دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت درد پریودی و بارداری
603
زمان مطالعه: 8 دقیقه
چند روز پس از لقاح، تخمک بارور شده خودش را به دیواره ی رحم می چسباند. این حالت سبب ایجاد یکی از اولین نشانه های بارداری یعنی خونریزی و گاهی اوقات درد در ناحیه شکم می شود.

شواهد و علائم فرضی حاملگی

به گزارش دلگرم : این شواهد و علایم را غالبا خود فرد ابراز می کند و به هیچ عنوان هیچ کدام قطعی نیستند. خصوصا به تنهایی ارزشی در تشخیص بارداری ندارند. یعنی اگر این علایم را در خود دیدید اول مسایل دیگر را بررسی کنید (آیا دارو خورده اید ؟ آیا استرس دارید و ...) و در مرتبه ی بعدی به بادراری فکر کنید!تمام خانم ها می دانند درد پریودی چگونه است. برای فهمیدن دلیل دردهای بارداری باید فرایند لقاح را بدانید. تخمدان ها تخمک های بالغ ترشح می کنند. اگر این تخمک ها با اسپرم برخورد داشته باشند، تخمک بارور می شوند. سپس این تخمک ها از طریق لوله رحم به کمک فیبرهای کوچک داخل سطح لوله های رحم، به سمت رحم حرکت می کنند.هنگامی که این تخمک ها به رحم می رسند، بر روی دیواره رحم کاشته می شوند. این اتفاق تا دوازده روز پس از تخمک گذاری اتفاق می افتد. اما پریودی حدود چهارده روز پس از تخمک گذاری انجام می شود.در این زمان، علائمی مانند گرفتگی عضلات، لکه بینی، درد سینه ها، سرگیجه و خستگی مشاهده می کنید. برخی افراد این علائم را با علائم پریودی اشتباه می گیرند. تشخیص تفاوت درد پریودی و بارداری کاری آسان نیست. بنابراین باید تفاوت بین بارداری و پریودی را بدانید.

درد پریود چگونه است ؟

درد پریودی به شکلی است که قسمت پایین شکم به شدت تحت فشار قرار می گیرد. برخی خانم ها درد کمتری حس می کنند. آن ها درد را در ناحیه پایین شکم و پشت حس می کنند. همچنین در شکم نفخ احساس می کنید. گرفتگی و درد پریودی در افراد مختلف متفاوت است. برخی درد قابل تحملی را تجربه می کنند.برخی دیگر درد شدیدتری تجربه می کنند که مانع از کار کردن، به مدرسه رفتن و ... می شود.در برخی موارد درد پریودی شامل لکه بینی پیش از شروع پریودی است. اغلب این خونریزی قرمز روشن است و قابل توجه است. این خونریزی در این حالت از خطی نازک بیشتر نیست.

درد بارداری چگونه است ؟

در هنگام بارداری، درد و گرفتگی عضلات کمتر از درد پریودی است. بیشتر خانم ها معتقدند این درد در یک قسمت متمرکز می شود. به عنوان مثال، اگر تخمک بارور به قسمت راست رحم چسبیده باشد، گرفتگی و درد در پهلوی راست بیشتر از پهلوی چپ حس می شود.بیشتر خانم ها معتقدند این درد در یک نقطه است و مانند گرفتگی واقعی نیست. این درد از دو ساعت تا دو روز به طول می انجامد.اگر فکر می کنید باردار هستید و گرفتگی ها و دردها ناشی از لقاح نطفه است سعی کنید به علائم توجه کنید. این درد نباید خیلی زیاد باشد. اگر درد آنقدر زیاد است که قابل تحمل نیست، حتما با پزشک تماس بگیرید. به خصوص اگر در حالت طبیعی در پریودی درد شدید حس نمی کردید. اما نترسید. هر بارداری به شکلی خاص است و دردهای متفاوتی دارد.گاهی اوقات گرفتگی و درد ناشی از بارداری همراه با لکه بینی است اما این مسئله در تمام خانم ها دیده نمی شود. گاهی اوقات گرفتگی عضلات روز پیش از خونریزی مشاهده می شود. گاهی نیز لکه بینی بدون درد ملاحظه می کنید. ترشحات واژن در تخمک گذاری معمولا به رنگ قهوه ای روشن یا صورتی روشن است. این ترشحات معمولا دیده نمی شود و توجه خانم را جلب نمی کند.

7 علائم اولیه بارداری

نشانه های اولیه بارداری

1 ) تهوع ( با یا بدون استفراغ)

جالبه بدونید تهوع بارداری اصولا از 6 هفته شروع میشه و علتش هم هورمونهای جفتی هستند که به خون مادر می ریزند. حالا برخی خانم ها ادعا میکنند از فردای نزدیکی تهوع داریم! تکرار میکنم این علامت در این زمان یا در اثر داروهاست یا در اثر تخیلات شما (که تو فیلمها کلا بارداری رو با تهوع به ما شناسوندن)تهوع استفراغ قبل از مثبت شدن آزمایش رخ نمیده.

2 ) تکرر ادرار

تکرر ادرار که در اثر بارداری ایجاد بشه معمولا در اثر بزرگ شدن رحم هست که به مثانه فشار وارد میکنه. خب رحم که در عرض 3-4 روز بعد نزدیکی بزرگ نمیشه! از طرفی خیلی خانم ها از استرس شون تکرر ادرار میگیرن. یا میان داخل اینترنت از زبان خانمهای دیگه تکرر ادرار رو می شنوند و در خودشون حس می کنند.

3 ) خستگی و بی حالی

آیا این علامت برای بارداری می تونه اختصاصی باشه؟ هزار و یک دلیل برای خستگی وجود داره. خیلی خانم ها تماس میگیرند که روز 25 سیکل هستم و خسته و خواب آلوده شدم. آیا من باردارم؟ خب عزیزم درسته که منتظر بارداری هستی...و چون منتظربارداری هستی، شدیدا هم منتظر علایم ش هستی. اما با دیدن صرفا خواب آلودگی و خستگی نمیتونیم بارداری شما رو اثبات کنیم.اصلا شاید به خاطر اقدامات ت برای بارداری چند شبی رو خوب نخوابیده باشی و حالا احساس خستگی میکنی !

4 ) احساس نبض زیر شکم

این علامت رو من بیشتر از دختران جوانی که نامزد دارند و اصلا قصد بارداری ندارند می شنوم. رابطه ای در حد گرده افشانی برقرار کرده اند و انواع پیشگیری های اورژانسی غلط و درست رو هم انجام داده اند و الان بعد 5 روز از رابطه اظهار احساس نبض در زیر شکم میکنند. و جالبه برخی ها حتی میگن من قلب بچه رو احساس می کنم .آخه تخیل در چه حد؟ شما حتی قلب خودت که اندازه ی مشتت هست رو احساس نمیکنی ....چه برسه به جنینی که در حد 200 تا دونه سلول هم نیست . ولی از شوخی گذشته، احساس نبض و حرکت زیر شکم غالبا بدلیل افزایش خونرسانی رحم و افزایش نبض آئورت شکمی در بارداری می تونه باشه .اما حرکات جنین برای یک مادر شکم اول خیلی بعیده زودتر از 3-4 ماهگی حس بشه.

5 ) درد پستان - بزرگ شدن پستان

خب این علامت هم اصلا برای بارداری اختصاصی نیست. خانم هایی که دارو میخورید اثر دارو فراموش نشه. مواردی داشتم که برای بار اول قرص ال دی رو برای پیشگیری شروع کرده بود.سه روز از قطع قرص می گذشت و پریود نشده بود.سریع با من تماس گرفت که من می ترسم حامله باشم ! وقتی سوال کردم که علت و منطق ت چیه؟ شما که هنوز وقت داری برای پریود شدن، بهم گفت آخه احساس میکنم سینه ام هم کمی بزرگ شده و هم درد میکنه ! من گفتم اولا اگر شما باردار باشی اول باید آزمایش ت مثبت میشد.دوما آیا نمیدانستی قرص ال دی ممکنه ایجاد حساسیت و درد سینه کنه ؟اما بله، درد پستان (خصوصا نوک سینه) و بزرگ شدن آن در بارداری "هم" دیده میشه

6) غییر رنگ مخاط واژن (علامت چادویک)

یکی از علایمی که توبارداری دیده میشه ، پرخون شدن و به دنبالش تغییر رنگ مخاطر واژن به حالت آبی کبود یا بنفش است.اما جالبه بدونید این حالت در افرادی که قرصهای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند هم ممکن است دیده شود. از طرفی چون یک نشانه ی چشمی است، ممکن است میزان خطا در تشخیص آن بالا باشد. پس این علامت هم برای بارداری "اختصاصی" نیست.

7 ) افتادن خط تیره روی شکم

در برخی زنان یک خط قهوه ای (به درجات مختلف) از ناف تا پوبیس می افتد.اما این علامتی نیست که از روزهای اول ایجاد شود.بلکه به مرور زمان ایجاد می شود.در ثانی افرادی که هورمون مصرف میکنند نیز ممکن است این خط را داشته باشند.

8) سایر علایم مثل درد دور ناف، گرگرفتگی و افزایش دمای بدن و ...نیز اگر داشتید همان ابتدا به بارداری ربط ندهید. چون این علایم اصلا اختصاصی نیستند. آیا اگر من امروز سرفه کنم می توانم سریعا آن را به سرطان ریه ربط دهم؟ چون در گوگل خوانده ام سرفه شایعترین علامت سرطان ریه است؟پس منطقی باشیم و با توجه به شرایط، علایم را بسنجیم.

نشانه هایی که میگوید شما حتما باردار هستین

شواهد و علایم احتمالی بارداری

با دیدن این علایم تازه بطور اختصاصی می توانیم آنها را اول به بارداری ربط دهیم ( بعد به سایر مسایل). یعنی فرض می کنیم شما باردار هستید، مگر اینکه خلافش ثابت شود.

حتماً بخوانید:
۷ تا از بهترین تست های تشخیص بارداری خانگی!

۷ تا از بهترین تست های تشخیص بارداری خانگی!

تست های تشخیص بارداری خانگی مانند تست های آزمایشگاهی و با تشخیص هورمون hCG – هورمون گنادو تروپین جفتی - کار می کنند . اگر تست شما مثبت شد بین hCG…

علایم احتمالی حاملگی عبارتند از :

  1. بزرگ شدن شکم : اما نه در عرض چند روز ! رحم برای اولین بار در 12 هفتگی وارد شکم می شود.قبل از آن داخل لگن استخوانی بوده و دیده نمی شود.
  2. تغییرات شکل ، اندازه و قوام رحم در معاینه : وقتی خانمی در سن باروری در معاینه یک رحم نرم و بزرگ دارد ، بهتر است بارداری در او چک شود.
  3. آزمایش مثبت HCG : وقتی هورمون بارداری در سرم شناسایی می شود، اولین چیزی که فکر میکنیم تایید بارداری است.اما در موارد بسیار نادر، برخی کیست ها نیز ممکن است این هورمون را ترشح کنند.

علایم و شواهد قطعی بارداری

  • با دیدن این علایم به هیچ چیز جز بارداری فکر نمی کنیم
  • شنیدن یا دیدن قلب جنین
  • احساس حرکات فعال جنین توسط معاینه کننده
  • شناسایی جنین در هر زمان از حاملگی توسط سونوگرافی یا رادیوگرافی


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (603 رای)  

۱۹ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

احمدی | ۳ سال پیش
دو روزه که نزدیگی کردیم با زیر نظر پزشک الان زیر شکم راستم خیلی درد داره البته سابقه ی سقط هم دارم نگرانم که یعنی باز هم خارج از رحمم لطفا اگه میشه جواب سوالم رو بگین خیلی نگرانم ممنون میشم
16
48
Neda | ۴ سال پیش
سلام سه ماهی میشه اقدام به بارداری کردم اماباردارنشدم هرماهم پ شدم الانم یه هفته ست ازپ میگذره وزیرشکمم تک وتوک دردمیگیره اماکل روز درددارم ممکنه که باردارباشم....ر
اهنماییم کنین
18
81
نام | ۴ سال پیش
اين كسي كه مقاله رو نوشته چرا انقد عصبانيه
11
81
Fatemehmmmm | ۴ سال پیش
سلام دوروز از پریودم گذشته بعد این ماه اقدام کردم واسه بارداری بعد زیر شکمم سمت راست درد داره و احساس خستگی و همش گرسنم ایا بارداریم زیاده ؟؟؟؟
10
92
اکبری | ۴ سال پیش
سلام من یک هفته است پاک شدم بعد آمپول جلو گیری زدم بعدش نزدیکی داشتم بعد دوروز دل‌درد و کمر درد شدم آیا احتمال بار داری وجودداره
38
22
فاطمه | ۴ سال پیش
سلام دوستان من دوماه پری نشدم تست گذاشتم مثبت شدبعدازمایش خون دادم منفی بود ایااحتمال داره حامله باشم
17
59
اسما | ۴ سال پیش
من هر ما پ میشدم اما الان چند روزه پ نشدم زیر شکمم درد میکنه خیلی زیاد گرسنم میشه سرم گیج میره همیشه خستم نکنه باردار باشم تروخدا بهم بگید
11
75
بهاری | ۴ سال پیش
سلام من از دستم رفتم عکس انداختم سه روز بعد فهمیدم باردارم ایا برای جنین مشکلی پیش میاد
15
29
عاطفه | ۴ سال پیش
سلام من دوماهه اقدام به بارداری کردم الان سه روزمانده به پریودم زیرشکمم وکمرم خیلی دردمیکنه احتمال حاملگی هست یانه
33
77
علی قربانی | ۴ سال پیش
سلام.من ۲۴ فروردین پری شدم.بعدپاکشدنم رفتم دکتربرام کلومیفن تجویز کرد تمام مراحل قبل بارداری و انجام دادم.پرسشم اینه الان پنج روز به روز پریودم مونده.همیشع یک هفته مانده پریود میشدم.هنوز پری نشدم زیرشکمم حالت تیر کشیدن داره.ایا باردارم
15
54
معصومه | ۵ سال پیش
سلام من 8 روزه پریودنشودم ودرده شکم وکمردارم ولی مثله درده پریودی نیست
8
35
نرگسف | ۵ سال پیش
سلام من من پنج روز پیش از پشت نزدیکی داشتم سرگیجه و گردن درد و شکم درد دارم احتمال باردار بودنم هست تورو خدا بگید خیلی برام مهمه؟؟؟
65
9
پاسخ ها:
تانیا | ۵ سال پیش
شما مشکل روانی نداری احتمالااز پشت مگه کسی باردار میشه اخه خدا شفات بده واقعا
6
128
زیبا | ۵ سال پیش
سلام من ۶ روز به پریودم مونده پهلوی سمت چپم سمت پایین تیر میکشه تهوع خیلی خیلی خفیفی دارم تکرر ادرار دارم.بدنم انگار گرم تر از قبل شده ولی خودم احتمال نمیدم باردار باشم یعنی دوس ندارم خودمو امیدوار کنم. به نظرم این موارد میتونن علت های مختلفی داشته باشن.احتمالا تیر کشیدن پهلو و تهوع به خاطر نزدیک بودن پریودم باشه
8
66
زهرام | ۵ سال پیش
من اقدام ب بارداری کردم الان ۲۳ روزه ازپریودیم میگذره زیر شکمم نزدیک ۱۰ روزه درد داره احتمالش هست باردارباشم
9
66
عسل | ۵ سال پیش
سلام من از زمان تخمك گذاريم دل درد و گرفتگي داشتم چون اقدام به بارداري هستم و كلومفين مصرف كردم احتمال داره باردار باشم اينم بگم كه پريود ماه پيشم خيلي كم بود و در حد ٢ روز و هنوز به پريودم مونده اگه بي بي چك بزنم الان جواب ميده يا صبر كنم
14
19
ریحانه | ۵ سال پیش
سلام من 8روز از زمان پریودم گذشته و درد در ناحیه شکمم دارم احتمال داره باردار باشم
4
29
مهری | ۵ سال پیش
عزیزم ب نظرمن میتونه از قرصی که خوردی باشه
1
6
Elham | ۵ سال پیش
سلام من پنج روز پیش نزدیکی داشتم که بدون پیشگیری بود اما فردای اون روز ینی ۲۴ ساعت گذشته بود قرص hdخوردم ،بعد تو این چند روز همش حالت تهوع دارم و احساس خستگی ،امروزم درد نقطه ای سمت پایین شکمم حس میکنم بنظرتون امکان بارداری هست یا نه؟
29
17

hits