دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت اکوکاردیوگرافی قلب جنین در دوران بارداری چیست؟
5
زمان مطالعه: 8 دقیقه
اکوکاردیوگرافی جنین:نوعی تصویربرداری تخصصی با استفاده از اسکن قلب جنین با تمام جزئیات است که برای تشخیص نقص‌های قلب استفاده می‌شود.

اکوکاردیوگرافی جنین

نوعی تصویربرداری تخصصی با استفاده از اسکن قلب جنین با تمام جزئیات است که برای تشخیص نقص‌های قلب استفاده می‌شود. اگر پزشک در معاینات روتین بارداری و سونوگرافی‌ها مشکلی را مشاهده کند، معمولاً برای بررسی دقیق‌تر عملکرد قلب جنین، اکوکاردیوگرافی قلب جنین را تجویز می‌کند. در این مطلب از دلگرم می‌توانید با دلایل، چگونگی انجام و نتایج اکوی قلب جنین آشنا ‌شوید.

اکوکاردیوگرافی قلب جنین

چه زمانی از اکو قلب جنین استفاده می شود؟

اکو قلب جنین یا نوار قلب جنین تستی مشابه با سونوگرافی است.این آزمایش به پزشک اجازه می دهد تا ساختار و عملکرد قلب کودک متولد نشده ی شما را بهتر بررسی کند. آن را به طور معمول در سه ماهه ی دوم ، بین هفته ی ۱۸تا ۲۴ بارداری انجام می دهند.در اکو قلب جنین از امواج صوتی استفاده می شود که توسط ساختارهای قلب جنین منعکس می شود. دستگاهی، این امواج صوتی را تجزیه تحلیل می کند و یک تصویر (یا همان اکو کاردیوگرام) از داخل قلب جنین می سازد.

این تصویر اطلاعاتی را درباره ی اینکه قلب نوزاد چگونه شکل گرفته یا به درستی کار می کند یا نه فراهم می کند.این آزمایش همچنین به پزشک شما اجازه می دهد تا جریان خون را درون قلب جنین ببیند. این نگاه عمیق به دکتر شما اجازه می دهد تا هر نقص یا وضع غیر عادی را در جریان خون جنین یا ضربان قلب جنین را پیدا کند.همه ی زنان باردار نیاز به اکو قلب جنین شان ندارند. در اکثر زنان، یک سونوگرافی پایه، تکامل چهار حفره ی قلب کودک شان را نشان خواهد داد.اگر تست های قبلی یک ضربان قلب غیر عادی را در جنین نمایان سازد، ممکن است متخصص زنان شما پیشنهاد کند که این روند را انجام دهید.

همچنین شما ممکن است به تست اکو قلب جنین نیاز داشته باشید اگر :

کودک متولد نشده ی شما در معرض خطر قلب غیر عادی یا اختلال های دیگر موجود در تولد است.شما سابقه ی خانوادگی بیماری قلبی دارید.شما یک کودک با بیماری های قلبی داشته اید.شما از مواد مخدر یا الکل در زمان بارداری استفاده می کردید.شما از داروهای خاصی که می تواند نقص قلبی ایجاد کند استفاده کردید یا در معرض آن قرار گرفتید، مثل داروهایی که برای درمان صرع یا آکنه تجویز می شود.شما بیماری های دیگری مثل سرخجه، دیابت نوع یک، لوپوس، فنیل کتونوریا که یک ناتوانی است در تجزیه کردن اسیدآمینه ی مهمی به نام فنیل آلانین، دارید.برخی از متخصصان زنان خودشان می توانند اکو قلب جنین را انجام دهند. معمولا یک تکنسین سونوگرافی با تجربه یا متخصص سونوگرافی، تست را انجام می دهد سپس متخصص قلبی که تخصص اطفال دارد، بعد از اتمام تست نتایج را بررسی می کند.

چه کسانی باید اکوکاردیوگرافی قلب جنین انجام دهند؟

با توجه به اینکه ساختار عمده قلب جنین در سونوگرافی سلامت سه ماهه دوم بارداری بررسی می شود الزامی به انجام اکو برای همه خانم های باردار نیست. بر اساس مطالعات انجام شده در موارد زیر انجام اکو توسط پزشک توصیه می شود.

وجود بیماری لوپوس در مادر

بیماری لوپوس یک اختلال خودایمنی است که در آن دو نوع آنتی بادی اتو ایمیون با نام های anti-La(SSB) و anti-Ro (SSA) تولید شده که توانایی عبور از جفت را دارند. در صورتی که این آنتی بادی ها به جنین برسند می توانند روی ضربان قلب جنین اثر گذاشته و منجر به مرگ داخل رحمی جنین شوند.در صورت تشخیص به موقع اثر آنتی بادی بر جنین می توان با دادن دارو بی نظمی قلبی را بر طرف نمود. احتمال انتقال آنتی بادی های لوپوس یه جنین در هفته های ۱۸ الی ۲۴ بارداری بیش از هر زمان دیگر است از این رو توصیه می شود در این بازه زمانی هر ۲ هفته یک بار اکوکاردیوگرافی قلب جنین انجام شود.

داشتن سابقه بیماری های مادرزادی قلبی در خانواده یا فرزندان قبلی

از آنجایی که عامل وراثت در بروز برخی بیماری های مادرزادی قلبی اثرگذار است توصیه می شود در صورت داشتن چنین سابقه ای در دوران بارداری اکوی قلب جنین انجام شود.

بارداری با روش IVFبیماری های متابولیکی مادر نظیر دیابت

در مواردی که مادر به دیابت آشکار مبتلا است، قند بالای مادر به جنین منتقل شده و می تواند منجر به بزرگی قلب جنین شود.مصرف داروهای تراتوژن در بارداری نظیر لیتیوموجود آریتمی یا هر گونه شک به نقایص ساختاری قلب در سونوگرافیافزایش یا کاهش ضربان قلب جنین که با اصطلاح تاکی کاردی و برادی کاردی شناخته می شود.

احتمالاختلالات کروموزومی در جنین

در مواردی که احتمال وجود نقایص کروموزومی جنین طبق آزمایشات غربالگری در محدوده متوسط الاخطر یعنی ۱/۲۵۰ الی ۱/۱۰۰۰ قرار بگیرد پس انجام مشاوره ژنتیک، انجام اکوی قلب جنین به مادر پیشنهاد می شود.

چه زمانی از اکو قلب جنین استفاده می شود؟

وجود هر گونه ناهنجاری یا یافته غیر طبیعی در جنین

با توجه به احتمال وجود مشکلات قلبی در همراهی با ناهنجاری های مادرزادی، در صورتی که هر گونه یافته غیر طبیعی در سونوگرافی دیده شود جهت اطمینان از سلامت قلب جنین، اکوکاردیوگرافی توصیه می شود.

هیدروپس جنینی

یکی از علل بروز هیدروپس در جنین مشکلات قلبی است. از این رو برای یافتن علت ایجاد کننده هیدروپس اکوی قلب می تواند کمک کننده باشد.

NT بالای جنین

در ناهنجاری قلب و عروق، هم در جنین های نرمال و هم در جنین های غیر طبیعی از نظر کروموزوم، افزایش NT دیده می شود لذا نقایص قلبی یکی از علل شایع NT بالای جنین است. بنابر این حتی در صورت طبیعی بودن نتیجه آمنیوسنتز و کاریوتیپ جنین، انجام اکوی قلب جنین ضروری است.

دوقلوهای مونوکوریون که جنین ها از یک جفت تغذیه می کنند.

در نهایت لازم به یادآوری است که هیچ کدام از روش های تشخیص قبل از تولد نمی توانند به صورت صد در صد سلامت جنین را تضمین کنند. شرایط قرار گرفتن جنین، BMI بالای مادر و چربی شکمی عواملی هستند که می توانند با وجود مهارت پزشک دقت نتایج اکوکاردیوگرافی قلب جنین را کاهش دهند.

آیا من نیاز به آماده شدن برای این روند دارم؟

در اکو قلب جنین، شما نیاز به انجام کاری برای آمادگی ندارید. برخلاف بقیه سونوگرافی های قبل از زایمان، این تست احتیاج به پر بودن مثانه ندارد.این تست می تواند بین ٣٠ دقیقه تا ٢ساعت طول بکشد.

اکو قلب جنین چگونه انجام می شود ؟

تست اکو قلب جنین مشابه سونوگرافی معمولی بارداری است. اگر از طریق شکم انجام شود به آن اکوکاردیوگرافی شکمی می گویند و اگر از طریق واژن صورت گیرد به آن اکوکاردیوگرافی میان واژنی می گویند.

چه زمانی از اکو قلب جنین استفاده می شود؟

اکوکاردیوگرافی شکمی

اکوکاردیوگرافی شکمی بسیار شبیه به سونوگرافی است. از شما خواسته مى شود که دراز بکشید و شکمتان را بی پوشش بگذارید. تکنسین سونوگرافی ژل ویژه ی روان کننده روی پوستتان می مالد.این کار جلوی اصطکاک را می گیرد تا مبدل سونوگرافی،که دستگاهی است که امواج صوتی را ارسال و دریافت می کند، روی پوستتان کشیده شود. این ژل هم چنین به فرستادن امواج صوتی کمک می کند.

مبدل، امواج صوتی پرفرکانس را درون بدن مى فرستد. امواج وقتى به جسم متراکم بر مى خورند، مثل قلب جنین شما،منعکس مى شوند.این انعکاس ها به یک کامپیوتر بازتابیده مى شوند. طول موج این امواج صوتی برای گوش انسان بلند هستند و شنیده نمى شوند.تکنسین مبدل را دور تا دور شکمتان حرکت مى دهد تا تصویر هایى از قسمت هاى مختلف قلب جنین تان بدست بیاورد.بعد از این روند، ژل از روی شکم تان پاک مى شود و بعد مى توانید به کار هاى معمول تان ادامه دهید.

اکوکاردیوگرافی میان واژنی

در اکوکاردیوگرافی میان واژنی از شما مى خواهند که از کمر به پایین برهنه شوید و بر روی تخت معاینه دراز بکشید. یک تکنسین، کاوشگر کوچکی را وارد واژنتان مى کند. کاوشگر در آن جا از امواج صوتی استفاده می کند تا از قلب جنین تان تصاویری تهیه کند.اکوکاردیگرافی میان واژنی معمولاً در مراحل اولیه ی بارداری استفاده مى شود. این روش ممکن است تصویر واضح تری از قلب جنین فراهم کند.

روش انجام اکوی قلب جنین و نتایج آن

پزشک در صورت لزوم انجام اکوی قلب جنین، شما را به یک متخصص ارجاع خواهد داد. این اسکن از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد و معمولاً با قرار دادن دستگاهی بر روی شکم انجام می‌شود. پس از اتمام اسکن، متخصص نتیجه را برای شما شرح خواهد داد. در اکوی قلب جنین، جریان خون در سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌های جنین بررسی می‌شود.

این آزمایش به تشخیص مشکلات زیر کمک می‌کند:

چه زمانی از اکو قلب جنین استفاده می شود؟

وجود حفره در قلبتنگ شدن سرخرگ‌هاباز و بسته شدن ناقص دریچه‌های قلب

انجام اکو در اغلب موارد، سالم بودن قلب جنین را تأیید می‌کند. یک نقص جزئی مثل یک حفرۀ کوچک معمولاً خودبه‌خود بهبود می‌یابد و نیازی به اقدامات درمانی نخواهد داشت. اگر قلب جنین مشکلی جدی داشته باشد، بهتر است که زودتر تشخیص داده شود، زیرا اغلب مشکلاتی از این قبیل را می‌توان پیش از تولد نوزاد برطرف کرد. در برخی موارد نیز ممکن است نیاز باشد بعد از زایمان اقداماتی برای رفع مشکل جنین انجام شود. پس لازم است در چنین مواردی نوزاد خود را در بیمارستانی به دنیا بیاورید که بخش مراقبت‌های ویژۀ مخصوص نوزادان داشته باشد.

منبع:نبض ما،علم نما

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits