دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ذخیره تخمدان چیست / ذخیره تخمدان چه موقع باعث ناباروری میشود؟
20
زمان مطالعه: 4 دقیقه
زمانی که دوره ماهانه یک خانم شروع می شود، ذخیره تخمدانش بسیار بالاست و بعد از چند سال تا سن پنجاه سالگی ذخیره تخمدان کاهش پیدا می کند

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید و با ذخیره تخمدان و تخمک گذاری آشنا شوید

بسیاری از متخصصان زنان و زایمان بر این باورند و به این نتیجه رسیده اند که شایع ترین علت ناباروری و نازایی در زنان نقص در تخمک گذاری آن هاست. آیا می دانید که استرس، کم اشتهایی، تغییرات شدید در وزن بدن، اختلالات در غذا خوردن و ورزش های بسیار سنگین، باعث عدم تخمک گذاری می شود؟


ذخیره تخمدان چیست


زمانی که دوره ماهانه یک خانم شروع می شود، ذخیره تخمدانش بسیار بالاست و بعد از چند سال تا سن پنجاه سالگی ذخیره تخمدان سال به سال کاهش پیدا می کند و در سن پنجاه تا 51 سالگی به صفر می رسد و شخص یائسه می شود.

این روند بسیار طبیعی کاهش ذخیره تخمدان در هر شخص و هر نژادی هست به عبارت دیگر اگر به صورت خیلی خام بیان کنیم، ذخیره تخمدان تقریبا با اندازه تخمدان در ارتباط است. یعنی اگر اندازه تخمدان بزرگ باشد، ذخیره تخمدان بیشتر است و اگر ذخیره تخمدان کاهش پیدا کند، طبیعتا ذخیره تخمدان کم می شود.

بارداری و ذخیره تخمدان


به خاطر شرایطی که جامعه در حال حاضر دارد، بسیاری از بانوان تمایل به به تاخیر انداختن بارداری و باروری خودشان دارند. اما باید این نکته را بدانید که برای به تاخیر انداختن بارداری ما نیاز به یک برنامه ریزی دقیق داریم، چرا که اگر برنامه ریزی نباشد، ما زمان را از دست می دهیم و حفظ کردن این زمان و سن بارداری خیلی مهم است. شاید یکی از روش هایش بتواند ذخیره تخمک ها باشد.

ذخیره تخمدان چه موقع باعث ناباروری خواهد شد؟


سوالی که معمولا مطرح می شود این است که، من تست ذخیره تخمدان داده ام و پاسخ آن نشان می دهد که ذخیره تخمدان من کم است، ایا من نا بارور هستم یا خیر؟


چیزی که پزشکان بسیار تاکید می کنند و بایستی به دقت توسط بیمار گوش داده شود این است که ذخیره تخمدان موقعی باعث ناباروری یا مشکلات ناباروری خواهد شد که مریض به هر علتی نیاز به IVF پیدا کند.

ذخیره تخمدان چه موقع به کار می آید؟


به عبارت دیگر اگر مریضی ذخیره تخمدان پایینی داشته باشد ولی مشکل لوله، رحم و اسپرم وجود نداشته باشد انجام تست ذخیره تخمدان بی معنی است. ذخیره تخمدان زمانی به کار می آید که پای IVF در میان باشد چرا که ذخیره تخمدان، نسبت مستقیمی با تعداد تخمکی که در IVF به دست می آید. و تعداد تخمک هایی که در IVF به دست می آید معمولا با میزان موفقیت IVF آن شخص نسبت دارد.


بنابراین اگر یک شخصی به هر علت مشکل نازایی داشته باشد و ذخیره تخمدان پایین باشد، در آن زمان کمی جای نگرانی هست. زیرا اگر شخص ذخیره تخمدان خیلی پایینی داشته باشد، احتمال این که پزشک بتواند تعداد تخمک زیادی از شخص بدست بیاورد کم است، و چون تعداد تخمکی که پزشک به دست می آورد کم است، میزان موفقیت آی وی اف پایین می آید.

ذخیره تخمدان و میزان موفقیت IVF


ممکن است سوال کنید که «اگر من ذخیره کم، متوسط یا بالای تخمدان داشته باشم، میزان موفقیت IVF من چقدر هست؟»


همیشه باید دقت کرد که میزان موفقیت IVF همیشه به میزان تخمک بستگی ندارد و کیفیت تخمک هم در این معادله بسیار مهم است. بنابراین اگر شخصی کمیت تخمک خوبی داشته باشد، ولی کیفیت تخمک پایینی داشته باشد، احتمالا نتیجه مطلوب IVF او کم خواهد بود.


کیفیت تخمک را چه چیزی مشخص می کند؟


میزان کیفیت تخمک به سن شخص بستگی دارد، به عبارتی کیفیت تخمک در سن 42، 43، یا 44 سال آنقدر کاهش پیدا می کند که تقریبا شانس IVF را به صفر می رساند. حتی اگر شخص ذخیره تخمدان خوبی داشته باشد. اگر بخواهیم به طور ساده بیان کنیم، ذخیره تخمدان به هیچ وجه در بارداری های عادی اهمیتی ندارد و تنها در آی وی اف (IVF) اهمیت پیدا می کند.


توانایی باردار شدن یک زن به طور طبیعی با افزایش سن کاهش پیدا می کند. پس به طور کلی می توانیم بگوییم، زنان در سنین بالا، تخمک گذاری کمتری دارند، کیفیت تخمک ها کاهش پیدا می کند و این تخمک ها دچار اختلالات بسیار شدید می شوند. پس احتمال بارداری در سن بالا کاهش پیدا می کند و اگر کسی در سن بالا باردار شود، احتمال سقط جنین در او زیاد است

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (20 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits