دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت تغییرات فیبروکیستیک سینه چیست؟
19
زمان مطالعه: 8 دقیقه
علت تغییرات فیبروکیستیک سینه چیست؟:درمان سینه فیبروکیستیک/ با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت سینه فیبروکیستیک وراه های مناسب برای درمان این عارضه آشنا شوید.

درمان سینه فیبروکیستیک

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت سینه فیبروکیستیک وراه های مناسب برای درمان این عارضه

آشنا شوید.

تغییرات فیبرو کیستیک

تغییرات فیبروسیست پستانی

یا بیماری فیبروسیست پستانی حالتی از بافت پستان است که حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد از زنان را تحت‌تأثیرخود قرارمی‌دهد. این بیماری توسط برآمدگی‌های غیرسرطانی، که گاهی‌اوقات می‌تواند باعث ناراحتی شود و اغلب به صورت دوره‌ای در ارتباط با تاثیرات هورمونی از چرخه قاعدگی است، مشخص می‌شود. نام‌های قدیمی‌تر این عارضه شامل ورم پستان مزمن کیستیک (به انگلیسی: chronic cystic mastitis) و دیسپلازی پستانی (به انگلیسی: mammary dysplasia) می‌تواند باشد.

از آنجا که یک اختلال بسیار معمول است، برخی از مولفین استدلال کرده‌اند که نباید آن را «بیماری» نامید، در حالی که دیگران احساس می‌کنند که معیارهای یک بیماری را دارد. البته این بیماری فرمی کلاسیک از ورم پستان (التهاب پستان) نمی‌باشد.بیشتر زنان دارای تغییرات فیبروسیست و دارای هیچ علائمی نیازی به درمان ندارند، اما پیگیری نزدیک ممکن است توصیه شود.بیماری فیبروکیستیک پستان در خانم‌ها بسیار شایع است.

۳۰% الی ۴۰% خانم‌ها از سنین بلوغ تا ۵۰ سالگی دچار این عارضه می‌شوند. از آنجایی که این بیماری بسیار شایع است، دیگر به عنوان بیماری در نظر گرفته نمی‌شود و معمولاً نگرانی از بابت آن وجود ندارد. این بیماری غالباً پس از یائسگی برطرف می‌شود (مگر این که هورمون درمانی با استروژن انجام گیرد)

 فیبروکیستیک

علائم تغییرات فیبرو کیستیک چیست؟

از مشخصات این شرایط احساس ناصافی و حالتی دانه دانه مانند در لمس پستان است. این حالت در اصطلاح پزشکی "ندولاریتی" گفته می شود. این بافت­های ندولار می تواند در تمام مناطق پستان وجود داشته باشد ولی غالبا تراکم آن در قسمت بالا و به سمت خارج پستان (یعنی نزدیک زیر بغل و یا دم پستان Breast tail) بیشتر است.

از مشخصات دیگر این تغییرات خوش خیم، وجود درد است. شدت درد در افراد مختلف متفاوت است به عبارتی این درد می تواند از احساس ناراحتی در لمس پستان، تا دردی که در فعالیت روزمره­ی فرد اشکال ایجاد می­کند، متفاوت باشد. زمان این دردها در افراد مختلف متفاوت است در برخی از افراد این درد در نزدیکی شروع عادت ماهیانه آغاز می­شود و با شروع آن رو به کاهش می گذراد. اما در برخی دیگر درد پستان به صورت ثابت و دائمی در تمام طول ماه وجود دارد و ممکن است در حوالی شروع عادت ماهیانه تشدید یابد.

یکی دیگر از علائم این شرایط خوش­خیم، وجود ترشحات از نوک پستان است. این ترشحات معمولا در هنگام معاینه پستان­ها از نوک سینه خارج می­شوند. رنگ این ترشحات می­توانند زرد، سبز، خاکستری، و یا قهوه­ای باشند. وجود این ترشحات معمولا باعث نگرانی زیاد بیماران می­شود. ولی باید دانست این حالت معمولا نگران کننده نیست و با کم شدن تغییرات فیبروکیستیک، این ترشحات نیز کم شده و از بین خواهند رفت.

 فیبروکیستیک

چه چیزی باعث ایجاد پستان های فیبروکیستیک می شود؟

هنوز علت مشخصی برای ایجاد تغییرات فیبروکیستیک شناخته نشده است. چیزی که واضح است این است که این تغییرات تحت تاثیر نوسانات هورمونی، که به طور طبیعی در بدن یک زن در طول یک ماه یا یک سیکل قاعدگی رخ می دهد، ایجاد می شود.

پستان به طور عمده از دو نوع بافت تشکیل شده است:

1. سلول های شیر­ساز (لوبول ها) که شیر را تولید می کنند و مجاری شیری (داکت ها) که وظیفه­ی انتقال شیر را دارند.

2. بافت چربی که اطراف سلول­های شیر­ساز را گرفته و نقش محافظتی را بر عهده دارند. از طرفی شکل ظاهری پستان هم به طور عمده توسط این بافت چربی حفظ می­شود.

در تغییرات فیبروکیستیک بافتی که تحت تاثیر قرار می­گیرد، بافت شیر­ساز است. همان گونه که قبلا نیز مورد اشاره قرار گرفت این وضعیت به طور عمده تحت تاثیر نوسانات هورمونی در بدن ایجاد می­شود. مهمترین این هورمون­ها استروژن و پروژسترون است که از تخمدان­ها ترشح می­شوند. هورمون­های دیگری نظیر پرولاکتین، هورمون رشد، انسولین، و هورمون مترشحه از غده­ی تیروئید هم روی پستان اثر دارد.

این هورمون­ها به طور عمده بر روی بافت شیر­ساز اثر می­کنند و آن­ها را تحریک تولید شیر می­کنند و از طرفی باعث گشاد شدن رگ­های خونی اطراف این بافت شیر­ساز می­شوند. این تحریکات باعث ایجاد حس پری در پستان و احتباس مایع در آن می­شود. با کاهش سطح این هورمون­ها ، اثر تحریکی از روی بافت شیرساز برداشته می­شود و سلول­های تکثیر شده شروع به ریزش می­کنند. تجمع این مواد و اثر التهابی که ایجاد می­کنند باعث ایجاد ترشحاتی می شود که گاهی از نوک پستان خارج می­شود. میزان این مواد و اثر التهابی آنها نه تنها از یک فرد تا فرد دیگر متفاوت است ، بلکه در قسمت های مختلف پستان هم متفاوت است. به همین دلیل است که شدت علائم نه تنها در افراد مختلف، بلکه در دو پستان و حتی قسمت های مختلف یک پستان متفاوت است.

___________________________________________

پیشگیری فیبروکیستیک

بهتر است سیگار نکشید و از نوشیدنی‌های کافئین دار (مثل چای و قهوه) پرهیز کنید. پس از تشخیص، پستان‌ها باید هر ماهه توسط خود فرد از نظر به وجود آمدن توده‌های جدیدتر یا تغییر درتوده‌های قبلی بررسی شوند. در صورت بروز هرگونه تغییری به پزشک باید اطلاع داده شود. اگر بیش از ۴۰ سال دارید، ماموگرافی به طور منظم انجام شود

عواقب مورد انتظار

توده‌های پستانی مرتباً ظاهر و پس از مدتی برطرف می‌شوند. البته بعضی از توده‌ها از بین نمی‌روند و به طور دایمی باقی خواهند ماند. این توده‌ها سلامتی را به خطر نمی‌اندازند. گاهی می‌توان بعضی از کیست‌ها را با سوزن تخلیه کرد، که نهایتاً باعث می‌شود توده از بین برود. اگر توده پس از تخلیه کردن، به طور کامل از بین نرود، احتمال دارد سرطانی باشد و باید از آن نمونه گرفته شود و تحت بررسی میکروسکوپی قرار گیرد. عوارض احتمالی ندرتاً اتفاق می‌افتد که بعضی از توده‌ها ظاهراً خوش خیم به نظر می‌رسند اما در واقع سرطانی هستند. بنابراین برای رد سرطان غالباً لازم می‌شود بررسی‌های تشخیصی انجام گیرند.

درمان این عارضه درمان قطعی ندارد، ولی با رعایت رژیم غذایی، مصرف منظم ویتامین ای علایم آن کم می‌شود. گاهی از اوقات مصرف داروهای ضد التهاب مثل ژلوفن لازم می‌شود. امکان دارد گذاشتن کمپرس سرد روی توده‌ها برای تخفیف درد کمک کننده باشد. هم در روز و هم در شب باید از یک سینه بند مناسب استفاده شود.

بررسی‌های تشخیصی

عبارتند از ماموگرافی، سونوگرافی (برای افتراق ضایعات کیستیک از ضایعات توپر مفید است)، و نیز اقدامات تشخیصی مثل نمونه برداری یا تخلیه کیست - پستان‌ها باید درست بعد یا به هنگام شروع عادت ماهانه هر ماهه توسط خود فرد معاینه شوند. در صورت بروز هرگونه تغییری در توده‌هایی که قبلاً تشخیص داده شده‌اند، به پزشک خود مراجعه کنید.

- سالانه حداقل یک بار برای معاینه پستان یا سایر بررسی‌ها به پزشک خود مراجعه نمایید. اگر سابقه سرطان در خانواده شما وجود دارد، امکان دارد نیاز به انجام معاینات به فواصل کمتر باشد. - - گاهی توصیه می‌شود تومورهای خوش خیم یا ضایعات محتوی چربی نکروز شده در آورده شوند. رژیم غذایی از نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین هستند (قهوه، چای، و برخی نوشیدنی‌های دیگر) پرهیز کنید. از خوردن غذاهای چرب و سرخ کردنی خودداری کنید. نمک رژیم غذایی نیز باید کم شود. کاکائو و شکلات مصرف نکنید.

___________________________________________

درمان گیاهی خانگی برای سینه‌های فیبروکیستیک

کیست‌هایی که سبب ایجاد سینه‌های فیبروکیستیک می‌شوند در حقیقت خوش‌خیم هستند. اندازه کیست‌های پستان ممکن است تغییر کند، اما توده‌ها خوش‌خیم هستند. تومورهای بدخیم سبب ایجاد سرطان می‌شوند. آن‌ها غیر متحرک و سفت هستند. بسیاری از کیست‌ها بی ضرر هستند اما هر زنی باید در مورد کیست‌ها در بدنِ خود مراقب باشد. درمان‌های گیاهی مشخص برای سینه های فیبروکیستیک وجود دارد؛
پوست درخت زبان گنجشک خاردار را می‌توان در موارد شدید استفاده کرد.

گیاهانی مانند برداک، ساطوری، مولین، قاصدک و گل همیشه بهار به بهبود درناژ لنفاوی و افزایش جریان خون کمک می‌کنند. این گیاهان را می‌توان به صورت شربت یا قرص مصرف کرد. افشره گرم ساخته شده با بابونه، زنجبیل، گل همیشه بهار و اسطوخودوس نیز می‌تواند برای کاهشِ درد و التهاب مورد استفاده قرار گیرد.
سریع‌ترین درمان برای کاهشِ تشکیل کیست‌های فیبروزی روغن گل پامچال است. این گل، کیست‌های پستان را فقط در عرض 3 ماه کاهش می‌دهد. هر روغن سرشار از ویتامین E را می‌توان با مخلوط روغن گل پامچال برای نتایج بهتر استفاده کرد.

این عمدتاً به دلیل خاصیت سم‌زدایی و افزایش جریان خون ناشی از مصرف این دارو است. این دارو در تخلیه کیست‌ها از طریق رگ‌های خونی و لنف‌ها بسیار کمک می‌کند.
غلات سبوس‌دار، لوبیا، موز، گریپ‌فروت، انگور، آجیلِ خام، سبزیجات تازه و ماست می‌توانند در کنترل کیست‌های شما بسیار مؤثر باشند. از مواد غذایی با چربی و کلسترولِ بالا اجتناب کنید.
افشره گرم برای پستان فیبروکیستیک را می‌توان با 1 فنجان آب گرم، ½ قاشق چای خوری تنتور گل همیشه بهار، 3 قطره از روغن بابونه، سه قطره عصاره زنجبیل و 10 قطره اسانس تهیه کرد. این نیز یک درمانِ مؤثر برای سینه‌های فیبروکیستیک است.

___________________________________________

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (19 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits