دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۲ درمان خانگی برای مشکلات پوستی دوران بارداری
7
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مشکلات پوستی در دوران بارداری بسیار رایج هستند. آمارها نشان می دهند که پنجاه درصد زنان باردار در این دوره دچار آکنه و ضایعات پوستی می شوند. درمان مشکلات پوستی در زمان بارداری شامل درمان و رفع آکنه و خارش پوستی دوران بارداری و خشکی پوست در دوران...

دلگرم | مشکلات پوستی در دوران بارداری بسیار رایج هستند. آمارها نشان می دهند که پنجاه درصد زنان باردار در این دوره دچار آکنه و ضایعات پوستی می شوند. متاسفانه برای برخی زنان باردار این وضعیت می تواند شدید باشد. آکنه عمدتا به دلیل افزایش سطح هورمون در طول سه ماهه اول بارداری ایجاد می شود در نتیجه باعث افزایش تولید چربی طبیعی پوست می شود.

در این مرحله کنترل آکنه ممکن است دشوار باشد، در مصرف هر نوع دارو برای درمان جوش در دوران بارداری باید هشیار و مراقب باشید، زیرا ممکن است آن دارو از جفت عبور کند و به جنین آسیب برساند. بنابراین در این مقاله درمان های خانگی ایمن و موثر برای مشکلات پوستی بارداری را ارائه می دهیم که می توانید امتحان کنید.

درمان مشکلات پوستی در زمان بارداری

1- شستشوی روزانه صورت
جوش دوران بارداری را دست کم نگیرید. برای جلوگیری از جوش زدن در دوران بارداری صورتتان را دو بار در روز بشویید، مخصوصا بعد از این که به شدت عرق می کنید. اگر پوستتان تمیز نباشد، حتی بهترین ماده ضدجوش نمی تواند موثرباشد بنابراین، پاکسازی کامل صورت صبح ها و شب ها ضروری است.
در بعضی موارد دوش گرفتن با آب خالی، حتی چند بار در روز می‌تواند خارش شکم ناشی از بارداری را برطرف کند.پوشیدن لباس‌های نخی نازک و جلوگیری از تعریق هم می‌تواند شدت علائم را کاهش دهد.

رفع مشکلات پوستی در زمان بارداری

2- شستشوی صورت با شوینده های ملایم وفاقد چربی
برای پاکسازی صورتتان در دوران بارداری از چه محصولاتی استفاده می کنید؟ آیا لوسیون هایی که برای صورت استفاده می کنید فاقد الکل، فاقد چربی و حساسیت هستند؟ برای شستشوی صورت از لوسیون های ملایم ، فاقد چربی ( Oil Free ) و فاقد الکل استفاده نمایید .

همچنین بخوانید :

طرز تهیه لوسیون آلوئه ورا، لوسیونی طبیعی برای داشتن پوستی زیبا

7 ماسک و لوسیون گیاهی برای یک هفته شما

3-لیف زدن یا کیسه کشیدن به صورت ممنوع
توصيه مي‌شود طي دوران بارداری به صورتتان كيسه نكشيد. هرگز از لیف یا کیسه حمام استفاده نکنید. گاهی اوقات این موارد می تواند پوستتان را بیشتر تحریک کند و موجب انتشار ضایعات پوستی شود. در ضمن باید بدانید که در دوران بارداري پوست صورت مستعد جوش زدن است.

استفاده از کرمهای مرطوب کننده در بارداری

4- استفاده از مرطوب کننده
برای جلوگیری از خشکی پوست در دوران بارداری از مرطوب کننده استفاده کنید. پس از این که پوست تان را با آب ولرم شستشو دادید، به آرامی پوست تان را خشک کنید و از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

رفع ترکهای پوستی در دوران بارداری

5- ازکره کاکائو، ویتامین. E و روغن بادام استفاده کنید.
استرچ مارک یا ترک های پوستی دوران بارداری یکی از شایع ترین مشکلات پوستی زنان باردار است. قبل از اینکه آکنه و ضایعات پوستی ظاهر شود، از این مواد مرطوب کننده استفاده کنید. استفاده منظم از کره کاکائو می تواند سبب کاهش ترک های پوستی در زمان بارداری و پس از زایمان شود. محصول کرم کره کاکائو در بازار نیز عرضه می شود. این محصول گیاهی در درمان و پیشگیری از ترک های پوستی دوران بارداری(استرچ مارک) و همچنین در ترمیم و بازهای سلول های پوستی موثر است.

6-بیش از حد صورتتان را نشویید
شستشوی زیاد صورت غدد چربی پوستتان را بیشتر تحریک می کند و باعث بروز مشکلات پوستی بیشتر می شود.

جلوگیری از چروک پوست در دوران بارداری

7-آب فراوان بنوشید
نوشیدن آب فراوان یکی از موثر ترین روش های خانگی برای درمان مشکلات پوستی بارداری است. در صورت امکان آب زیادی مصرف کنید، 8-10 لیوان در روز آب بنوشید، زیرا به شما کمک می کند پوست لطیف و شادابی داشته باشید. نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز خاصیت کشسانی( الاستیسیته) پوست را بهبود می بخشد و از بروز مشکلات پوستی بخصوص در دوران باداری جلوگیری می کند.

همچنین بخوانید :

9 روغن طبیعی موثر برای درمان چین و چروک پوست صورت

خواص اعجاب انگیز ۹ روغن برای جلوگیری از چین و چروک

8-عدم قرار گیری در معرض آفتاب شدید
برای جلوگیری از اشعه های مضر ماورا بنفش و جلوگیری از بدتر شدن شرایط پوستی، از قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید خودداری کنید.

9- استفاده از کرم ضد آفتاب
ملاسما نوعی عارضه پوستی است که سبب ایجاد لکه‌هایی به رنگ قهوه‌ای یا خاکستری در صورت افراد می‌شود. این لک ها (ملاسما) در قسمت‌هایی از بدن که بیشتر در معرض نور آفتاب است، دیده می شود. این عارضه در دوران بارداری بسیار شایع بوده و به ماسک بارداری نیز معروف است. پس قبل از خروج از خانه، کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید، این کار در جلوگیری از ملاسما و تغییر رنگ پوست که معمولا زنان باردار در سه ماهه اول بارداری تجربه می کنند، موثر است. به هرحال نگران نباشید، زیرا این لکه ها پس از زایمان، به خودی خود و به تدریج از بین می روند.

10- مرکبات مصرف کنید
هیپرپیگمانتاسیون که به لکه های تیره نیز معروف است، یکی از عارضه های پوستی است که هنگام بارداری نیز اتفاق می افتد. هنگامی که پوستمان بیش از حد در معرض اشعه های مضر قرار می گیرد، به سلول‌های پوست‌مان صدمه وارد می شود که منجر به تولید بیش از حد رنگدانه یا لکه‌های تیره می‌شود. تغییرات هورمونی چشمگیر نیز می‌تواند منجر به هیپرپیگمانتاسیون شود، این مسأله در طول دوران بارداری زیاد اتفاق می‌افتد.
مصرف مرکبات یکی دیگر از مسائل راه حل هایی است که می تواند برای درمان خانگی مشکلات پوستی بارداری مفید باشد. مقداری آب لیمو را با کمی عسل مخلوط کنید. روی لکه های تیره صورتتان بمالید و سپس شستشو دهید. مراقب باشید که این مخلوط را به چشم هایتان یا پوست ترک خورده نمالید، زیرا ممکن است باعث سوزش شدید پوست شود .

11- سرکه
به طور مساوی آب و سرکه را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را به پوست خود بمالید و بعدا به طور کامل شستشو دهید، زیرا بوی تند و اسیدی دارد که می تواند بوی آن مدتی روی پوستتان باقی بماند.

12. سیب زمینی
سیب زمینی خاصیت سفید کننده طبیعی دارد. عصاره سیب زمینی را به همان طریقی که عصاره سایر میوه ها و مرکبات را می گیرید استخراج کنید. عصاره بدست آمده را هر روز روی پوست خود بمالید. نتیجه این کار را حدود یک هفته تا ده روز بعد روی صورتتان مشاهده خواهید کرد.

مجله دلگرم

ترجمه و تولید ، مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (7 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits