دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
احتمال حاملگی در زمان پریودی
11
زمان مطالعه: 5 دقیقه
احتمال حاملگی در زمان پریودی:در زمان قاعدگی احتمال بارداری هست؟ با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای پیشگیری از بارداری در زمان پریودی آشنا شوید.

در زمان قاعدگی احتمال بارداری هست؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای پیشگیری از بارداری در زمان پریودی آشنا شوید.

احتمال بارداری در زمان پریودی

آیا امکان بارداری در زمان خونریزی زنان و دختران وجود دارد ؟

به ریزش دوره‌ای دیواره رحم که همراه با خونریزی است قاعدگی یا عادت ماهانه گفته می‌شود. طول مدت خونریزی، میزان خونریزی، فاصله بین خونریزی‌ها و سایر خصوصیات هر قاعدگی از شاخص‌های مهم سلامت زنان است. اولین تجربه قاعدگی یا پریود (Menarche) معمولا بین ۸ تا ۱۶ سالگی اتفاق می‌افتد. عوامل مختلفی از جمله نژاد، سابقه فامیلی افراد، شرایط زندگی و نوع تغذیه، منطقه جغرافیایی محل رشد، وضعیت بهداشت و عوامل روحی در زمان شروع آن موثر هستند.

مطالعات نشان داده که زندگی در مناطق شهری، اضافه وزن و زندگی در نزدیکی خط استوا سن قاعدگی را پایین‌تر می‌آورد.مدت زمان خونریزی قاعدگی معمولا سه تا پنج روز است، اما بین دو تا هشت روز می‌تواند متغیر باشد. هر سیکل قاعدگی که -از اولین روز قاعدگی تا اولین روز خونریزی دوره بعد محاسبه می‌شود- به طور متوسط ۲۸ روز طول می‌کشد و به طور کلی سیکل قاعدگی طبیعی بین ۲۶ تا ۳۵ روز متغیر است.

در زمان قاعدگی احتمال بارداری هست؟

حجم متوسط خونریزی در هر سیکل ماهانه قاعدگی ۳۵ میلی‌لیتر است. تمامی این اعداد، به طور متوسط و بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک هستند و برای هر کس فرق می‌کنند و در چند سال اول بعد از شروع پریود و چند سال قبل از یائسگی تغییرات زیادی دارند.

مشخصه ترشحات دوران قاعدگی چیست؟

ترشحات قاعدگی شامل مقداری خون روشن شریانی، موکوس دهانه رحم (سرویکس)، ترشحات واژن و بافت دیواره رحم است. به همین دلیل رنگ ترکیب ترشحات قاعدگی کمی تیره تر از رنگ خون است. در واقع بر خلاف تصور عامه که خون قاعدگی را خونی کثیف می‌دانند، اکثر خون قاعدگی خون شریانی یا خون تمیز (حاوی اکسیژن) است. در اوایل یا اواخر خونریزی ممکن است که رنگ خون قهوه‌ای تیره باشد؛ این به دلیل فعالیت آنزیم‌های خاص و پدیده‌ای طبیعی است.

در دوران قاعدگی چه باید کرد؟

استراحت، کیسه آب گرم و مسکن در کاهش درد قاعدگی موثر هستند. نوشیدن آب به مقدار کافی، آب از دست رفته بدن در طی خونریزی ماهانه را به بدن بر می‌گرداند و رطوبت را به جریان خون بدن باز می‌گرداند. همچنین نوشیدن مقدار کافی مایعات و آب، به واژن کمک می‌کند تا سریع‌تر و راحت تر خود را پاک و تمیز کند. در دوران قاعدگی موارد زیر را رعایت کنید:

احتمال حاملگی در زمان پریودی

  1. در زمان قاعدگی حتما از نوار بهداشتی تمیز و یک بار مصرف شود.
  2. استحمام مرتب و زیاد در دوران قاعدگی توصیه می‌شود.
  3. سعی کنید از یبوست در دوران قاعدگی در امان باشید.
  4. دقت کنید که شستن و خشک کردن ناحیه واژن، باید از سمت جلو به عقب باشد. عکس این حرکت منجر به انتقال عفونت‌ها از ناحیه مقعد به سمت واژن می‌شود.
  5. پس از پایان دوره قاعدگی، از صابون‌های بهداشتی برای شستن بیرون واژن خود استفاده کنید تا هر گونه آلودگی ناشی از خونریزی پاک شود و امکان بروز هر گونه عفونتی کاهش یابد.

خیلی ها فکر میکنند که اگر فرد در زمان عادت ماهیانه اقدام به رابطه جنسی نماید ، احتمال بارداری وجود نخواهد داشت. اما باید گفت که این امکان وجود دارد که وی در دوران خونریزی نیز باردار گردد.تعدادی دلیل برای این مهم وجود دارد که برجسته ترین آنها عبارت است ازدلیل تمام خونریزی های مهبلی عادت ماهیانه نمی باشد. مواقعی وجود دارد که زنان خونریزی کمی رو در زمان تخمک گذاری مشاهده مینمایند .این زمان درست زمانی می باشد که فرد برای باردار شدن کاملاٌ آماده بوده و به اصطلاح کشش رحمی وی بالاست.

در زمان تخمک گذاری یک تخم از لوله تخمدان رها شده و بسمت پایین و لوله فالوپ (شیپور رحمی) حرکت میکند.این بسیار طبیعی است که دختری در زمان تخمک گذاری مقداری خون را مشاهده نماید و آن را حمل بر تغییر زمان عادت ماهیانه و یا به اشتباه خود عادت ماهیانه تلقی نمایدبعضی وقتها تخمک گذاری می تواند قبل از اینکه خونریزی پریود در فرد به پایان برسد اتفاق بیافتد و بعضی وقتها نیز میتواند اتفاقش بلافاصله بعد از پایان یافتن عادت ماهیانه نیز می باشد.

از طرفی اسپرم نیز می تواند تا ۳ روز بعد از رها شدن تخمک رو باردار نماید.بنابراین داشتن رابطه جنسی در هر دو صورت میتواند بارداری نا خواسته رو بهمراه داشته باشدداشتن سکس بدون استفاده از وسایل جلوگیری از حاملگی، در زمان عادت ماهیانه و حتی در زمان خونریزی همچنان دارای ریسک میباشد.خارج از این مسئله ، روابط جنسی در زمانی که فرد دارای شرایطی اینچنین می باشد هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی توصیه نمی گردد.

در این شرایط حتی ریسک مبتلا شدن به انواع بیماریهای جنسی از قبیل ایدز و یا زگیلهای واژن و انواع دیگر بیماریها کاملاٌ بالا می باشد .تنها راه قابل اطمینان و شایع برای جلوگیری از بارداری نا خواسته و بیماریهای واگیردار، در شرایط فعلی استفاده از کاندوم میباشد.

--------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits