دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید خوردن انگور برای زنان باردار
1
زمان مطالعه: 13 دقیقه
انگور در بارداری:آیا خوردن انگور در دوران بارداری زنان امن است؟انگور یک میوه محبوب پاییزی بوده و برای حفظ سلامت زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد بسیار مفید می باشد.

خواص خوردن انگور، هسته، و شیره آن در دوران بارداری

آیا خوردن انگور در دوران بارداری زنان امن است؟

انگور یک میوه محبوب پاییزی بوده و برای حفظ سلامت زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد بسیار مفید می باشد. در واقع، می توان ادعا کرد که مصرف این میوه مغذی در دوران بارداری می تواند منافع بسیاری برای سلامت خود مادر و جنین در حال رشد او داشته باشد. با این حال، یادتان باشد که مزایای میوه انگور تنها زمانی بروز خواهد کرد که زنان باردار آن را در مقادیر مناسب و متعادلی مصرف کنند! چون بسیاری از پزشکان متخصص تغذیه ادعا می کنند که مصرف بیش از حد انگور می تواند برای سلامتی همه افراد، به ویژه مادران باردار خطرناک باشد.برای آشنایی بیشتر با خواص انگور در بارداری با دلگرم همراه باشید.

فواید انگور در دوران بارداری

فواید غذایی خوردن انگور در دوران بارداری :

جالب است بدانید که علاوه بر مزیت های قابل توجه انگور، کیفیت خاص این میوه هم از دوران باستان مورد توجه قرار می گرفته است. باستان شناسان در نقاشی های مصر باستان، عکس زنان بارداری را که بوته انگور به دست داشتند را مشاهده کرده اند. به همین دلیل، می توان ادعا کرد که سال های بسیاری است از خواص این میوه اعجاب انگیز برای رشد فیزیکی زنان حامله و فرزند داخل رحم این افراد استفاده می شود.

میوه انگور رسیده شامل مواد غذایی زیر است:


• میوه انگور دارای قندهای گلوکز و فروکتوز است.
• میوه انگور غنی از ویتامین های پیچیده گروه A، C، K، P و B می باشد.
• میوه انگور دارای اسیدهای آلی مانند سیتریک، مالیک، اسکوربیک، اسید تارتاریک است.
• میوه انگور خواص آنتی اکسیدان داشته و حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند flavon، آنتوسیانین، linalol، ژرانیول، تانن و نرول می باشد.
• همچنین، میوه انگور حاوی کلسیم، آهن، پتاسیم، کبالت و منگنز است.
• علاوه بر این موارد، پوست میوه انگور حاوی پکتین و مقدار زیادی فیبر می باشد.
• در نهایت، جالب است بدانید که میوه انگور دارای ترکیبات بیولوژیکی فعال مانند فنل هم است.
بخش اصلی مواد مغذی ذکر شده در بالا در دانه انگور و پوست آن وجود دارد. همچنین، فراموش نکنید که اگر مادر بارداری به طور منظم مصرف انگور را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهد، می تواند تاثیر بالای آن را بر سلامت ظاهری بدن خود و سلامت و رشد جنین داخل رحمش در طی نه ماه دوران بارداری مشاهده کند.

اگر باردار هستید و عصرها دچار دل ضعفه می شوید، چیز کیک بهترین میان وعده در بارداری رو یادت نره را حتما مطالعه کنید.


9 فایده خوردن انگور در دوران بارداری


1. درمان کم خونی زنان باردار با خوردن منظم انگور:

میوه انگور نقش بسیار مهمی در ساخت هموگلوبین خون زنان (به دلیل دارا بودن مقادیر بالای آهن در خود) دارد. بنابراین، می توان ادعا کرد که این میوه آبدار دارای ارزش غذایی بالایی بوده و نقش بسیار مهمی در درمان کم خونی زنان باردار ایفا می کند.


2. افزایش متابولیسم بدن زنان باردار با خوردن میوه انگور:

به عنوان یک خانم باردار فراموش نکنید که مصرف میوه انگور می تواند فرآیند سوخت و ساز بدن شما را بهبود بخشیده و متابولیسم آن را افزایش دهد.


3. تنظیم آرایش ویتامین ها در بدن زنان باردار با خوردن منظم میوه انگور:

لازم است بدانید که ویتامین های E و K جذب انواع دیگر ویتامین ها را در بدن همه افراد، به ویژه زنان باردار آسان می کنند. علاوه بر این موارد، ویتامین E موجود در این میوه شگفت انگیز وضعیت پوست زنان حامله را بهبود بخشده و در نتیجه، ویتامینی به نام زیبایی در بدن می سازد.


4. از بین رفتن التهاب بدن زنان باردار با خوردن میوه انگور:

آنتی اکسیدان های موجود در میوه انگور می تواند سیستم ایمنی بدن زنان باردار را افزایش دهد. همچنین، خواص ضد التهابی موجود در این میوه هم می تواند کمک می کند تا از بروز عفونت در بدن زنان حامله و گرفتگی عضلات این افراد جلوگیری شود. در نهایت، یادتان باشد که مصرف منظم انگور در دوران بارداری می تواند گرفتگی عضلات زنان باردار را هم به آسانی درمان کند.


5. درمان مشکل یبوست بارداری با خوردن انگور:

از آن جایی که میوه انگور به عنوان یک ملین قوی عمل می کند، پس مصرف آن می تواند مشکل یبوست را در بدن بسیاری از زنان باردار درمان کند.


6. کاهش سطح کلسترول خون زنان باردار با خوردن منظم میوه انگور:

همانطورکه می دانید انگور قرمز حاوی ترکیب رسوراترول بوده و مصرف آن می تواند میزان کلسترول خون زنان حامله را کنترل کند.


7. بهبود وضعیت بهداشتی دهان و دندان زنان باردار با خوردن منظم میوه انگور:

اسیدهای آلی موجود در میوه انگور باکتری موجود در حفره دهان زنان باردار را خنثی کرده و همچنین، مسئول تشکیل و نگهداری کلسیم بیشتر در این ناحیه از بدن خواهد شد. بنابراین، می توان ادعا کرد که اثرات مصرف انگور در بدن و دندان های زنان بارداری که در کشورهای فقیر زندگی می کنند، بسیار مشهود خواهد بود.

خواص روغن هسته انگور


8. تضمین سلامت قلب زنان باردار با مصرف منظم میوه انگور:

معمولا، اکثر زنان در طی دوران بارداری خود تجارب بسیاری در مورد به هم خوردن نظم عملکرد اندام ها و مشکلات مربوط به قلب خود را دارند. اما پتاسیم موجود در میوه انگور کمک می کند تا سیستم قلب بدن زنان باردار اصلاح شده و سلامت آن هم تضمین شود.


9. دیگر مزایای مصرف انگور در دوران بارداری زنان:

مواد مغذی موجود در میوه انگور باعث بهبود حافظه، قدرت دید چشم، تمرکز و همچنین، تحریک گردش خون مغزی در بدن زنان باردار خواهد شد. به همین دلیل، متخصصان زنان و زایمان توصیه می کنند که مصرف انگور تازه و آب آن برای مادران بارداری که از ضعف، خستگی، ضعف اعصاب و استرس رنج می برند، بسیار مفید خواهد بود.
علاوه بر این موارد، یادتان باشد که وضعیت روحی و روانی مادر باردار و شرایط عاطفی او در رشد نوزاد متولد نشده اش بسیار مهم است، که مصرف میوه انگور می تواند سیستم عصبی زنان باردار را در شرایط عادی حفظ کرده و از بروز استرس در بدن این افراد جلوگیری کند.


آیا خوردن انگور در بارداری عوارض دارد؟؟

با وجود مزایای بسیاری که از مصرف میوه انگور در طی دوران بارداری ذکر شد، مصرف بیش از حد آن ممکن است خطراتی هم برای سلامتی خود مادر و جنین داخل رحم او به دنبال داشته باشد. فراموش نکنید که مزایای میوه انگور زمانی مشاهده خواهد شد که این میوه در مقادیر مناسب و متعادلی مصرف شود. مصرف بیش از حد انگور، به خصوص در فاز اول از دوران بارداری، برای همه زنان حامله بسیار خطرناک است. مصرف بیش از حد میوه انگور در طی دوران بارداری زنان ممکن است عوارض مختلفی را در بدن خود مادر و جنین داخل رحم او ایجاد کند، که مهم ترین این عوارض به شرح زیر است:


1. سم خطرناک انگور و زنان باردار:

مشکل اصلی مصرف انگور، وجود مقادیر زیادی رسوراترول در این میوه است، که اگر این میوه توسط زنان باردار بیش از اندازه مصرف شود، باعث مسمومیت خود این افراد و جنین داخل رحم آن ها خواهد شد. فراموش نکنید که رسوراترول یک ترکیب سمی است که وجود آن در بدن زنان باردار باعث به هم خوردن توازن هورمونی شده و عواقب خطرناکی برای خود او و جنین داخل رحمش به دنبال خواهد داشت. در واقع، می توان ادعا کرد مسمومیت با ترکیبات رسوراترول که بیشتر زنان در طی دوران بارداری خود تجربه می کنند، باعث بروز عوارض بسیاری در بدن این افراد خواهد شد.


2. افزایش دل درد و مشکلات روده با خوردن بیش از حد انگور در بارداری:

به دلیل این که انگورهای سیاه، سفید و قرمز دارای پوست ضخیمی است، به همین دلیل هضم آن در روده و معده زنان باردار بسیار سخت خواهد بود. این حالت می تواند در طی دوران بارداری، سیستم گوارشی زنان حامله را ضعیف کرده و منجر به بروز مشکلات در این ناحیه از بدن این افراد شود. بنابراین، یادتان باشد که مصرف بیش از حد این میوه می تواند مشکل یبوستی را در بدن شما تشدید کند.


3. به وجود آمدن حالت تهوع و سردرد در زنان باردار با خوردن بیش از حد انگور:

مصرف بیش از حد انگور خام می تواند مشکلاتی مانند سردرد، حالت تهوع، استفراغ و بروز بسیاری دیگر از اثرات ناخوشایند را در بدن مادران باردار به دنبال داشته باشد.

فواید انگور در دوران بارداری

شیره انگور در دوران بارداری

شیره انگور یکی از قدیمی ترین مشتقات انگور است که از گذشته تا به امروز در سفره خانواده ایرانی بوده است. شیره انگور در میزان مواد مغذی تقریبا با انگور تازه برابری می‌کند، این شهد با حرارت دادن آب انگور در یک پروسه ی چند مرحله ای به دست می آید و بر اثر تبخیر آب اضافه آن، درصد قند موجود در آب باقی مانده بیشتر می شود.
شهد حرارت دیده انگور حاوی ویتامین‌های A، B، C و املاح آهن، منیزیم، فسفر و کلسیم است که خواص شیره انگور را بسیار زیاد می کنند.

شیره انگور در مقایسه با خود انگور کالری بالایی دارد و توانایی جبران انرژی از دست رفته را به خوبی دارد. این شهد مناسب برای تامین انرژی مورد نیاز زنان باردار و جنین در حال رشد آنها است، زیرا مانع ضعف آنها می شود؛ این شیره با بهبود عملکرد کبد می تواند در تقویت بدن مادران نقش مهمی ایفا کند.از آنجایی که که مصرف قند و شکر در بارداری ممکن است منجر به بروز مشکلاتی مانند دیابت بارداری شود. پس به دنبال جایگزینی مناسب برای قند و شکر باید باشید و از شیرین کننده های طبیعی استفاده کنید. شیره انگور می تواند جایگزین مناسبی برای قند و شکر در خوراکی هایی که دوست دارید باشد.

درمان کم خونی و ضعف

زنان باردار در طول دوران بارداری خود ممکن است با خونریزی هایی مقطعی مواجه شوند و متعاقب آن دچار کم خونی در دوران بارداری شوند؛ کم خونی بارداری مشکلات زیادی برای مادر و جنین به وجود می آورد.یکی از بهترین راه ها برای درمان خونریزی و کم خونی در دوران بارداری مصرف شیره ی انگور است. شیره انگور، تاثیرات مثبتی بر دستگاه تناسلی زنان و به خصوص عملکرد تخمدان ها دارد و در درمان خونریزی ها موثر است، همچنین این شیره محرک اعمال کبد است و یکی از بهترین منابع خوراکی خون ساز محسوب می شود.

توصیه می شود زنان باردار مبتلا به کم خونی شیره ی انگور را در وعده ی صبحانه ی خود بگنجانند و در طول روز 3 بار شیره ی انگور را به صورت شربت میل کنند.البته قبل از مصرف شیره انگور باید توجه داشته باشید که دیابت بارداری نداشته باشید. در صورت داشتن دیابت بارداری نیاز است قند خونتان کنترل شود و مواد شیرینی مانند شیره انگور در این دوره ممنوع است.اگر دچار یرقان (زردی) شدید شیره انگور را با کمی سرکه مخلوط کنید و میل کنید.خوردن آن توسط مادران باعث کاهش احتمال ابتلا نوزادان بعد از تولد به زردی می شود.

نکته: توجه داشته باشید که در دوره سرما خوردگی از شیره ی انگور استفاده نکنید.

قبل از مصرف هر گونه مواد غذایی و میوه حتما با پزشک خود نیز مشورت کنید.


4. مبتلا شدن زنان باردار به اسهال با خوردن بیش از حد انگور:

علاوه بر موارد بالا، مصرف بیش از حد میوه انگور در طی دوران بارداری زنان می تواند حرارت معده این افراد را افزایش دهد. بروز این حالت هم به نوبه خود باعث بیشتر شدن حرکات معده این افراد شده و با شل شدن محتوی روده ها، او را مبتلا به بیماری اسهال خواهد کرد. فراموش نکنید که مبتلا شدن زنان حامله به این بیماری بسیار خطرناک است، چون می تواند بدن این افراد را با کمبود آب مواجه کند.


5. افزایش وزن زنان باردار با خوردن بیش از حد میوه انگور:

به دلیل این که میوه انگور یک میوه بسیار پر کالری است، بنابراین مصرف آن در مقادیر زیاد مطمئنا افزایش وزن زنان حامله را به دنبال خواهد داشت که ناخواسته ترین حالت برای هر مادر بارداری تلقی می شود.


6. افزایش سطح قند خون زنان باردار با مصرف بیش از حد انگور:

اگر چه قند طبیعی موجود در میوه انگور طعم و مزه مناسبی به این ماده غذایی می دهد، اما مصرف بیش از حد آن می تواند سطح قند خون مادران باردار را به شدت افزایش دهد.


7. اثر منفی خوردن بیش از حد انگور بر رشد جنین و دشوار شدن روند زایمان طبیعی:

مصرف بیش از حد میوه انگور در اواخر دوران حاملگی اصلا ایده خوبی نیست! زیرا در این مرحله از دوران بارداری جنین با سرعت بیشتری رشد می کند. بنابراین، با رسیدن کالری بیشتر به نوزاد داخل رحم مادر، او با اضافه وزن بیش از حدی به دنیا می آید که مادر خود را هم در هنگام به دنیا آوردن نوزاد به روش زایمان طبیعی دچار درد شدیدی خواهد کرد.
در نهایت، می توان ادعا کرد که مصرف میوه انگور مشکل خاصی در بدن زنان حامله و جنین داخل رحم این افراد به وجود نمی آورد، مگر اینکه فرد در مصرف این میوه بیش از حد زیاده روی کند. پس، زنان حامله برای این که از اثرات منفی مصرف میوه انگور دور بمانند، باید آن را در حد اعتدال مصرف کنند. البته، این نکته مهم را هم فراموش نکنید که زنان حامله نباید میوه انگور را با معده خالی مصرف کنند، چون باعث اسیدیته شدن معده آن ها خواهد شد.


هشدارهایی به زنان در مورد مصرف میوه انگور در دوران بارداری :

هشدارهای مربوط به مصرف میوه انگور به گروه های خاصی از زنان باردار مربوط می شود، چون مصرف میوه انگور توسط برخی گروه از زنان باردار می تواند منجر به بروز عوارض سخت در بدن مادر باردار و یا نوزاد متولد نشده او شود. به همین دلیل، زنان بارداری که دارای شرایط خاصی هستند، باید از مصرف میوه انگور خودداری کنند.

این شرایط خاص عبارتند از:

• مبتلا شدن زن حامله به دیابت دوران بارداری
• بروز چاقی بیش از حد در بدن زن حامله
• اگر زن حامله با قرار گرفتن در معرض موارد حساسیت زا، دچار واکنش های آلرژیکی می شود
• وجود اختلالات شدید در روند هضم زنان باردار
خرید انگور برای مصرف شما هم تنها در فصل برداشت آن جایز است، چون اگر در زمانی غیر از فصل برداشت، این میوه را خریداری کنید، مواد شیمیایی موجود در آن برای سلامت خود مادر باردار و جنین در حال رشد او مضر خواهد بود.

زنان باردار چگونه باید میوه انگور را مصرف کنند؟

همانطور که می دانید راه های ساده ای برای مصرف میوه انگور در طی دوران بارداری زنان وجود دارد. در واقع، زنان حامله هم می توانند این میوه را به صورت خام مصرف کرده و هم می توانند از آب آن استفاده کنند. البته، اضافه کردن این میوه به سالاد و یا دسر هم، آن ها را بسیار خوشمزه خواهد کرد. با این حال، استفاده از این میوه در سالاد زنان حامله اصلا گزینه مناسبی نیست! چون مصرف مداوم آن می تواند منجر به بروز مسائل گوارشی در بدن این افراد شود.

برای تهیه آب انگور ابتدا میوه ها را به طور کامل بشویید. سپس، با استفاده از یک مخلوط کن و یا یک قاشق، میوه ها را له کرده و با فشار، آب آن ها را بیرون بیاورید. البته، آب خارج شده از این میوه باید برای مدتی در یخچال باشد، تا برای نوشیدن خنک گردد.
مصرف آب انگور در هنگام صبح می تواند به رفع خستگی و رفع ضعف بدنی زنان حامله کمک کرده و باعث باز شدن اشتهای این مادران گردد. نکته مهم نهایی که همه زنان باردار باید به یاد داشته باشند، این است که مقدار ایده آل مصرف آب انگور در طی دوران بارداری به اندازه یک لیوان در هر روز (در وقت صبح) است.

منبع:نی نی مامانی،کوکا

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits