دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلیل لرزش و احساس سرمای شدید بعد از زایمان(سزارین و طبیعی)
28
زمان مطالعه: 9 دقیقه
دلیل لرزش و احساس سرمای شدید بعد از زایمان(سزارین و طبیعی):احساس سرما روزهای بعد زایمان؟!با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت و درمان سریع سرما بعد از زایمان آشنا شوید.

احساس سرما روزهای بعد زایمان؟!

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت و درمان سریع سرما بعد از زایمان آشنا شوید.

ضعف و زایمان

آیا شما تا به حال مادری را که تازه زایمان کرده و چند ماه اولیه پس از تولد کودکش را می‌گذراند

دیده‌اید که بگوید از همیشه پرانرژی‌ترم؟

پاسخ منفی است چون مادرشدن و تطابق با نقش و وظایف جدید، کم‌خوابی در کنار مسائل دوره نقاهت بارداری و زایمان همه و همه خسته‌کننده و طاقت‌فرساست اما باید بین خستگی طبیعی یک مادر و خستگی بیمارگونه که نیاز به کمک دارد قائل شد...

خستگی و ضعف شدید یک مادر می‌تواند علت‌های شایع زیادی داشته باشد؛ از جمله قطع مکرر خواب، افسردگی و اضطراب، کم‌خونی به خاطر خونریزی‌های پس از زایمان و تغذیه نامناسب، مشکلات تیرویید، نارسایی و کم‌کاری غده فوق‌کلیه، بی‌تحرکی، کمبود استروژن، کمبود موادمعدنی و ملاتونین.

------------------------------------------------------------------------

توجه

ضروري است مادران در دوران بعد از زايمان ، حتي در شرايطي که هيچ نوع مشکل و يا ناراحتي ندارند ، يک بار در روز دهم و يک بار در روز چهلم بعد از زايمان جهت تکميل مراقبتها و مشاوره براي پيشگيري از بارداري و فاصله گذاري بين زايمانها به مراکز بهداشتي و درماني مراجعه نمايند.
دوران بارداری برای همه دورانی متمایز و در خور توجه بیشتر است ، همه اعضای خانواده ، نسبت به مادر باردار توجه خاصی دارند ولی با تولد فرزند همه نگاهها و حساسیت ها متوجه طفل می شود و این در حالی است که دوران پس از زایمان ، زمان بسیار حساسی است و می تواند مانند دوران بارداری برای مادرخطر آفرین باشد . مخصوصاً 6 ساعت اول پس از زایمان ، چنانچه خونریزی مادر تحت کنترل نباشد ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای مادر ایجاد نماید . لذا ضروری است که کلیه افراد خانواده علائم خطر دوران پس از زایمان را بشناسند و در صورت مشاهده هر یک از آنها سریعاً اقدام نمایند .

------------------------------------------------------------------------

علائم هشدار در دوران بعد از زايمان

به محض مشاهده هر يک از علائم زير به مرکز بهداشتي درماني يا پزشک مراجعه کنيد :

  • تب و لرز
  • ترشح بدبو و يا تغيير يافته از ناحيه تناسلي
  • خونريزي بيش از حد طبيعي ( بصورتي که در هر ۵ دقيقه يک نوار بهداشتي کاملاً به خون آغشته گردد ) يا خونريزي در حد متوسط ولي مداوم و يا خونريزي پس از ۱۰ روز بعد از زايمان
  • رنگ پريدگي

------------------------------------------------------------------------

چه نشانه های بعد زایمانی نیاز به درمان اورژانسی دارند؟

دلیل لرزش و احساس سرمای شدید بعد از زایمان(سزارین و طبیعی)

اگر هر کدام از نشانه های زیر را بعد از زایمان داشته باشید به درمان فوری نیاز دارید:


• خونریزی شدید و ناگهانی یا افزایش خونریزی به همراه لخته ها :

خونریزی بعد از زایمان ، ممکن است با علائم شوک همانند افزایش ضربان قلب، گیجی، تعریق و احساس ضعف و بی حالی همراه باشد. اگر خونریزی شدیدتر شود به طوری که در هر ساعت به بیش از یک نوار بهداشتی نیاز باشد یا اگر لخته های بزرگ خارج شود با شماره هایی که برای تماس با مراقبت های بارداری اضطراری به شما داده شده تماس بگیرید. اگر احساس می کنید که در حال وارد شدن به حالت شوک هستید با اورژانس تماس بگیرید.
• سردرد شدید یا مداوم بعد از زایمان :

این نشانه ممکن است از اثرات جانبی بی حسی اپیدورال یا نخاعی باشد که شبیه درد میگرنی شدید احساس شده که با نشستن و برخواستن شدیدتر می شود.
باید در همان روز با پزشکتان تماس بگیرید تا از تلفن وضعیت شما را بررسی کرده و در صورت لزوم بعدا به صورت حضوری شما را ملاقات کند.
با این حال در ۷۲ ساعت اول بعد از زایمان، سردرد شدید می تواند نشانه ای از تشنج بارداری باشد که با تاری دید و مشکلات بینایی بعد از زایمان ، تهوع و استفراغ همراه است. اگر این نشانه ها را به همراه سردرد شدید دارید، با مرکز مراقبت های بارداری اضطراری تماس بگیرید.


• افزایش فشار خون بعد از زایمان :

فشار خون شما باید در طی ۶ ساعت اول بعد از زایمان به طور مرتب گرفته شود. اگر حد پایین فشار خون (دیاستولیک) بیش از ۹۰ باشد احتمالا به پیش تشنج بارداری مبتلا شده اید و در خطر تشنج بارداری قرار دارید، اگر نشانه دیگری ندارید باید فشار خونتان را ۴ ساعت بعد مجددا بگیرید.

در عین حال اگر نشانه های دیگری از تشنج بارداری همانند سردرد، تاری دید یا تهوع دارید باید با مراقبت های بارداری اضطراری تماس بگیرید.


• درد بالای شکم بعد از زایمان :

اگر در حدود ۴۸ ساعت گذشته زایمان کرده اید و نشانه های زیر را دارید، ممکن است گرفتار وضعیت نادری تحت عنوان سندرم HELLP شده باشید:


۱-شدیدا احساس خستگی داشته باشید.
۲-استفراغ کرده باشید و حالت تهوع داشته باشید.
۳-احساس درد در ناحیه بالایی شکم تان داشته باشید.
سندرم HELLP روی عملکرد کبد و انعقاد خون تاثیر می گذارد. ممکن است حالتی با شدت مشابه بیماری آنفولانزا داشته باشید، نیاز است که این نشانه ها فورا بررسی شوند.

درد سینه بعد از زایمان :

داشتن درد در ناحیه سینه می تواند نشانه ای از عفونت سینه ای یا فشار به عضلات در اثر تلاش برای زایمان باشد. در عین حال این حالت می تواند نشانه ای از امبولی ریوی باشد، بنابراین نباید از آن چشم پوشی کنید. همچنین اگر تنگی نفس یا سرفه های خون آلود دارید با مرکز مراقبت های بارداری اضطراری تماس بگیرید.


• درد ساق پا بعد از زایمان :

درد و تورم خصوصا در ناحیه ساق پا می تواند نشانه ای از ترومبوز ورید عمقی (DVT، انسداد رگ با لخته خون) باشد. این حالت در واقع به ایجاد لخته خون در وریدهای عمقی عضله اشاره دارد و می تواند کشنده باشد. ممکن است خصوصا در ناحیه پشت پا و زیر محل خم شدن زانو حالت قرمزی داشته باشید و همچین در ناحیه تشکیل لخته یک حالت سنگینی و گرم بودن را احساس کنید. در این مورد هم با مرکز مراقیت های بارداری اضطراری یا با مطب پزشکتان در همان روز تماس بگیرید.


• حالات روانی شامل بی خوابی و بی قراری شدید بعد از زایمان :

بعضی از مادرها بعد از زایمان تغییرات چشمگیری را در حالت روحی و روانیشان تجربه می کنند. اختلالات فکری، آشفتگی شدید، گیجی، توهم، هذیان و بی خوابی بعد از زایمان می تواند شروع وضعیت نادری تحت عنوان مشکل روانی بعد از زایمان باشد. نشانه های خفیف می توانند در عرض چند ساعت به یک بیماری روانی جدی تبدیل شوند، بنابراین درمان به موقع در این حالت اهمیت پیدا می کند. در این زمان با مرکز مراقبت های بارداری اضطراری یا با مطب پزشکتان در همان روز تماس بگیرید.


• تب بالا (۳۸ درجه یا بیشتر) بعد از زایمان :

تب بالا می تواند با لرز و درد شکمی همراه باشد که نشانه ای از عفونت بوده و به توجه فوری نیاز دارد. اگر عفونتی داشته باشید که بلافاصله بعد از زایمان درمان نشود ممکن است خیلی سریع علائم بیماری را نشان دهید.
محل های متداول برای عفونت در ناحیه بین واژن و راست روده (پرینه)، جای زخم سزارین، دستگاه ادراری یا رحم تان واقع شده است. اگر زخمی در محل سزارین یا ناحیه پرینه دارید که دیر ترمیم می یابد می تواند به علت عفونت باشد (چرا که عفونت ترمیم زخم ها را به تاخیر می اندازد). اگر عفونت ادراری دارید ممکن است در زمان ادرار کردن درد داشته باشید یا ادرار کردن برای تان سخت باشد. اگر رحم تان عفونی شده باشد نیز دز ناحیه شکمس تان درد احساس کرده و ترشحات بدبو از واژنتان خارج می شود. در این مورد هم در همان روز با مرکز مراقبت بارداری اضطراری یا مطب پزشک تان تماس بگیرید.


• عدم توانایی برای ادرار کردن ۶ ساعت بعد از زایمان :

اگر در این ساعات قادر به ادرار کردن نبودید، احتمالا احتباس ادراری دارید. اگر نوزادتان را در بیمارستان به دنیا آورده اید، ماما به طور خودکار مراقب میزان ادرار خارج شده خواهد بود. اگر در خانه هستید، حمام یا دوش گرم می تواند کمک کننده باشد. اگر با انجام این اقدامات همچنان هم نمی توانید ادرار کنید باید با مرکز مراقبت های بارداری اضطراری یا مطب پزشکتان همان روز تماس بگیرید.


• افکار غیر ارادی و خودکشی بعد از زایمان :

اگر افکار بیمارگونه و غیر ارادی همانند تمایل برای آسیب زدن به خودتان یعنی افکاری درباره خودکشی دارید، حتما به دنبال کمک باشید.داشتن همچنین افکاری به این معنا نیست که شما مادر خوبی نیستید و یا اگر به کسی در این رابطه بگویید شما را از فرزندتان جدا خواهد کرد. با ماما یا پزشکتان تماس بگیرید یا با یکی از دوستان یا اعضای خانواده صحبت کنید تا بتوانید کمک های لازم را از آن ها دریافت کنید. کمک های لازم برای مراقبت از خود و نوزادتان را دریافت خواهید کرد.

چه وضعیت های بعداز زایمان فوری بوده اما می توان تا صبح منتظر ماند؟


• ترشحات با بوی نامطبوع از واژن بعد از زایمان:

این علامت می تواند نشان دهنده وجود عفونت در رحم یا واژن باشد.


• درد شکمی بعد از زایمان :

این نشانه هم می تواند بیانگر عفونت باشد و اگر سزارین داشته اید می تواند به خارج از شکمتان و به محل بخیه ها مربوط باشد. یا ممکن است به درون رحمتان برگردد چرا که در محل خارج شدن جفت زخمی ایجاد می شود که باید ترمیم یابد. اگر عفونت رحمیتان درمان نشود خطر خونریزی شدید (خونریزی بعد از زایمان) در شما افزایش می یابد، بنابراین دریافت کمک اهمیت می یابد. اگر محل زخم سزارین هم شروع به خونریزی کن به کمک نیاز خواهید داشت.


• جوش های سرتاسری بعد از زایمان :

این نشانه هم می تواند بیانگر عفونت باشد و نیاز به بررسی دارد.


• تورم و بیرون زدگی شدید عروق رکتوم (پیلز) بعد از زایمان :

اگرچه این حالت متداول است، می تواند بعد از زایمان بسیار متورم و دردناک شود. پیلزها عروق واریکوز رکتوم هستند اما می توانند از جای خود خارج شوند (بیرون زدگی پیلز). اگر پیلز شدیدا متورم و بیرون زده یا هر نوع خونریزی از رکتوم دارید، به دنبال کمک باشید.

------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (28 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits