دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نکاتی برای اقدام به بارداری (ویژه آقایان)
17
زمان مطالعه: 18 دقیقه
اقدامات قبل از بارداری برای مردان چیست؟چگونه زنم را حامله کنم؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با نکاتی که پیش از بارداری باید انجام دهید آشنا شوید.

اقدامات قبل از بارداری برای مردان چیست؟چگونه زنم را حامله کنم؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با نکاتی که پیش از بارداری باید انجام دهید آشنا شوید.

اقدامات قبل از بارداری برای مردان چیست؟چگونه زنم را حامله کنم؟

مراقبت های پیش از بارداری برای آقایان

مراقبت های پیش از بارداری در میان خانم ها موضوعی نسبتا شناخته شده است اما آیا می دانستید که این موضوع برای مردان نیز صدق می کند و اگر به دنبال یک فرزند سالم هستید، باید به عنوان یک مرد به نکات مهمی پیش از اقدام به بچه دار شدن توجه کنید.شما در نقش پدر آینده مسوولیت مهمی در سلامت فرزند و همسرتان دارید و فراموش نکنید که نیمی از ژن های فرزند شما از پدر به ارث می رسد. بنابراین توجه به این نکات پیش از اقدام به بارداری، به افزایش کیفیت زندگی خانواده تان کمک زیادی خواهد نمود.

اقدامات قبل از بارداری برای مردان چیست؟

مصرف ویتامین ها، مواد معدنی و رژیم غذایی سالم

مصرف ویتامین ها پیش از بارداری تنها مخصوص خانم ها نیست. اگر می خواهید اسپرم های سالمی داشته باشید، باید به اندازه کافی ویتامین B12، ویتامین C و ویتامین E مصرف کنیدسلنیوم می تواند شانس ابتلا به اختلالات مادرزادی را کم کند و در عین حال تعداد اسپرم ها را نیز افزایش خواهد داد.در کنار آن رژیم غذایی سالمی را در پیش بگیرید و از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کردنی خودداری کنید. غذاهایی مانند گوشت، غلات کامل، غذاهای دریایی، تخم مرغ و قارچ در افزایش تعداد و کیفیت اسپرم ها نقش موثری ایفا می کنند.ضمن اینکه باید بدانید که خواب و استراحت کافی هم در سلامت و کیفیت اسپرم ها نقش مهمی ایفا می کند.

----------------------------------------------------------------------

نکاتی که باید قبل از بارداری آقایان بدانند:

آیا در محیط کارتان عوامل خطرساز وجود دارد؟

طبق گفته موسسه بین المللی امنیت و سلامت شغلی، مواجهه با برخی مواد از قبیل آفت کش ها، کودهای شیمیایی، سرب، نیکل، جیوه، کروم، اتیلن گلیکول، استرها، برخی مواد پتروشیمی، بنزن، مواد رادیو اکتیو و اشعه ایکس می تواند روی تولید اسپرم تاثیر منفی گذاشته و امکان سقط جنین نیز وجود خواهد داشت.

از مصرف داروهایی که روی باروری تاثیر منفی می گذارند خودداری کنید:

بهتر است با پزشک تان در مورد داروهایی که مصرف می کنید مشورت نمایید. گاهی اوقات حتی داروهایی که بدون نسخه پزشک به فروش می رسند، روی تعداد اسپرم ها و باروری تاثیر منفی می گذارند. برای مثال آیا می دانستید که مصرف داروی سایمتدین که برای سوزش معده مصرف می شود سبب کاهش تعداد اسپرم خواهد شد؟ ممکن است تغییر داروها کمی زمان بر باشد. بنابراین هرچه زودتر برای این کار اقدام کنید زودتر به نتیجه می رسید.اگر سابقه رادیوتراپی یا شیمی درمانی وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به انجام آزمایش مایع منی باشد. گاهی اوقات درمان های سرطان سبب ایجاد ناباروری در مردان می شود و یا میزان باروری را تا حد زیادی کاهش می دهد.

تغییر در ورزش ها و فعالیت های بدنی:

برخی فعالیت های جسمانی تاثیر مستقیمی روی باروری آقایان می گذارند. دوچرخه سواری در راس آنها است. چون سبب افزایش دمای بیضه ها می شود و به تولید اسپرم ها آسیب میزند. دیگر شرایطی که باید به آنها توجه کنید شامل سونا و حمام آب داغ طولانی مدت است. حتی لباس زیرهای تنگ و چسبان نیز می تواند سبب آسیب به تولید اسپرم بشود. موقع خواندن این مطلب ایران ام دی هم که لپ تاپ تان را روی پایتان قرار نداده اید؟

پرهیز از مصرف دخانیات و الکل

مردان بیشتر از زن ها به مصرف دخانیات، الکل و همچنین مواد مخدر و محرک میپردازند. در صورتی که قصد بچه دار شدن دارید، باید اینها را کنار بگذارید. ضمن اینکه فراموش نکنید که سیگار تاثیر دو برابر دارد. چرا که شما کنار همسرتان زندگی می کنید و دود آن روی همسرتان نیز تاثیرگذار خواهد بود.

سابقه خانوادگی و ریسک های ژنتیکی:

در صورتی که در خانواده افرادی با نقایص مادرزادی، ژنتیکی یا عقب ماندگی ذهنی وجود دارد، باید به انجام مشاوره ژنتیک فکر نمود تا ابعاد مختلف این موضوع با دقت سنجیده شود.

افزایش تعداد اسپرم

تا جوان هستید اقدام کنیدسعی کنید تا جوان هستید برای بچه دار شدن اقدام کنید. گرچه بعضی از افراد فکر می کنند "ساعت بیولوژیکی" برای باردار شدن فقط مخصوص زنان است. اما باید بدانید بعداز ۴۰ سالگی باردار کردن همسرتان سخت تر می شود.پس از۵۰ سالگی، تعداد اسپرم در مردان بسیار کاهش می یابد، البته بستگی به ژنتیک و عوامل دیگر هم دارد

کشاله رانتان را خنک نگه دارید

دما بالا در حرارت بدن ,تعداد اسپرم را کاهش می دهد. بیضه ها جوری خلق شده اند که رو به پایین باشند تا خنک بمانند.زمان زیادی را در محل های داغ صرف نکنید. همچنین، از رفتن به سونا و اتاق بخار اجتناب کنید.لپ تاپ یا دیگر لوازم الکترونیکی را روی کشاله ران خود قرار ندهید. چون هارد دیسک تولید گرما میکند, بنابراین بر روی یک میز کار با لپ تاپ تان را انجام دهید.

با دقت فعالیت هایتان را انجام دهید

از دوچرخه سواری طولانی اجتناب کنید. دوچرخه و فشار صندلی دوچرخه می تواند اسپرم تان را بیش از حد گرم کند و باعث شکستن رگ هایتان شود.ورزشی که روی بیضه بیش از حد فشار بیاورد انجام ندهید.اگر میخواهید این وزش ها را انجام دهید بیضه بند ورزشی بپوشید.لباس ورزشی هایی بپوشید که اندام های جنسی تان را رو به پایین و خنک نگه دارد.ورزش معمولا اثر مثبتی بر روی تعداد اسپرم ها دارد. مردانی که اضافه وزن دارند، کمتر بچه دار می شوند.

از خوردن دارو اجتناب کنید

داروهای ضد افسردگی و داروهای ریزش مو تاثیر منفی ای روی تعداد اسپرم در مردان می گذارد.با این حال، اگر مجبورید داروی خاصی مصرف کنید با دکتر تان مشورت کنید. ؟

برای مقاربت جنسی برنامه ریزی کنید

از همسرتان بخواهید قرص های ضد بارداری نخورد و یا از دستگاه های کنترل بارداری استفاده نکند.در حالت عادی، او باید مصرف قرص را از ۱ الی ۲ ماه قبل از اقدام به بارداری متوقف کند. البته هر زنی میتواند هورمون های متفاوت داشته باشد که با مشورت با دکتر متوجه می شود که چه زمانی برای بارداری مناسب تر است. اگر همسرتان از دستگاه داخل رحمی (IUD) استفاده میکند باید چند ماه قبل از اقدام برای بارداری ,آن را در بیاورد.

از کاندوم و اسپرم کش در طول مقاربت جنسی استفاده نکنید

از مواد ضد بارداری استفاده نکنید، چون می توانند شانس لقاح و باروری را کاهش دهند.

چرخه قاعدگی همسرتان را بدانید

شما باید هر دو تاریخ شروع و پایان عادت ماهیانه ی او را بدانید.طول دوره قاعدگی در زنان مختلف متفاوت است.عادت ماهیانه ی برخی زنان نامنظم است.

محاسبه تخمک گذاری

تخمک گذاری معمولا حدود ۱۴ روز بعد از اولین روز خونریزی از آخرین پریود زن رخ می دهد.اگر چرخه پریود همسرتان طولانی تر است, تخمک گذاری اش ۲۰ روز پس از اولین روز از آخرین عادت ماهیانه است. هفته ی قبل از تخمک گذاری مقاربت جنسی تان را افزایش دهیدحدود ۱ هفته پس از سیکل قاعدگی همسرتان، باید فعالیت های جنسی محافظت نشده خود را افزایش دهیداسپرم درداخل بدن زن تا ۶ روز زنده می ماند.شما با داشتن مقاربت در طول این دوره، احتمال اینکه همسرتان را باردار کنید بیشتر است.تخمک زنان حدود ۱ روز پس از تخمک گذاری می میرد.پس با داشتن رابطه جنسی پس از اینکه تخمک ها آزاد شدند شانس باروری تان کاهش می یابد.

اسیدفولیک مهمترین نیاز بدن قبل از بارداری :

درست است که اسید فولیک ویتامین ضروری برای زمانی می باشد که شما باردار هستید، اما شما می تواند مصرف آن را قبل از بارداری خود هم آغاز نمایید. مطالعات اخیر دانشمندان نشان داده اند زنانی که قبل از بارداری اسید فولیک مصرف نموده اند، نسبت به زنان دیگر، شانس بیشتری برای باروری داشته اند.خوب است بدانید که مصرف اسید فولیک در طول دوران بارداری، از به وجود آمدن نقائص هنگام تولد در نوزاد شما جلوگیری خواهد کرد. این در حالی است که ممکن است در بسیاری از نوزادان، چنین مشکلاتی در چند هفته اول زندگی به اوج خود برسد. برخی از منابع غذایی که غنی از اسید فولیک هستند، عبارتند از:

لوبیا سیاه و سفید، اسفناج، لوبیا، جگر، عدس و مارچوبه. بنابراین، شما هم به عنوان خانمی که تصمیم دارید به زودی باردار شوید، حتما این مواد غذایی را که شامل دوز زیادی از اسیدفولیک هستند، در رژیم غذایی روزانه خود برای باردار شدن سریع بگنجانید.

ویتامین E ویتامین مغذی برای مردان و زنان قبل از بارداری

ویتامین E یکی دیگر از انواع ویتامین ها و مواد مغذی حیاتی است که هم برای مردان و هم برای زنان بسیار مفید است. مصرف آن در مردان، سبب حفاظت از DNA اسپرم می شود و به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی در بدن آن ها عمل می کند. همچنین، استفاده از ویتامین E در زنان هم چرخه تخمک گذاری آن ها را به طور منظم تنظیم می کند.

همان طور که می دانید اگر چرخه تخمک گذاری در یک زن منظم باشد، او می تواند با برنامه ریزی دقیق و اطمینان بیشتر، بهترین زمان را برای باردار شدن خود انتخاب کرده و همچنین، شانس خود را در باردار شدن نسبت به افراد دیگر افزایش دهد. از منابع غذایی که سرشار از ویتامین E هستند، می-توان دانه آفتابگردان، اسفناج، بادام، پاپایا، زیتون و سبزیجات تیره رنگ را نام برد.

اسیدهای چرب ضروری قبل از بارداری:

امگا -3 نوعی اسید چرب است که به عنوان تنظیم کننده ترشحات هورمونی در بدن تمام زنان و مردان شناخته شده است. همچنین، وجود امگا -3 کافی در بدن زنان هم در بهبود روند باروری و تخمک گذاری آن ها نقش بسزایی دارد، چون کیفیت دیواره رحم را با افزایش جریان خون به اندام های تناسلی فرد بالا خواهد برد. امگا -3 از دو نوع اسید به نام های DHA و EPA که نوعی چربی مفید هستند، تشکیل شده و با بیماری های روانی و افسردگی در زنان، به ویژه در دوران بارداری آن ها مبارزه می کند.

علاوه بر این موارد، لازم است به عنوان یک خانم به یاد داشته باشید که کمبود اسید چرب DHA در بدن مادران در دوران بارداری می تواند سبب به دنیا آمدن نوزاد با وزن کم و تولد زودرس او شود. از منابع غذایی غنی از اسیدهای چرب می توان گردو، میگو، تخم چیا، ساردین و دانه کتان را نام برد.

پس، همیشه به عنوان خانمی که قصد باردار شدن در آینده ای نزدیک را دارید ،این نکته را به خاطر داشته باشید که استفاده از یک رژیم غذایی سالم همراه با انجام تمرینات ورزشی مناسب، می تواند شما را در پیمودن راه طولانی سالم نگه داشتن بدن خودتان و جلوگیری از بروز هر گونه عارضه در طول دوره باردار شدن و بارداری یاری کند. اما برای اطمینان بیشتر، قبل از شروع مصرف هرگونه مکمل دارویی با دکتر معالج خود مشورت کرده و در طول مصرف داروها هم حتما به دوز توصیه شده او دقت نمایید.

ضرورت ویتامین B6 قبل از بارداری:

ویتامین B6 یکی دیگر از ویتامین های حیاتی برای زنان قبل از بارداری خواست ،خوب است به عنوان یک خانم بدانید که ویتامین B6 به تنظیم چرخه تخمک گذاری در زنان کمک زیادی می کند. همچنین، وجود ویتامین B6 کافی در بدن آن ها، میزان پرولاکتین را که باعث نامنظم شدن چرخه تخمک گذاری زنان می-شود، کاهش خواهد داد. دوز مصرفی روزانه این ویتامین 100 میلی گرم است که مناسب برای کاهش مقدار پرولاکتین در بدن زنان می باشد.

نکاتی برای اقدام به بارداری (ویژه آقایان)

ویتامین B6 نیز به عنوان تنظیم کننده ترشح هورمون هایی عمل می کند، که تنظیم سطح قند بدن هر فرد را بر عهده دارند. همچنین، استفاده از این ویتامین در دوران بارداری زنان هم ویار صبحگاهی را کاملا از بین برده و به کاهش میزان PMS کمک زیادی خواهد کرد. از مواد غذایی که منبع غنی ویتامین B6 هستند می توان اسفناج، برگ شلغم، فلفل، سیر، خردل، مارچوبه را نام برد. همچنین، برخی از منابع دیگر این ویتامین کلم بروکلی، خردل، برگ چغندر، ماهی تن، کلم پیچ، COD، جگر، کلم بروکسل و کرفس می باشد.

سلنیوم ماده ای مغزی برای مردان قبل از بارداری همسرشان:

سلنیوم یک ماده بسیار مغذی است که برای مردان بسیار مفید می باشد و باید برای همیشه در رژیم غذایی قبل از بارداری آن ها قرار داده شود. سلنیوم به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته شده است که باعث افزایش تعداد اسپرم در مردان و سلامتی جنسی آن ها می گردد. همچنین، وجود مقدار کافی از این ماده مغذی در بدن مردان، تخمک و اسپرم های آن ها را از گزند رادیکال های آزاد شده محافظت می کند.

این رادیکال ها، در صورتی که کنترل نشوند، می توانند باعث اختلالات کروموزومی شده، به نقص هنگام تولد نوزاد منجر شوند و یا دلیلی برای سقط شدن جنین باشند. مطالعات اخیر دانشمندان نشان داده است زمانی که میزان سلنیوم در بدن یک مرد، پایین باشد، تعداد اسپرم های تولید شده در بدن او هم کاهش خواهد یافت. از منابع غذایی که سرشار از سلنیوم هستند، می توان میگو، قارچ، جگر، COD، ماهی تن، ماهی آزاد و ماهی سرخو را نام برد.

آهن و دوران قبل از بارداری :

آهن یک ماده مغذی بسیار مهم است که مصرف آن، مانع کم خونی در همه افراد می شود، اما کمبود آن در زنان در وهله اول ممکن است چرخه تخمک گذاری آن ها را تحت تاثیر قرار داده و آن را نامنظم کند. لازم است به عنوان یک خانم به یاد داشته باشید که کم خونی، در موارد شدید هم سلامت تخمک را به خطر انداخته و شانس این زنان را برای باردار شدن کاهش خواهد داد.

با این حال، بهتر است به عنوان خانمی که قصد باردار شدن در آینده ای نزدیک را دارید، قبل از مصرف هر نوع مکمل آهن حتما با دکتر معالج خود مشورت کنید. همچنین، توجه داشته باشید که استفاده از مکمل های آهن در تمام افراد می تواند یبوست ایجاد کند، از این رو مطمئن شوید که آن را با آب کافی مصرف می کنید. از منابع غذایی که غنی از آهن می باشند، می توان توفو، اسفناج، لوبیا قرمز، دانه کدو تنبل و عدس را نام برد.

روی افزایش دهنده قدرت باروری:

روی یکی دیگر از مواد مغذی حیاتی است که مصرف آن برای افزایش شانس باروری هم در زنان و هم مردان مورد نیاز می باشد. به عنوان پدر و مادری که قصد باردار شدن در آینده ای نزدیک را دارید، به یاد داشته باشید که وجود روی کافی در بدن زنان کمک می کند تا تقسیم سلولی به درستی انجام شود. اگر شما به عنوان یک زن، کمبود روی را در بدن خود حس می کنید، بدانید که این کمبود می تواند سبب کاهش شدید میزان هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن شما شود. در نتیجه، عملکرد سیستم تناسلی شما با مشکل روبرو خواهد شد. همچنین، خوب است بدانید که پایین بودن سطح روی در بدن مادران در دوران بارداری ، به ویژه در طول روزهای اولیه بارداری باعث سقط ناگهانی جنین خواهد شد.

در مردان نیز کافی بودن اندازه روی به بالا بردن تعداد اسپرم ها و ترشح تستوسترون کافی در بدن آن ها کمک خواهد کرد. به یاد داشته باشید که کافی بودن اندازه اسپرم ها، مردان را قادر خواهد ساخت تا به راحتی تخمک را بارور کنند. از منابع غذایی که حاوی روی هستند می توان به ماست، نخود سبز، صدف، گوشت گوزن و آهو، بوقلمون، میگو، دانه کنجد، گوشت گاو و دانه کدو تنبل اشاره کرد. همچنین، به عنوان پدر و مادری که قصد باردار شدن در آینده ای نزدیک را دارید، توجه داشته باشید که روی موجود در مواد غذایی که گرم شده و پخته می شوند، به طور کامل از بین خواهد رفت. از این رو سعی کنید مواد غذایی دارای روی را به صورت خام مصرف کنید.

توجه به مسایل مالی

نکاتی برای اقدام به بارداری (ویژه آقایان)

به دنیا آوردن و پرورش کودک هزینه های زیادی دارد. شما پیش از باردار شدن باید همه هزینه های مرتبط با بارداری، زایمان و رشد و مدرسه رفتن کودک خود را برآورد کنید.
می توانید برای کم کردن بخشی از هزینه ها از بهترین بیمه ای که امکانات بیشتری دارد، استفاده کنید. اگر پزشک یا مامای خاصی مد نظر شماست، هزینه های ویزیت و ... را برآورد کنید. اگر می توانید از هزینه های کنونی خود کم و پس انداز کنید تا بعد از تولد کودک، با مشکل مواجه نشوید.

توجه به سلامت روانی خود

موسسه پزشکی آلیس دومار می گوید، زنانی که از افسردگی رنج می برند، دوبرابر بیشتر از زنان سالم در معرض مشکلات ناباروری قرار دارند. افرادی که افسرده هستند نمی توانند به خوبی از خود مراقبت کنند، در نتیجه نمی توانند از فرزندانشان نیز مراقبت کنند. بر اساس اعتقاد برخی کارشناسان، باردارشدن در دوران افسردگی بسیار دشوار است.

دومار پیشنهاد می کند زنانی که در خانواده آنها سابقه افسردگی وجود دارد، پیش از بارداری حتما سلامت روان خود را کنترل کنند. اگر نشانه هایی از افسردگی همچون علاقه نداشتن به مسایلی که قبلا از آنها لذت می بردید، تغییر در میل و اشتیاق های خود، تغییر در عادت های خواب، نداشتن انرژی یا داشتن احساس ناامیدی و بی ارزش بودن را در خود مشاهده کردید، حتما به تراپیست یا روانشناس مراجعه کنید.

دو درمان بسیار موثر افسردگی، مشاوره و دارودرمانی است و بیشتر بیمارها، با تلفیق هر دو درمان با هم مداوا می شوند. اگر مصرف دارو برای شما الزامی بود، روانپزشک داروهایی برای شما تجویز خواهد کرد که پیش از بارداری و دوران بارداری برای شما ضرر نداشته باشد. البته می توانید از روش های مدیریت استرس همچون مراقبه و یوگا نیز استفاده کنید.

مراقب عفونت ها باشید

بسیار مهم است که پیش از باردار شدن هیچ گونه عفونتی در بدن نداشته باشید. شما باید از غذاهایی همچون پنیرهای سفید سترون نشده یا دیگر لبنیات روزانه و گوشت، ماهی یا مرغ خام و نیم پز استفاده نکنید. این غذاها می توانند حامل باکتری های مضر و خطرناکی باشند که منجر به بیماری های تغذیه ای و در نتیجه سقط جنین یا مرده به دنیا آمدن نوزاد شوند. همچنین باید از آب میوه های پاستوریزه و هموژنیزه نشده استفاده نکنید زیرا حاوی باکتری هایی همچون ای کولی یا سالمونلا هستند.

به یاد داشته باشید پیش از تهیه غذا دستان خود را تمیز بشویید. مطمئن شوید یخچال شما روی درجه 35 تا 40 درجه فارنهایت تنظیم شده است و درجه فریزر منفی 18 درجه سانتی گراد است. این درجه ها به سالم ماندن مواد غذایی کمک می کنند.هنگام گلکاری یا کشاورزی در باغچه، حتما دستکش دست کنید تا باکتری های عفونی از خاک نگیرید.حتما مراقب های لازم را انجام دهید تا سرما نخورید. برای این منظور می توانید، در ابتدای هر فصلی واکسن آنفولانزا را تزریق کنید. مبتلا شدن به آنفولانزا در طول بارداری می تواند باعث بروز مشکلات پیچیده ای همچون ذات الریه یا زایمان زودرس بشود.

خطرهای محیطی را به حداقل برسانید

شاید نتوانید از همه خطرهای محیطی در امان باشید اما می توانید تا حد امکان این خطرهات را به حداقل کاهش دهید. بعضی از کارها برای شما و کودک متولد نشده تان مضر و خطرناک است. به طور مثال، اگر هر روز در معرض مواد شیمیایی یا تشعشات مضر قرار دارید باید پیش از باردار شدن تغییراتی در این اوضاع به وجود بیاورید.

همچنین، برخی از محصولات پاک کننده همچون آفت کش ها، محلول ها یا سرب های موجود در آب نوشیدنی به واسطه لوله های قدیمی برای رشد و پرورش نوزاد در بدن مضر هستند. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید تا حد امکان مسایل خطرناک موجود در زندگی روزمره خود را حذف یا کمرنگ کنید.

خوب به تصمیم خود فکر کنید

بچه دار شدن یکی از تعهدات زندگی است. پیش از تصمیم گیری برای بچه دار شدن، ببینید آیا برای پذیرفتن این مسئولیت آمادگی کافی دارید. برای اطمینان از این آمادگی به سوال های زیر فکر کنید:


• آیا می دانید که چگونه باید مسئولیت های بچه داری خود را به خوبی انجام دهید و بین کار و خانواده خود تعادل برقرار کنید؟
• آیا آمادگی لازم برای نگهداری از فرزندی که مشکل خاصی دارد را دارید؟
• آیا شما و همسرتان هر دو به بچه دار شدن تمایل دارید؟

زمان تخمک گذاری خود را کشف کنید

برخی از خانم ها وقتی آماده باردار شدن می شوند، خیلی راحت روش های جلوگیری را کنار می گذارند و همه چیز را به قضا و قدر می سپارند. اما تعدادی دیگر، با علامت زدن دوران پریود خود و دنبال کردن نشانه ها برای کشف زمان باروری خود، محاسبات دقیقی را دنبال می کنند.
برای تعیین زمان تخمک گذاری خود، دمای بدن خود و تغییرات مخاط گردنی خود را بنویسید. این نشانه ها را برای چند ماه پشت سر هم دنبال کنید تا بتوانید در هر دوره زمان دقیق تخمک گذاری خود را کشف کنید.
البته از دستگاه های محاسبه تخمک گذاری نیز می توانید استفاده کنید. این کیت ها در داروخانه ها به فروش می رسند.

کنار گذاشتن روش های پیشگیری

اکنون می توانید با روش های پیشگیری از بارداری خداحافظی کنید. افرادی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند باید پیش از بارداری مواردی را در نظر داشته باشند. پیش از کنار گذاشتن این قرص ها، باید دوره خود را تمام کنید تا پریود شما دچار بی نظمی و اشکال نشود. شاید چند ماه طول بکشد تا دوره پریود شما دوباره به حالت نرمال بازگردد اما بیشتر خانم ها از همان ماه اولی که قرص ها را کنار می گذارند، بارور هستند.

برخی از کارشناسان معتقد هستند، بهتر است پس از قطع مصرف قرص های ضدبارداری از روش های طبیعی همچون کاندوم استفاده کنید تا دوباره پریود شما به حالت نرمال برگردد. منتظر ماندن برای داشتن پریود نرمال به شما کمک می کند تا زمان دقیقی داشته باشید و بتوانید به راحتی برای انجام آزمایش های مورد نظر خود در سه ماهه نخست بارداری، برنامه ریزی کنید.

----------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (17 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مهدی زارعی | ۴ سال پیش
عالی بود ممنون از اطلاعاتی که بهمون میدین
0
0

hits