنگام شیردهی کمک می کند. چند بار در روز بین شیردهی ها این کار را تکرار کنید تا احساس بهبودی پیدا کنید.

7- چای کیسه ای

برای تسکین ترک نوک سینه، بعضی از خانم ها پس از شیردهی برای مدت کوتاهی از کیسه چای گرم و مرطوب استفاده می کنند و روی سینه های خود قرار می دهند.

8- شیر مادر

شیر مادر حاوی ویتامین E می باشد و باعث ترمیم و التیام نوك سینه می شود. شیر مادر می تواند به درمان پوست ترک خورده سینه کمک می کند. پس از اندکی شیردهی به نوزاد ، نوك پستان ها را خشك كنید و سپس نوک سینه را فشار دهید و مقدار کمی شیر را روی نوک سینه بمالید، و اجازه دهید باقی بماند. اگر احتمال گسترش عفونت قارچی وجود دارد از این روش استفاده نکنید. همچنین روغن کپسول ویتامین ای بر روی سینه خود نمالید، زیرا این دارو برای نوزادتان سمی و خطرناک است.

9- آلوئه ورا

داشتن یک گیاه آلوئه ورا در خانه مفید خواهد بود. یکی از برگ های آلوئه ورا را برش دهید و ژل تازه آن را استخراج کنید و روی نوک سینه بمالید. ژل آلوئه ورا برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی نوک سینه های ترک خورده موثر است.

10- وازلین(ژل پترولیوم)

ژل پترولیوم (مانند وازلین) می تواند به بهبودی پوست ترک خورده کمک کند. ورزشکاران دونده همچنین می توانند وازلین را به عنوان یک روان کننده روی سینه خود بمالند، تا قبل از شروع فعالیت اثرات زخم و ترک سینه را کاهش دهند.

11- روغن زیتون

روغن زیتون به نوبه خود ترک سینه را به طور طبیعی درمان می کند. روغن زیتون را به نوک پستان خود بمالید. این کار را دو تا سه بار در روز طی چند روز انجام دهید.

12- آب لیمو و روغن زیتون

اگر به دنبال راهی برای جلوگیری از ترک نوک پستان در دوران بارداری هستید، یک ترکیب فوق العاده با کمک آب لیمو خالص و روغن زیتون تهیه کنید. این درمان را در طول یک دوره سه ماهه انجام دهید.

13- عسل و روغن زیتون

ترکیبی از روغن عسل و روغن زیتون می تواند ترک و شقاق نوک پستان را نرم و مرطوب کند.

طرز تهیه روغن زالو اصل در خانه

14- انتخاب لباس مناسب

شکاف نوک پستان معمولاً توسط اصطکاک و مالش مکرر تی‌شرت یا سایر لباس‌های بالا تنه در مقابل نوک سینه‌ها در طی یک دوره طولانی مدت ورزش ایجاد می ‌شود. مردان ورزشکار دونده مستعد ابتلا به ترک نوک سینه هستند، بنابراین برای جلوگیری از تحریک پوست بهتر است در روزهایی که آب و هوا خوب است بدون پیراهن ورزش کنند. علاوه بر این باید در انتخاب لباس خود دقت کنند. لباس های ابریشمی و نخی باعث کاهش آسیب به نوک پستان می شود. همچنین بهترین انتخاب، پوشیدن لباس های گشاد و آزاد است. زنان باید سوتین مناسب بپوشند که تنگ و چسبان نباشد، و حرکت سینه و سایش و اصطکاک را کاهش دهد.

15- نوار جراحی و پنبه

مقدار کمی پنبه روی نوک سینه آسیب دیده قرار دهید و سپس با کمک نوار جراحی روی پنبه را بپوشانید.

16- پد یا چسب سینه

هنگام دویدن یا شرکت در فعالیت های ورزشی اگر دچار ترک و شقاق نوک سینه هستید، در طول فعالیت، با کمک پد یا چسب محافظ از سینه خود محافظت کنید. می توانید قبل از شروع به ورزش تکه کوچکی از باند یا نوارکاغذی پزشکی را روی نوک پستان بچسبانید ، تا به عنوان یک مانع بین پوست و لباس عمل کند.

17- پماد راش های پوستی

پماد های آرام بخش از جمله کرم بثورات و راش های پوستی، برای کاهش درد پوست تحریک شده موثرند. پماد و کرم های متعددی قابل دسترس است. می توانید از کرم لانولین برای بهبود زخم نوک سینه یا از کرم سینه مامیلان 30 میلی لیتر یا کرم ترک سینه هیدرودرم نیز استفاده کنید.

امیدواریم این روش های خانگی بتوانند به مادران شیرده کمک کنند تا از شقاق و ترک سینه در دوران شیردهی در امان باشند.

divider

همچنین بخوانید :

بهترین و سریع ترین راه درمان ترک پوست شکم بعد از زایمان

علل ایجاد خطوط و ترک روی پوست

سریع ترین و راحت ترین راه درمان ترک کف پا (در منزل)

ترجمه و تولید مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (51 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits